Jump to content

Tips seilbåt til fersking med små barn, ca. 300 000

Paprika

Recommended Posts

Fenderslinger skrev 10 minutter siden:

Jeg ville sett på den og andre aktuelle båter. Kjøp den du liker best

Dette er essensielt. Nå har du fått litt synsing her inne, men det er jo til slutt din egen smak som avgjør. Hvis kjærligheten til båten er der, så er det å legge ned 40 arbeidstimer i et prosjekt plutselig ikke så stort lenger. Nå herjer jo viruset stadig, men neste steg er å se så mye som mulig for å danne et oppriktig bilde av hva det er snakk om. «Båt-tinder» (eller finn.no) har sine begrensninger...

Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet!

Jeg tenker jeg drar og sjekker ut den Sweden. Vil jo helst også kikke på den Bavariaen, men det er så langt unna. Er det mulig å få tak i noen med peiling i området som har lyst til å kikke på den for meg? Noen tips? 

fs skrev 41 minutter siden:

Vedrørende Sweden 34, det fremkommer i annonsen at "overvannskrog" har vært lakkert. Antar at det menes fribord, altså skrogsider?

Jeg ville vært betenkt på å kjøpe en lakkert båt, men forøvrig ser den tilsynelatende fin ut.

Ila 40 år kan det oppstå endel skriper og andre kosmetiske ting. At den er lakkert tyder vel egentlig bare på at den har vært ivaretatt godt. Ikke unormalt at 40 år gamle biler har fått et strøk lakk eller to heller. Muligens er teakdekk fjernet på denne og lakkeringen en del av oppfrisking av dekk.

Bavaria 30 er en betydelig mindre båt enn C34. Den har dog noe bedre bredde helt akterut. Innvendig i salong og bysse er C34 romsligere. Dollbord er breie og gode noe som gjør ferdsel på dekk under seilas trygt og enkelt. Ja, dette er en gammel båt, men jeg vil påstå at SY var forut for sin tid med dette designet. God bredde (348 cm) og høyt fribord gjør den svært volumiøs. Den har også svært romslige og gode klesskap og oppbevaringsplass generelt. Noe som mangler i de fleste moderne produksjonsbåter etter mitt syn. Så lenge motor, seil og annet utstyr er oppgradert og holdt i orden mener jeg dette er et meget godt alternativ. Prisen er kanskje diskuterbar også? I disse dager er det ikke godt å vite da. 

@Fenderslinger

Lakkert båt er i min verden negativt. Dels fordi man ikke vet hva som skjuler seg bak lakken og dels fordi tykk gelcoat er erstattet av et tynt lakkstrøk. Ja, gelcoaten ligger bakenfor men ulike fargenyanser ++.  Fremtidige småriper og sår er generelt mer komplisert å fikse på lakkert overflate enn i gelcoat. Likeledes er det usikkert hvor mye denne lakken tåler av slitasje fra fendre, vedheft etc.

PS:

Dersom båten er godt vedlikeholdt så kan gelcoat fortsatt være i god stand etter 40 år.

Redigert av fs (see edit history)

Få med deg en til å vurdere seil og rigg. Motor skal være ren, tørr og fin. Er belgen byttet? Kjølbolter skal være rene, pene og uten rust. Slark i ratt? Hvordan er lyden når du svinger rattet? 

Test at alt virker. Er eksosbend byttet?

Se etter sprekker i områder rundt kjølbolter. Det skal være tørt og fint. 

Motor bør ikke ryke når den startes. 

Og ikke minst, prøv å legg deg i forpigg :)

Skal fylle på mer på listen om jeg kommer på

Dreuf skrev 1 time siden:

Få med deg en til å vurdere seil og rigg. Motor skal være ren, tørr og fin. Er belgen byttet? Kjølbolter skal være rene, pene og uten rust. Slark i ratt? Hvordan er lyden når du svinger rattet? 

Test at alt virker. Er eksosbend byttet?

Se etter sprekker i områder rundt kjølbolter. Det skal være tørt og fint. 

Motor bør ikke ryke når den startes. 

Og ikke minst, prøv å legg deg i forpigg :)

Skal fylle på mer på listen om jeg kommer på

Tusen takk! ?

Det som i hovedsak skiller disse er storseilet. Det finnes maaaange tråder inne her om temaet. Jeg hadde rulleseil på min, kunne jeg valgt mellom 2 identiske båter så hadde jeg valgt den med tradisjonelt seil. 

