Jump to content

Dynamo, for lav ladespenning


trulsegil

Recommended Posts

God dag. 

 

Jeg har problem med dårlig spenning på batteriene når jeg lader med dynamo, og lurer på om noen kan hjelpe meg. 

 

Jeg har ingen lading ved tomgang, og ved litt turtall kommer batterispenningen opp til 13,2 V. Jeg målte så spenningen ut fra Dynamo ved samme turtall, og fikk da 14,2 V. Ved lading med batterilader, får jeg over 14 V på batteriene. 

 

Kan det være for stort spenningstap i kablene fra dynamo til batteri? 

 

Hva kan årsaken til ingen lading ved tomgang være? Lader som sakt ved høyere turtall, men spenningen detter ned til ca 12,5 V med en gang jeg kommer under 1000 omdreininger. 

 

Det går to kraftige kabler fra dynamo til batteri. Det er også to tynnere kabler, hvor den ene er tilkoblet dynamo, og den andre er frakoblet. Ser ut så disse kablene går inn i styrhuset. Hva kan disse kablene være? 

 

 

Truls

IMG_20210302_221347.jpg

IMG_20210302_221340.jpg

Link to post
Share on other sites

Min første tanke med 14,2 volt på dynamo så er dette helt normalt. At du bare får 13,2 V på batteriene skyldes da ledningsopplegget. Om du ikke ser noe galt / dårlige koblinger, ville jeg målt spenningsfallet fra + på dynamoen og til pluss på batteriet. Er det her spenningsfallet er kan du jo midlertidig koble en direktekabel her.  Alternativt kan de jo være dårlig jord mellom dynamo og batteri minus, samme prosedyre her. Sjekk plussledningen hele veien slik at det ikke er et laderele/batteriskille eller bryter som lager spenningsfall. 

Link to post
Share on other sites

Spenningsfall eller omvendt høy motstand et sted er et problem.
På nettsidene har jeg noe forklaring hvordann dette måles.
Les her Spenningsfall

TS sier samtidig at han mister ladespenning (og måler bare batterispenning 12,5V)
når motoren dreier <1000 1/min
Dette kan skyldes for lite turtall på dynamoen, slik at den havner under cut-in turtall.
Dette er minste turtallet dynamoen må dreie for å starte opp
og er ofte noe mellom ca 1200 og 1500 1/min på dynamo.
Det finnes bedre.
 

1000 omdreiinger på motor derimot er ikke akkurat det laveste.
Med noe vanlig utveksling mellom 1: 1,3 - 2 pleier dynamoer å dreie i hvert fall litt over cut in-
Forutsatt dette ville det altså bety at noe ikke stemmer.
Det kan være så enkelt som reimen som sklier, løs reimskive, noe for svak ladelampe (4 - 6W er vanlig med ordinær D+), eller at dynamoen er skadet (dårlig kontakt; dårlige børster; skadet diodebro og så tilsvarende kraftig redusert effekt; skade på statorvikling; kortslutning i rotorvikling; eller en blanding) slik at den ikke leverer som den skulle.

Det kan også være at det finnes mer forbruk enn dynamoen kan levere (ladestrøm som batteriene kan svelge, eller / og for høy parallell forbruk), da ser man bare ikke noe spenning fra dynamoen fordi spenning forlanger at det finnes begrenset strøm.
Så må en bare måle forbruk og sjekke mot effektkurven (datablad) ved gitt turtall. 
Dette ville være det første jeg ville gjøre, dvs måle strøm både ut og så inn og sjekke mot effektkurve.


:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Takker for gode svar. 

 

Kabelen går inn i sikringsskapet, og gjennom en sikring, og derretter videre til batteriet. Dette gjelder både pluss og minus. 

 

Tror jeg må måle spenningen inn til skapet, og se hvilken spenning jeg har her. Eventuelt prøve med direktekabel fra dynamo til batteri. 

IMG_20210306_084402.jpg

IMG_20210207_172219.jpg

IMG_20210207_172214.jpg

Link to post
Share on other sites

Effektkurve
Den har cut in ved omtrent 1250 - 1300 1/min
Med kanskje bare lav utveksling og evt. dårlige børster (typisk for denne etter en stund)
må nok det sjekkes.

Kan også hende at denne regulatoren (regelmessig feilkilde allerede, men
gjelder særlig de som kan justeres) ikke vil som den skal.
Den kan skiftes ut, ellers går det an å bruke ekstern regulator.

NB: Med ekstern regulator må... du se over dine kabel og kontakter
(anbefales uansett, fordi dette der på bildet "trygler" om det ),
evt. også sjekke reimen fordi jeg mener å se at det er enkelt V-reim.

By the way....
Du tegner hver en rød og hvit linje betegnet som "dynamo" inn i sikringene.
Når dette skal representere pluss og minus,
og jeg leser riktig at det er sikringer til 80A,
da passer disse ikke helt til 160A dynamo.
I så fall kan du faktisk glede deg over både masse spenningsfall og
lite effekt fra dynamo akkurat nå. :smiley:
 

:fishing:
Jørg




 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Rent bortsett fra det Jörg beskriver, som naturligvis er fullstendig korrekt, kan du nok hente en del på å gå over alle kontaktflater. Det ser ut til å være nokså korrodert en del steder. Skal du begynne å klore rundt inni jungelen, ta først av batteripoler. Egen erfaring.

Link to post
Share on other sites

Ja, fenomenet med Cut in har skremt vannet av flere fortvilede båteiere.

Når jeg starter opp motoren på min båt, så gir jeg den litt pådrag for å aktivisere ladingen for så å la den gå på tomgang igjen.

 

Det sagt: Becker er et menneskelig oppslagsverk når det kommer til slikt, så gjør som han sier. Lykke til videre :-)

Ha en fortreffelig dag og et trygt seilas!
Hilsen Arne.
 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...