Ida Marie III Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Paprika skrev 6 minutter siden: Jeg skjønner tankegangen, men det er uaktuelt med plastsnekke. Det frister ikke i det hele tatt. Hvis seiltur med barna virker for krevende, så dropper jeg heller båtkjøpet og drar på kajakkturer alene noen år frem i tid. Nei, for all del..ikke dropp båtlivet...det vil jeg ikke ha skylden for...? Jeg var kanskje litt forutinntatt...beklager i såfall det... Men min første tanke var at det neppe er noen her inne som startet båtlivet med en 30 fots seilbåt, med en baby på armen, samt 2 små barn.. og en mann som egentlig ikkje vil dette... Derfor tenkte jeg en litt mer soft start, av hensyn til "passasjerene"... Men vi er alle forskjellig.. for noen er det riktig å stupe i det...??? Viktigst av alt...ikke dropp båtlivet om det er det du ønsker... Link to post
bjorngb Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 (redigert) Jeg/vi var i litt samme situasjon som deg i 2006. Vi(jeg) kikket på 30-fotere fra 80-tallet, men havnet på en ny 35-foter. Dette var før vi hadde barn. Min erfaring er at det nok er bedre å kjøpe brukt båt kontra ny - så der høres det ut som du tatt det andre gode valget - etter å ha lyst til å kjøpe seilbåt :-) Det som gjorde at jeg gikk for ny/nyere båt, var at jeg var usikker på om jeg ville kunne få fruen med på lav komfort med 80-tallsbåt kontra båt fra 2000 tallet. Jeg kjenner ikke mannen din, men med å velge en båt han liker/du tror han kan like, er sjangsen større for at du får en medseiler. Under er bilde av rekkenett vi monterte i forpigg for at minsten skulle ha litt trygg sove/boltreplass når vi var underveis. Det fungerte godt. I tillegg anbefaler jeg som under. Denne gjør det mye lettere for de minste å bevege seg i cockpit/dekk enn en klumpete redningsvest. Vi brukte en tau med kroker i begge ender for å velge hvor lang aksjonsraduis skulle være. Vi har den enda. Hvis du kjøper deg båt, han du godt få den som velkommen til seilernes verden og BP - send evt navn/adresse i PM til meg. Bavariaen ser fin ut - ikke langt fra vår første båt og sikkert et godt valg an første båt. Vi"måtte" ha større båt for noen å siden, da guttene ble 6 og 10 år og det ble lit for mye klabb og babb med dem begge i forpiggen. Men når du får det "problemet" vet dere om dere vil kvitte dere med båten, eller gå for noe større :-) Uansett LYKKE TIL og velkommen til BP Redigert 28.Februar.2021 av bjorngb (see edit history) Link to post
Euklid Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 22 minutes ago, Paprika said: Hvor mye kreves det for å ha et vedlikeholdt teak-dekk på en eldre båt? Ca. antall timer med effektivt arbeid? Jeg tenker at det kan jo ikke være sååå mye jobb, men jeg tar kanskje feil? Det er stort du trenger å gjøre med det, så lenge det holder tett. Den dagen det begynner å lekke er det en jobb som fint kan ta en hel vinter med aktiv jobbing, eller spise opp halvparten av prisen på de båtene du kikker på (om ikke mer). Så det er mer usikkerheten enn vedlikeholdsbehovet som er problemet med teakdekk. Link to post
seilfred Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 pacuare skrev 28 minutter siden: 99% av seilbåter produsert etter 2000 har spaderor uten skeg. For de aller fleste fungerer det helt fint. Greit nok, og den diskusjonen finnes jo allerede her: Poenget er at båten har senterbord og inviterer til å utforske grunnere farvann. Derfor ekstra oppmerksomhet på spaderoret som vil stikke like dypt som kjølen, og kan være sårbart. Greit å tenke på synes jeg... Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
enslagsgjest Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Paprika skrev 35 minutter siden: Hvor mye kreves det for å ha et vedlikeholdt teak-dekk på en eldre båt? Ca. antall timer med effektivt arbeid? Jeg tenker at det kan jo ikke være sååå mye jobb, men jeg tar kanskje feil? Skrubb det av og til forsiktig med en kost. Ellers er det ganske vedlikeholdsfritt. Kanskje noen nater av og til som må byttes. Som @Euklid skriver er det uforutsette utgifter som er problemet her. Spesielt visst båten har balsa kjerne i dekket som har trukket til seg vann. Jeg er en slags gjest Link to post
