Truls LA Startet 11.Mars.2021 Del på Facebook Startet 11.Mars.2021 (redigert) Her kommer jeg til å legge ut bilder og beskrivelser av oppgraderinger vi gjøre på vår Nidelven 28 fra 1988. Våren 2020 gikk vi fra seilbåt til motorbåt etter konas ønske om en «campingvogn» på vannet. Vi har 4 barn i alderen 4-10 år, kun 3,5x8,5m meter båtplass (det tar mange år å få større) og således er var det litt begrenset hva vi kunne kjøpe. Sommeren 2020 endte med omsetning av 4 båter hvorav en Nidelv 26, som vi ble meget glad i og likte kvaliteten og løsningene fra Nidelv. Vi trodde Nidelv 26 var det bredeste vi kunne få plass til, men så etter hvert at vi kunne klare å få trykket inn en Nidelv 28. Dermed starter vi jakten på en ny båt og fant tilfeldigvis et meget pent eksemplar i august 2020 i Kristiansand. Båten er en 1988-modell med 150hk Volvo Penta TMD41A. Båten og motoren er meget godt holdt og forrige eier bygget ny innredning i stil med de siste N28 som kom fra Nidelv. Modellen er av de siste som ble produsert av N28 og har stor forpigg med god plass til å sove 4 barn. I tillegg har den stikkøye og romslig dobbel akterlugar. Kona og jeg har akterlugaren, eldste sønn har stikkøya, og de tre yngste sover i salongen foran. Vi tenkte nå å fortsette oppgraderingen, og ønsker oss en moderne båt, men i et eldre klassisk skjelett fra Nidelv. Følgende kriterier er førende for oppgraderingene vi kommer til å gjøre igjennom vinteren og våren 2021: - Høy komfort og fremstå som en nyere båt innvendig, men beholde det klassiske utseende til en N28 - Kunne ligge fortøyd uten tilgang på strøm/lading i minst to døgn, helst selvforsynt med energi via solceller - Kaffemaskin - Fryseboks - TV og Nintendo til barna - 220V anlegg med tilstrekkelig inverter - Moderne navigasjon og styringssystemer i båten (helst glasscockpit) - Internett tilgang så jeg kan ha hjemmekontor i båten Vi har allerede gjort en del valg til båten: - Nytt elektrisk anlegg, DC og AC, men styringssystem og inverter/charter fra Victron Energy - Stor lithium batteribank - Nespresso Essenza Mini 220V kaffemaskin - 320W solceller med fleksible montering - Glomex 4G antenne/WIFI med god dekning på de ytterste øyene her vi bor Kommer til å legge ut bilder og beskrivelse av arbeid jeg gjøre videre med båten. Tar velvillig i mot kommentarer og tips underveis. Båten het tidligere «Thess» (se siste bilde vedlagt første post) og dersom det er noen som har kjennskap til båten fra før vårt eie, så er jeg veldig interessert i historien til båten. Redigert 11.Mars.2021 av Truls LA Endret bilderekkefølge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Truls LA Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Starter med dashbordet. Som dere ser på bildet er dette tilnærmet originalt med et sliten VP-motorpanel, halvveis fungerende instrumenter og flere døde brytere. Her skal jeg ha inn en touchskjerm fra Simrad, nytt motorpanel og nye og mer rasjonelle brytere. Automatsikringene vil fjernes og byttes til en annen sentral løsning. I dag står mange av sikringene feil plassert og beskytter således ikke kablene som de i utgangspunktet skal gjøre. Det er også målt relativt stor motstand i sikringene, så det er på god tid å bytte. I senterkonsollen skal jeg har en kombinert VHF/AIS og en touchskjerm til Victron sitt styringssystem. Tegningen viser prinsippene for hvordan jeg tenker nytt dashboard. Den svart platen som i dag står på dashbordet skal byttes til hvit plast. Sitér dette innlegget Link to post
Truls LA Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Slakten av dashboardet har begynt. Første runde med å få oversikt over det elektriske systemet i båten. Trolig har forrige eier gjort en del oppdateringer, og en tidligere eier har byttet det meste av det elektriske, men det originale ligger fortsatt igjen. Det ser jeg på mengden av kabler og hvor mange kurser som ikke er sluttet. Jobben nå blir å finne kursene som er i bruk, hva de går til, om kabler er riktig dimensjonert, og fjerne alt gammelt. Flere instrumenter er døde og skal fjernes. I tillegg skal alle tankmålere isoleres, da de skal kobles til Victron Cerbo PLS så jeg kan automatisere systemet og overvåke det på mobilen. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 En av mine favorittbåter du holder på å ordne opp i her. Eksemplaret ser jo godt ut i utgangspunktet. Ikke design nytt dashbord med det gamle sorte VP-plast-panelet, det klarer du å integrere i en mere moderne panel. Har du noen tanker om fremtiden til TMD41A-maskinen ? Er den så på stell at du er fortrolig med den som den står ? Sitér dette innlegget Link to post
