Jump to content

Ny påhengsmotor 9,9 (15) - Yamaha, Suzuki, Mercury?


silverviking85

Recommended Posts

Kveitefisker skrev for 13 timer siden:

Dette er nok service på større motor en 9.9hk . Men greit å se likevel. 

Screenshot_20210306-102429_Word.jpg

Denne stemmer bra ift vår Mercury Viking 10 efi også den. Og det ser mye ut. Tok vel alt i alt en time fra start til slutt, inkludert tiden det tok å ta av panelene.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 15 timer siden:

 

Garantitiden er vel fem år (reklamasjon etter loven) og det betyr vel at du anbelfaler årlig service i fem år som hver seg koster hva og hva blir det i sum (2.500-3.000 i året og totalt 12.500-15.000)?  En ny 9,9 får man vel til en pris fra rundt 20.000. 

Jeg ville ha tatt srevice selv. beholdt kvittering på innkjøpte materialer , og skulle noe skje som medfører en reklamasjon så bør det vel være årssakssammenheng mellom feilen som har oppstått og manglende utført service for at forhandler kan løpe fra sitt ansvar?

Ja det er helt riktig. Men en stor del av denne summen er olje og service deler. Jobben tar ca en time for en som kan det. Jeg synes det er verdt 1000 - 1200 kr for å slippe de diskusjonene om jeg må reklamere. Dette til tross for at jeg er mekaniker og ikke har noe problem med å gjøre jobben selv. Annet enn ren skjær latskap da. :giggle: Garantien på en Yamaha påhenger er tre år, reklamasjons rett 5 år. Så etter tre år så tar jeg service og vedlikehold selv. Så den egentlige kostnaden blir da 3 - 3600 kr. :saint:

Link to post
Share on other sites

Tyggen skrev 7 minutter siden:

En av de få som utelukkende lager båtmotorer og som alltid har gjort det er Tohatsu, de lager også de mindre motorene for Honda og Mercury.

Ellers går det jo mye i alt fra biler, motorsykler til hageredskaper og aggregater hos de andre produsentene, påhengser er bare en bi-inntekt.

 

 

Mercury har vel også kun laget båtmotorer såvidt jeg vet. Helt siden 1939, så det er stort sett bare Evinrude (R.I.P.) som har holdt på lengre med slikt. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev for 11 timer siden:

 Garantien på en Yamaha påhenger er tre år, reklamasjons rett 5 år. Så etter tre år så tar jeg service og vedlikehold selv. Så den egentlige kostnaden blir da 3 - 3600 kr. :saint:

 

Og garantien på Honda er 6 år, så da er vel Honda dobbelt så bra :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 4 timer siden:

 

Og garantien på Honda er 6 år, så da er vel Honda dobbelt så bra :giggle:

Helt logisk! :lol: Jeg vurderte faktisk Honda når jeg kjøpte min Yamaha. Honda er vel noe av de minst støyende motorene som finnes? For min del ble valget litt tilfeldig. Kom over en Yamaha Sport som var lett brukt i en og en halv sesong og sparte 6 500 kr i forhold til å kjøpe helt ny. Motoren var også ferdig Secured Marked. Så det avgjorde kjøpet for min del. Men var veldig fristet til å kjøpe Mercury pga vekt og fin dorge funksjon.

Link to post
Share on other sites

The Saint skrev 52 minutter siden:

Helt logisk! :lol: Jeg vurderte faktisk Honda når jeg kjøpte min Yamaha. Honda er vel noe av de minst støyende motorene som finnes? For min del ble valget litt tilfeldig. Kom over en Yamaha Sport som var lett brukt i en og en halv sesong og sparte 6 500 kr i forhold til å kjøpe helt ny. Motoren var også ferdig Secured Marked. Så det avgjorde kjøpet for min del. Men var veldig fristet til å kjøpe Mercury pga vekt og fin dorge funksjon.

 

At Honda skulle være spesielt lite støyende kjenner jeg ikke helt til. Jeg byttet fra Honda BF90D til Mercury F115 for 6 år siden.

Vil vel si at Mercury'en generelt støyer noe mindre. Kan skyldes at jeg gjerne kjører på noe lavere turtall pga. en sterkere motor, og den har jo heller ikke VTEC og greier.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  Mitt lokale Suzuki verksted har tatt service på min df20.  Oppdaget i fjor høst at de har gjenbrukt papp pakningen på gearhuset. Det resulterte i litt fuktighet i oljen. Ikke noe problem, men jeg liker ikke slik slurv. jeg lurte på hvorfor det av og til var oljefilm rundt motoren da den ble vippet ned. Svaret var slurv fra merkeverksted....


jeg tror faktisk at en normalt kyndig eier gjør bedre servicejobb enn mange verksteder. 
 

suzukien er en super motor. Den er støysvak og lettstartet. Er lettest i klassen. 
skulle gjerne hatt ny en 15-20 hk totaker, men det får vente til vi kommer dit de fortsatt er i salg 😊

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...