Jump to content

Tips seilbåt til fersking med små barn, ca. 300 000

Paprika

Recommended Posts

Nei, jeg har lurt på om det er lurt å vente med båtkjøpet til folk har fått vaksine og kan reise utenlands igjen. Jeg leste en annen tråd om det her inne. For jeg har skjønt at feriesugne folk presser opp prisen en del?

Ja båtmarkedet er vill vest akkurat nå. Alle er på jakt etter båter i samme klasse som deg. Prisene er høye og utvalget er lite. Det mest forsvarlige er nok å vente, men samtidig vil jeg ikke holde deg unna sjøen. Seiling er en fantastisk hobby! 

Jeg er en slags gjest

Dere kan jo leie båt for et par uker i år. Finne ut om det funker for dere. Greit nok at det vil koste noen titusener rett fra konto, men 20 K er relativt lite i forbindelse med et båtkjøp til 300k... 

for en ting er å kjøpe en båt... så kommer utgifter på båtplass, forsikring, vedlikehold og eventuelt opplag på land. 

jeg er "heldig" og har egen brygge i ei lun bukt og har således tatt meg råd til å ikke bruke båten noen når. 

Har ikke så mye peil på seilbåt men bavarian var fin. Slutt å dvele å tvile og tenke om at hvis og ditt og datt. Kjøp båt. Prøv det. Havet er balsam for sjela. Funker det ikke er det ingen problem å selge båten igjen. Hvorfor leie når du kan eie? 

Godt poeng at Bavariaen nok vil være enkel å selge. Nedsiden ved det er jo at det er vanskeligere å kjøpe..

Se på noen båter, følg magefølelsen. Føles det riktig, så kjøp. Det kan hende du hadde fått samme båt for 50k mindre om to år, med mindre andre markedsdrivere, som valutakurser, ikke stabiliserer markedet på det nivået man nå er.

Umulig å si, og det kan egentlig gå begge veier, men vil tro det er større sannsynlighet at prisene faller noe enn at de stiger.

Paprika skrev for 12 timer siden:

Nei, jeg har lurt på om det er lurt å vente med båtkjøpet til folk har fått vaksine og kan reise utenlands igjen. Jeg leste en annen tråd om det her inne. For jeg har skjønt at feriesugne folk presser opp prisen en del?

Båtforhandlere melder i dag (NRK nyheter på morgenen) at de har solgt like mye per dato som de hadde gjort i mai i fjor, men den ene mente at til neste år ville dette markedet se helt annerledes ut. Som alltid vanskelig å spå, spesielt om fremtiden, men har vondt for å tro at dette (båter og hytter i Norge) vil fortsette på samme måte når ting normaliserer seg igjen om ikke så veldig lenge.  Vi utsetter mulig kjøp av fjellhytte et år (kanskje to?) og er glad for båten vi kjøpte ifjor vinter før man hadde hørt om corona!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Tips fra en seilende småbarnsfar (seilt hele livet, tur, regatta og jordomseiling)

1. Kjøp båt. Du er i ferd med å gi barna dine en fantastisk gave; kjærligheten til havet og båtlivet.

2. Kjøp en brukervennlig og letthåndterlig båt. Våre barn startet i en Maxi Fenix, litt liten , men kan anbefales :)

3. Kjøp så godt utrustet som mulig. Det koster en formue å etterinstallere. I tillegg krever det mye tid og energi.
4. Kjøp en båt som har fått mye vedlikehold og kjærlighet. Styr klar av oppussingsprosjekter

Fine båter du linket til, jeg ville ikke kjøpt Scanmar´n pga råte og lekkasjer, ikke Slotta´n får den kan bli vanskelig å selge igjen, Hallberg Rassy´n er en perle, men ikke familievennlig nok. Min favoritt er derfor Comfort´n med ny sterk motor (Halleluja!!), ankervinsj akter og masse utstyr.

Følgende er fint for en småbarnsfamilie, men ikke noe must. 

• bade-vennlig hekk med enkel adkomst for små barn
  • Cockpittelt
  • rulleforseil - helst selvslående
  • velfungerende ankringsopplegg. Aller helst ankervinsj
  • at båten er tørr innvendig, ikke lekker fra luker og vinduer
  • autopilot
  • velholdt motor, helst med litt størrelse
  • grei strømforsyning. Fint å få ladet ipad + + til barna ;)

Lykke til! 

