Jump to content

Innenbords vs utenbordsmotor, noen tanker?


Corvin17

Recommended Posts

Corvin17 skrev 1 time siden:

På jakt etter ny båt og vil gjerne høre deres tanker om fordeler/ulemper med innenbords og utenbordsmotor. Er selv kun vant med utenbordsmotor, så vet forsåvidt hva det innebærer, men greit å høre deres tanker om utenbords kontra innenbords:sailing:

 

Er helt avgjørende hvilken båt du velger...

Lettere hurtiggående båt...påhenger... alt det andre innbords...

Link to post
Share on other sites

Vanskelig spørsmål ja. Om du kjøper med innenbords motor så pass deg for gamle maskiner fra forrige århundre.Det kan vere skjult innvendig korrosjon og tæring,støy og høyt forbruk.

Gamle Volvoer ,Ford ol. styr langt unna.....

 

Gjelder også påhengser men her er det lettere sjekke tilstand .4 takt gjelder.

Båt med fjernkontroll

Link to post
Share on other sites

Skal du på ferietur = diesel (som hovedsaklig innebærer innenbordsmotor).

Skal du ha det morro = bensin.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mons Olav skrev On 2.3.2021 at 20.00:

Vanskelig spørsmål ja. Om du kjøper med innenbords motor så pass deg for gamle maskiner fra forrige århundre.Det kan vere skjult innvendig korrosjon og tæring,støy og høyt forbruk.

Gamle Volvoer ,Ford ol. styr langt unna.....

 

Gjelder også påhengser men her er det lettere sjekke tilstand .4 takt gjelder.

Du sier det er 4 takt som gjelder, og det har jeg forsåvidt inntrykk av, men syns det er uroende mange 4 taktere som rekker knapt å bli 10 år før de havner på Finn som rep. objekter, mens gamle to taktere rekker å bli et halvt århundre før de tar kvelden. Har 4 taktere noen svakheter 2 taktere ikke har? Er de mer utsatt for slitasje?

Link to post
Share on other sites

I segmentet 16-20 fot, blir det naturlig med utenbords. Noen få er med hekkaggregat.

Om dette er valget anbefaler jeg utenbords, helst 4takt. Da får du ok støybilde også.

Mindre vedlikehold.

Mindre vekt - bedre fart

Billigere å bytte om du får havari.

Bedre plass innvendig.

Dog lettere å stjele - spesielt Yamaha er populært blant tyvpakk.

 

Om du skal ha en saktegående med aksling og kjøl, kan innenbords diesel være et godt alternativ.

 

Et annet livsviktig tips;

-Sjekk at du kan komme ombord igjen når du faller i vannet, og at båten stopper om så skjer. 

Link to post
Share on other sites

Corvin17 skrev 56 minutter siden:

Du sier det er 4 takt som gjelder, og det har jeg forsåvidt inntrykk av, men syns det er uroende mange 4 taktere som rekker knapt å bli 10 år før de havner på Finn som rep. objekter, mens gamle to taktere rekker å bli et halvt århundre før de tar kvelden. Har 4 taktere noen svakheter 2 taktere ikke har? Er de mer utsatt for slitasje?

 

I den motorstørrelsen vi snakker om så er det vel knapt solgt noen ordinære 2-taktere i Norge de siste 15-20 årene (2-taktere ble ikke solgt etter 2006 pga. utslippskrav.). Unntakene er naturligvis Optimax og E-tec. Stort sett gode motorer det også, og forbruksmessig mere på linje med 4-taktere. Men nå fra 2021 selges det som kjent utelukkende 4-taktere, iallefall av nyproduserte.

 

Noen tidlige 4-taktere hadde nok sine lyter, men dagens motorer holder jevnt over en høy kvalitet. Uansett er forutsetningen at de blir brukt og vedlikeholdt på forsvarlig måte. Da kan de fint vare i 20 år eller mere, hvis det er et mål.

4-taktere er vel jevnt over mindre utsatt for slitasje, iallefall hvis man tenker internt i selve motoren. Ellers er jo det meste likt.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

På fiskebåten min har jeg en 20 år gammel totakter. Den skar seg for 8 år siden. Vurderte da å fikse opp eller kjøpe ny motor. -Konkluderte med at min gamle totakter muligens vil holde like lenge som en ny firetakter. Totakteren går bra den, men har sluttet å tro den vil leve evig. På båter opp til 350 hk vil jeg gå for utenbordsmotor hvis jeg har valget. Da er man vel godt over 20 fot. 

Link to post
Share on other sites

Okkaby skrev for 15 timer siden:

Bare tanken om å tøffe rundt med 300L bensin ombord på feriebåten, er nok til jeg ikke så mye som vurdere dette.

 

I statene har de jo 50-60 fots senterkonsoller med bensintanker på 4000-5000 liter :crazy: På den annen side, tenker man sikkerhet er det kanskje ikke så mye verre enn 100 liter i en 18 foting. Tenker man økonomi, så må jeg nesten sjekke med banken først :giggle:

Link to post
Share on other sites

PolarLi skrev 2 minutter siden:

 

I statene har de jo 50-60 fots senterkonsoller med bensintanker på 4000-5000 liter :crazy: På den annen side, tenker man sikkerhet er det kanskje ikke så mye verre enn 100 liter i en 18 foting. Tenker man økonomi, så må jeg nesten sjekke med banken først :giggle:

Ja der borte er de jo forelsket i bensin. Og så koster den vel noe mindre enn her.