Men vil heller si at tilstand og vedlikehold generelt er viktigere enn type seil.

Den i Ålesund har rattmontert autopilot, ser ikke hva det er på den siste. 

Har noen av dem ankervinsj så trekker det opp. Jeg monterte det på min og det ble kostbart til slutt. 

Den siste har også foldepropell. Dersom det er originale seil fra 2005 - kan det normalt benyttes som argument for å prutte ned prisen litt - hvertfall hvis de er utblåste (kan da ikke seile så godt opp mot vinden). Men i år er vel ikke normalt??  Vet du hva den første Bavarian har fått inn bud på?

Og - @Paprikafikk du sett på båt i helgen? Likte du det du så? Hva likte du/likte du ikke?

Redigert av bjorngb (see edit history)
bjorngb skrev On 9.3.2021 at 17.52:

Den siste har også foldepropell. Dersom det er originale seil fra 2005 - kan det normalt benyttes som argument for å prutte ned prisen litt - hvertfall hvis de er utblåste (kan da ikke seile så godt opp mot vinden). Men i år er vel ikke normalt??  Vet du hva den første Bavarian har fått inn bud på?

Og - @Paprikafikk du sett på båt i helgen? Likte du det du så? Hva likte du/likte du ikke?

Jeg har landet på at det uansett ikke blir SY. Jeg synes den er gammel og dyr. Jeg tror jeg heller vil gå få for en gammel og litt mindre (billigere) til småturer og så heller oppgradere til en nyere, dyrere, større når markedet tillater det.. Jeg har ikke nok peiling til at det frister å bruke 330 på en båt fra 78. 

Derimot har jeg funnet ut at en Bavaria 32 eller 34 hadde vært perfekt til bruket nå. Jeg har kommet meg over "klumpefobien". Denne syntes jeg var veldig fin, men måtte avskrive den pga. avstanden: 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=208711758

Av de som er på Finn nå, innenfor mitt område, så liker jeg denne godt:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=210521678

Selv om den ikke helt innfrir alle familiebåt-ønskene, så hadde den kanskje dekt et midlertidig behov. 

Jeg skal sjekke ut den skada Scanmar'en senere i dag. Den med råte i taket, og luke som lekker. Det er ikke helt uaktuelt med noe jobbing på båten, men jeg må se at det er overkommelig hvis jeg skal prøve meg på det. 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=197938988

Finnes det noen tråder her inne med båter som har hatt lignende problemer? Skulle gjerne lest meg opp litt. :smiley:

Paprika skrev for 3 timer siden:

Finnes det noen tråder her inne med båter som har hatt lignende problemer? Skulle gjerne lest meg opp litt. :smiley:

Gå på YouTube og skriv inn SailLife. Der har du nok skremselspropaganda. 

Jeg er en slags gjest

Som det skrives i innlegget ovenfor, se et par episoder på nevnte kanal. Nesten hver episode er forsåvidt gode bevis på at det alltid er mer/verre enn det ser ut til ved første øyekast. 

På Scanmar 33 er det gjennomgående mast, men balsa i kjernen på dekket, som er dårlig beskyttet mot vann som kommer ned langs masta. Da må du i så fall gjøre en større glassfiberoperasjon i taket. Er ikke så lett å være positiv til båtlivet når man har pusset glassfiber i salongen, samme hvor mange forholdsregler man tar, dessverre. Motoren er gammel og dessverre ikke av den mest betrodde typen, autopiloten vil fort kunne slite med å innfri forventninger, og bare der har du potensielle utgifter som gjør at båten egentlig er avertert i en høyere prisklasse enn den ligger ute i. At selgeren ikke har hatt båten i mer enn et halvt år gjør også at jeg tviler på at han kjenner til absolutt alt i båten. Dog hadde han et veldig seilvennlig navn :)

enslagsgjest skrev 1 time siden:

Gå på YouTube og skriv inn SailLife. Der har du nok skremselspropaganda. 

Takk! Jeg fant han fyren sjæl i en annen tråd her. Alltid kjekt med litt skremselspropaganda/reality check. 

pirlo skrev 3 minutter siden:

Som det skrives i innlegget ovenfor, se et par episoder på nevnte kanal. Nesten hver episode er forsåvidt gode bevis på at det alltid er mer/verre enn det ser ut til ved første øyekast. 

