Paprika Startet 27.Februar.2021 Del på Facebook Startet 27.Februar.2021 Etter å ha tilbragt flere måneder på Finn uten å bli noe klokere, har jeg funnet ut at jeg trenger hjelp av noen med erfaring. Vi er en familie på 4, så jeg ønsker plass til korte overnattingsturer. Barna er små (3 og 0 år). Mannen deler ikke den store interessen for havet som jeg har. Det betyr at jeg ønsker en båt jeg også kan seile alene med små barn. Den må føles trygg. Hvis jeg kun skal velge etter mine preferanser ville jeg nok valgt en liten og rask båt, som man hadde bratt læringskurve i. Jeg er aktiv og liker litt fart og moro. Men jeg ser at fokus kanskje burde være litt annerledes nå. Jeg er relativt handy, men pga. små barn er det begrensninger på hvor mye tid jeg vil "jobbe" på båten. Jeg er effektiv når jeg jobber, og kan like å ha prosjekter. Men det er seiling som er grunnen til at jeg vil ha båt. Jeg var med bestefaren min mye i seilbåten som barn, og har veldig gode minner fra det. 😊 Bare i dag har det kommet ut 4 båter i min prisklasse (og område), og jeg aner ikke hva jeg burde tenke om disse: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=181332659 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=209314881 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=197938988 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=167816430 Håper noen vil hjelpe meg med å synse litt. Sitér dette innlegget Link to post
Windy 32 Svart 27.Februar.2021 Del på Facebook Svart 27.Februar.2021 Hadde nok ikke vært serlig i tvil her. Hadde gått for Comfort 32. "ny" motor og drev, og båten ser meget velholdt ut. Sitér dette innlegget Link to post
Paprika Svart 27.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2021 Windy 32 skrev 10 minutter siden: Hadde nok ikke vært serlig i tvil her. Hadde gått for Comfort 32. "ny" motor og drev, og båten ser meget velholdt ut. Takk for svar! Så det at Comfort 32 er fra 81, trekker ikke noe særlig ned? (Sammenlignet med den på 30 fot fra 2003.) Sitér dette innlegget Link to post
Nevermind Svart 27.Februar.2021 Del på Facebook Svart 27.Februar.2021 Hvis du ønsker en forholdsvis rask båt styrer du unna Rasmusen. Helt sikkert en fin, trygg og komfortabel båt, men rask er den ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Februar.2021 Del på Facebook Svart 27.Februar.2021 (redigert) Comfort med ny motor, uttalt ok seil og bytter stående rigg, altså ny mast (?) bare den summen alene utgjør hele utropsprisen. På en båt i 30-32 fots størrelse er det gull med full cockpit kalesje. Da blir båten "dobbelt så stor". Ungene kan legge seg i forpiggen og dere kan sitte oppe i cockpit i all slags vær på kveldene. Blir spennende å følge tråden og dere er hjertelig velkommen til å dele litt om seilbåtlivet som småbarnsfamilie når sesongen begynner. har selv hatt en comfort 30 i 10 år. Den har ligger tilnærmet ubrukt men påpasset de siste 4 årene. På den tiden har vi fått to barn og eldstejenta på 3,5 er gira på at far skal gjøre klar båten og komme oss ut på tur. Og guten på 1 år tenker jeg er moden for å sette sjøbein også. den er en tid for alt, og nå er det tid igjen. lagt til: 2 fot ekstra, fra 30 til 32 utgjør mye i en seilbåt. Se på bredden også på båtene. Redigert 27.Februar.2021 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 27.Februar.2021 Del på Facebook Svart 27.Februar.2021 (redigert) Klart ny motor og annet taler for Comfort 32`en, men som motorbåtmann så stusser jeg over at ikke HR Rasmus blir anbefalt også? Det var vel ikke fart som var det viktigste? Og med to små barn og en gubbe som ikke er helt gira, så kan kanskje større båt og komfort gjøre at gubben blir litt mer entusiastisk på sikt? ;) Motor fra 2001 er jo ikke såå gammel heller :) Redigert 27.Februar.2021 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 27.Februar.2021 Del på Facebook Svart 27.Februar.2021 Paprika