Men er nok ikke alltid de har beste løsningen der borte.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ville valgt utenbords motor på denne størrelsen. Som nevnt er det mindre vedlikehold med utenbords motor, og mindre katastrofalt ved manglende vedlikehold da det ikke er store hull under vannlinjen som med hekkaggregat. Potensielt problem er mindre med fast aksling og gjennomføring men der kan det også lekke over tid med manglende/feil vedlikehold

 

på plussiden for innenbords kan det nevnes noe lavere tyngdepunkt på motor og muligens noe bedre vektfordeling da motor ligger lenger frem i båt. Videre er det mulighet for å koble til varmtvann i kjølesløyfe noe som er vanskelig(umulig) med utenbordsmotor og som tidligere nevnt mulighet for Diesel. Videre er min oppfatning at bruktbåter i denne klassen er noe rimeligere med innenbords enn med utenbordsmotor men mulig det ikke stemmer.

Link to post
Share on other sites

Vittig skrev for 1 time siden:

..Videre er min oppfatning at bruktbåter i denne klassen er noe rimeligere med innenbords enn med utenbordsmotor men mulig det ikke stemmer.

Tror du har rett i dette. Det er markedets dom, som selvfølgelig vil gjelde den dagen du skal selge igjen også.

Link to post
Share on other sites

Corvin17 skrev On 3.3.2021 at 20.29:

Du sier det er 4 takt som gjelder, og det har jeg forsåvidt inntrykk av, men syns det er uroende mange 4 taktere som rekker knapt å bli 10 år før de havner på Finn som rep. objekter, mens gamle to taktere rekker å bli et halvt århundre før de tar kvelden. Har 4 taktere noen svakheter 2 taktere ikke har? Er de mer utsatt for slitasje?

En liten ting som gjør seg gjeldende her. En to takts motor har smøring i bensinen. Ikke all olje som blir forbrent. Noe som gir ett lite beskyttende olje lag i eksos delen av motoren. Dette hjelper i litt grad mot tæring. (Egen erfaring). En to takts motor er også en mye enklere konstruksjon, som igjen gjør at det er mindre som kan gå galt og veldig mange kan ta vedlikeholdet selv. 

Link to post
Share on other sites

To-taktere er ikke noe å satse på unntatt for de som tar vare på gode gamle klassikere, som jeg faktisk syns er helt topp. Men til bruksbåt bør det være en moderne (Yamaha) fire-takter. To-taktere støyer litt mer. Det hender jeg blir liggende bak en to-takter i 5 knopsfart som oser blårøyk. Selv om jeg har vært med på Stram Vaier med min gamle Corvette flere ganger så foretrekker jeg ikke å puste inn blårøyk når jeg er ute på båttur. 😊

Link to post
Share on other sites

Buster L Mercury skrev 2 minutter siden:

To-taktere er ikke noe å satse på unntatt for de som tar vare på gode gamle klassikere, som jeg faktisk syns er helt topp. Men til bruksbåt bør det være en moderne (Yamaha) fire-takter. To-taktere støyer litt mer. Det hender jeg blir liggende bak en to-takter i 5 knopsfart som oser blårøyk. Selv om jeg har vært med på Stram Vaier med min gamle Corvette flere ganger så foretrekker jeg ikke å puste inn blårøyk når jeg er ute på båttur. 😊

 

Ja gjerne en moderne 4-takter som denne V12-maskinen :-)

 

v12-600.jpg.8660551023917e78f1109b09231aaf36.jpg

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Buster L Mercury skrev 3 minutter siden:

To-taktere er ikke noe å satse på unntatt for de som tar vare på gode gamle klassikere, som jeg faktisk syns er helt topp. Men til bruksbåt bør det være en moderne (Yamaha) fire-takter. To-taktere støyer litt mer. Det hender jeg blir liggende bak en to-takter i 5 knopsfart som oser blårøyk. Selv om jeg har vært med på Stram Vaier med min gamle Corvette flere ganger så foretrekker jeg ikke å puste inn blårøyk når jeg er ute på båttur. 😊

Hvorfor skulle de ikke være noe å satse på? Kommer vel litt an på bruken av motoren? Skal du kjøre fortest mulig for en billig penge så er to taktere gode. Så sant du ikke kjører mye hvert år. Enkle å skru på for de fleste og billig vedlikehold. Men tørste. Har selv en Evinrude Ocean Pro 150 hk V6 på min Skibsplast 650cc. Er ikke akkurat motor som egner seg til dorging. Det har jeg en egen motor for. Men gir god fart og lav vekt for en billig penge. Lett vedlikehold og bombesikker motor. Men ja... TØRST! (Ca 70 liter i timen med full gass). Røyk lukten sjenerer ikke meg. Men støyen kunne ha vert mindre. Miljø hensyn kunne ha vært bedre. Men trøster meg med at cruise skip og laste skip gjør at jeg blir en dråpe i havet. :saint:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...