På Scanmar 33 er det gjennomgående mast, men balsa i kjernen på dekket, som er dårlig beskyttet mot vann som kommer ned langs masta. Da må du i så fall gjøre en større glassfiberoperasjon i taket. Er ikke så lett å være positiv til båtlivet når man har pusset glassfiber i salongen, samme hvor mange forholdsregler man tar, dessverre. Motoren er gammel og dessverre ikke av den mest betrodde typen, autopiloten vil fort kunne slite med å innfri forventninger, og bare der har du potensielle utgifter som gjør at båten egentlig er avertert i en høyere prisklasse enn den ligger ute i. At selgeren ikke har hatt båten i mer enn et halvt år gjør også at jeg tviler på at han kjenner til absolutt alt i båten. Dog hadde han et veldig seilvennlig navn :)

Takk for bekreftelse på hvor dårlig idé det var. ?

Det blir ikke Scanmar. Jeg sjekka mye av det jeg hadde fått beskjed om av dere. Det var ikke bare det taket som jeg måttet fiksa på. Det passer ikke meg nå. 

bjorngb skrev On 9.3.2021 at 17.52:

Vet du hva den første Bavarian har fått inn bud på?

Den fikk forresten inn første budet på 360. Vet ikke hva den gikk for.

Paprika skrev for 6 timer siden:

5 år eldre, men ganske mye nærmere:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=210999588

Syns denne såg grei ut! 

Las gjennom tråden no og tenke du gjere rett i å gå for nyare båt. Bavaria er som andre seier ein Golf - neppe noko mange snur seg etter, men samtidig også noko som fungere godt til det meste - og som er kurant å kjøpe og kurant å selge igjen. Ikkje gløym dette siste - har du draumen om å komme deg utpå og skape minner i lag med borna så er faktisk detaljer ved båten mindre viktig i første omgang. Så finn du kanskje ut etterkvart - etter eit år eller to eller tre kva du vil ha i ein båt, og då er det greitt å ha noko kurant å selge. Bavaria er kurant. 

VI kjøpte vår Bavaria 36 då eldstemann skulle bli 3 år og minstemann var 2 med gamal. Eg har lenge visst eg skulle ha seilbåt ein dag, drømmenbåten var på ingen måte ein Bavaria - men kona fekk bestemme. Ho plukka ut ein tilsynelatande godt utstyrt og godt holdt båt, sånn kunne vi hoppe rett ombord og bruke den. Har nesten glømt at vi første dag på tur i nybåren fekk motorhavari, og endte opp med litt avslag frå selger, ny motor + drev, endra ferieplaner og 3 veke kailigge - men det e ei anna historie.  Kona hadde rett i å velge ein båt som er lett å holde vedlike, og som har utstyr med segl på rull, god autopilot, varmeapparat og god plass. No, med born på 3 og 6 er vi komme dit at vi voksne tidvis begge kan segle medan borna er nede. Fram til no har vi måtte basere oss på at ein vaksen må kunne handtere båten aleine i. Vi er til vanleg strenge med skjermtid - og då funke det godt å parkere avkommet foran iPaden nede i salongen før vi skal fortøye. For familieopplevingane sin del betyr gode /dårlege segl, +/- ein knop i fart og alt det er mindre. 

Eg veit bruken vår no som kan vere heilårs antyde dekksalongbåt - men eg veit og at det ikkje blir handla før borna er godt forbi fasen der tusj og penner ikkje berre brukast på papir. Det er fint å kunne la unga herje litt uten å gå heilt i spader pga angst for merker/riper etc. SÅ drømmebåten kjem seinare - nett no med to små unger har vi ein kjempegrei båt.  

Tipset om sykkelsete har du fått,  anbefale og ei gummijolle, det gir uante muligheter til ekspedisjoner for små troll og gir gode minner og glede over å mestre ein båt. 

Lykke til! 

Dersom du ser på å kjøpe båt i Trondheimsområdet og ikke kan hente den selv, ser det ut som det kan koste ca 30.000 for å få den fraktet til Oslo-området....

Et alternativ er å nedskalere og prøve seil-livet med denne: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=210352337

Ellers ser Vindø (søk Sailing magic carpet på YT) fin ut: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=211008854

• 2 uker senere...

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...