Redigert av aaccoo (see edit history)

Mitt råd, etter å ha hatt gamle motorbåter fra småbarnsalder og (heldigvis litt nyere) seilbåt fra de ble tenåringer:

- kjøp så liten og enkel båt dere kan leve med

- med så lite og enkelt utstyr som mulig

Med begrenset budsjett blir det uansett en gammel båt, og jo større båt, jo gamlere har dere råd til. Utstyr som er "kjekt å ha", som baugpropell, ankervinsj, rullemast etc. VIL gå i stykker og kunne gjøre at båtlivet blir mest reparasjoner og frustrasjoner. Been there.

Og en kurant båt av størrelse og type dere ser etter, i god stand, vil bli bare mer og mer ettertraktet og vil ikke gå vesentlig ned i pris. Noe som er fint den dagen dere skal selge.

De ukurante og mangelfulle båtene du sikkert kan få billigere vil derimot bli vanskelig å bli kvitt den dagen da det ikke er like mange desperate som kjøper "hva som helst".

Å seile alene er fantastisk. Å seile alene med små barn har jeg ikke gjort pga risikoen for at jeg eller ett av barna skal falle i vannet. Når man er to, kan én fortsatt håndtere båten mens den andre kan hoppe i sjøen etter ungen.

Ellers enig i at det er økonomisk lurere å vente til neste år med å kjøpe én av de mange båtene som da sannsynligvis blir lagt ut for salg, men opplevelsesmessig blir det jo ett år til uten seilbåt, og det får du aldri igjen ;)

Nå er det meste sagt, og du har fått mer råd enn du egentlig vet hva du skal gjøre med.

Jeg er mann med kone som ikke vil seile. Så nå foreslår jeg at du og jeg slår oss sammen. Du sparer 300000, jeg får mannskap. Litt usikker på det med bonusungene...

Spøk til side. Jeg solgte Comfortina 32 rett før Covid, og måtte finne meg i å betale 350K for Scanmar 35 i mai - selv om det var veldig dårlige seil og en del andre investeringsbehov. Det hadde jeg ikke gjort i "normalt" marked. Som noen har sagt her; ingen vet hvordan eller når markedet stabiliserer seg. Kanskje det har vært unaturlig lavt de siste årene? Resten av verden kom til Norge for å kjøpe båt, jeg solgte til en estlender - til utropspris. Altså: Ikke vent.

Gammel eller ny for de samme pengene? Jeg valgte gammel, og lar det bli med det. Jeg slutter meg til de som advarer mot originale teakdekk. På 80 tallet skrudde de fleste svenske verftene, og mange brukte balsa i sandwichen. Etter 40-45 år er det regelen at det blir lekkasjer, ikke unntaket. Det koster flere hundre tusen. Takstmenn jeg har diskutert med er krystallklare: Ikke gjør det.

Scanmaren på Finn ville jeg holdt meg unna. Det er et prosjekt med usikker bunnlinje.

Han jeg kjøpte min Scanmar av hadde seilt mye og lenge, han ble blank i øya av å minnes Albin Ballad'en han hadde før - beste seilbåten han hadde hatt. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=208627647

Jeg liker denne godt.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=187851788 Etter Comfortina bante jeg på at jeg skulle ha rette salinger på neste båten for å lense bedre, men jeg fant ingen da. Det går ikke frem av teksten, men de fleste av disse ble levert med Volvo Penta - kanskje er Yanmaren nyere? Den har ikke badebrygge- noe du må ha - med stige. Ny koster 10-15 tusen, er kurant å installere, og skal ikke være avgjørende dersom resten stemmer. Du kan jo prøve å prute litt, den er nok ganske høyt priset, selv dagens marked. Meeen; det blir jo en ganske lang visningstur og seiltur hjem.

Alt beror på hvor godt de er tatt vare på. Lykke til, og fortell hvordan det går. 