Bitteliten Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 (redigert) Vi leide Bavaria 30 en sommer. Flott båt det. den hadde jeg defitivt prioritert over de andre du linket til. motor og toppfart: joda, men ikke i motvind og motsjø. Og det er da man vil holde farta oppe og komme seg i le. 18hk på 30 fot er ok. vi har 75 hk på 43 fot. Det holder bra. venner av oss har 39hk på 2006 ish Bavaria 39. Det er for lite. det dyre med teakdekk er om det er lekkasje gjennom skruene og ned i glassfiberdekket. Ellee at det er skrubbet i stykker. eller om det er jukseteakdekk som Bavaria monterer der kryssfiner under teaken blir bløt og man får frostspreng om vinteren. Teakdekket mitt er fra 2005. Forrige eier skrubba det med kost ??. Eneste jeg har gjort med det er å skjære ned natene så de ikke er høyere enn teaken, vaske det med zalo og myyyk kost. Og satt inn med Boracol mot sopp. Må bytte noen plugger hvert år. Det er kosejobb Redigert 28.Februar.2021 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Nevermind Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Mange gode innlegg, og mye å tenke over for ts. Jeg har seilet mye med små barn ombord, og de trives godt med seilingen. Det som var nokså typisk var at i det vi skulle inn på en havn, opp med seil, ned med seil, navigere i vanskelig farvann e.l. så våknet barna til, og det var veldig greit å være 2 voksne slik at den ene tok seg av barna. De første årene hadde vi en HR 352 som er etterkommeren til Rasmussen. Hele familien likte båten, men som det er skrevet lengre opp seiler den ikke særlig bra i lite vind eller på kryss. Seileegenskapene var allikevel ikke verre enn at vi hadde mange fine turer med båten, og vi brukte mye seil. God autopilot er nevnt, og uten å ha lest annonsene så vil jeg tro at du må frem på masta for å ta opp seil, reve og ta ned seil på Rasmussen. Hvis du da er alene med barna skal du stole på at de blir der de er, og ikke plutselig finner det for godt at de vil frem på dekk de også, med mindre det er fine forhold og de er sikret. Er det dårlig vær har du sannsynligvis nok med deg selv og seilene så alt av skjøter og fall til cockpit ser jeg som en fordel, og også tryggere da du har bedre oversikt over barna og hvor de er. Teakdekket er nevnt. Jeg byttet dekk, og det var 1800 skruer totalt, mye arbeid, og dyrt. I tillegg til utgifter og arbeid fikk jeg også 2 sesonger uten båt på sjøen, men man behøver ikke ta jobben selv. Hvis du er på Instagram kan du sjekke ut Vakuumteak sine bilder. Det er dessverre ikke uvanlig med fuktskader i dekket under teaken på dekk som er skrudd slik Vakuumteak har flere eksempler på. Det må ikke være skader, men det er dessverre ikke uvanlig, og det er ingen selvfølge at du ser tilstanden før den gamle teaken er fjernet. Jeg måtte skjære ut og støpe nytt dekket under genoaskinnene, samt et par steder til da det var mye fukt i kjernematerialet. Hvis en eldre båt er godt tatt vare på skal den kunne holde i mange år, men evt. utskifting av teakdekk, motor, seil og stående rigg kan fort gjøre at båten koster langt over det du har budsjettert med. Ikke meningen å skremme deg bort fra båtkjøp, for jeg synes alle burde ha båt, men skal du kjøpe en eldre båt så sjekk at båten er godt vedlikeholdt, og at selgeren virker troverdig. Legger ved et bilde fra da yngstemann ble plassert under dekk for å slippe å ha han krypende rundt på dekk når jeg skulle ha opp seil en gang sommeren 2012 i vær gamle HR. Han trivdes godt i stolen som ble tatt med fra hagen hjemme før vi dro på ferie, og hengt opp i håndrekka på styrbord side. Gutten kom seg ingen vei, og jeg hadde kontroll på han. At han sovnet gjorde ingen ting, men teorien jeg en gang har hørt om at den som sover ikke blir sjøsyk viste seg å ikke stemme ?? Lykke til med båtkjøpet, og forhåpentlig mange fine turer på sjøen. Link to post