skrev 1 time siden: Takk for svar! Så det at Comfort 32 er fra 81, trekker ikke noe særlig ned? (Sammenlignet med den på 30 fot fra 2003.) Spennende tråd👍 Jo, det har skjedd endel på de 20 årene på hvor moderne en båt oppleves, og ikke alle liker mørk svensk teak. Jeg likte Slottaen godt (men har aldri hørt om merket før) men du må nesten ta turen ombord og gjøre deg opp en mening om hva som er viktig for deg. Men ny motor er gull verd om du går for en gammel båt. Selv om Scanmaren er noe større hørtes det ut som om det her var litt å gjøre og dette passer gjerne ikke så bra inn i livssituasjonen med små barn? Hold oss orientert😊 Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 27.Februar.2021 Del på Facebook Svart 27.Februar.2021 (redigert) Slottaen har 10 hk motor og veier 3,5 tonn.. for lite. jeg har 18hk i min comfort på samme vekt og den gjør max 7 knop på stile vann rett fra krana... du vil gjerne ha litt motorkraft i motsjø eller hjemlengsel Redigert 27.Februar.2021 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 27.Februar.2021 Del på Facebook Svart 27.Februar.2021 Styr unna teakdekk. Det er for de med masse tid fordi de er ferdig med små barn. Hvis det er mål om å få med din andre halvdel ut kan det kanskje være greit å få mest mulig moderne komfort i båten. Jeg er av den typen som må ha dusj og litt privatliv i båten. Og gjerne et 220v uttak også. Min samboer er litt annerledes og hun kunne nok taklet det enklere. Ofte står ønsket om komfort og ønsket om rask og actionfylt seiling mot hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen Svart 27.Februar.2021 Del på Facebook Svart 27.Februar.2021 Havelle skrev 36 minutter siden: Styr unna teakdekk. Det er for de med masse tid fordi de er ferdig med små barn. Hvorfor det? Et teakdekk i god stand trenger ikke annen behandling en vask. Det er og mye mere behagelig å gå på for små barneføtter uten sko. Forutsetter selvfølgelig at vi snakker om et moderne limt dekk som ikke har noen potensielle farer med inntrengning av vann i hundrevis av skruer. Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 27.Februar.2021 Del på Facebook Svart 27.Februar.2021 Bergen skrev 49 minutter siden: Hvorfor det? Et teakdekk i god stand trenger ikke annen behandling en vask. Det er og mye mere behagelig å gå på for små barneføtter uten sko. Forutsetter selvfølgelig at vi snakker om et moderne limt dekk som ikke har noen potensielle farer med inntrengning av vann i hundrevis av skruer. Mitt mål var å hjelpe trådstarter og tok utgangspunkt i budsjett og alder på de båtene det ble lenket til. Det helte mot 80-tallsbåter til noen hundre tusen. De har neppe moderne eller limte dekk. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2021 Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 (redigert) Jeg likte Comfort 32 og Rasmussen. Hallberg Rassyen er dønn solid. Denne tar dere uten problemer rundt hele jorda. Og blir du overraska av solgangsbris langs kysten med denne så er du trygg, og finner du ut at storbyferie med båt er tingen så seiler du til London enkelt med denne 😊 (turen opp Thamsen i egen båt kan virkelig anbefales). Men båten seiler ikke så fort i lite vind. Båten beskrives som teknisk oppgradert med nytt el system, varmtvannstank og dusj i cockpit. Snakk om barndomsminner, bade på kvelden, dusje i cockpit og sitte tulla inn i stort badehåndkle og spise kveldsmat🌅😊. legg ungene, mor og far tar et glass hvitvin mens sola går ned Motoren er en yanmar fra 2001 med rett aksling. Motor uten turbo er bra. Min yanmar er fra 2005, og gått 1800 timer. Samme motor, men med turbo ( båten min er 43 fot så den trenger turboen) Dette er solide greier som ikke krever så mye vedlikehold. En ulempe med denne båten og små barn kan være at det er akterkabin, og barna eller dere sover her. Det blir to helt separate rom. En 3-4 åring som våkner tidlig, da tenker jeg