Brigg Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Jeg er blant de som er skeptisk til chipping av båtmotorer. Samtidig, den aktuelle båten er 30 fot. Om det er et planende og ikke spesielt tungdrevet skrog i fartsområdet rundt 20 knop burde en motor på 260-300 hk leve et forholdsvis uanstrengt liv. Om det derimot er en halvplaner vil nok motoren anstrenge seg mye mer. Disse forholdene må også tas med i betraktning. Vi hadde tidligere en Halco 29 offshore med 200 hk VP41 og DP drev. Denne gikk fint på 20-22 knop. Da er det kanskje ikke noe problem for en motor med 50% mer krefter å drive en båt som er bare litt større. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sørlandet2 Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Chiefengineer skrev for 1 time siden: Ikke samme topp på D4/260 som D4/300. Ikke samme dyser, ikke samme turbo, avhengig av årsmodeller er det ulikheter på kjølere osv. Om man tenker i retning av å forvandle de ulike modellene i D-serien til VP til noe hvassere i samme modellrekke med kun softwareendringer så bør man også se hvilke hardwareforskjeller som skiller motorene fra hverandre. Om det hadde vært så enkelt ville det jo knapt vært noen prisforskjell på motorene som nye. Skal du kjøpe en båt med en motor som er "oppspritet" på effekt bør du som alle første post konsultere Volvo Penta om saken. De er de eneste som kjenner disse motorene i detalj og vet hele designfiliosofien og konstruksjonsberegningene på motoren. Alle variantene ble testet for alle parametre på designstadiet for å kunne avgi den korrekte balansen mellom levetid og ytelse. Derfor finnes det en rekke hardwareforskjeller internt mellom D4 og D6 modellene på de ulike effektutførelsene. Dette vet ikke garasjetrimmere som er ute etter lettjente kroner på chipsalg eller omprogrammeringer av motorens styringssystem noe om. God info 👍👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chiefengineer Svart 6.Mars.2021 Del på Facebook Svart 6.Mars.2021 Roger og Olina skrev 1 time siden: Blir helt svett når jeg leser alt som blir skrevet her Vet ikke om det er verdt milene bak rattet for å se på denne båten om det er så ille å øke en motor med 40hk at en risikerer at den raser. Å øke motoreffekten med 40 hk gjennom kun å utføre en softwareendring og UTEN å utføre noen av de andre de hardware endringene som VP gjør når de utfører den samme effektøkningen på motoren som originalt er vel mer korrekt å si. Da blir spørsmålsstillingen mer relevant. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.