Hulda Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Vi hadde en svenske på 38 fot med Yanmar 2 MG på 15 hk. Alt for lite motorkraft til å gå mot dårlig vær. Selv i laber bris lå båten bare og plasket. Aldri mer undermotorisert båt. Story: Var på eskader med Kryssarklubben i Limfjorden. Det blåste opp til 15 m/s og Hulda parkerte de andre :-) Vi skulle rundt et nes og med vidnen i baugen inn til Nykøbing Mors (tror jeg). Så vi tok seil og samlet oss i le av omtalte nes. Samlet eskadre inn til Nykøbing. Svenskene er nøye på akkurat den prosedyren. Det jeg ikke skjønte, var hvorfor vi skulle ligge med 15 m/s grisekald, regntung vind midt i nesa og gjøre et par knop. Så jeg ga litt gass og gikk med beskjedne 5 knop. På samlingen for oppsummering av dagen seilas, lurte lederen på hva slags motor det satt i Hulda. De andre fire hadde gått på full gass. Hulda engasjerte kanskje 70 av de tilgjengelige 140 hk. Med vår forrige på hadde vi blitt blåst baklengs :-) Link to post
marionette Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 (redigert) Hei mine to cent. Jeg ville ikke kjøpt noen av de gamle båtene. Et dårlig utvalg synes jeg. Og husk at fot betyr lite idag. En råmoderne 28 foter er større inni og raskere enn en eldre 34-36 foter, og enda større enn de gamle smale langåkjølede variantene. Seilte i gml dager med en maxi 77 og unge. Grei størrelse da, men idag er ikke det akseptabelt for folk flest. Har en eldre større båt nå. For mange er det å eie båten og å kunne gå ned til båten for puss og polering, planlegging av prosjekter ombord og innkjøp av duppedingser en like stor del av båtlivet som det å bruke båten- helt greit- det blir et lite home away from (home) kjerringa for mange. Men der er åpenbart ikke du. Du blir som kjerringa -) som skal dra gubben med på tur mot sin vilje. Normalt sett er det motsatt. Og du er muligvis ikke like fascinert av å pusse glassfiber fordi du skal støpe noe senere . Les på forumet her om hvor mye problemer og stresss og utgifter folk har med båter og motorer så må du forstå at det kreves fagkyndighet eller et motivert team for å ha en eldre båt. Hadde jeg vært yngre idag og fra østlandet så hadde jeg leid båt og spart meg for masse utgifter og stress. Og spesielt når den ene voksne ikke har relasjoner til sjøliv. Helt fair det, siden været i norge er dritt og det tar bare 4 timer å fly til varmen. Ville aldri hatt båtferie som ferie alternativ nummer 1. Jeg liker også fart og spenning på sjøen, og måtte jeg ha kjøpt en båt under tvang på østlandet, så hadde jeg valgt en mer moderne +år 2000 weekend sailer/daysailer , morsom for unger å kunne delta med, ikke for store krefter, vc og cabin, moderne påheng motor, på tilhenger og krever ikke 20000-25000 i året i havneleie, og overnattinger er greie nok + du kan ta inn på hotell med unger og gubbe og ha litt luksus. Problemet med oss folk er at ting skal se kult ut i havn, folk seiler omtrent bare gubbe seilas, men har utstyr og båter som tilsier verdens omseilinger. Ingen kritikk, kun en observasjon . Men det gjør også at seilingen blir en form for campingferie til kai eller på en holme, og da må ting ta seg ut. Og kjøper du en av disse båtene så renner pengen ut til vedlikehold, båtplass, båtlån etc i motsetning til å leie en båt noen uker og se om det passer alle. Ofte har vi minner som ikke blir så kjekke når vi prøver å gjenleve dem. Eller en seilferie i hellas som et alternativ. Mye bedre enn rema 1000 og regn i norge -). Håper jeg har skremt deg vekk fra å kjøpe båt, et pengesluk og verden har mer å tilby. Jeg er ikke neg til seiling, jeg driver mange vann aktiviteter osv. Men kjøper du en seilbåt og har som folk flest vanlig lønn, så blir gjerne ens skjebne forseglet. Andre opplevelser og reiser blir lidende pga det pengesluket en båt generelt er. I tillegg er marinaer og andre service fasiliteter i norge u-lands kvalitet, latterlig dårlige og selvfølgelig overprisede. Så alle slike variabler gjør at jeg mener du bør tenke det virkelig godt om, det er en grunn til at de fleste båtene i havnene flyter som lik i fortøyningene, og sjeldent blir brukt. Mvh Redigert 28.Februar.2021 av marionette (see edit history) Link to post