det er greit at hun ikke må ut i en åpen cockpit for å vekke mor og far 😊. Men båten har stikkøye ved trappa i kabinen og god sofa så det er fullt mulig å sove 4 i samme rom her (kan jo legge ungene i stikkøya og dere sove foran også). Når ungene blir større er akterkabinen et funn 😊 Rammsussen er langkjølt, og ikke enklest å manøvrere i havn. Man kan vel enkelt si det sånn at den knapt svinger når du bakker. men det lærer man seg med litt øving. Teakdekk kan være et problem, eller ikke. Kommer helt an på vedlikeholdet. comfort 32en er svenskbygd klassiker den også. Men ikke samme kvalitet som Hallberg Rassy. Om Hallberg Rassy tar deg verden rundt og er bygd for det så er Comfort mer kystseilas. Seiler nok en del raskere i mindre vind og er enklere å manøvrere i havn. Ny motor, ny stående rigg (wire som holder masta) og relativt nye seil ser bra ut. Men også her ser det ut til å være separat akterkabin. dette løses jo ved at foreldre sover i salongen og ungene i forpiggen, om sofaene er ok å sove på. Men det hadde jeg sjekket ut nøye før kjøp. Er ikke bra med foreldre som sover dårlig på tur. jeg hadde tatt med meg en god lommelykt og fuktmåler og dratt og dett på begge. Målt fukt i dekk og tak rundt alle steder der det er ting som går gjennom taket. det er feil på alle båter, både nye og gamle. det som er dyrt er fukt i skrog, motor/drev og rigg/seil. PS Velkommen til Baatplassen 😊 Redigert 28.Februar.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Februar.2021 Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 Må nesen flire litt...😂😂 Trådstarter ønsker et enkelt båtliv, oppgir at hun har liten og ingen erfaring, dette toppes med en mann som overhodet ikke ønskes sjølivet...samt små barn i alderen 0 til 3 år... Og ender opp med anbefalinger om båt som er anbefalt for jordomseiling...🤣🤣🤣 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2021 Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 (redigert) @Ida Marie III Det er akkurat sånne kommentarer som gjør at jeg neste gang ikke gidder å bruke tid til å skrive på dette forumet... kan du ikke i stedet bidra med kunnskap i tråden? TS legger ut linker til 4 båter, og får kommentarer på de. ingen av båtene er perfekte. Men med tanke på små barn og uvillig mann er min tanke at det er bedre med en trygg båt enn en livlig båt. Det er flere som har seilt til Antarktis med Albin Vega på 27 fot.. de aller fleste Vegaer seiler i skjærgården. Samme med Rasmusser 😊 vi leide båt de somrene ungene var små. Det fungerte supert. Minstemann satt i bilstol surra i nedgangen fra cockpit. beste hadde vært å hatt budsjett på 400-500.000 og kjøpt en Barbaria 32/34 fra 2005 og oppover. Uten fake teak dekk 😊 Redigert 28.Februar.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 28.Februar.2021 Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 Hei Eg har segla mykje, og langt, med små barn. Då har me alltid vore to vaksne. Når barna var små var det lettare å segla aleine, enn med barna og ein vaksen til. Dersom du skal segla aleina, med to små barn, bør du absolutt ha ein god autopilot, og kunne stenga barna inne i båten medan du handterer båten. Du må vera budd på at det kan henda du må prioritera navigasjon, båthandtering etc før barna sine behov. Det er korkje lett eller kjekt. Løysinga er korte turar, eller å segla medan barna søv, og aller helst vera to vaksne. Det er òg essensielt at små barn ikkje kan koma seg ut av båten utan at vaksne merkar det. Dersom du tek omsyn til dette spelar ikkje båten så stor rolla. Då kan det bli veldig fine turar. