Jump to content

Hva slags beis for å få lys eik?

Campingcruisern

Recommended Posts

På grunn av diverse vannskader i vår Fjord 24 weekender, har vi bestemt oss for å male mye interiøret hvitt og bryte med litt eik detaljer. Vi ønsker en litt moderne stil, og synes da at ved å lakkere bare med Epifanes Blank Klarlakk blir den alt for gul. Ved å lakkere bare med Epifanes Interiørlakk blir den litt bedre, men vi kunne kanskje tenkt oss at den var enda lysere.  Noen som har prøvd å beise eik med Herdins Lakkbeis hvit feks? Hvordan fungerer Herdins Lakkbeiser med å lakkere over med Epifanes Interiørlakk (For en sterkere overflate) Eller burde man bruke annen beis for dette formålet? Noen som har noen andre gode råd for å få den litt mer moderne looken som er i nyere båter med Eik innredning?

IMG_20210117_105551.jpg

lr-80 skrev 14 minutter siden:

Jeg har brukt Osmo hvitpigmentert dekorvoks som males tynt og tørkes av med papir før det er tørt. Deretter hardvoksolje eller lakk for å få den overflaten man ønsker. Riktignok på eik kontormøbler, men kunne fint gjort det i båten. 

Du har ikke noe bilder av hvordan dette ble?

lr-80 skrev On 28.2.2021 at 18.49:

Benkeplate eik. Furu resten malt med samme men ikke tørket av vått. 
627F5457-275C-4548-A676-D6070378E3E8.jpeg.61132ebdbc2caafceca987718b261e75.jpeg

Så bra ut dette. Kan være ett alternativ dette. Går det mye voks på en slik pult feks? Har tenkt å bruke det eventuelt på en "kjøkkeninnredning" pluss diverse pyntelister i salongen for å sprite opp det som ellers vil bli hvitmalt 

Noen som har prøvd Herdins hvite lakkbeis på Eik. Eventuelt hvordan blir denne. Og kan man lakke med Epifanes interiør lakk oppå eller vil det reagere med hverandre? 

Campingcruisern skrev 1 time siden:

Så bra ut dette. Kan være ett alternativ dette. Går det mye voks på en slik pult feks?

Nei, en litersboks holder til veldig mange slike benkeplater. Jeg har holdt meg til Osmo sine produkter så jeg vet at det ikke reagerer og blir skjoldet eller «koking». 
Etter behandling med hardvoksolje er det lett å tørke av vin og kaffe etc, men overflaten blir ikke tett som ved lakk. 

lr-80 skrev for 10 timer siden:

Nei, en litersboks holder til veldig mange slike benkeplater. Jeg har holdt meg til Osmo sine produkter så jeg vet at det ikke reagerer og blir skjoldet eller «koking». 
Etter behandling med hardvoksolje er det lett å tørke av vin og kaffe etc, men overflaten blir ikke tett som ved lakk. 

Var det fargen 3111 Hvit du brukte? Pulten du har brukt dekorvoks på ligner iallfall på fargekartet. 

Jeg prøvde meg på Herdins sin lakkbeis på en bit av ei eik limtreplate.(Dette fordi jeg har prøvd fargene mørk brun og teak av denne beisen før og vært veldig fornøyd) Synes vel ikke den satte farge i det hele tatt 😳 Så spørs om jeg må prøve Osmo dekorvoks lell. Syntes den virka litt dyr i forhold til Herdins lakkbeis,  så endte med Herdins i dag. Men når jeg ikke får ønsket effekt av den i det hele tatt, så er det spørs om jeg må legge de kronene i Osmo sin dekorvoks. 

Fra venstre: Furu med Herdins hvit lakkbeis, Eik med Herdins lakkbeis, Eik med kun to strøk Epifanes interiørlakk og Eik med kun blank Epifanes klarlakk

IMG_20210302_194301.jpg.b8e44faf2635762aaea35a9475058708.jpg

Til venstre Herdins Lakkbeis hvit, til høyre to strøk Epifanes interiørlakk (ingen beis) 

IMG_20210302_194338.jpg.770d8019af553c16f029e07fe409704b.jpg

Eik er i det hele tatt vanskelig å oppnå gode resultater på med beis. Eik er ringporet, det vil si at det er store vedrør i vårveden mens det i resten av årringen ikke er vedrør av betydning. Dette gir eika det karakteristiske utseendet med lange strek i veden. Når du overflatebehandler eik, vil disse rørene suge til seg og bli mørkere enn veden rundt. Du vil også oppleve at lakk ikke blir jevn i overflaten, men gjenspeiler vedrør-strukturen. Først etter mange lag og plansliping kan du få glatt overflate på lakkert eik.

Osmo er spinndyrt, men den er drøy i bruk. Forvent å måtte vedlikeholde år om anna, men belønningen er utrolig flott treverk i en moderne stil. Sett i sammenheng med hva man ellers bruker på yoghurtbegrene, er en boks Osmo (de finnes i mindre størrelser) neimen ikke mye å snakke om. Drikk brus eller vatn til søndagsmiddagen, så er du i mål... ;)

Et alternativ er trestjerners gulvlakk, vannbasert. Bruker du oljebasert på tre, blir det stort sett gult. Med vannbasert beholder du fargen, men du får det ikke lysere.

Hvis målet er å ha treverket veldig lyst, prøv bjørk. Det kan bli nærmest hvitt.

Hansvik 14 - Rana 15 DC - Rana 17 DC - ooooiiiiiig????

Nordlænding (konvertert til vestlending) uten båt e som en fesk på lainn. Tørre greier!

Hjemmeside med artikler innen trehobby / finsnekring.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...