Jump to content

Bever 380 akterspeilet...


handycrowd

Recommended Posts

Hei. Er det noen som har erfaring med å gjenoppbygge akterspeilet på Bever 380? Våre har mange gamle motorhull, og den 12 mm kryssfinérkjernen er ikke fantastisk. Er det noen som vet hvor langt kryssfiner strekker seg på 380? Akterspeilet ser ut til å være litt komplisert design, det er ikke flatt, og motorbrønnen på innsiden betyr at tilgang kun er utenfra. Glassfiberen er veldig tykk, 9,25 mm på hver side og akterspeilet er totalt 30 mm tykt). Mange takk.

IMG_20210311_084850.jpg
One previous owner, Al Capone... 

Redigert av handycrowd
add image (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ville det vært mulig å skjere vekk et stykke fra motorbrønnen med vinkelsliper og diamant blad for å lage en god og stor åpning sånn at du kommer til fra baksiden, deretter støpe på plass igjen stykket/lokket fra motorbrønnen?

Stor i kjeften, god på bunnen.

 

Link to post
Share on other sites

Ja, men frykten min er å finne råtten kryssfiner som strekker seg utover området jeg kuttet ut. Jeg ser på "youtube-universitetet" at noen mennesker erstatter akterspeilkjernen utenfra.
 

Men her er tingen. Kryssfinerkjernen er bare 12 mm, så bidrar den virkelig til styrke, eller er det hovedoppgaven å holde glassfiberen fra hverandre, dvs. et avstandsstykke for å stoppe motoren som knuser akterspeilet?
 

Hvis det er tilfelle, kan det faktisk være bra nok å fylle alle hullene med forsterket epoxy.
 

Husk at det er en liten båt og en liten motor ...

Link to post
Share on other sites

Om plata er råtten så hjelper det lite å fylle hullene med epoxy. Da stenger du bare vannet inne i de råtne delene.

 

Plata er neppe større enn det forsenkelde partiet. Og ja, den bidrar med både styrke og avstand mellom laminatene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Åpningen i motorbrønnen må være stor nok til at du kommer til med glassfiber på innsiden av ny kryssfiner og inn på sidene av det forsenkede partiet på innsiden, bedre at åpningen er litt for stor enn litt for liten. Du skal jo jobbe inni der med både å fjerne gammel kryssfiner og å støpe. Så må du ha enten noen lag med glassfiber eller rikelig med glassfiberspon som fyllstoff imellom kryssfiner platen og akterspeilet, det kan være vanskeligere enn det ser ut inni hodet å få kryssfinerplaten limt solid inntil glassfiberskroget.

Stor i kjeften, god på bunnen.

 

Link to post
Share on other sites

Det hadde jo hjulpet med noen bilder da, men jeg ville skjert vekk hele motorbrønnen fra innerskroget langs eventuelle knekklinjer på sidene og foran. Det vil kanskje se bedre ut etterpå når du har støpt det sammen igjen enn hvis du kutter midt på en flate, men man gjør det man må så får det bli som det blir.

Alle flater det skal støpes på må være slipt/raspet med noe grovt slipemateriell først, ellers vil det bare delaminere seg seinere.

Redigert av Tyggen (see edit history)

Stor i kjeften, god på bunnen.

 

Link to post
Share on other sites

Alternativt kan du gå litt ned fra knekklinjen på sidene, da slipper du å støpe rundt en ytterkant/hjørne og du vil få støpet ned i brønnen istede for opp i åsynet.

Untitled.png.7a44c4a310586d9187f3a9e6f3cbf59c.png

 

Det er morro vet du :smiley: og lærerikt, og du vil få en veldig god følelse etterpå med at båten er ordentlig, solid og varig reparert.

Stor i kjeften, god på bunnen.

 

Link to post
Share on other sites

Tenker bare. Det er et "dobbelt skrog", så hvis jeg kutter fra innsiden, vil jeg slite med å fjerne kryssfiner ned til den nedre avløpspluggen (under skotthullet).

Jeg lurer på om dette er bedre / lettere ... (pluss god plass til rundt 15 til 1 skjerfledd) ...

ut.jpg

Link to post
Share on other sites

Tenkte du å skjere ut motorfeste fra utsiden i ytterskroget da?

 

Det eneste jeg i så fall stusser litt på med det er at hele akterspeilet med motorfeste sannsynligvis er forsterket i forhold til resten av skroget, det er sannsynligvis ikke motorbrønnen i innerskroget.

Det vil kanskje ikke være like lett å få det like sterkt igjen når du skal støpe det sammen igjen, motorbrønnen i innerskroget er mindre kritisk. Det er relativt enkelt å støpe en sterk skøt i et innerhjørne, og langs sidene i motorbrønnen (dersom du går litt ned fra knekklinjen) kan du også støpe en glassfiberplate å lime inn som overlapp på innsiden i tillegg.

 

Jeg syns ikke det ser ut som det vil være noe problem å komme til helt ned til bunnen på innsiden av motorfestet dersom du fjerner bunnen av motorbrønnen, da ville jeg i så fall fjernet mer fra innerskroget slik at du kommer til. 

Stor i kjeften, god på bunnen.

 

Link to post
Share on other sites

Gode nyheter for 380!

Tarmfølelsen min var riktig, og kryssfiner i akterspeilet på disse båtene er bare en avstandsstykke.
Jeg gravde ut den dårlige kryssfiner rundt noen av de ytre hullene og fant solid glassfiber.

Det betyr at det er kryssfiner bare i motorens klemområde og ned til rett under scupperen.

Dette betyr at jeg bare kan kutte ut baksiden av akterspeilet og la sidene og bunnen av motoren være alene.
Enkel!

Tusen takk for hjelpen.
God helg! 

Oransje linje viser kantene av kryssfiner. Mer eller mindre vil dette være kuttelinjen på innsiden av akterspeilet ... 
Andre bilder viser hardt glassfiber på ytterkantene.
1932364582_ut2.jpg.8c8e1ba50ab6478ced0f578c000225ff.jpg

20210313_111315.jpg.4937fb58b94395f303a814ec10fca59f.jpg20210313_111359.jpg.20746c8f3bee4cd843ed80b6ec03548c.jpg

IMG_20210313_110400.thumb.jpg.564751b81605188f2e5aed45812d7b63.jpgIMG_20210313_110420.thumb.jpg.92fe5c751c09f2ef93b2dda2b346dca1.jpg

Redigert av handycrowd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilder som er tatt inni skroget mot akterspeilet, babord side.

Uten blits ser man sollyset skinnet gjennom hele den synlige delen av akterspeilet så her er det massiv glassfiber.

Samme med motorbrønnen.  Det er denne som tar opp skyvekreftene fra motoren. En langt bedre løsning en de tverrgående, tykke, kryssfinér-platene som normalt er brukt.


Uten blits:

bever intert med blits.jpg

 

Med blits:
bever intert uten blits.jpg

 

At jeg har kunnet tatt disse bildene er fordi jeg har satt inn et vanntett Henderson-lokk i setet. Dette var nødvendig for å få montert gjennomgående bolter for badestige. (Båten har blitt brukt til dykking).

 

20210315_132335.jpg

 

Bever dreggkasse.jpg

 

Har også laget ankerboks foran:
Bever ankerboks åpen.jpg

 

Bever ankerboks lukket.jpg

 

 

Link to post
Share on other sites

Wow, tusen takk for bildene!

Jeg så bildet av luken på nettet og vil gjøre det samme for en stige. Virker bortkastet plass ellers. Elsker ankeroppbevaringen foran, god idé.

Jeg er enig, når jeg ser rundt denne båten, virker den veldig godt laget for en så liten båt. Jeg er veldig glad for å ha dette i stedet for en stor robåt, dette føles i det minste som en 'skikkelig' båt!

Gleder meg virkelig til det blir varmt nok til å få blandet epoxy :-)

 

Link to post
Share on other sites

Siden det er så lite på nettet om disse båtene, vil jeg fortsette å oppdatere denne tråden i tilfelle det hjelper noen andre i fremtiden, hvis det er greit?

Jeg trakk pusten dypt i dag og klippet. Jeg gjorde litt ekstra arbeid for meg selv som du kan se av bildene. Kryssfiner går ikke inn i hjørnene på motorbrønnen, men faller ned for å hente vann fra avløpet lol!

Likevel, bekreftelse på at jobben trengtes, og jeg er ikke bekymret for å legge nytt glass gjennom alle hjørnene for å styrke alt opp.

IMG_20210317_100841.jpg.e6b62a3bc903d70b315d636f951c9090.jpg

IMG_20210317_101037.jpg.2485cb830ba6861a2865c277e9bf8b9b.jpg

IMG_20210317_101820.jpg.0ce7eaa3e10a683d9d4bf3947807d503.jpg

IMG_20210317_101805.jpg.70e2a3ee961412a18fadf029b7ce8c5e.jpg

 

Interessant nok, hadde kryssfiner ennå ikke blitt til 'kompost', men det var 100% vått overalt, og ingen av limet var igjen. Det tok hele 30 sekunder å få alt ut ...
Cheers for now

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Realized I didn't finish posting the "working" pictures here in case anyone else wants to fix the transom on a Beaver 380...

The boat has been in the water all summer with no problems, it is a very stable little runabout. Smiles all around from the teenagers...

 

Super clean!

Super clean, and I mean really super clean!

New marine ply (or oiled plywood in this case, marine ply locally would mean a trip to see the bank manager). Oiled ply needs to be roughed up with a grinding wheel first.

New marine ply (although I couldn't find any locally for sale without the need to sell the boat to pay for it. I used oil impregnated plywood used for concrete shuttering. Make sure you have a very good mechanical grab. I used a grinding wheel to really roughen up the surface before fiberglass/epoxy.

Slightly thickened epoxy to 'glue' back into place the original piece of fiberglass I cut out. Waste not, want not!

Reuse the piece of fiberglass which you cut out, use slightly thickened epoxy as a 'glue'.

Don't forget to put polythene under the fixing washers... (or you'll have to grind them off!).

Screws and washers from outside to 'pull' the plywood tight into the epoxy. Don't forget the polythene layer under the washers, or you'll have to grind them off!

Several layers of fiberglass to 'tab' all the corners and the first coat of 'sparkle' to hide my terribly untidy fiberglass, I went for strength over beauty ;-)

IMG_20210327_164755.jpg

 

IMG_20210606_151256.jpg

Roller and 'tip', working hella fast using the Biltema paint. Jotun next time... 

New paint. Roller and fine paintbrush to 'tip'. Need to work very fast as paint dries almost instantly...

Home made riser/bracket 60mmx 6mm alu and oiled plywood

Home made engine riser/bracket so I could use my long stem Yamaha (Selva).

Long stem motor on new bracket

She floats... (forgive the slightly paranoid overnight mooring ropes...)

She floats!

 

 

Redigert av handycrowd
add captions to pics (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...