Maika Svart 3.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Hvis budsjettet ditt hadde vært større, hadde jeg ikke nølt med å anbefale flerskrog. Da får du både fart og barnevennlig seilas: https://www.dba.dk/dragonfly-920-swing-wing-aarg/id-118298219/ http://www.multihulls.dk/00009/00240/00686/ En i flerskrogsklubben snakket forøvrig i høst om å kanskje selge sin 30-fots katamaran, jeg kan gi beskjed dersom jeg hører om han fortsatt vurderer dette. Link to post
willmasta Svart 3.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Havelle skrev for 3 timer siden: @Paprika Du trenger ikke nødvendigvis å be om å få en båt billig. Men du finner mange som kanskje kunne tenke seg å selge, men ønsker å selge både til kjøpere de liker og til kjøpere som vil ta vare på båten og bruke den. Dette med båter er emosjonelt. Da kan det hjelpe å skrive litt om dere og hva dere ønsker og hvilke planer du har. Du får den kanskje ikke under markedspris, men du får en til markedspris, og av noen som ønsker båten sin et godt liv videre. Det er verdt mye :) Det var det jeg mente ja. Vi kjøpte båten vår til annonsert pris, men fikk kanskje holdt av båten noen dager fordi de ville at vi skulle ha den. Altså at de kanskje ikke har behov for å kjøre budrunde, men bare vil selge til noen de liker av en eller annen grunn. Båter er mye følelser for noen. Så å tenke på at andres små barn skal få oppleve det egne barn har fått oppleve kan bety noe. Link to post
Hedwig Svart 3.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Maika skrev 1 time siden: Hvis budsjettet ditt hadde vært større, hadde jeg ikke nølt med å anbefale flerskrog. Da får du både fart og barnevennlig seilas: https://www.dba.dk/dragonfly-920-swing-wing-aarg/id-118298219/ http://www.multihulls.dk/00009/00240/00686/ En i flerskrogsklubben snakket forøvrig i høst om å kanskje selge sin 30-fots katamaran, jeg kan gi beskjed dersom jeg hører om han fortsatt vurderer dette. God ide, men da må du fortelle TS om alle utfordringene med dette også, som havneplass. Med to småbarn er det ikke sikkert man ønsker bøye, og longside er dyrt. PS: Jeg vokste opp med bøyer, og vi har bøye nå. Fungerer utmerket om man er vant til det ;) Link to post
Paprika Svart 3.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 (redigert) Indy skrev for 5 timer siden: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=195027146 Denne har jeg også vært inne og kikket på flere ganger. Veldig kul! Litt feil periode i livet bare. Maika skrev for 2 timer siden: Hvis budsjettet ditt hadde vært større, hadde jeg ikke nølt med å anbefale flerskrog. Da får du både fart og barnevennlig seilas: https://www.dba.dk/dragonfly-920-swing-wing-aarg/id-118298219/ http://www.multihulls.dk/00009/00240/00686/ En i flerskrogsklubben snakket forøvrig i høst om å kanskje selge sin 30-fots katamaran, jeg kan gi beskjed dersom jeg hører om han fortsatt vurderer dette. Dette så jo veldig fristende ut! Har vært en del på store katamaraner i forbindelse med dykking i Australia. Og det er jo sånt jeg drømmer meg tilbake til. ? Stemmer det at denne kan slåes sammen så den blir smalere? Så det kreves ikke enorm båtplass? Eller leser jeg det feil? Nå er vel dette et ganske ufornuftig valg prismessig. Og mer 'greier" som kan bli ødelagt? willmasta skrev for 1 time siden: Det var det jeg mente ja. Vi kjøpte båten vår til annonsert pris, men fikk kanskje holdt av båten noen dager fordi de ville at vi skulle ha den. Altså at de kanskje ikke har behov for å kjøre budrunde, men bare vil selge til noen de liker av en eller annen grunn. Båter er mye følelser for noen. Så å tenke på at andres små barn skal få oppleve det egne barn har fått oppleve kan bety noe. Aha! Litt mer overkommelig da. Muligens jeg klarer å "manne" meg opp til det. Kjenner jeg fortsatt ikke er helt komfortabel med det. Uten at jeg helt vet hvorfor. Jeg skjønner jo greia med den emosjonelle tilknytninga egentlig. Redigert 3.Mars.2021 av Paprika (see edit history) Link to post
