Jump to content

Alt man ikke skal gjøre når vinden blåser opp (video)

Hedwig

Recommended Posts

Kom over denne videoen, mulig den er gammelt nytt for mange, men her er det mye interessant.

Vinden tar seg opp skikkelig på en seiltur, mange dårlige avgjørelser tas og man ser hvor dramatisk det kan bli. Vinden, kan komme raskt og hardt. Det gjelder kanskje spesielt i middelhavet.

Samtidig ser man nok et eksempel på båtdesign som redder menneskene når de ikke håndterer situasjonen.

Mange kan kanskje lære noe, og det er uansett interessant:

https://youtube.com/watch?v=3-cpPF4f2KM

Interessant video som viser hvor fort været kan skifte. 
Men for oss som ikke vet mer om seilbåter enn at det er båter med dårlig utsikt og et heftig vindfang: hva burde de gjort annerledes? Forseilet (heter det det?) satt jo fast og lot seg ikke reve. Bør de da gå for motor rett mot eller med været? 

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Wow... Bare... wow   

Litt ubalanse og en av turistene ville ha gått overbord og blitt til fiskemat. 

Kort livline, gutter og jenter. Kort livline til et fast punkt.

Om båten har godt design er jeg jommen ikke sikker på... Ikke-brytende bølger som jeg kunne se, så  båten var ikke i direkte fare for å kullseile. Her mener jeg hverken båt eller mannskap kommer godt ut. Men man får vel si at riggen var kapabel til å sveive inn storseilet uten å kile seg i det minste....

Fint at de legger ut video. Det er bra at folk for se hvordan det kan gå. Jeg har gjort alle feilene, og flere til..., men heldigvis i en båt som matcher ferdighetene.

Noe mindre stormfullt - men stressende likefullt: Helt «hypotetisk», om jeg var på min første sommerferie med seilbåten i 2020, og jeg ikke fikk inn forseilet mellom skjærene i Grimstadskjærgården, ville jeg i stedet for å gå ut i rom sjø og fortsette turen i kuling med familien til vi klarte å få inn seilet i ly av Tromøya, heller løsne litt på fallet slik at jeg kunne få inn seilet der vi egentlig trengte å få det inn. 
Altså - hvis jeg hadde visst hva en halyard wrap var. 

Alt man ikke skal gjøre... Tror den listen kan bli nokså lang, og da tenker jeg ikke bare på seiling. Første tanken min er at jeg ble imponert over han som filmet det hele. Han var til stede under dekk når redningsvestene ble tatt frem, og han var ned på nytt når de gikk ut på VHF ?.  Nå sier ikke filmen noe om hvorfor de ikke fikk revet/rullet inn forseilet, men selv holder jeg alltid igjen rullelinen når jeg tar ut forseilet for å unngå at den raser inn i rulla i stor fart og dermed risikerer å jamme seg når seilet kommer ut i stor fart. 

Redigert av Nevermind (see edit history)

Ja med vær og vind kan endringene komme veldig fort. Behøver ikke være ombord i seilbåt for å oppleve det.

For 40 år siden tøffet jeg i en fjord mot en øygruppe som sørget for le mot storhavet. Nesten vindstille med yr.

Fant garnblåsen og begynte å hale ombord lenken. Dette var tiden før hydraulikk var for hvermansen.

Var kommet godt ut i lenken da jeg synes det ble så merkelig stille rundt meg. Hørte hverken måser eller bølger mot land. Snudde meg vestover og så rett i en vegg av tykk skodde som kom veltende over toppen av øyene. I løpet av få sekunder lå jeg bokstavelig midt i skoddeheimen.

Heldigvis var det forstsatt en del garn med iler igjen på bunnen så her var det bare ligge i ro.

Mens jeg jå der passerte flere yrkesfartøy uten jeg kunne se snurten av de. De så meg nok på radaren.

Etter en liten halvtime kom det litt vind og skodden lettet såpass jeg kunne fortsette. 

Så ha alltid respekt for naturen.

Redigert av Gudrun (see edit history)

Når det kommer mye vind er jo dette relativt normalt. Bare å få bort seil. Frem til seil er borte vil det bli litt krengning. Og 60 grader krengning er ikke noe problem så lenge ingen havner i vannet. Skummelt hvis en ikke har vært med på det før. 

Full fart for motor med vinden rett bakfra gir minst krefter i forseilet, så hvis en får problemer er dette førstevalget. Også viktig i bølger er å låse tauet til rulla. I bølger vil forstagsprofilen vri seg litt i hver bølge, det drar mer og mer tau inn i rulla slik at det til slutt kiler seg. Ikke veldig relevant ved kystseilas, men har hatt problemet, så låser alltid tauet. 

Når først seilet var i biter ville jeg tatt en kniv og kappet underliket på genoaen. Da hadde mye av kreftene blitt borte. Seilet var jo delvis innrullet, så vet ikke om jeg hadde rullet det helt ut og tatt det ned. Heftig jobb på fordekket. 

Vindøkning som dette er en av grunnene til at jeg vil ha tradisjonelt storseil. Lett å slippe ned. Men mye vind vil alltid føles dramatisk hvis en ikke har vært ute i det før. 

Var ute for noe lignende i 2018. Ettersommerseilas fra Marstal til Tunø. SW laber bris og kun for genoa. Da vi rundet Æbleø dreide vinde på SE og var i kulingmodus på et par minutter. Vi var midt mellom Endelave og Samsø før jeg fikk winchet inn genoaen. Det var ikke noe dramatikk, i og for seg. Skyer og vær fortalte at her var det lite stabilitet. Det er greit å kunne lese været der man er lokalt, slikt som nødvendigvis ikke kommer frem på en værmelding. Så vi var for så vidt forberedt. Men jeg trodde genoaen skulle revnet. Hulda lå med rekka i vannet og flagrenede genoa i noen minutter. Og plutselig var det over. Sprutregn og stille.

Vi har vært ute i så mye vind som de på videoen og i utgangspunktet tenker jeg opp mot vinden få ut og ned forseilet, seise det til rekka og så bare falle av og gå med været om det ikke er le kyst, men den gangen vi fikk en sånn stygging å hanskes med så fikk vi ned storseilet på 30sekunder og begynte å rulle inn foran men rakk det ikke fort nok, store deler av genoaen hang igjen i vantene når uværet var over. Det blåste så mye at vinden bøyde ned sprayhood til slutt, vi hadde full pinne på motor og hadde vel omlag 1-2knop fart mot været. Kommer det så brått på så endres verden veldig i forhold til hva man har tenkt på forhånd, det er voldsom forskjell på 20 og 35 meter pr sek.

Redigert av Enzo (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...