Redigert av Steihy (see edit history)

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Vår forrige båt var en Sweden Yachts (Comfort) C34. Jeg kan varmt anbefale denne typen til en familie på 4. Vi vokste desverre ut av den. Vår båt hadde fått ny teak i 2007. Et 40 år gammelt skrudd teakdekk kan by på problemer, men er det i orden (les skiftet) er  det ikke farlig. Myyye mindre jobb å holde teak ren og fin enn å skure på hvite plast dekk. Deilig å gå på er det også. Nei jeg skal ikke ha båt uten, men det er nå min mening. C34 er lett å håndtere og seiler relativt bra. Den er solid og føles svært trygg. Lett å manøvrere i havn med finnekjøl ift langkjølte båter. Du får mange blikk og koselige kommentarer i havna med en slik båt om den er ship shape. Ingen snur seg etter en Bavaria! ? Sorry, måtte bare!

lykke til, du kommer ikke til å angre. Her gleder vi oss til båtsesong alle 4!

Steihy skrev for 19 timer siden:

Nå er det meste sagt, og du har fått mer råd enn du egentlig vet hva du skal gjøre med.

Jeg er mann med kone som ikke vil seile. Så nå foreslår jeg at du og jeg slår oss sammen. Du sparer 300000, jeg får mannskap. Litt usikker på det med bonusungene...

Tror dette er det mest fornuftige jeg har lest her inne. Bortsett fra det med bonusungene da.. 

Steihy skrev for 19 timer siden:

Han jeg kjøpte min Scanmar av hadde seilt mye og lenge, han ble blank i øya av å minnes Albin Ballad'en han hadde før - beste seilbåten han hadde hatt. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=208627647

Jeg liker denne godt.

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=187851788 Etter Comfortina bante jeg på at jeg skulle ha rette salinger på neste båten for å lense bedre, men jeg fant ingen da. Det går ikke frem av teksten, men de fleste av disse ble levert med Volvo Penta - kanskje er Yanmaren nyere? Den har ikke badebrygge- noe du må ha - med stige. Ny koster 10-15 tusen, er kurant å installere, og skal ikke være avgjørende dersom resten stemmer. Du kan jo prøve å prute litt, den er nok ganske høyt priset, selv dagens marked. Meeen; det blir jo en ganske lang visningstur og seiltur hjem.

Alt beror på hvor godt de er tatt vare på. Lykke til, og fortell hvordan det går. 

Takk for gode tips! Albin er allerede solgt. Cenit 33 har jeg kikket på flere ganger. Den synes jeg er pen, men som du sier: Lang vei hjem. Det ser ut til at båtene går fortere i Oslofjorden, så det spørs om jeg ikke må få sendt noen avgårde på en sånn tur uansett. 

aaccoo skrev On 2.3.2021 at 9.58:

Følgende er fint for en småbarnsfamilie, men ikke noe must. 

• bade-vennlig hekk med enkel adkomst for små barn
  • Cockpittelt
  • rulleforseil - helst selvslående
  • velfungerende ankringsopplegg. Aller helst ankervinsj
  • at båten er tørr innvendig, ikke lekker fra luker og vinduer
  • autopilot
  • velholdt motor, helst med litt størrelse
  • grei strømforsyning. Fint å få ladet ipad + + til barna ;)

Denne lista var kjekk!

Fenderslinger skrev for 13 timer siden:

Ingen snur seg etter en Bavaria! ? Sorry, måtte bare!️

Det skjønner jeg godt! :giggle:

Tusen takk for alle gode tips! Jeg føler absolutt at jeg har blitt klokere. Nå er det bare å vente "på den rette". Legg gjerne inn noen Finn-annonser her hvis dere ser du noe dere vil anbefale. 

I går kjøpte jeg båtplass, så nå er det ingen vei tilbake. :cool:

Bare en siste tanke. Det finnes fortsatt mennesker der ute med båt til salgs som verdsetter andre ting enn penger. De er få, men de fins. Skriv litt om dere og situasjonen, så kan det jo hende det finnes noen som heller vil selge til dere enn alle andre. Ref. at båtene går fort...

Jeg fikk kjøpe en relativt billig båt jeg tror det var mange interesserte på, fordi de ville sende båten videre til noen i samme situasjon som de var i da de kjøpte båten selv. Altså familie med barn og ikke altfor mye penger(fullstendig klar over at båt er luksus assa;)).  