Maika Svart 3.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Paprika skrev 1 minutt siden: Dette så jo veldig fristende ut! Har vært en del på store katamaraner i forbindelse med dykking i Australia. Og det er jo sånt jeg drømmer meg tilbake til. ? Stemmer det at denne kan slåes sammen så den blir 3,10? Så det kreves ikke enorm båtplass? Eller leser jeg det feil? Nå er vel dette et ganske ufornuftig valg prismessig. Og mer 'greier" som kan bli ødelagt? En trimaran har nok noe mer mikk som kan gå i stykker, men jeg har ikke hørt at det er noe stort problem. Dragonfly-ene kan enkelt legge inn skrogene, ja. Lurer på om "920" blir 3,20 sammenslått, det er vel mer enn 20 cm smalere enn en Bavaria 32. Fordi flerskrog ikke har dyp kjøl, kan man da også legge seg inn der andre seilbåter ikke får lagt til. (Mange som drar disse opp på strendene i Danmark, legger seg på innerste brygge på Ballen på Samsø etc.) Ulempen med trimaran er at de vanligvis ikke har like mye ståhøyde inne. Da er vanligvis katamaraner med salong i midten pluss romslige skrog bedre. (Kjøper man "camping-maraner", får man mindre fart men mer plass.) Som Havhelle sier, så har jo katamaraner den ulempen at er vankeligere/dyrere å få båtplass til. Jeg har alltid trives best på bøye/på svai for anker, da er man "på tur" selv om man ikke drar noe sted. Andre liker bedre brygge, og da kan det bli mer vrient/dyrere. Når det gjelder fordeler ellers, er endel beskrevet her: http://www.flerskrog.no/hvorfor-flerskrog/hvorfor-flerskrog Og her svarer flerskrogsnerdene gladelig: https://www.facebook.com/groups/3460070306/ For endel år siden bygget de fleste i Norge flerskrogsbåtene sine selv, og det er svært høy kompetanse på dette blant mange i klubben. Nå er det jo omtrent ingen som tar seg tid til dette lenger, men endel av båten kan du se i vinteropplag på land på Sollerudstranda. Når våren kommer, vil det være mange eiere der som gjerne svarer på alt du måtte lure på, så anbefaler en tur dit hvis du er interessert (før sjø-setting i begynnelsen av mai). Ufornuftig? Ja, flerskrog er noe dyrere enn enskrog, og dessverre er det særlig lite i lavere prisklasse, men så får man jo desto mer glede (mener nå jeg:) og båt er uansett ikke fornuft, det er glede og kjærlighet. Link to post
Fenderslinger Svart 3.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Havelle skrev for 5 timer siden: Siden en del hoverer så mye, så tror jeg jammen at jeg også skal være litt slem. Ingen hovering her. Ikke no galt i å kjøpe Bavaria. Jeg prøvde selv nå før vi kjøpte nåværende båt. C42 var faktisk øverst på lista en god stund. Vi fant bare ikke det vi setter pris på i en båt i Bavaria. For andre er det annerledes. Det samme gjalt Beneteau og Jeannau også for vår del. Det er ikke nødvendigvis «two men in a shed» fordi om det ikke er masseproduksjon og alt er spart på. Link to post
dobsen62 Svart 3.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Havelle skrev for 6 timer siden: En del båtfolk har en eiendommelig innstilling de nok er alene om: At vitenskapelig fabrikkproduksjon med data og roboter skal gi dårligere resultater enn «two men in a shed» - løsninger. Forstår ikke det vitenskaplige med denne produksjonen. Link to post
