Jump to content

Rib med alubunn, alternativ til Highfield


Enzo

Recommended Posts

Har ikke eid en selv, men har brukt en Highfield UL ved noen anledninger (mener det var en 260), og vurderte en stund å kjøpe en UL240. Har bare gode ting å si om 260en, uten at jeg er noen kjenner av gode joller (hva dårlige joller angår er jeg derimot  ekspert: https://baatplassen.no/i/topic/148741-død-jolle-ved-reisens-slutt-–-til-skrekk-og-advarsel/). Mener det satt en 6hk Tohatsu på den jeg brukte, den gikk som juling. Men jeg er vant med en 2,5hk påhenger, så skal ikke så mye til før jeg synes det går fort.

Eneste ankepunkter jeg kan se er at modellene som selges i Norge stort sett er PVC. Fint for norske forhold, men om dere tenker dere sydover er hypalon en stor fordel. Stor nok til å forsvare prisforskjellen ... ? Tja. Koster vel ~50% mer. Tror ikke jeg har sett så mye annet i samme sjanger til salgs i Norge, AB og Caribe er ikke noe jeg kan huske å ha sett til salgs? Modellene som ikke er veldig lette har gjerne litt mer dill, som et låsbart lagringsgrom og slikt, kan ikke si jeg ser det som viktig nok til å leve med en tyngre jolle.

 

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev for 3 timer siden:

Vi sitter og lurer på å kjøpe en Highfield ultralite 290 med alubunn men lurer på om det finnes andre alternativer som er i samme sjanger som vi bør vurdere.


Og om det er noen som har en Highfield UL 290, hvilken motor og hvordan går den ?


Vi vurderte en 290 men slo det fra oss da den normalt har 38cm tuber. Små tuber = vått i sakte fart og mindre bæring. Vi valgte UL 310 som har en tube diameter på 44 cm. Noen liker å være våte hele tiden, ikke vi. 

Link to post
Share on other sites

Euklid skrev for 21 timer siden:

Eneste ankepunkter jeg kan se er at modellene som selges i Norge stort sett er PVC. Fint for norske forhold, men om dere tenker dere sydover er hypalon en stor fordel. Stor nok til å forsvare prisforskjellen ... ? Tja. Koster vel ~50% mer.

 

Takk for svar.
Vi har tenkt litt på dette og tenkte kanskje PVC men med sånt stoltrekk på kunne være en idé, hva tenker du om disse trekkene som enkelte har på jollepontogene ?

Barbaria skrev for 21 timer siden:


Vi vurderte en 290 men slo det fra oss da den normalt har 38cm tuber. Små tuber = vått i sakte fart og mindre bæring. Vi valgte UL 310 som har en tube diameter på 44 cm. Noen liker å være våte hele tiden, ikke vi. 

Aiai god og viktig info, det visste jeg ikke, da er 310 plutselig mer interessant.

Hvilken motor har dere og hvordan går den med litt last som 2-3voksne ?

 

 

Haakonol skrev for 19 timer siden:

Ta en kikk på Gala. Flotte, lette alu rib

https://www.baatimport.no/index.php/bater-til-salgs/gala-boats

Interessant, den er ikke billigere enn Highfield men ser veldig fin ut, sto ikke noe om størrelse på pontongene ser jeg.

Link to post
Share on other sites

Dingy chaps (som slike trekk heter på engelsk, jolletrekk på norsk?) gjør nytten etter alt jeg har hørt og klarer å forstå. Så lenge PVCen skjermes fra sol er det meste gjort. Koster en del å kjøpe ferdige varianter fra kalesjemakere og slikt, men dette trenger en jo ikke ha millimeter-finish på, så burde være mulig å lage noe selv.

Link to post
Share on other sites

Enzo skrev for 1 time siden:

Aiai god og viktig info, det visste jeg ikke, da er 310 plutselig mer interessant.

Hvilken motor har dere og hvordan går den med litt last som 2-3voksne ?


En UL310 er veldig grei å håndtere og vår ligger på dekk foran masta.
Vi har foreløpig beholdt den gamle 5 hk Yamaha så ingen håp om planefart med mer enn 1 person. En 9,9 hadde nok vært perfekt når Yamahaen dør. Jeg kunne godt tenke meg en totakter igjen, men vi ser at dette ikke er like gunstig, i alle fall her i middelhavet.
 

Kjører du fremdeles med totakter så kan du ta frem årene mange steder. Marineparkene har strenge regler og tillater ikke kjøring med gamle motorer. Flere av de gamle havnene har de samme reglene, reglene gjelder stort sett bare for turistene

Link to post
Share on other sites

Zodiac Cadet Rib er nå med  alu skrog

 

https://seatronic.no/zodiac-cadet-300-rib-gummibat-med-aluminiumsdork

 

vi har en cadet 310 rib med glassfiberskrog som vi er veldig fornøyd med. 20hk Suzuki. Satt på 11» i stedet for 12» propell for å funke med mye last. Topper 22 knop


store tuber og høy baug var vesentlig for oss. Denne er stor nok til at 3-4 personer kan dra på korte ekspedisjoner. 
 

når denne jolla dør blir det alu skrog kg hypalon og 20 hk totakter. 😊

A38E60F1-3079-4FB5-9531-8A5BC4876548.jpeg

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Enzo skrev for 11 timer siden:

Vi er så tynne at det nesten er vondt å se på :giggle:


for mye pulver Enzo  :giggle::wink:

 

vi har en Suzumar 270 rib med 8hk Yamaha 2-T.....vi planer med 2 voksne ombord 18kn minst

 

men er nå litt i tankeboksen om en Highfield 260 Hypalon og en 4-T motor med tanke på det Barbaria skrev Marineparkene

S/Y Gunga Din

Link to post
Share on other sites

13 hours ago, Enzo said:

Ikke akkurat kjempelett å få tak i dessverre. 

Jeg har en 2006 modell Tohatsu 8 hk 2-takt. Ferkvannskjørt i Tyrifjorden minus 2 sesonger i saltvann. Er helt strøken med unntak av noen bruksmerker. Har en Honda 20 hk som jeg bruker på jollla. Usikker på om jeg burde selge tohatusen, og i så fall til hvilken pris 🤔

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Highfield 290. Kjøpte sist sommer,og bruker den til å dille rundt med barnebarna, og noe fiske. 

Aluminiumsskroget er brennlakkert, og båten virker skikkelig lagd. Jeg har aldri hatt en slik dinghy før, og jeg merker at pølsene i baugen skaper mer skvett enn jeg er vant med. 

Jeg har en fire hester Tohatsu, firetakter, og den går stille og greit . Til våren skal jeg prøve å stille stigningen mot skroget, har inntrykk av at den kan ha mer å gi. Mao er inntrykket mitt at den kunne tålt en større motor.

Hvis du tenker på å kjøpe en slik, så vil jeg ikke nøle med å anbefale det. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...