Buster L Mercury Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 (edited) Hei. Jeg har problemer med å få denne oljetrykkmåleren til å fungere som den skal. https://www.maritim.no/kus-oljetrykksmaler Det er enkelt å koble lederne til pluss, minus og lys, men den siste svarte ledningen som skal til sensor/oljetrykksgiver er verre. Uansett hvordan jeg kobler den så flyr nåla på instrumentet helt over på høyre side når jeg skrur på tenningen uten at motoren har startet. Altså viser den max trykk når motoren står stille. Spenning er 12 volt så jeg trenger ikke bruke den medfølgende motstanden. Den er for 24v. Hva kan være feil? https://www.maritim.no/kus-wema-oljetrykksgiver-1-8-npt Edited February 21, 2021 by Buster L Mercury (see edit history) Quote Link to post
KjetilBN Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 Sort ledning til ene polen på sensor. Andre polen på sensor kobles til jord (minus) Slår den fullt ut da tyder det på brudd enten mellom instrument og sensor eller mellom sensor og jord (minus) Quote Link to post
Buster L Mercury Posted February 21, 2021 Author Share Posted February 21, 2021 (edited) KjetilBN skrev 17 minutter siden: Sort ledning til ene polen på sensor. Andre polen på sensor kobles til jord (minus) Slår den fullt ut da tyder det på brudd enten mellom instrument og sensor eller mellom sensor og jord (minus) Takk for svar. Hvor fant du den beskrivelsen? Jeg har ennå ikke klart å finne noe koblingsskjema til giveren på web. Jeg ringte Maritim og han jeg snakket med mente at den var jordet til blokka, og at det var en utgang til indikator og en til alarm. Uansett hvordan jeg kobler så viser indikatoren max trykk. Hva skjer om jeg prøver å koble den svarte ledningen til minuspolen på batteriet? Vil indikatoren vise null eller max? Edited February 21, 2021 by Buster L Mercury (see edit history) Quote Link to post
mateco Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 (edited) Den sensoren du linker til har to tilkoblingspunkter. Den har en trykkgivende variabel motstand for instrumentvisning samt en alarmgivende trykkbryter. Med kun to tilkoblingspunkter så må det bety at den ene er for den variable trykkgivende motstanden og den andre for den alarmgivende trykkbryteren. Det betyr at sensoren må ha tilkobling av minus/jord via forskruvningen til motor. Således er denne sensoren beregnet for en-pols system. Dvs at minus er tilkoblet motorblokka. For å verifisere så kan du, med et multimeter, måle motstand mellom sensorens tilkoblingspunkter og selve sensor-"kroppen".(måles når motor står stille og kabler er frakoblet sensor). Den ene skal vise ca. 10 ohm og den andre skal vise 0 ohm (kontakt). Tilkoblingspunktet som viser 10 ohm er for instrumentvisning og det andre for oljetrykksalarm. Mål samtidig mellom sensorkropp og motorblokk for å være sikker på at du har elektrisk forbindelse via forskruvningen, Edited February 21, 2021 by mateco (see edit history) Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Buster L Mercury Posted February 21, 2021 Author Share Posted February 21, 2021 (edited) Bare å innrømme det, jeg er veldig dårlig på ohming.? Når jeg setter multimeteret på 20k så får jeg 0,49 på den ene polen og 1 (uendelig) på den andre. Dette sier meg ingenting dessverre. Når jeg tester kontakt mellom oljetrykksgiver og eksosanlegg så piper det i multimeteret. Edited February 21, 2021 by Buster L Mercury (see edit history) Quote Link to post
mawilu Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 Polen merket g skal til jord den andre til instrument.koblingsskjemaet ligger under spesifikasjoner i de to linkene du la ut i innlegget Quote Link to post
KjetilBN Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 Som mawilu skriver ligger dette tilgjengelig under dokumenter for instrumentet du linker til. Quote Link to post
KjetilBN Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 Jeg tok feil her. Mateco har nok rett. G terminalen skal i følge div. Google treff til instrumentet og WK til evt. oljetrykkslampe. Quote Link to post
mateco Posted February 21, 2021 Share Posted February 21, 2021 (edited) Vær oppmerksom på at om det elektriske systemet på motoren din er to-polet så vil du ikke få minus via sensorens forskruvning til motor! Ellers så synes beskrivelsen Maritim oppgir er noe motstridende. Under Varianter for sensorene så er 0-10 bar oppgitt som 2-polet og under Beskrivelse så oppgis alarmgrense for den samme sensor til å være < 1.4 bar. Utfra opplysningene så skal sensoren da ha 3 isolerte tilkoblinger. En for Minus, en for alarm, og en for instrument. Du har 2 tilkoblinger på din sensor. Utfra dine målinger å er jeg tilbøyelig til å tro på mawilu sitt innlegg. Isåfall skal du måle ca. 10 ohm mellom de to tilkoblingene. Prøv å koble G direkte til en minus-tilførsel og WK til instrument. Edited February 21, 2021 by mateco (see edit history) Quote Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Buster L Mercury Posted February 22, 2021 Author Share Posted February 22, 2021 (edited) Nå har jeg tatt en ny måling. På WK er det ingen kontakt mellom jord og WK. Dette er nok en on/off til oljetrykklampe som nevnt lenger oppe. Ny måling på G viser ca 180 ohm. Dette stemmer bra med beskrivelse som sier range 10-186 ohm. Nå gjenstår det å starte motoren for å se hva som skjer på instrumentet når oljetrykket øker. Edited February 22, 2021 by Buster L Mercury (see edit history) Quote Link to post
Lars H. Posted February 22, 2021 Share Posted February 22, 2021 Har du målt om du har forbindelse mellom gods på giveren og gods på motoren og videre til batteri minus? Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Buster L Mercury Posted February 22, 2021 Author Share Posted February 22, 2021 Lars H. skrev 3 minutter siden: Har du målt om du har forbindelse mellom gods på giveren og gods på motoren og videre til batteri minus? Ja det er god kontakt mellom giver, blokk og minuspol på batteriet. Jeg er litt usikker på hva to-polet elektrisk system betyr. Generatoren er en moderne "alternator" med innbygget regulator, motoren er jordet til minus på batteriet. Quote Link to post
mawilu Posted February 22, 2021 Share Posted February 22, 2021 Er ditt instrument 0til 5 bar bør du sjekke om giveren er den riktige ,maritim har to typer i linken din.Enig med de som mener opplysningene er litt merkelige Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.