Lykke til!

Cenit 33 er absolutt ein båt å vurdere. Dersom du finn ein av desse som oppgradert og i god stand, så er det ein utruleg flott båt. Ligg eit godt nivå over Albin Nova, Comfortina 32 og andre populære båtar frå same tid. Meiner også at Cenit'en ligg eit godt hestehovud framfor Scanmar 33, som også er ein flott båt. 

Anbefaler å bli medlem av Facebook-gruppen Seilere på Facebook, og den tilknyttede Salg og kjøp for Seilere på Facebook.

Ikke til forkleinelse for Baatplassen, men det er langt flere seilere i disse Facebookgruppene, og legger du din "story" der kan du få respons som nevnt ovenfor.

Paprika skrev for 2 timer siden:
  Fenderslinger skrev for 16 timer siden:

Ingen snur seg etter en Bavaria! ? Sorry, måtte bare!️

---------------------------------------------------------------------------------------------

Det skjønner jeg godt! :giggle:

Bortsett fra at du nok ikke i samme grad får dyrket narsissismen,  holder jeg med de som mener at en mer moderne Bavaria 30-34 eller tilsvarende må være spot-on for en familie som dere. Du bør også gå ombord og oppleve forskjellen innvendig og i cockpit i de aktuelle båtene før du bestemmer deg. 

Båtfolk er forøvrig greie å ha med å gjøre; Ser du en båt med eier ombord som du har lyst til å se nærmere på, så er det som regel lett å spørre om en omvisning. Jeg har enda ikke opplevd å få "nei".

TideRace skrev 46 minutter siden:

Bortsett fra at du nok ikke i samme grad får dyrket narsissismen,  holder jeg med de som mener at en mer moderne Bavaria 30-34 eller tilsvarende må være spot-on for en familie som dere. Du bør også gå ombord og oppleve forskjellen innvendig og i cockpit i de aktuelle båtene før du bestemmer deg. 

Båtfolk er forøvrig greie å ha med å gjøre; Ser du en båt med eier ombord som du har lyst til å se nærmere på, så er det som regel lett å spørre om en omvisning. Jeg har enda ikke opplevd å få "nei".

Ja, jeg har nok Bavaria på førsteplassen etter denne tråden. Jeg skjønner at det nok er det fornuftige valget. Det blir nok pga. pris og ikke utseendet alene at jeg eventuelt velger en annen. 

willmasta skrev for 2 timer siden:

Bare en siste tanke. Det finnes fortsatt mennesker der ute med båt til salgs som verdsetter andre ting enn penger. De er få, men de fins. Skriv litt om dere og situasjonen, så kan det jo hende det finnes noen som heller vil selge til dere enn alle andre. Ref. at båtene går fort...

Jeg fikk kjøpe en relativt billig båt jeg tror det var mange interesserte på, fordi de ville sende båten videre til noen i samme situasjon som de var i da de kjøpte båten selv. Altså familie med barn og ikke altfor mye penger(fullstendig klar over at båt er luksus assa;)).  

Lykke til!

Dette er nok et godt tips, men det sitter langt inne for meg. Vi har relativt stabil økonomi og full jobb begge to, så det er nok mange som "trenger" det mer. 

Indy skrev for 2 timer siden:

Anbefaler å bli medlem av Facebook-gruppen Seilere på Facebook, og den tilknyttede Salg og kjøp for Seilere på Facebook.

Ikke til forkleinelse for Baatplassen, men det er langt flere seilere i disse Facebookgruppene, og legger du din "story" der kan du få respons som nevnt ovenfor.

Da er jeg meldt inn der. :smiley:

sunnmøre skrev for 2 timer siden:

Cenit 33 er absolutt ein båt å vurdere. Dersom du finn ein av desse som oppgradert og i god stand, så er det ein utruleg flott båt. Ligg eit godt nivå over Albin Nova, Comfortina 32 og andre populære båtar frå same tid. Meiner også at Cenit'en ligg eit godt hestehovud framfor Scanmar 33, som også er ein flott båt. 