Hedwig Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 (redigert) pacuare skrev for 2 timer siden: 99% av seilbåter produsert etter 2000 har spaderor uten skeg. For de aller fleste fungerer det helt fint. Som andre sier, så har dette vært diskutert før, men enig med deg. Moderne spaderor er helt fint, det er mye bedre produksjonsteknikker nå enn for 40 år siden, og da kan man også velge andre løsninger. Om jeg forstår Paprika rett ønsker hun en båt for kystseiling i Norge og kanskje over Nordsjøen. Ser man på værmeldingen før man drar kan de aller fleste båter håndtere dette. Paprika skrev for 2 timer siden: Jeg er tydeligvis avhengig av cockpitkalesje og god autopilot! Hvor mye kreves det for å ha et vedlikeholdt teak-dekk på en eldre båt? Ca. antall timer med effektivt arbeid? Jeg tenker at det kan jo ikke være sååå mye jobb, men jeg tar kanskje feil? Så det som står i annonsen med "Maks fart: 7 knop" stemmer ikke nødvendigvis? Dette er ikke helt uaktuelt. Men jeg har fulgt med på Finn en stund nå. Jeg synes det er veldig enten/eller det som legges ut. Enten en gammel båt for 300 000 eller en nyere båt på 600 000. Det frister egentlig ikke med et så stort lån. Spesielt ikke siden mannen ikke er så gira. Men jeg har jo også sett f.eks. denne typen: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=189114251 Det hadde kanskje vært et mer fornuftig valg? Jeg synes ikke det ser like idyllisk ut med denne typen båt. Den minner meg litt mer om en campingvogn enn en seilbåt. Tenker jeg helt feil? Jeg er forberedt på at det kan bli krevende situasjoner. Men jeg har tenkt at man får så mye igjen for opplevelsene at det er verdt noen kjipe øyeblikk med grining. 3-åringen har blitt ganske selvgående og kommer til å klare dette fint med noen "øvelser" på forhånd. Babyen har jeg tenkt at jeg kan putte i en sele eller bilstol når jeg skal "jobbe". Det er nok babyen dette vil bli mest krevende med, men hun blir jo raskt større. Litt av grunnen til at jeg ønsker med seilbåt nå er fordi det er et "eventyr" jeg/vi også kan ha med barna på. Jeg skjønner tankegangen, men det er uaktuelt med plastsnekke. Det frister ikke i det hele tatt. Hvis seiltur med barna virker for krevende, så dropper jeg heller båtkjøpet og drar på kajakkturer alene noen år frem i tid. Her skal jeg kommentere flere ting: Ja, kan du få begge deler for budsjettet bør du definitivt gjøre det. Cockpittelt gir deg en "ekstra stue". Perfekt å sitte på kveldstid, og om et par år kan barna ha sitt oppholdsrom og de voksne sitt. Det er også en helt annen opplevelse når været er dårlig. Autopilot er helt fantastisk. Da slipper du å holde roret hele tiden. Det hjelper både når du skal ordne båten alene og er perfekt avlasting. Vil anslå at vi bruker minst 80 prosent av tiden på autopilot. Synes denne Bavariaen så fin ut, og ganske perfekt for dere. Idyllen får dere, og kvaliteten er god. Vi har en litt større Bavaria fra 2007 og er veldig godt fornøyd med den. Båten er antagelig ikke den skarpeste seileren, men for folk som ikke er båtvant oppleves den nok også som mer trygg. (Og så kan båtnerdene bruke ti timer på å fortelle at andre båter er tryggere, selv om de lener seg mer over etc. Ikke relevant her) Det blir jo smak og behag, men min erfaring er at kosen ombord blir like stor uavhengig av type. Tror du fint vil takle de utfordringene inn og ut av havn etc. Tar man det med ro og holder hodet kaldt går det aller meste fint egentlig, og om du er trygg smitter det gjerne over på resten av familien. Stort spaderor og finnekjøl gjør båten også mye lettere å manøvrere i havn, og båten trenger lite fart for å adlyde når du bakker. Eneste tips jeg ville gi er å ta med noen venner ut først slik at du får prøvd deg litt. Da kan du være mye tryggere når du tar med familien ut :) Som en som har vokst opp med en båt som gjør at alle de båtene du har lenket til her fremstår