Jump to content

Ny påhengsmotor 9,9 (15) - Yamaha, Suzuki, Mercury?


silverviking85

Recommended Posts

Hei,

 

Har en Silver Viking 16 fots jolle som jeg ønsker å kjøpe ny påhengsmotor til. Tenker det er mest prisgunstig å kjøpe en ny 9,9 påhengsmotor, som hos de fleste selgerne kan oppjusteres til 15 hk uten pristillegg.

 

Hvilket merke bør jeg gå for? Ser at Yamaha 9,9 sport eller Mercury 10 EFI Sport? Evt Honda, Suzuki eller Tohatsu med tilsvarende effekt?

 

Kriteriene mine er at motoren må være driftsikker, støysvak og sterk nok til å få jollen i plan med kona og sønnen ombord.

 

Er det noen her som har erfaringer (gode og dårlige) eller kunnskap om hvilke påhengsmotor jeg bør gå for? I følge min far var Yamaha mer driftsikker enn Suzuki og Mercury på slutten av 90-tallet. Er det fortsatt slik?

Link to post
Share on other sites

Hvis det er en helplanende type som i linken under, så bør du nok vurdere 20-25 hk ja.

 

http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=16544&mid=104915#

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Som Kveitefisker er inne på er det kanskje viktigere å fokusere på hva du har av forhandlere i nærheten, fremfor merket. Kvaliteten på produktet er vel mer eller mindre det samme, men det vil nok lønne seg å kunne levere på service i nærheten. Du kan kjøpe en Yamaha 9,9 sport og bytte forgasser som koster 3-4 tusen, evt. kjøpe f.eks. en Mercury 20hk. Da jeg stod ovenfor valget i fjor var prisen mer eller mindre det samme, og jeg gikk for Mercury av estetiske årsaker.

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøttmeis skrev 1 time siden:

Som Kveitefisker er inne på er det kanskje viktigere å fokusere på hva du har av forhandlere i nærheten, fremfor merket. Kvaliteten på produktet er vel mer eller mindre det samme, men det vil nok lønne seg å kunne levere på service i nærheten. Du kan kjøpe en Yamaha 9,9 sport og bytte forgasser som koster 3-4 tusen, evt. kjøpe f.eks. en Mercury 20hk. Da jeg stod ovenfor valget i fjor var prisen mer eller mindre det samme, og jeg gikk for Mercury av estetiske årsaker.

 

De fleste tar vel service o.l. på slike småmotorer selv?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

silverviking85 skrev 1 time siden:

Takk for alle svar! Denne planet fint med to voksne og yamaha 15 hk før, men dette var en totakter... Hva om jeg hadde kjøpt en ny Yamaha 9,9 sport og byttet forgasser for å oppnå 20 hk? 

Jeg har en 10 fots jolle med Yamaha 9.9 Sport. (Justert til 15hk). Båten veier ca 70 - 80 kg, motoren veier 51 kg. Den drar meg og samboeren min + litt bagasje fint opp i plan. (Ca 200 kg last totalt, mennesker + bagasje). To personer og litt bagasje gir meg ca 20 knops fart. (Med meg alene på litt i overkant av 100 kg så greier den 24 knop. Men synes det tar litt tid å plane med to i båten. Men tre personer om bord så planer den ikke. Ender opp på ca 9 knop med tre personer om bord. Selv så skal jeg ettermontere 20 hk forgasser og trimtabs på min. Ville ha kjøpt en Yamaha 9.9 Sport med 20 hk forgasser ferdig montert rett i fra forhandler. Eller en annen motor merke som er ferdig justert opp fra forhandler. Er litt billigere om du kjøper den ferdig "justert" i forhold til om du kjøper delene etter på. :saint:

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 2 minutter siden:

 

De fleste tar vel service o.l. på slike småmotorer selv?

Ville ha tatt service hos forhandler / verksted innen for garanti tiden. (Jeg er mekaniker av yrke). Rett og slett for å kunne dokumentere at service er utført i henhold til spesifikasjoner. Husk også at register rem skifte på en fire takter krever litt kunnskap. :saint:

Link to post
Share on other sites

Kurant å ta service selv , men som the saint er inne på må man ta service hos merkeforhandler for å holde garantien. Men tilbake til motoren så tror jeg at jeg ville gått opp til en 15 eller 25 hk. Om du justerer opp en 9.9 hk må du lese i garantien om det kan få følger for garantien. 

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 1 time siden:

 

De fleste tar vel service o.l. på slike småmotorer selv?

Årlig service, ja. Men ikke nødvendigvis bytte av registerreim mm. Garantien er en ting, men hva med når det skjer noe uforventet som ikke kan løses med WD-40 og et enkelt oljeskift? Nå vet jeg ikke hvilken kompetanse trådstarter har, så svaret ble gitt på generelt grunnlag. 

 

Fordelen med 20 hk er at du har en del å gå på sammenlignet med 9,9, og vekta er den samme. Akkurat overkommelig å løfte uten kran for de fleste. 