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 28.Februar.2021 Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 Bitteliten skrev 28 minutter siden: @Ida Marie III Det er akkurat sånne kommentarer som gjør at jeg neste gang ikke gidder å bruke tid til å skrive på dette forumet... kan du ikke i stedet bidrs med kunnskap i tråden? Så så...ikke så hårsår...var ikke ment som kritikk av deg... Fikk bare et visuelt bilde av en småbarnsmor med baby på armen, som med store øyne leste disse forslagene/anbefalingen....ikke verre en det...litt humor er vel lov, eller...? Bitteliten skrev 28 minutter siden: TS legger ut linker til 4 båter, og får kommentarer på de. ingen av båtene er perfekte. Men med tanke på små barn og uvillig mann er min tanke at det er bedre med en trygg båt enn en livlig båt. Der er jeg helt enig med deg...jeg ville faktisk gått lengre i retning av en båt som er lettere å håndtere....nemelig en plast snekke... Eldre modell...slippe å være redd for å få noen "banesår" i skroget...god plass...mindre å styre med når mann og barn etter sigende er et fraværende mannskap...og plastsnekker finnes for en rimelig peng i hopetall ...iallefall på Vestlandet... Sitér dette innlegget Link to post
Hedwig Svart 28.Februar.2021 Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 @Bittelitens råd var veldig gode. Trådstarter burde definitivt lese disse rådene nøye :) Ida Marie III skrev 5 minutter siden: Så så...ikke så hårsår...var ikke ment som kritikk av deg... Fikk bare et visuelt bilde av en småbarnsmor med baby på armen, som med store øyne leste disse forslagene/anbefalingen....ikke verre en det...litt humor er vel lov, eller...? Det tror jeg trådstarter allerede har tenkt på og er helt klar for. Høres ut som en tøff og kul dame (eller mann, det går jo også ann :) ). Sikker på at det går bra uansett. Bare få rivet litt i typen og få han til å gjøre sin del ;) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 28.Februar.2021 Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 Den av båtene som ikke har vært nevnt er vel Slotta 30, den klart yngste båten med de fordeler det trolig vil ha, kun en eier og med selvslående fokk. Burde være grei å håndtere alene. Liten motor trekker ned. Burde vel være en båt som kan være lettere å selge igjen hvis dette prosjektet ikke viser seg vellykket? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
willmasta Svart 28.Februar.2021 Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 Rakk ikke kikke på de båtene du har linket til, men kommer med noen erfaringer med 3 barn på 1,3 og 6: Som selverklært skipper bør du kunne håndtere hele båten alene. I praksis blir det slik hos oss at jeg tar meg av båten, og kona tar ungene når vi seiler på dagtid. Og på kveldstid. Og på natt. Har ikke noe med kjønn å gjøre, men jeg har heldigvis vært mye på tur alene før. Så finn en båt du er komfortabel å dra ut med alene uten noen andre. Heise seil, ta de ned, legge til osv alene. Av erfaring entrer man gjerne en fullpakket havn med 2 skrikende unger og fullt show for alle andre, og da er det ikke alltid så mye hjelp i voksen 2😅 I tillegg er det greit å ikke skremme mann og barn. Jeg ville gått for noe som ikke legger seg med rekka i vannet ved 5ms, men heller noe stødig. Men uansett så mye plass som mulig. Ikke alltid de to harmonerer. Men sånn tetris-opplegg ble litt krevende for oss etterhvert (altså at alle må flytte seg når én må flytte seg;)) Fokuser på å gi både mann og barn trygge opplevelser de første årene, så kan fart komme etterhvert. Kjenner godt til eksempler der både ektefelle og barn har blitt skremt bort fra alt som heter seilliv ved å dra opp for mye seil og i for mye vind. Ta gjerne kontakt hvis du ønsker noen tips om seiling og barn. Lykke til med båtkjøp!👍 Sitér dette innlegget Link to post
