bergetun Startet 1.Mars.2021 Del på Facebook Startet 1.Mars.2021 (redigert) Hei, Jeg har en luft dieselvarmer med et 30100200 brukerpanel : (https://www.butlertechnik.com/eberspacher-heater-modulator-control-with-switch-and-sensor-30100200-292100300200-p1370) Det er som kjent veldig enkelt å lage til fjernstyring av av dieselvarmer når man har dette panelet. Eneste man trenger, er å sette DC+ på gul kabel, så starter dieselvarmer og holder temperaturen på det som er stilt inn på panelet fra før. Sitter man hjemme å styrer dette, så har man da selvfølgelig ingen mulighet styre om brenneren skal gå for fult eller lavt. Jeg har forstått det sånn at disse dieselvarmerene ikke har "trinnløs" vifte. Etter at dieselvarmer har startet, så er det egentlig bare to "innstillinger" panelet bruker for å holde temperaturen til hva det er innstilt på . HIGH (Brenneren går, men viften blåser kraftig) eller LOW (Brenneren går, men viften blåser mindre). Dette styres fra termostaten i 30100200 brukerpanelet Spørsmålet mitt er egentlig enkelt: Er det mulig å koble ut termostaten i brukerpanelet og heller sette på et fjernstyrt rele for om varmeren skal gå på fult eller på low. (Husk, jeg kan allerede starte/stoppe selve dieselbrenneren, jeg vil styre HIGH/LOW) Dette har egentlig ikke noe med denne posten å gjøre så ikke la posten handle om det , men grunnen til jeg vil dette er at jeg vil bruke en temp sensor koblet Home Assistant for å lage meg en generisk termostat. Denne vil da styre HIGH/LOW på varmeren til temperaturen jeg har satt i Home assistant. Redigert 1.Mars.2021 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 2.Mars.2021 Del på Facebook Svart 2.Mars.2021 Selve temperaturføleren er jo en variabel motstand. Det bør derfor fungere bra å benytte et relě for å enten parallell- eller serie-koble en motstand med temperaturføleren, som senker "målt temperatur" til en verdi langt under den faktiske temperaturen. Når reléet slår inn vil den derfor gå i "high". Du stiller altså termostaten på f.eks. 10 grader, og når reléet slår inn vil den måle at det er 5 grader uansett, og dermed starte på full effekt. Jeg kan dessverre ikke fortelle deg at dette kan styres ved å bare sette 12V direkte på en av kablene, men jeg kan heller ikke utelukke at det faktisk er så enkelt. Vil vel egentlig tro at installasjonsmanualen forklarer funksjonen til kontakt "T" og "MOD O/P"... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.