Jump to content

Volvo Penta D4 260 08 mod chippet til 300hk 2900timer er dette holdbart?


Roger og Olina

Recommended Posts

Hei folkens.

Skal se på en båt som har en Volvo Penta D4 260 08 mod chippet til 300hk og har tikket inn 2900 timer.

Motoren har stått i en taxibåt tidligere. Han som så kjøpte denne og satt den i båten jeg skal se på, chippet den til 300hk.

 

Jeg har overhode ingen peiling på VP motorer, men i min "verden" så er det bedre med en motor som har blitt brukt en del i stede for å "stå seg i hjel"

Har lest på noen tråder her vedr disse motorene, men har som regel vært ett spesifikk problem. Så finner ikke helt svar på spørsmålet mitt som er...

Er dette holdbart videre? En motor som har gått så mange timer for så i bli chippet klinger litt feil hos meg. Men for all del, kan godt hende disse tåler det for alt jeg vet.

Motoren står i en 30foter som veier 4500kg / drev.

Neste spørsmål blir vel hva kan jeg forvente av slitedeler som bør ses på/byttes? Turbo - bend osv osv

Tar i mot tips og erfaringer med takk :smiley:

 

Mvh

Roger & Olina

Link to post
Share on other sites

Roger og Olina skrev 15 minutter siden:

Hei folkens.

Skal se på en båt som har en Volvo Penta D4 260 08 mod chippet til 300hk og har tikket inn 2900 timer.

Motoren har stått i en taxibåt tidligere. Han som så kjøpte denne og satt den i båten jeg skal se på, chippet den til 300hk.

 

Jeg har overhode ingen peiling på VP motorer, men i min "verden" så er det bedre med en motor som har blitt brukt en del i stede for å "stå seg i hjel"

Har lest på noen tråder her vedr disse motorene, men har som regel vært ett spesifikk problem. Så finner ikke helt svar på spørsmålet mitt som er...

Er dette holdbart videre? En motor som har gått så mange timer for så i bli chippet klinger litt feil hos meg. Men for all del, kan godt hende disse tåler det for alt jeg vet.

Motoren står i en 30foter som veier 4500kg / drev.

Neste spørsmål blir vel hva kan jeg forvente av slitedeler som bør ses på/byttes? Turbo - bend osv osv

Tar i mot tips og erfaringer med takk :smiley:

 

Mvh

Roger & Olina

Skeptisk til chip på båtmotorer.

 

Når er turbo byttet? Eksosalbue?

Når er det foretatt rens av kjøling?

 

Dette er de første spørsmålene jeg kommer på 😊

Link to post
Share on other sites

Tenker at taxibåter blir hardt kjørt. Dras raskt opp i plan med mye vekt om bord, uten å være kjørt skikkelig varm først. Går deretter i oppoverbakke mesteparten av tiden, fortsatt med mye vekt om bord. Ikke beste forhold for en "trimmet" motor.
Mest bare en følelse jeg har....

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jeg føler litt annerledes enn Lazyjack. En motor som sitter i en taxibåt er ofte varm når den dras opp i plan.

 

En kald motor har mest slitasje. Få ting sliter mer på  en motor enn kaldstarten.

 

Overført til bil vet vi at en motor som sitter i taxi kan være kjørt 3-400000 km på 2-3 år og det er mye motor igjen. Nettopp fordi det er færre kaldstarter. 

 

Forutsetter selvfølgelig service som foreskrevet.

Link to post
Share on other sites

Skeptisk jeg og. Hvor mange timer den har gått etter chip gir en pekepinn om det fungerer.

Chippet en CMD ES200 for 15 år å den går framdeles. Men jeg brukte propellene som ga max rpm orginalt. 
Mer skeptisk hvis man øker stigning i samme slengen for høyere toppfart. 

Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev 21 minutter siden:

Jeg ville aldri kjøpt en bår hvor noen hadde fiklet med effektuttaket på motoren.

 

Det kommer vel litt an på hva slags motor og effektuttak. På mange motortyper er det kun software som skiller effektutgavene. Alt annet teknisk/mekanisk er identisk. Da går man uansett ikke utenfor produsentens effektområde når man evt. omprogrammerer med original eller tilsvarende software. Også vanlig å bare bytte til en ECU fra en sterkere motorvariant. Det kan ikke helt kalles å fikle med effektuttaket. Så det kommer litt an på utgangspunktet. Ingen regel uten unntak.