som luksusbåter: Hverken du eller barna vil angre på at du tar de med på eventyr. Jeg husker fortsatt båtferiene som det beste med hele barndommen. Ikke dropp det, og ikke hør på de som mener du skal leie. Dette klarer du og dette kommer til å bli en stor opplevelse for hele familien. Om motor: Seilbåters fart er mest av alt avhengig av noe som heter skrogfart. I ideelle forhold kan selv båter med veldig liten motor oppnå den. Og den er, igjen med forenklinger, men vi er ikke interessert i alle detaljene nå, rundt 7 knop på mange båter. Vi har relativt stor motor (55HK), og stopper ganske hardt på 8 knop, gir vi mer gass er resultatet mer bølger, bråk og mer dieselforbruk, mens båtens fart omtrent er uendret. Men, vi kan holde samme fart nesten uavhengig av vind og bølger. I motvind kan en båt med liten motor risikere å nesten ikke kunne gå fremover. En båt med stor motor kan fortsatt holde marsjfart fordi den fortsatt kun er begrenset av skrogfarten. I gunstig vær trenger vi ikke særlig mer enn 10-15 hestekrefter (veldig omtrentelig, tatt fra skjema for propellbelastning) for å oppnå 7 knop. Får vi vind og bølger i mot trenger vi nærmere 40. Du bør derfor ikke se så mye på oppgitt toppfart, men motorstørrelse. Med god planlegging, altså værmelding for de neste dagene og aldri lengre unna havnen enn det man gidder å gå i sakte fart, så kan man fint leve med liten motor. Savnet etter større motor kommer når en tur som skulle tatt tre timer, og da hadde føltes lang i regn, motvind og med utålmodige unger, plutselig tar syv,. Om du er av typen som er god nok til å planlegge eller tøff nok til å ikke la deg bry av slikt så er liten motor ikke et stort problem :) (Vi er ikke så tøffe, så vi måtte ha stor motor :p) Redigert 28.Februar.2021 av Havelle (see edit history) Link to post
Slangemannen Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Jeg har aldri hatt seilbåt, og vet ingenting om seiling. Men har hatt med barn i båt, og det som har vært viktig der er at de liker å sitte inne i "stuen" med spill, blader og tegnesaker. Og blandt de 4 utvalgte synes jeg Scanmaren virker som et fornuftig valg fremfor de andre pga litt mer åpen i kjelleren og at den har badeplattform. God uteplass, med litt høye kanter så det også ut som det er på den. Link to post
enslagsgjest Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Hvis du vurderer Rasmusen er denne serien verdt å se: Jeg er en slags gjest Link to post
willmasta Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Paprika skrev for 2 timer siden: Men jeg har jo også sett f.eks. denne typen: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=189114251 Det hadde kanskje vært et mer fornuftig valg? Jeg synes ikke det ser like idyllisk ut med denne typen båt. Den minner meg litt mer om en campingvogn enn en seilbåt. Tenker jeg helt feil? Du har helt rett i at det er mindre sjarm og mer camping ja? Men den moderne hekken med åpen badeplattform er uvurderlig når ungene skal bade. Og når de voksne skal bade. Og når man skal oppi en kajakk og jolle. Hadde faktisk det som eneste ufravikelige kriterie ved forrige båtbytte. Link to post
LAKA Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Jeg var selv i en lignende situasjon for dere. Ønsket å seile med ungene uten for mye styr og vedlikehold. Hadde budsjett på ca 300 000, men fant ingenting som jeg likte som ikke innebar flerfoldige timer med vedlikehold og masse utgifter til oppgraderinger. Endte derfor opp med å kjøpe en 22 fots dag/weekendseiler til rundt 100k. Da fikk jeg velholdt båt fra 2006 og utenbordsmotor fra 2013. Har et budsjett på vedlikehold og oppgraderinger på 15 000 årlig og har så langt brukt mindre enn dette. Båten seiler bra, er rask og livlig og er akkurat stor nok til weekendtur med barna, evt hele familien om vi tar med telt. Bekymringene er nesten ikke eksisterende og båten holder seg godt i verdi. Link to post