Link to post
Share on other sites

Kveitefisker skrev 51 minutter siden:

Kurant å ta service selv , men som the saint er inne på må man ta service hos merkeforhandler for å holde garantien. Men tilbake til motoren så tror jeg at jeg ville gått opp til en 15 eller 25 hk. Om du justerer opp en 9.9 hk må du lese i garantien om det kan få følger for garantien. 

Yamaha 9.9 Sport er en 20 hk motor som er ned justert til 9.9 hk. Dette er grunnen til at vekta er den samme. Ved å fjerne en liten metall sperre så har motoren 15 hk. Dette er noe de fleste forhandlere gjør gratis på forespørsel. Dette har heller ingen innvirkning på garantien. For å få 20 hk så må forgasser byttes. Dette har heller ingen innvirkning på garantien så lenge det er gjort hos forhandler. Totalt sett så blir en oppjustert 9.9 hk billigere i innkjøp enn en som er 20 hk. Dette til tross for at det ikke er hk avgift lengre. 

Link to post
Share on other sites

Kjøttmeis skrev 8 minutter siden:

Årlig service, ja. Men ikke nødvendigvis bytte av registerreim mm. Garantien er en ting, men hva med når det skjer noe uforventet som ikke kan løses med WD-40 og et enkelt oljeskift? Nå vet jeg ikke hvilken kompetanse trådstarter har, så svaret ble gitt på generelt grunnlag. 

 

Fordelen med 20 hk er at du har en del å gå på sammenlignet med 9,9, og vekta er den samme. Akkurat overkommelig å løfte uten kran for de fleste. 

Veldig mange av 9.9 hk motorene er 20 hk motorer som er ned justert. Vet at Yamaha 9.9 Sport er en av disse. Derfor vekta er den samme. (Yamaha 9.9 Sport kort stamme veier 51 kg uten el start, med styrekult). Om den blir opp justert av forhandler, så er garantien den samme. Man ender opp med litt billigere 20 hk motor om man kjøper den ferdig justert. Er også mye lettere å selge en oppjustert 9.9 enn en 20 hk motor den dagen man skal bytte motor.

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 4 minutter siden:

Veldig mange av 9.9 hk motorene er 20 hk motorer som er ned justert. Vet at Yamaha 9.9 Sport er en av disse. Derfor vekta er den samme. (Yamaha 9.9 Sport kort stamme veier 51 kg uten el start, med styrekult). Om den blir opp justert av forhandler, så er garantien den samme. Man ender opp med litt billigere 20 hk motor om man kjøper den ferdig justert. Er også mye lettere å selge en oppjustert 9.9 enn en 20 hk motor den dagen man skal bytte motor.

Ikke uenig med deg om det:) Bare viktig å presisere at ikke alle 9,9 hk kan oppjusteres til 20 hk, så Yamaha 9,9 sport er et ypperlig alternativ om man først vil prøve med 9,9 hk, men samtidig ha muligheten til å bytte forgasser for å få 20hk. Det er forsåvidt enda en god grunn til å ha forhandler innenfor akseptabel avstand. 

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjøttmeis skrev Just now:

Ikke uenig med deg om det:) Bare viktig å presisere at ikke alle 9,9 hk kan oppjusteres til 20 hk, så Yamaha 9,9 sport er et ypperlig alternativ om man først vil prøve med 9,9 hk, men samtidig ha muligheten til å bytte forgasser for å få 20hk. 

Det er helt korrekt. :thumbsup: Yamaha 9.9 J motorer kan ikke justeres opp om jeg husker rett. Så viktig å sjekke at det faktisk er en ned justert 20 hk motor. Er også enkelte motorer hvor man må bytte ECU for å få 20 hk. Da er det ikke sikkert det er like "billig" å opp justere til 20 hk. (Mener dette gjelder blant annet Suzuki uten å være skrå sikker). :saint:

Link to post
Share on other sites

Kveitefisker skrev 1 time siden:

Kurant å ta service selv , men som the saint er inne på må man ta service hos merkeforhandler for å holde garantien. Men tilbake til motoren så tror jeg at jeg ville gått opp til en 15 eller 25 hk. Om du justerer opp en 9.9 hk må du lese i garantien om det kan få følger for garantien. 

 

Det er faktisk ikke nødvendig å ta service hos merkeforhandler for å opprettholde garantien. Det holder at man kan føre en eller annen slags logg, kvittering og/eller lignende som sannsynliggjør at nødvendig vedlikehold ifølge instruksjonsboka er utført.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 21 minutter siden:

 

Det er faktisk ikke nødvendig å ta service hos merkeforhandler for å opprettholde garantien. Det holder at man kan føre en eller annen slags logg, kvittering og/eller lignende som sannsynliggjør at nødvendig vedlikehold ifølge instruksjonsboka er utført.