 

Forøvrig ble jo D4 som kjent levert i både 260 og 300 hk utgaver (320 hk nå). Men såvidt jeg vet er det noen forskjeller teknisk/mekanisk mellom dem. På en lettdrevet båt har nok 260-hesteren ingen problemer med å yte noen hester ekstra. Men en 30-foter på 4,5 tonn kan vel ikke vanligvis regnes som spesielt lettdrevet.

 

 

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Først kjørt hardt i taxibåt, deretter chippet for å kunne håndtere en 4,5 tonn tung båt? Det er vel ikke så mange varsellamper igjen som kan lyse her. Denne ville jeg ikke engang ha kastet bort tid med å se på.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Takker for gode tilbakemeldinger. Som en tilleggs opplysning, så er visst dette gjort på ett VP verksted og kjørt diagnose osv i etterkant. Vet ikke om det gjør meg så alt for mye tryggere.

Men de hadde vel neppe gjort dette om det ikke var "innafor"?

Så lyser fremdeles en gul varsellampe her :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hvis dette er gjort på et VP verksted, bør det vel kunne fremvises et dokument på at denne er identisk med original d4- 300, og en form for garanti, eller?

Forøvrig, synes jeg ikke det er krise om en motor er identisk, levert i flere effekter på samme motor, blir justert opp til en av de høyere effektene.

Link to post
Share on other sites

Generelt skeptisk til all chipping, men sjekk hva som er fysisk forskjellig på D4 260 oh 300. Om alt er 100% likt ville jeg kanskje ikke vært så skeptisk, om man bare trenger kraften for å kunne gå lettere opp i plan, for så å slakke av.

I bilverden lever vi litt anderledes. Har en Volvo med 2,4 l D5 motor. På min er det bare tatt ut 126 Hk pga av norsk avgiftspolitikk. Disse motorene leveres orginalt opp til 180 HK tror jeg og chippet til 230 HK, og det går vist bra. Men som andre sier en bilmotor med varierende belastning lever et lett liv sammenlignet med en båtmotor

Link to post
Share on other sites

Om dette er utført på et VP-serksted så er det i beste fall oppsktsvekkende. Medmindre man har byttet alle komponenter som skiller D4/260 fra D4/300 og bygd opp motoren som en D4/300 fra bunnen av. Men dette finnes det isåfall selvfølgelig full dokumentasjon på.

 

Det er et minimum av hva du må forlange. Finnes det ikke dokumentasjon på at dette er utført og godkjent av VP, styr langt unna.

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 1 time siden:

Generelt skeptisk til all chipping, men sjekk hva som er fysisk forskjellig på D4 260 oh 300. Om alt er 100% likt ville jeg kanskje ikke vært så skeptisk, om man bare trenger kraften for å kunne gå lettere opp i plan, for så å slakke av.

I bilverden lever vi litt anderledes. Har en Volvo med 2,4 l D5 motor. På min er det bare tatt ut 126 Hk pga av norsk avgiftspolitikk. Disse motorene leveres orginalt opp til 180 HK tror jeg og chippet til 230 HK, og det går vist bra. Men som andre sier en bilmotor med varierende belastning lever et lett liv sammenlignet med en båtmotor

I min Volvo V60 D6 er den 2,4 l motoren originalt på 228 HK men den har blant annet en helt annen turbo en de som er på 180 Hk.

 

En kollega av meg var i kontakt med vår lokale Volvo båtmotor leverandør og undersøkte muligheten for å få oppjustert en D6 350 fra 2007. Der fikk han til svar at om de utførte noe slikt ville de bli avskiltet som Volvo leverandør og verksted. Han ble også sterkt frarådet å gjøre noe slikt da det er mekaniske forskjeller på de større utgavene i forhold til den han har.

Link to post
Share on other sites

Denne diskusjonen har vært oppe ikke bare en men en del ganger før.

Støtter de som er skeptisk til slike løsninger.

 

Første jeg ville etterlyst var om det finnes noe skriftlig dokumentasjon på hva som er gjort.

Deretter om det finnes utskrift av tempereturer og trykk fra testrunde etter ombygging.