Paprika Svart 28.Februar.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Jeg ba om synsing, så jeg er takknemlig for alle svar, @Ida Marie III. Takk for tips, @bjorngb! Jeg får ikke sett bildene. Er det bare meg som har dette problemet? Takk for info ang. teakdekk og motor. Er nok greit med litt størrelse på motoren da, så er det litt mer forutsigbart, men det er tydeligvis ikke det viktigste. Havelle skrev for 3 timer siden: Synes denne Bavariaen så fin ut, og ganske perfekt for dere. Idyllen får dere, og kvaliteten er god. Vi har en litt større Bavaria fra 2007 og er veldig godt fornøyd med den. Båten er antagelig ikke den skarpeste seileren, men for folk som ikke er båtvant oppleves den nok også som mer trygg. (Og så kan båtnerdene bruke ti timer på å fortelle at andre båter er tryggere, selv om de lener seg mer over etc. Ikke relevant her) Det blir jo smak og behag, men min erfaring er at kosen ombord blir like stor uavhengig av type. Her er du litt inne på en av de tingene jeg sliter litt med. Noen båtnerd er jeg absolutt ikke. Men jeg er kjent med primær- og sekundærstabilitet fra kajakkpadling. For jeg antar at for meg vil det føles (etter en del testing) tryggere med en båt som responderer på hva jeg gjør. Altså ville jeg i utgangspunktet hatt en båt som ikke er så flat, men heller lener seg mer. De båtene som jeg egentlig har skjønt at det er fornuftig at jeg velger til dette bruket, føles ikke riktig. Men den delen må jeg kanskje bare komme meg over. Hvordan er det forresten å frakte en seilbåt f.eks.. fra vestlandet til østlandet? Er det for mye styr? Link to post
seilfred Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Paprika skrev 5 minutter siden: Hvordan er det forresten å frakte en seilbåt f.eks.. fra vestlandet til østlandet? Er det for mye styr? Frakt, eller seiling som jeg kaller det, er bare en fin tur i de båtstørrelsene der. Sett av tid, ta med noen venninner og bli kjent med båt og utsyr underveis. En slags vinn-vinn hvis man ser det gjennom et halvfullt glass.. Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Hedwig Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Paprika skrev 16 minutter siden: Her er du litt inne på en av de tingene jeg sliter litt med. Noen båtnerd er jeg absolutt ikke. Men jeg er kjent med primær- og sekundærstabilitet fra kajakkpadling. For jeg antar at for meg vil det føles (etter en del testing) tryggere med en båt som responderer på hva jeg gjør. Altså ville jeg i utgangspunktet hatt en båt som ikke er så flat, men heller lener seg mer. De båtene som jeg egentlig har skjønt at det er fornuftig at jeg velger til dette bruket, føles ikke riktig. Men den delen må jeg kanskje bare komme meg over. Hvordan er det forresten å frakte en seilbåt f.eks.. fra vestlandet til østlandet? Er det for mye styr? Tror du er mer engstelig enn nødvendig på hvor ustø disse båtene er. Seilbåter på +30 fot er dønn solide. Bavariaen er vel klasse A. Det betyr at den skal tåle storm på havet og vel så det. Du som har vært i båt før vil føle at alle disse båtene er helt solide og uproblematiske å seile. Som seilfred sier er det helt uproblematisk å seile en slik båt rundt Norgeskysten. Er båten i grei stand blir det en koselig og fin start på båteierskapet :) Link to post
bjorngb Svart 28.Februar.2021 Link til dette innlegget Svart 28.Februar.2021 Jeg kan ikke tenke meg at Bavariaen er mindre ‘stødig’ enn båten med senkekjøl. Primær og sekundærstabilitet antar jeg har med skrogstabilitet å gjøre. I tillegg til skrogstabilitet, har du på en seilbåt en kjøl som bidrar til stabilitet. Denne videoen har blitt linket til i en annen tråd. Dette er nok an båt i samme klasse som Bavaria. Jeg prøver å legge inn bildene en gang til... Trygt og godt i forpigg: Fin sele for barn å bevege seg i: Link to post