Paprika Svart 3.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Maika skrev for 1 time siden: En trimaran har nok noe mer mikk som kan gå i stykker, men jeg har ikke hørt at det er noe stort problem. Dragonfly-ene kan enkelt legge inn skrogene, ja. Lurer på om "920" blir 3,20 sammenslått, det er vel mer enn 20 cm smalere enn en Bavaria 32. Fordi flerskrog ikke har dyp kjøl, kan man da også legge seg inn der andre seilbåter ikke får lagt til. (Mange som drar disse opp på strendene i Danmark, legger seg på innerste brygge på Ballen på Samsø etc.) Ulempen med trimaran er at de vanligvis ikke har like mye ståhøyde inne. Da er vanligvis katamaraner med salong i midten pluss romslige skrog bedre. (Kjøper man "camping-maraner", får man mindre fart men mer plass.) Som Havhelle sier, så har jo katamaraner den ulempen at er vankeligere/dyrere å få båtplass til. Jeg har alltid trives best på bøye/på svai for anker, da er man "på tur" selv om man ikke drar noe sted. Andre liker bedre brygge, og da kan det bli mer vrient/dyrere. Når det gjelder fordeler ellers, er endel beskrevet her: http://www.flerskrog.no/hvorfor-flerskrog/hvorfor-flerskrog Og her svarer flerskrogsnerdene gladelig: https://www.facebook.com/groups/3460070306/ For endel år siden bygget de fleste i Norge flerskrogsbåtene sine selv, og det er svært høy kompetanse på dette blant mange i klubben. Nå er det jo omtrent ingen som tar seg tid til dette lenger, men endel av båten kan du se i vinteropplag på land på Sollerudstranda. Når våren kommer, vil det være mange eiere der som gjerne svarer på alt du måtte lure på, så anbefaler en tur dit hvis du er interessert (før sjø-setting i begynnelsen av mai). Ufornuftig? Ja, flerskrog er noe dyrere enn enskrog, og dessverre er det særlig lite i lavere prisklasse, men så får man jo desto mer glede (mener nå jeg:) og båt er uansett ikke fornuft, det er glede og kjærlighet. Ser ut som den blir 3,10. Men hvis jeg tolker det riktig, så er det ikke vanlig å slå den sammen når man legger til, så man må ha plass til totale lengde på 6,75m på båtplassen? Link to post
Hedwig Svart 3.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Maika skrev for 1 time siden: Som Havhelle sier, så har jo katamaraner den ulempen at er vankeligere/dyrere å få båtplass til. Jeg har alltid trives best på bøye/på svai for anker, da er man "på tur" selv om man ikke drar noe sted. Støttes! Vi ligger i bøye nå, og har ofte, når vi f.eks. kun har tid fra lørdag til søndag, seilt en dagstur på lørdag, ligget i bøya til søndag, og så seilt en ny tur søndag :) dobsen62 skrev 57 minutter siden: Forstår ikke det vitenskaplige med denne produksjonen. Scrollet gjennom filmen, dette dukket opp med en gang. Ellers så er det vel først og fremst skrogstøp de gjør annerledes. Link to post
Maika Svart 3.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2021 Paprika skrev 23 minutter siden: Ser ut som den blir 3,10. Men hvis jeg tolker det riktig, så er det ikke vanlig å slå den sammen når man legger til, så man må ha plass til totale lengde på 6,75m på båtplassen? Står 3,10 i annonsen ja:) Jeg har ikke testet Dragonfly selv, men reklamen sier det tar under ett minutt å ta ut/inn pontongene på hver side: https://dragonfly.dk/trimarams/swing-wing-system Her er en test (bak betalingsmur): https://www.seilmagasinet.no/dragonfly-test-test-fra-arkivet/ekstrem-seilglede/697620 Det lå en eldre Dragonfly i vinteropplag på Sollerud i fjor, men usikker på om den ligger der i år. Det fins vel også noen nye i Oslofjorden, og det kan godt hende noen vil ta deg/dere med ut på en tur hvis dere vil teste. Hør evt litt på Facebook-siden Link to post
Fenderslinger Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178653877 Link to post
Paprika Svart 4.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 (redigert) Fenderslinger skrev 13 minutter siden: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=178653877 Jeg så den akkurat! Denne likte jeg bildene av i hvert fall. Er kanskje ikke noe fartsfantom, men synes den ser sjarmerende ut. Gammel båt, men ser ut som den er godt vedlikeholdt. Tror jeg må høre om jeg kan komme på besøk dit gitt. Noen andre som vil dele tanker? Redigert 4.Mars.2021 av Paprika (see edit history) Link to post