Ja med stempel og underskrift.

 

Det finnes full deleoversikt på disse motorene. Da er det å sjekke ut delenummer på utgangspunktet og sammenligne med sluttproduktet.  

Begynt med mariniseringen.

 

Ville og etterlyst et svar fra supportavdelingen til Vp.

 

At noen tar ut mer effekt på motorer i bil er ikke direkte sammenlignbart med båt.

I bil er maks tatt ut noen sekunder før giring kontra en båt hvor motoren går i motbakke i timer.

 

Har overhalt noen motorer hvor effekten var skrudd opp uten å tenke konsekvens.

Felles for de var at "synderen" var ikke å få finne når siste eier får oppgitt det trengs en større ovehaling til for å få den tilbake til utgangspunktet.

 

Dette var ikke Vp motorer.

 

Vi har nok å tenke på når vi er på fjorden av kryssende ferger, fjordploger, førere som sjekker ut facebookstatus og fortøyningsbøyer om ikke vi skal ha en usikkerhet i kjelleren og.. :giggle: 

  

Mine tanker en fredag.

 

 

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bårdp skrev for 3 timer siden:

I min Volvo V60 D6 er den 2,4 l motoren originalt på 228 HK men den har blant annet en helt annen turbo en de som er på 180 Hk.

 

En kollega av meg var i kontakt med vår lokale Volvo båtmotor leverandør og undersøkte muligheten for å få oppjustert en D6 350 fra 2007. Der fikk han til svar at om de utførte noe slikt ville de bli avskiltet som Volvo leverandør og verksted. Han ble også sterkt frarådet å gjøre noe slikt da det er mekaniske forskjeller på de større utgavene i forhold til den han har.

 

Samme motor (utgangspunkt) som D3-220. D3-motorene fikk jo en solid oppgradering i 2010 så vet ikke helt om de fortsatt kan sammenlignes med bilutgavene fra den tiden iallefall. Men antagelig mye likt hvis de tok ut 228 hk av bilmotorutgaven.

 

Forøvrig når det gjelder "chipping" (dvs. vanligvis en relativt enkel omprogrammering i våre dager) på en motor eldre enn 5 år, så blir det naturligvis uansett på kundens ansvar. Så ser ikke helt at en VP forhandler nødvendigvis må være avskåret fra å utføre slikt. En annen sak er jo at det går an å kjøpe motorforsikring på motorer eldre enn 5 år...

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 5 timer siden:

Så ser ikke helt at en VP forhandler nødvendigvis må være avskåret fra å utføre slikt.

 

Det er ingen seriøse merkeforhandlere som tukler med ting som ikke leveres eller anbefales av produsenten/importøren av merket. Volvo Penta har fordømt all trimming / chipmodifisering eller annen modifisering av software av utenforstående med henblikk i å øke effekten i motoren på det sterkeste og en forhandler som starter med å tukle med slikt vil miste sitt agentur så snart dette blir kjent for VP.

 

En annen ting er jo at motoren også mister sin utslippsertifisering som den er pålagt å ha for at CE-merkingen skal være gyldig. Så i realiteten selger du videre en motor som ikke tilfredsstiller CE-merkingskravet om du har tuklet med software.

 

Men til sakens kjerne. Å sette en D4 på 260 hk i en båt på 4500 kilo virker ikke akkurat som noen overmotorisering. Så det er nok derfor eier har trimmet motoren. Da er det grunn til å tro at det har havnet en tyngre propell også på drivlinja. Lukter ikke bra. Hva med hekkaggregatet?

Link to post
Share on other sites

Nok en tråd om chiping av D4/D6.

 

Nok en gang "krangler" de "lærde" om det fysisk et forskjell på en 260 og en 300. Begge parter vil jeg tro er enig at hvis det er samme motor, så tåler den 300hk like godt som 260. Hadde vert kjekt om noen som jobber på båter hvor begge motoralternativene har blitt fortløpende levert etter kundens ønsker, for eksempel Bavaria 28/30, kunne svart om det er forskjell på installasjonene. I link til tidligere tråd ble det mye snakk om dyser. Jeg vil anta det er samme dyser, men annen åpningstider ved en elektronisk oppdatering (chiping), i motsetning til pumpe-diesel motorer.