Bitteliten Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 (redigert) Stabiliteten er god nok til normal bruk. Båtene tipper ikke ?. Folk krysser atlanteren i disse båtene. Båtene har kjøl, det har ikke en kajakk som kun har formstabilitet. bavaria er Norges mest solgte merke. Ikke uten grunn. med barn ombord blir det mest godværs seiling. bavaria 30 er som en VW Golf. Funker bra for de fleste. Ikke spennende og sjarm, men mer enn bra nok. Rasmussen er som en gammel, klassisk, veholdt Volvo 264 (for de som husker forskjell på 244 DL og 264 GL). Dønn solid, traust og materialer av høy kvalitet. De som vet hva det er nikker anerkjennende. Andre ser bare en gammel båt ?. I din situasjon hadde jeg uten tvil valgt Bavaria 30. Redigert 1.Mars.2021 av Bitteliten (see edit history) Link to post
Paprika Svart 1.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Fillern altså, jeg hadde håpet dere sa jeg heller burde gå for et mer spenstig og spesielt valg. Denne ligger på nordvestlandet, og det er uaktuelt for meg å ta første turen hjem fra Ålesund nå, pga. babyen. Det blir heller kortere turer i starten. Men jeg kan jo kanskje sende noen opp for å hente. Men er det så lett å seile den hjem altså? Er det ikke ganske krevende rundt Stadt? bjorngb skrev for 11 timer siden: Jeg kan ikke tenke meg at Bavariaen er mindre ‘stødig’ enn båten med senkekjøl. Primær og sekundærstabilitet antar jeg har med skrogstabilitet å gjøre. I tillegg til skrogstabilitet, har du på en seilbåt en kjøl som bidrar til stabilitet. Denne videoen har blitt linket til i en annen tråd. Dette er nok an båt i samme klasse som Bavaria. Jeg prøver å legge inn bildene en gang til... Trygt og godt i forpigg: Fin sele for barn å bevege seg i: Dette var gode tips! Treåringen har allerede en klatresele, så jeg har allerede tenkt at jeg kan fikse en slags via ferrata - lignende løsning til hun ute. Så sitter hun hele tiden fast, men kan klatre litt rundt. Link to post
Bitteliten Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 (redigert) Det finnes folk her inne som tar oppdrag med å seile båter hjem til deg, enten du er med eller ikke. stadt er ikke værre enn andre steder så lenge været er bra ? spenstigere valg er opp til deg. Men med mann som er litt skeptisk og 2 småttinger er Bavaria klokt tenker jeg. Masse plass under dekk, fin cockpit, og enkel å selge igjen om familien sier stopp. jeg seilte en Bavaria 30 i 9 knop på slør over Marstrandfjorden. De vi leide av trodde ikke på det før vi viste max fart på loggen. Seilte den som ei jolle med storseilskjøtet i ene hånda og roret i andre. Morsomt det ?. jeg ville hatt ned meg en seilbåtkyndig person om dere drar og ser på båten. Redigert 1.Mars.2021 av Bitteliten (see edit history) Link to post
bjorngb Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Paprika skrev 5 minutter siden: Denne ligger på nordvestlandet, og det er uaktuelt for meg å ta første turen hjem fra Ålesund nå, pga. babyen. Det blir heller kortere turer i starten. Men jeg kan jo kanskje sende noen opp for å hente. Men er det så lett å seile den hjem altså? Er det ikke ganske krevende rundt Stadt? Jeg vet det er personer som ta på seg fraktoppdrag for 1000,- kr dagen (kanskje pluss kost for egen frakt). Det ligger også en annonse på FINN hvor en bruktforhandler lokker med "gratis påskeferie" mot leveranse av båt Stavanger -> Oslo. Link to post
Paprika Svart 1.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Ca. hvor mange dager vil det da å seile en slik båt fra Ålesund til Oslo? Bitteliten skrev 1 time siden: jeg ville hatt ned meg en seilbåtkyndig person om dere drar og ser på båten. Ja, det er nok lurt. Jeg må bare sjekke om det er mulig i det hele tatt. Det er ikke sikkert det blir noen av de båtene jeg har kikket på. Link to post
pacuare Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Mener det er ca 500 NM fra Ålesund til Oslo. Så ca 4 døgn i en 30 fots seilbåt. Brukte en liten uke i fjor sommer. Raskere båt og transport med overnatting i havn. Med dagens utvalg på finn er det ikke lett å komme med spenstige forslag. Link to post
enslagsgjest Svart 1.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2021 Bavarian er litt dyr synes jeg. Man skal finne 34AC med 3 kabiner til samme prisen. Men markedet er vel dessverre slik nå at det ikke er mulig. Jeg er en slags gjest Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn