Jump to content

Luftverktøy


Brutus

Recommended Posts

Noen som har anbefalinger når det gjelder luftverktøy som holder og hvor man får kjøpt det, uten å være et firma?

 

PS:

Jada, har en hel koffert full fra vår alles kjære Biltema, men nå har muttertrekker nr.2 takket for sist. Muttertrekkern var fin til gjenstridige prop. muttere og dekkskift, men det må da finnes noe der ute som tåler litt mer bruk. Tror nok hjulmutterne på LC'en ble litt i tøffeste laget.

 

 

:smash:

Link to post
Share on other sites

Dette skal de kunne skaffe på alle byggevarehus, motek etc

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Maskinforretninger som Tool bør ha slikt. Men det er jo en annen pris enn biltema da. Når det gjelder hjulbyttet så løsner jeg muttrene med en latmannsarm før jeg bruker muttertrekkeren. Da blir det ikke så stor belastning på trekkeren.

Bruk en skralle forlenger på en 20-30 cm når du setter fast boltene til hjulene så blir du ikke plaget når du skal ha de av. Når det gjelder Tool og Luna er det vel Jernia som ar disse

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

Noen som har anbefalinger når det gjelder luftverktøy som holder og hvor man får kjøpt det, uten å være et firma?

 

PS:

Jada, har en hel koffert full fra vår alles kjære Biltema, men nå har muttertrekker nr.2 takket for sist. Muttertrekkern var fin til gjenstridige prop. muttere og dekkskift, men det må da finnes noe der ute som tåler litt mer bruk. Tror nok hjulmutterne på LC'en ble litt i tøffeste laget.

:smash:

 

Sikkert dumt spørsmål, men har du tåkesmører på den som gikk istykker da ?

Har selv en Biltema trekker som har fungert greit ganske lenge, men den er jo ikke så veldig sterk.

 

JOH

Link to post
Share on other sites

Takker for tipsene. Har både avskiller for vann montert på kompressoruttaket og tåkesmører montert på nippelen på trekkern, så verktøyet skal vel da ha gode arbeidsforhold. Fikk låne en maskin fra en lokal entreprenør av typen Ingersoll-Rand med momentforlenger, fryktelig effektiv sak, men med en tilsvarende astronomisk prislapp.

Er ellers litt avhengig av nettbutikker med produktenen avbildet og med en beskrivelse, da det er litt langt mellom skikkelige verktøysjapper som fører luftverktøy her oppe. Jernia hadde ingenting, Motek i Tromsø hadde bare kompressorer og er vel spes på Hilti. Luna leverer visst til Tools-kjeden.Men fant ikke akkurat det produktet jeg ville ha i deres sortiment. Skal bestille dette settet. Men vet ikke helt om prisen er med eller uten mva, 2200.- er jo ikke så veldig galt, hvis det er kvalitet.

Link to post
Share on other sites

Hva er "momentforlenger"?

Praktisk når du skla skru på hjul på biler. Da blir alle mutterene like stramme og mulig å få opp senere. bruker alltid dette når eg skifter dekk der eg jobber....

 

Liker også godt luftverktøy. Bruker det en del på jobben. Men hvor stor kompressor bør eg ha for å drive de fleste normale verktøy? Tenker da på sager, muttertrekker pussemaskiner ol.?

Har nå en 1,5hk kompressor som er alt for svak som skal byttes ut...

Link to post
Share on other sites

kjøpte for en tid tilbake en 2,2 kw med 50 liters tank, et stort dråg men det er praktisk med stor tank (kjøpte på moe & co i Bergen). Denne holer for vanlige gjøremål, men skal man til å sandblåse, bruke pussemaskiner, eler noe som går skikkelig fort rundt (vinkelsliper og en del andre slipere) må du ha en del mer luft. Jeg løste dette med å koble denne sammen med en mindre 1,5 hk med 10 l tank..... Tilsammen leverer de nok til alt jeg har prøvd. Den lille er grei å ta med om jeg skal noe småtteri langt unna huset (tildømes i båten når den ligger på vannet), den store står fast under benken på verkstedet.

I hele år har jeg hatt en slange liggende fast ut på tunet, slik har jeg hatt luft til renblåsing, pumping av diverse dekk, baller og badeleker. Dette har fungert så bra at jeg har bestemt meg for å lage et permanent uttak ute. Lønner det seg å bruke faste rør, eller kan jeg like gjerne legge slange ut? Tenker da på bestandighet mot fukt og kulde (den blir liggende noen meter under en platting). Noen ideer, forslag?

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Lurte på det samme selv, kanskje et vinterprosjekt. Det kan kanskje være lurt å strekke en slange fra kompressoren inn på røret, men med en kuleventil i mellom slik at man kan slå av lufttilførselen til røret. T-koblinger og nippler får man på Biltema. Da kan man ha et uttak i garasjen og et annet ute. Regner med at det går med 1/2" eller 3/8" rør. Det skulle vel ikke by på problemer med vanlige kobberrør så lenge man bruker vannutskiller ut fra kompressoren. Du får jo i tillegg kabeloppruller slik som de har på bensinstasjoner hos både Clas og Biltema, da blir det system i sakene i tillegg. Tror nok ikke det er noe problem at en slange ligger ute heller, men det er vel bare spørsmål om hvor ryddige løsninger man vil ha.

 

Så er det jo gøy å "mekke" litt også :smash:

Redigert av Brutus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

For "Hobbyluft" som skal inn i et røropplegg vil jeg anbefale de svarte plastslangene som brukes som vannrør. Rimelige, enkle å koble og helt fri for rust og annen korrosjon.

Alternativt kan dere bruke de blanke slangene som brukes når en legger vann "rør i rør", man da må du ha et eget verktøy for å montere koblingene.

 

Kompressor til muttertrekker kan være liten, men bør ha litt stor tank slik at du har rikelig med luft den lille tiden du kjører trekkeren.

Skal du bruke den på slipemaskiner ol som bruker mye luft over lengere tid, så er det kapasiteten på kompressoren som er avgjørende. Da vil en tank tømmes fort, og du er avhengig av luft direkte fra kompressor.

Slipeverktøy ol har normalt oppgitt luftforbruk, og det ligger ofte opp mot 3-400 l/min.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Veldig kjekke rør til trykkluft er PA11 nylonrør fra TESS samt såkalte innstikkskoblinger eller "lynfittings"

 

Vedr. "momentforlenger" så er den korrekte betegnelsen momentstav eller momentbegrenser. Til sitt bruk er denne veldig kjekk, men krever en kraftig muttertrekker og at gjenger er oppsmurt og går lett. Dersom ikke går alt bort i friksjon og tiltrekkingen blir mangelfull.

 

Siste avsnitt fra Mons er fornuftig tale. Ved større luftbehov er det helt kurant å koble flere kompressorer sammen til en felles tank eller luftmanifold. Man bør selvsagt da koble til på forskjellige kurser slik at ikke sikringene ryker.

Redigert av TMe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Er det forøvrig noen som kan fortelle meg hva slags olje en skal bruke i forbindelse med trykkluftverktøy?

 

Kjøpte for noen dager siden noen små 'oljetåkeinnblandere' hos Clas'ern som skal monteres ved luftinngangen til - i mitt tilfelle - spikerpistol og muttertrekker, men Clas'ern har ikke olje til disse. Til spikerpistolen min fulgte med en liten plastflaske med en ganske tykkflytende olje som skal dryppes inn direkte i verktøyet. Men jeg kan liksom ikke forrestille meg at det blir tåke av en slik tykk masse.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...