Til en viss grad. Litt vanskelig å bli trodd om ventilene har bunnet i stemplene, om man bare har en kvittering på at man har kjøpt en register rem. Stilles også et vist krav til at jobben er fagmessig utført. Jeg er mekaniker av yrke men setter selv bort service under garanti tiden, på grunn av bevisførsel om noe skulle gå galt.

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 15 minutter siden:

Til en viss grad. Litt vanskelig å bli trodd om ventilene har bunnet i stemplene, om man bare har en kvittering på at man har kjøpt en register rem. Stilles også et vist krav til at jobben er fagmessig utført. Jeg er mekaniker av yrke men setter selv bort service under garanti tiden, på grunn av bevisførsel om noe skulle gå galt.

 

Ja, men det vel ikke så vanlig at reima må skiftes i garantitiden.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 9 minutter siden:

 

Ja, men det vel ikke så vanlig at reima må skiftes i garantitiden.

500 timer eller 5 år. Så kommer jo litt an på bruken. Men dette var bare ett eksempel. Er ikke alle som klarer å skifte en impeller eller og smøre alle smøre punkter heller. Om du har en kvittering på av du har kjøpt impeller, fett, olje og filter så vil det ikke si det samme som om at du faktisk har skiftet det eller gjort jobben riktig. Så for å slippe at bevis byrde skal ligge på meg i en eventuell tvist sak så velger jeg å få kvittering på at jobben er gjort.

Link to post
Share on other sites

Mercury 10 efi (Viking) kjøpte vi før sesongen i fjor. Jeg kan rett og slett ikke skryte nok av den motoren. Det er en nedjustert 20 hk (må bytte ECU til 3500,- for å lage 20 hk av den igjen, 15 hk er en fysisk sperre på vaieren man tar bort).

Den bruker bortimot ikke bensin, på podens Bever 350 varer en tank (12 liter) til to-tre dagers gutte-jollekjøring (fra klokken 10 til utpå kvelden en gang). Den er knapt hørbar på tomgang, starter på første hver gang. Den er raskere og sterkere enn den gamle Suzuki 15 hk to-takteren opp i plan (men poden klager, da han har mistet nesten 0,5 knop i toppfart). Service er super enkelt, og forklart opp, ned og i mente på amerikansk vis på internett (med egen qr kode). Det eneste negative er vekten, den veier 6 kg mer enn den gamle gjorde. Men det veies vel opp av 12 liter mindre tankstørrelse.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev for 12 timer siden:

Ville ha tatt service hos forhandler / verksted innen for garanti tiden. (Jeg er mekaniker av yrke). Rett og slett for å kunne dokumentere at service er utført i henhold til spesifikasjoner. Husk også at register rem skifte på en fire takter krever litt kunnskap. :saint:

 

Garantitiden er vel fem år (reklamasjon etter loven) og det betyr vel at du anbelfaler årlig service i fem år som hver seg koster hva og hva blir det i sum (2.500-3.000 i året og totalt 12.500-15.000)?  En ny 9,9 får man vel til en pris fra rundt 20.000. 

Jeg ville ha tatt srevice selv. beholdt kvittering på innkjøpte materialer , og skulle noe skje som medfører en reklamasjon så bør det vel være årssakssammenheng mellom feilen som har oppstått og manglende utført service for at forhandler kan løpe fra sitt ansvar?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 1 time siden:

 

Garantitiden er vel fem år (reklamasjon etter loven) og det betyr vel at du anbelfaler årlig service i fem år som hver seg koster hva og hva blir det i sum (2.500-3.000 i året og totalt 12.500-15.000)?  En ny 9,9 får man vel til en pris fra rundt 20.000. 

Jeg ville ha tatt srevice selv. beholdt kvittering på innkjøpte materialer , og skulle noe skje som medfører en reklamasjon så bør det vel være årssakssammenheng mellom feilen som har oppstått og manglende utført service for at forhandler kan løpe fra sitt ansvar?

Enig med Mouche mtp. det økonomiske perspektivet. Det avhenger for så vidt av at man både er interessert og har kompetanse til å utføre service selv. Det er ikke alle som er trygge på å bytte impeller på egenhånd, og heller ikke alle som er interessert i å styre med oljeskift. Er det ikke nettopp derfor man betaler for slike jobber, på grunn av manglende kompetanse og/eller interesse?

 

Kommer selv til å utføre service på min 20 hk på egenhånd resten av garantitiden. Alle kvitteringer lagres, og det blir i tillegg tatt bilder i håp om at det kan dokumentere at jobben er utført riktig. Syntes likevel det er en trygghet å ha forhandler i nærheten når det skal byttes registerreim, eller om det skulle dukke opp problemer som ligger utenfor min kompetanse.

 

Tilbake til opprinnelig spørsmål: Gå for en av merkene du nevner, så blir du nok fornøyd uansett. Kan du utføre service selv, så har du nå fått noen perspektiver på om dette er lurt eller ikke, både mtp. garanti og økonomi. Jeg vil slå et slag for å at du kjøper hos en forhandler i nærheten, men det er opp til deg:)

Redigert av Kjøttmeis (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...