aaccoo Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 (redigert) Den Sweden yachten er en båt du kan bli glad i :) Mye fornuftig med motor, ikke teak, undervannsskroget er fikset. Den hadde jeg vurdert sterkt. Skiftet belg også. Til info så fikk jeg tilbud på belgskifte i fjor: 24.508,- Mye penger spart! Redigert 4.Mars.2021 av aaccoo (see edit history) Link to post
willmasta Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 Den sweden yachts ser veldig fin ut. God bredde, god familiesofa. Pluss med cockpit som ser trygg ut for barn med høye karmer. Så kan de bevege seg fritt. Netting på rekka er litt knot, men utrolig deilig å ha for barna. Da kan de herje litt på dekk også under seilas uten å bli fotfulgt av engstelige voksne. Motoren er tydeligvis i god stand. Det er viktig. Lite kult å skremme barna med motorstopp og påfølgende hektisk seiling til havn i ruskevær. Minus er knotete bading med klatring gjennom akterstag og alt annet med barna. Begrenser badingen for de aller minste, men kan løses med en badeplattform bak. Link to post
Paprika Svart 4.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 Er det noen god grunn til at jeg burde velge den framfor Bavarian som jeg linket til tidligere? (https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=189114251) Link to post
bjorngb Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 (redigert) Sweeden Yacht fordi: den har vanlig storseil (ikke rullestor), følger med genaker og spinaker. Foldepropell. Den ligger nærmere der du bor. Alle båteiere på fjorden snur seg etter deg av beunding (klarte ikke dy meg) Bavaria fordi: er kanskje større, badeplattform, radar, baugpeke med stige, mer moderne(?), nyere. Dra og kikk på båten og se om du får godfølelsen, gå på visning på andre båter også og finn ut hva du liker. Kjøp båt for din egen og familiens del og hva dere liker Redigert 4.Mars.2021 av bjorngb (see edit history) Link to post
Paprika Svart 4.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 bjorngb skrev 34 minutter siden: Alle båteiere på fjorden snur seg etter deg av beunding (klarte ikke dy meg) ?? bjorngb skrev 34 minutter siden: Dra og kikk på båten og se om du får godfølelsen, gå på visning på andre båter også og finn ut hva du liker. Kjøp båt for din egen og familiens del og hva dere liker Skal ta en tur på mandag tror jeg. Har såvidt hatt kommunikasjon med eieren, og han virket veldig grei. ? Link to post
aaccoo Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 Personlig er jeg veldig fan av Sweden Yachts, men den du linker til er veldig gammel.. Hadde det vært en nyere SW 340 hadde det vært annerledes, men som småbarnsforelder må jeg nok anbefale Bavariaen. Bavaria er best for en barnefamilie pga: Bedre å bade fra Bedre å gå opp og ned i gummibåten fra badeplattform Vesentlig nyere og freshere Enklere med rullestorseil Vesentlig mer romslig med full bredde akter Lettere å gå i land foran pga baugspydet Lukter mindre gammel-båt, barn kan være vare på sånt ;) Link to post
Hedwig Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 bjorngb skrev 1 time siden: Sweeden Yacht fordi: den har vanlig storseil (ikke rullestor), følger med genaker og spinaker. Foldepropell. Den ligger nærmere der du bor. Alle båteiere på fjorden snur seg etter deg av beunding (klarte ikke dy meg) Bavaria fordi: er kanskje større, badeplattform, radar, baugpeke med stige, mer moderne(?), nyere. Dra og kikk på båten og se om du får godfølelsen, gå på visning på andre båter også og finn ut hva du liker. Kjøp båt for din egen og familiens del og hva dere liker Jeg er glad i vanlig storseil, men shorthand med små barn? Rullestol er nok en fordel. Snur folk virkelig etter seg en eldre plastbåt? Må innrømme at jeg ikke synes noe særlig om disse. Eldre båter er generelt penere enn nye, ja. Men dette er ikke en J-class akkurat. Badeplattform, nyere utstyr og innredning, mer plass og bedre høyde inne gjør Bavariaen til et langt bedre valg. Link to post
Dreuf Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 Ett vennepar av oss solgte seilbåten når de fikk barn. Vi kjøpte seilbåt når vi fikk barn. Vi var å så på Bavaria 30 og 32, fine båter begge to. Men bav30 hadde for liten forpigg. Vi er ikke så høye 158 og 173, men det var ikke mulig å ligge der. Så valget falt på Bav32. Jeg var strålende fornøyd med båten og ble veldig glad i den. Jeg hadde mange fine turer i den, men skjønte at noe var feil når vi kom i havn og frøken fryd var sur når jeg snakket om hvor fin turen hadde vært. Hun hadde ikke fått med seg noe for hun hadde vært nede og passet barn.. Så nå har vi motorbåt hvor alle kan være på samme sted "hele" tiden. Den er også enklere for frøken fryd å håndtere da hun plutselig fikk interesse for båten. Jeg har sett bav32 til mellom 3 og 400', men kanskje ikke i dagens marked. Kjøp en båt med god plass i cockpit. De blir fort lei når boltreplassen er for liten og da må man enten på dekk, eller under dekk. Planlegg korte turer eller seilas når de sover i starten. Etter 1-1.5time så begynner kranglingen hos de små hos oss. Håper det blir bedre i år (nå er de 2 og 4). Vi skal ha seilbåt igjen, men det blir når barna er større. Link to post
Hedwig Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 Gode poenger @Dreuf. Rekkenetting er vel kanskje heller ikke å forakte? Link to post
Dreuf Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 Da må de ihvertfall være montert på båten, vi solgte båten med rekkenett i forpakning. Det er ingeniørkunst å montere pent Link to post
lr-80 Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 Vi er ferske seilere (og like ferske båtfolk) som kjøpte Bavaria fjor. Så på og likte Sweden Yachts, og snur oss etter dem idag. Men er godt fornøyd med god plass både inne og i cockpit, lett adgang til jolla og bading, og med rullestor er den lett å seile alene. Vi tenkte at det ville bli mindre uforutsett påkost på en nyere båt, men det er jammen ikke gratis det heller ? Link to post
LAKA Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 Selv jeg som ikke er stor fan av Bavaria ville valgt dette foran en tilårskommen Sweden Yachts. Motor og drev fra 2001 er faktisk ganske gammelt, og kan ryke når som helst. Båten virker trang i cookpit og lite egnet for små barn. Cockpiten i vår 22 foter virker romsligere. Innvendig ser den ut som en campingvogn fra 70- tallet. Noen liker det sikkert slik, men for en barnefamilie så ville jeg valgt noe nyere og freshere. Link to post
Fenderslinger Svart 4.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 4.Mars.2021 (redigert) Cockpit i SY C34 er faktisk ganske romslig. Er i det hele tatt en svært romslig 34 foter for sin tid. Jeg er 190cm lang og hadde ingen problemer. Køya akterut er 220 lang og 160 brei i hodeenden. Solid som en tanks og byggekvalitet er upåklagelig. Den er ingen sinke for seil heller. Enig i at badeplattform på nyere båter er behagelig. Vi har iallefall fantastiske erfaringer med C34, men vår båt var svært oppgradert da. «Alt» var nytt bortsett fra skrog og rigg. Eier før oss kostet på den astronomiske summer. Det var som å ha en ny 40 år gammel båt. Jeg ville sett på den og andre aktuelle båter. Kjøp den du liker best. Redigert 4.Mars.2021 av Fenderslinger (see edit history) Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn