Jump to content

Kvifor stig prisen på kartplottarar dramatisk ved auka storleik på skjermane?

Ask

Recommended Posts

Black Box løser vel problemet, og ganske rart egentlig at de ikke er mer utbredt. Men hvis man skal ha kvalitet koster det også:

https://www.sail360.nl/en/tzt2bb-multifunctional-black-box.html

https://www.sail360.nl/en/furuno-navnet-tztbb-black-box.html

https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/p/624857

Og skjerm i tillegg:

https://www.beetronics.no/15-touchskjerm-hdmi

Jeg er en slags gjest

Prisene er det de er fordi folk betaler det de gjør. Om konkurransen var velfungerende burde det i prinsippet presse prisene ned, men de fleste av oss er såpass bundet til én bestemt produsent at store kartplottere er svært hyggelig butikk for produsentene. Konkurransen fungerer på innstegsmodellene, men på toppmodellene er det magre greier.

Jeg har svært vanskelig for å se for meg at det er produksjonskostnader som gjør at disse forskjellene er så store – og at de har forblitt så store gjennom de siste årene, på tross av at så mye av teknologien har blitt svært mye billigere. Selvsagt koster det noen kroner ekstra å lage de store, og når det selges færre må prisen per stykk gå opp for å dekke faste kostnader, men dette kan umulig være en veldig stor andel av prisdifferansen.

Ting til store dyre båter skal koste mye :smiley:

Men de fleste klarer seg nok fint med en 9-tommer da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Kanskje litt OT, men likevel:

hvilken løsning er enklest hvis man vil sende bildet fra plotteren til en ekstern skjerm i tillegg? Har en forholdsvis ny Garmin av liten størrelse. 
Kunne jo friste å kjøpe et billig nettbrett på 12-14 tommer, og vise bildet fra plotter på denne.

Tråden om Livet med Windy 8600MC
Tråden om Livet med Draco Summerwind 24

Det er vel, det er vel med min sjel.

Worry II skrev 1 time siden:

Det er jeg enig i ! Fordelen med en større er at man kan ha flere bilder samtidig. Men, men avstanden til skjermen er jo også viktig. Så finnes det folk med grått hår som ser dårlig :giggle:

Bare å kjøpe 2 stk da :-)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Kanalkapteinen skrev 1 time siden:

Kanskje litt OT, men likevel:

hvilken løsning er enklest hvis man vil sende bildet fra plotteren til en ekstern skjerm i tillegg? Har en forholdsvis ny Garmin av liten størrelse. 
Kunne jo friste å kjøpe et billig nettbrett på 12-14 tommer, og vise bildet fra plotter på denne.

I riktig gamle dager, sånn ca 2001-2003 brukte jeg en bærbar PC med ekstern GPS sensor og C-Map kartprogram.

Sånn gjorde man det den gangen. PC hadde man jo uansett, og kartprogrammet dukket plutselig opp på en CD :saint: 

Kun GPS-sensoren man måtte kjøpe og den var jo ikke så dyr.

Teerex skrev for 7 timer siden:

I riktig gamle dager, sånn ca 2001-2003 brukte jeg en bærbar PC med ekstern GPS sensor og C-Map kartprogram.

Sånn gjorde man det den gangen. PC hadde man jo uansett, og kartprogrammet dukket plutselig opp på en CD :saint: 

Kun GPS-sensoren man måtte kjøpe og den var jo ikke så dyr.

Hei.

Slik gjer me det i dag, og det funkar fint.

Diverre er det ikkje mogeleg å få radarbilete overført til pc.

Store skjermar treng ikkje har berøringsfunksjon. Eit knappepanel vil vera det same uavhengig av storleiken på skjermane.

Liten/rimeligere plotter holder. Jeg har en 9 tommer B&G Vulcan plotter ute. Jeg har en IPad med Navico sin LINK App. Da kan jeg se/betjene plotteren fra “padda”.  Verdig greit når man må sove litt, slipper å gå ut av køya for å sjekke kurs/fart, radar/AIS og vinden.  La inn Android emulator på Windows PC på kartbordet og kan da også bruke LINK Appen der.  Ellers er det OpenCPN som brukes mest der.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...