seilfred Svart 28.Februar.2021 Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 -Slottaen kjenner jeg ikke, men jeg synes motoren er for liten. Senkekjøl er en potensiell problem-maker, og sannsynligvis er båten livlig og rank da hovedtyngden ligger lenger opp i kjølen. Jeg liker heller ikke spaderor uten noen form for skjegg, særlig ikke hvis du trekker opp senterbordet og beveger deg på grundt vann. Dette er synsing fra meg, men det etterspurte du jo.. - Scanmar er egentlig en fin båt, men da den krever noe arbeid regner jeg egentlig med den utgår.. -De to siste båtene ville være de jeg selv ville kikket nærmere på. Vi seilte et halvt år med ei lita jente på 5mndr for to år siden i en OE32.Da vi kom hjem hadde hun levd halve sitt liv ombord. OE32 er ikke helt ulik rasmussen, og har samme konstruktør. Dette fungerte egentlig helt topp, selv om far hadde håpet på mer seiling, og dieselregningen ble større enn forventet. Kryss ble veldig ofte uaktuelt, og vi var glade for vi hadde en motor som kunne ta oss fremover også i motvind og sjø. -Rasmussen har sentercockpit, som gir roligere gange i sjø, og er en tung og stabil båt med alle fordeler og ulemper det gir. Den stikker bare 1,30 hvis man vill inn i skjærgården, og har motorkraft til å klare alle forhold innenfor rimelighetens grenser. Akterkabinen ser jeg personlig som en fordel, da det gir en genial hule til barna om et par år, og inntil videre er en fin liten «furtebod» til de som trenger det. Foreldrene kan fortsatt sove i salongen og barna i forpiggen hvis man vil være i nærheten. Båten er ikke noe fartmonster , og kan sikkert oppleves litt «gubbete» seilingsmessig, men du kommer deg ut selv om det ikke er 5m/s og sol, og det er en egenskap som jeg ihvertfall setter stor pris på. -Comforten ser jo egentlig kjempefin ut, og motor trekker veldig opp. Den seiler nok livligere og bedre i lett vind enn Rasmussen, men er sikkert også livligere i sjø. Dybde på 1,7m er etter min mening noe dypt for en 32-foter, men skjærgården blir naturligvis ikke utilgjengelig av den grunn. Også her akterkabinen som etter min mening er en fordel, ihvertfall på sikt. Badeplattform til barna er heller ikke feil.. Jeg ville dratt og kikka på de to siste, og dannet et inntrykk. Seiling med barn går helt fint, men det er viktig å skape noen forutsetninger som gjør at dere faktisk kommer ut isteden for å bli hjemme. Alt det andre får dere i neste båt når barna er flyttet hjemmefra Lykke til! Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2021 Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 Mouche skrev 1 time siden: Den av båtene som ikke har vært nevnt er vel Slotta 30, den klart yngste båten med de fordeler det trolig vil ha, kun en eier og med selvslående fokk. Burde være grei å håndtere alene. Liten motor trekker ned. Burde vel være en båt som kan være lettere å selge igjen hvis dette prosjektet ikke viser seg vellykket? Senkekjøl og nybegynner lurte jeg på. Har aldri hørt om Slotta. Noen andre som kjenner merket? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2021 Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 Vi har seilt med små barn siden 70-tallet. Den eldste har passert 50 år og den yngste har passert 40. Sånn er det. Den gangen var Rasmus kun en våt, uoppnåelig drøm. Hadde en bekjent som eide Norges første Rasmus. Båten er en rolig, sedat, forutsigbar og sikker seiler. Den gir ingen overraskelser. Dessuten har den motor som også gjør den til en skikkelig motorbåt, om man skulle komme ut for hardt vær og ønsker å komme i le, selv om le-plassen ligger i vindøyet. Det eneste negative er teakdekket. Dette dekket er skrudd, 1500 skruer ned i plastdekket. Det er potensialt 1500 lekkasjepunkter. Jeg hater teakdekk. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 28.Februar.2021 Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 Sletta har jeg aldri hørt om, men det var klart den som fristet meg mest. Kan fint leve med svak motor. Jo nyere jo bedre, som kan kompenseres med en godt vedlikeholdt båt. Senkekjølen er en sær løsning, for de som ønsker å komme inn på grunne områder. Ikke veldig aktuelt i Norge. Sitér dette innlegget Link to post
