Jump to content

Kan et druknet instrumentpanel reddes?


Bobb1

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en druknet nanni diesel, motoren ble demontert og lagt i diesel når den ble tatt opp så den den skal være ok men må monteres sammen igjen. 

 

Men instrumentpanelet ble det ikke gjort noe med. Er det noen som har erfaring med å redde druknet instrumenter? Jeg vurder å legge det i et vannbad først for å få ut salt, så et sitronsyrebad, deretter nytt vannbad. Tilslutt tørking i stekeovn over lang tid på 70 grader. Har noen erfaring med noe slikt? Eventuelt andre metoder som kan brukes? 

Link to post
Share on other sites

Hvis det ikke umiddelbart ble lagt i ferksvann/destillert vann så tror jeg det ser mørkt ut. Kan være du er heldig og at instrumentene er relativt vanntette, i så fall er de kanskje tørre inni, og bare kontaktpunkter er irret. 

 

Bruk i alle fall ikke sitronsyre på elektronikk, syre er også ioner (H+), som aksellerere korrosjon. På metallbiter så renser det bort rust fordi rusten løses opp, og det er nok gods til at den ikke korroderer hull. På elektronikk så er det så tynne ledere at du risikerer å etse bort alt.

 

Min erfaring med elektronikk som har vært våt i kortere tidsrom er at umiddelbar vasking med ferskvann, deretter helst med destillert / ionebyttet vann. Når det så er helt tørt pleier jeg å bruke q-tips og isopropanol til å vaske bort synlig korrosjon. Har reddet noen kretskort med kraftig irring på denne måten, men ville aldri stolt på at de gir samme stabilitet / drifssikkerhet etter en slik behandling.

Link to post
Share on other sites

Hva slags instrumenter er det i dette panelet og hvor galt ser det ut? Tenker nok som mange at dette er håpløst men hvis det er ‘gammeldagse’ spoleinstrumenter og grovere greier så kan det gjerne være verdt et forsøk.

 

Ville i så fall åpnet det som kan åpnes slik at en kommer til med væske over alt: Rennende ferskvann først. Hadde ikke vært så redd for sitronsyre. Den tar oksider men lite av selve metallet. Ville nøytralisert med natronvann og dyppet i sprit for å trekke ut fuktighet før tørking i stekeovn.

Link to post
Share on other sites

Det er gamle spole instrumenter. Turteller, oljetrykksmåler osv. Det er også et lite kretskort med gløde og varsellamper.

 

Det er nok ikke dumt å dyppe i alkohol før før tørking, så få man med seg litt mer fukt ut. 

 

Jeg gir det et forsøk, alternativet er å kjøpe nytt. 

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å høre resultat. Ville inspisert kretskortet nøye ift korrosjon som evt kortslutter kobberbaner,  og om det er trykk-knapper som ikke kan åpnes for skylling så er nok de tricky. Instrumentene har som regel greie hull for lyspærer som kan brukes, men viktig at det ikke blir liggende luftbobler inni da.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...