 

Vil vel tro denne tråden, som mange andre, om emnet, ender med fortsatt delte meninger, og ingen svar på det trådstarter spør om.. 🙂🙂

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Sørlandet2 skrev for 12 timer siden:

Nok en tråd om chiping av D4/D6.

 

Nok en gang "krangler" de "lærde" om det fysisk et forskjell på en 260 og en 300. Begge parter vil jeg tro er enig at hvis det er samme motor, så tåler den 300hk like godt som 260. Hadde vert kjekt om noen som jobber på båter hvor begge motoralternativene har blitt fortløpende levert etter kundens ønsker, for eksempel Bavaria 28/30, kunne svart om det er forskjell på installasjonene. I link til tidligere tråd ble det mye snakk om dyser. Jeg vil anta det er samme dyser, men annen åpningstider ved en elektronisk oppdatering (chiping), i motsetning til pumpe-diesel motorer.

 

Vil vel tro denne tråden, som mange andre, om emnet, ender med fortsatt delte meninger, og ingen svar på det trådstarter spør om.. 🙂🙂

 

 

 

 

Ikke samme topp på D4/260 som D4/300. Ikke samme dyser, ikke samme turbo, avhengig av årsmodeller er det ulikheter på kjølere osv.

 

Om man tenker i retning av å forvandle de ulike modellene i D-serien til VP til noe hvassere i samme modellrekke med kun softwareendringer så bør man også se hvilke hardwareforskjeller som skiller motorene fra hverandre. Om det hadde vært så enkelt ville det jo knapt vært noen prisforskjell på motorene som nye.

 

Skal du kjøpe en båt med en motor som er "oppspritet" på effekt bør du som alle første post konsultere Volvo Penta om saken. De er de eneste som kjenner disse motorene i detalj og vet hele designfiliosofien og konstruksjonsberegningene på motoren. Alle variantene ble testet for alle parametre på designstadiet for å kunne avgi den korrekte balansen mellom levetid og ytelse. Derfor finnes det en rekke hardwareforskjeller internt mellom D4 og D6 modellene på de ulike effektutførelsene. Dette vet ikke garasjetrimmere som er ute etter lettjente kroner på chipsalg eller omprogrammeringer av motorens styringssystem noe om.

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 15 timer siden:

 

Det er faktisk ikke nødvendig å ta service hos merkeforhandler for å opprettholde garantien. Det holder at man kan føre en eller annen slags logg, kvittering og/eller lignende som sannsynliggjør at nødvendig vedlikehold ifølge instruksjonsboka er utført.

 

Chiefengineer skrev for 1 time siden:

 

Ikke samme topp på D4/260 som D4/300. Ikke samme dyser, ikke samme turbo, avhengig av årsmodeller er det ulikheter på kjølere osv.

 

Om man tenker i retning av å forvandle de ulike modellene i D-serien til VP til noe hvassere i samme modellrekke med kun softwareendringer så bør man også se hvilke hardwareforskjeller som skiller motorene fra hverandre. Om det hadde vært så enkelt ville det jo knapt vært noen prisforskjell på motorene som nye.

 

Skal du kjøpe en båt med en motor som er "oppspritet" på effekt bør du som alle første post konsultere Volvo Penta om saken. De er de eneste som kjenner disse motorene i detalj og vet hele designfiliosofien og konstruksjonsberegningene på motoren. Alle variantene ble testet for alle parametre på designstadiet for å kunne avgi den korrekte balansen mellom levetid og ytelse. Derfor finnes det en rekke hardwareforskjeller internt mellom D4 og D6 modellene på de ulike effektutførelsene. Dette vet ikke garasjetrimmere som er ute etter lettjente kroner på chipsalg eller omprogrammeringer av motorens styringssystem noe om.

 👍ble feilpost i farta.

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Blir helt svett når jeg leser alt som blir skrevet her :smiley:

Vet ikke om det er verdt milene bak rattet for å se på denne båten om det er så ille å øke en motor med 40hk at en risikerer at den raser. For det er vel det den gjør ut fra det som er skrevet her? Den er jo dømt til å bryte sammen med denne chippingen.

Så får ta en prat med konemor om det er noe poeng å reise å se på den.

 

Uansett, så takk for alle tilbakemeldinger :smiley:

 

Roger & Olina

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...