pacuare Svart 28.Februar.2021 Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 seilfred skrev 11 minutter siden: Jeg liker heller ikke spaderor uten noen form for skjegg, særlig ikke hvis du trekker opp senterbordet og beveger deg på grundt vann. Dette er synsing fra meg, men det etterspurte du jo.. 99% av seilbåter produsert etter 2000 har spaderor uten skeg. For de aller fleste fungerer det helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
Paprika Svart 28.Februar.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2021 Tusen takk for alle svar! Dette var akkurat det jeg håpte på da jeg postet her inne. Her var det mange ting jeg ikke har tenkt på. Jeg er tydeligvis avhengig av cockpitkalesje og god autopilot! Hvor mye kreves det for å ha et vedlikeholdt teak-dekk på en eldre båt? Ca. antall timer med effektivt arbeid? Jeg tenker at det kan jo ikke være sååå mye jobb, men jeg tar kanskje feil? Jeg ser dette med komfort for å få med mannen blir nevnt. Den delen må jeg avkrefte. Det er mer at han synes det blir styrete og mye greier. Jeg er litt mer rastløs og eventyrlysten. Jeg får han med på noen turer, men ønsker også ha muligheten til å komme meg avgårde alene med en eller to barn. Strong, indepependent woman osv... Jeg trenger ikke nødvendigvis å dra så langt alene. Men det burde være en viss grad av komfort for barna sin skyld. I går la jeg meg og tenkte at HRR selvfølgelig var uaktuell, så stor og treig den hørtes ut. Men etter flere utfyllende svar her ble jeg litt usikker igjen. Ut i fra alt dette tenker jeg allikevel at Comfort 32 hadde passet meg best, men jeg ser den er veldig populær og skal ha visning i dag. Det rekker jeg ikke. Eureka skrev for 12 timer siden: Slottaen har 10 hk motor og veier 3,5 tonn.. for lite. jeg har 18hk i min comfort på samme vekt og den gjør max 7 knop på stile vann rett fra krana... du vil gjerne ha litt motorkraft i motsjø eller hjemlengsel Så det som står i annonsen med "Maks fart: 7 knop" stemmer ikke nødvendigvis? Bitteliten skrev 52 minutter siden: beste hadde vært å hatt budsjett på 400-500.000 og kjøpt en Barbaria 32/34 fra 2005 og oppover. Uten fake teak dekk 😊 Dette er ikke helt uaktuelt. Men jeg har fulgt med på Finn en stund nå. Jeg synes det er veldig enten/eller det som legges ut. Enten en gammel båt for 300 000 eller en nyere båt på 600 000. Det frister egentlig ikke med et så stort lån. Spesielt ikke siden mannen ikke er så gira. Men jeg har jo også sett f.eks. denne typen: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=189114251 Det hadde kanskje vært et mer fornuftig valg? Jeg synes ikke det ser like idyllisk ut med denne typen båt. Den minner meg litt mer om en campingvogn enn en seilbåt. Tenker jeg helt feil? Jeg er forberedt på at det kan bli krevende situasjoner. Men jeg har tenkt at man får så mye igjen for opplevelsene at det er verdt noen kjipe øyeblikk med grining. 3-åringen har blitt ganske selvgående og kommer til å klare dette fint med noen "øvelser" på forhånd. Babyen har jeg tenkt at jeg kan putte i en sele eller bilstol når jeg skal "jobbe". Det er nok babyen dette vil bli mest krevende med, men hun blir jo raskt større. Litt av grunnen til at jeg ønsker med seilbåt nå er fordi det er et "eventyr" jeg/vi også kan ha med barna på. Ida Marie III skrev 18 minutter siden: Der er jeg helt enig med deg...jeg ville faktisk gått lengre i retning av en båt som er lettere å håndtere....nemelig en plast snekke... Eldre modell...slippe å være redd for å få noen "banesår" i skroget...god plass...mindre å styre med når mann og barn etter sigende er et fraværende mannskap...og plastsnekker finnes for en rimelig peng i hopetall ...iallefall på Vestlandet... Jeg skjønner tankegangen, men det er uaktuelt med plastsnekke. Det frister ikke i det hele tatt. Hvis seiltur med barna virker for krevende, så dropper jeg heller båtkjøpet og drar på kajakkturer alene noen år frem i tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.