Takk for vurdering! 

TideRace skrev 1 time siden:

Siden en del hoverer så mye, så tror jeg jammen at jeg også skal være litt slem.

Det stemmer nok at ikke mange snur seg om etter Bavaria, akkurat som få snur seg om etter nye biler. Enten det er Tesla eller Jaguar. 
En E-type fra 60-tallet derimot, det snur jeg meg etter.

Men, om jeg skulle kjøre en lengre distanse, og i tillegg overnatte, da ville jeg ikke valgt noe fra 60-tallet, eller 80-tallet for den saks skyld. Nyere er bedre, mer pålitelig og mer komfort. En del båtfolk har en eiendommelig innstilling de nok er alene om: At vitenskapelig fabrikkproduksjon med data og roboter skal gi dårligere resultater enn «two men in a shed» - løsninger. 

Det finnes flere selskap en Bavaria som produserer båter i store kvanta. De får solgt det fordi det er den beste kombinasjonen av pris, funksjon og komfort.

Anbefaler deg å sjekke ut flere produsenter :)

@Paprika

Sitat

Dette er nok et godt tips, men det sitter langt inne for meg. Vi har relativt stabil økonomi og full jobb begge to, så det er nok mange som "trenger" det mer. 

Du trenger ikke nødvendigvis å be om å få en båt billig.
Men du finner mange som kanskje kunne tenke seg å selge, men ønsker å selge både til kjøpere de liker og til kjøpere som vil ta vare på båten og bruke den. Dette med båter er emosjonelt. Da kan det hjelpe å skrive litt om dere og hva dere ønsker og hvilke planer du har. Du får den kanskje ikke under markedspris, men du får en til markedspris, og av noen som ønsker båten sin et godt liv videre. Det er verdt mye :)

Redigert av Havelle (see edit history)
17 minutes ago, Bitteliten said:

j92 til en ung mor med snå barn og en tvilende mann. Uten særlig seilkunnskap. 

Det ville være en effektiv måte å fjerne all kilde til tvil, men konklusjonen blir neppe som ønsket!

Sikkert en veldig morsom båt, men ikke den tryggeste cockpiten å lære å krabbe i – det måtte eventuelt blitt som et egoprosjekt.

Hehe, det var ikke ment som et råd...mer som en motvekt til de som anbefaler en HR Rasmus til en som ønsker seg en liten og rask båt...

Et eller annet sted på midten blir nok bra.

Traff et veldig hyggelig godt voksent par i Stavanger i fjor, de hadde i mange år brukt en Mini 6.50 som feriebåt, til Danmark, Tyskland etc.

Riktignok uten småbarn om bord. Eneste "ulempen" de framholdt var at ferielastet måtte de ha minst 9 knop vind for å plane...

Vi er alle forskjellige, og selv om en betongkloss sikkert er det mest fornuftige er det ikke sikkert at det er det TS blir mest lykkelig i..

Guest Thostr
On 2/27/2021 at 9:31 PM, Bergen said:

Selv om Scanmaren er noe større hørtes det ut som om det her var litt å gjøre og dette passer gjerne ikke så bra inn i livssituasjonen med små barn?

Hvis man kjøper en gammel båt / nyere båt med forsømt vedlikehold, så må man nesten ta høyde for en del timer med båtarbeid. Jeg tror det er risikosport å ikke ta høyde for ganske mange timer båtarbeid uansett, om man kjøper båt. 

Den 33-en som ligger på finn.no ser ut fra bildene ut til å primært ha et problem med lekkasje fra den ekstra luken som er montert i taket i salongen. Det er ingen kjempejobb å utbedre, og representerer et bra grunnlag for å diskutere pris. Men så må man selvsagt passe på å sjekke etter modellspesifikke svakheter, kjølinnfestet i særdeleshet...

Cenit 33 har normalt kombinasjonen teakdekk og balsa sandwich i dekk. Særdeles tvilsom kombinasjon når gammelt. Vet det er noen som har fått seg en overraskelse der.

Ceniten på Finn er uten teakdekk, litt pussig egentlug da jeg trodde teak var standard på disse, mulig fjernet og lakkert?

Forøvrig fine båter dette her.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...