Truls LA Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Worry II skrev 5 minutter siden: En av mine favorittbåter du holder på å ordne opp i her. Eksemplaret ser jo godt ut i utgangspunktet. Ikke design nytt dashbord med det gamle sorte VP-plast-panelet, det klarer du å integrere i en mere moderne panel. Har du noen tanker om fremtiden til TMD41A-maskinen ? Er den så på stell at du er fortrolig med den som den står ? Det har blitt en av mine favoritter og. Har ennå ikke funnet en annen båt jeg kunne tenkt meg annet en vesentlig dyrere og større båter. Jeg har faktisk fått tak i et helt nytt panel, så kommer til å integrere det. Viser noe bilder senere. Har sett litt på forskjellige oppgraderinger som er gjort, og må egentlig si at jeg har lyst til å ha et klassisk panel. Det passer også bra til plotteren vi har kjøpt som er en Simrad GO9. Når det gjelder motoren, så fremstår den meget bra, godt vedlikeholdt og med jevnlige services. Men jeg skal ha en gjennomgang med mekaniker etter påske, så får vi se. Dersom du har noen tips om hva jeg kan gjøre med maskinen så er jeg interessert i å høre. Dog kommer jeg ikke til å bytte til en nyere VP D-serie da det ikke er mulig å få investeringen tilbake ved salg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 En D3-220 måtte da være perfekt i denne båten? Hvis du da skulle ha noe behov for mere fart og bedre plass i motorrommet Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Worry II Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Nei men du kunne satt inn en Yanmar 4LH, som mange av de siste modellene ble levert med fram til 1997 omtrentlig. De er det mulig å få tak i på bruktmarkedet relativt gunstig, siden de er levert standard i veldig mange båter fra rundt 97 til nyere dato. Men, bli godt kjent med den du har, kanskje den har noen gode år igjen i seg. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Teerex skrev 3 minutter siden: ..En D3-220 måtte da være perfekt i denne båten?... Njæææh.. høytrykks commonrail 4 sylindra diesel har det best i biler, ikke i en Nidelv 28 Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Det er vel slik du ser for det dashbordet når du er ferdig ? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Worry II skrev 7 minutter siden: Njæææh.. høytrykks commonrail 4 sylindra diesel har det best i biler, ikke i en Nidelv 28 D3 er ikke 4-sylindra da Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Truls LA Svart 11.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Worry II skrev 2 minutter siden: Det er vel slik du ser for det dashbordet når du er ferdig ? Nja, har kikket på den, kan få kjøpt den fra Nilsen Båtbyggeri, men synes den blir litt for voldsom i båten. Har laget meg en ny plastplate nå som skal erstatte den svarte, så får se hvordan det blir. Jeg liker treuttrykket i båten nå, og vil ikke ha for mange andre store plastelementer en den hvite glassfiberen og de sorte Corian-benkeplatene. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Teerex skrev 3 minutter siden: D3 er ikke 4-sylindra da Nei, det stemmer, den har en sånn slave-sylinder, slik som Audi hadde i sine bensinmotorer på 80-90-tallet, men vi regner ikke inn den Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 En tmd41a bør jo være enkelt å oppgradere til TAMD41A med 50 ekstra galop hester. Er vel stort set justering av diesel pumpa, samt montering av aftercooler som er forskjell på disse. Men en aftercooler i god stand kan være dyr/vanskelig å få tak i. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Worry II Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Truls LA skrev 2 minutter siden: ..Jeg liker treuttrykket i båten nå, og vil ikke ha for mange andre store plastelementer.. Helt enig med deg, du har et supert utgangspunkt i denne båten, har trua på deg ! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 (redigert) Worry II skrev 16 minutter siden: Nei, det stemmer, den har en sånn slave-sylinder, slik som Audi hadde i sine bensinmotorer på 80-90-tallet, men vi regner ikke inn den Ja nettopp, den ekstra sylinderen gjør susen. Selv før krigen hadde både Henry Ford og Lancia noen spede forsøk med 5-syl motorer, både bensin og diesel. MB var først med 5-syl diesel i -75, og så kom Audi med både 5-syl bensin og diesel fra 1977-78. Alfa, Fiat, Lancia, Ford, Rover, Honda, VW og Volvo hadde 5-sylindrede motorer, og det hadde Jeep også fra 1999-2004. Til og med GM hadde noen. Jeg har Audi og Jeep med 5-syl motor, og kjørte MB 5-syl taxi på 80-tallet, samt kjører litt Ford 5-syl diesel på jobb nå. Så 5-sylindret er tingen, noe konkurrentene til Audi fikk merke i rallyløypa på 80-tallet Redigert 11.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Worry II Svart 11.Mars.2021 Del på Facebook Svart 11.Mars.2021 Jeg hadde en 1985 Audi 100 GL 5E da jeg var 19, tror det er den beste bilen jeg har hatt. Men.. tilbake til N28, nå ! Får vi noen flere bilder? Fra cabinene, kanskje? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Worry II skrev 45 minutter siden: Jeg hadde en 1985 Audi 100 GL 5E da jeg var 19, tror det er den beste bilen jeg har hatt. Men.. tilbake til N28, nå ! Får vi noen flere bilder? Fra cabinene, kanskje? Den var kanskje litt eldre? Den nye tredje generasjon Audi 100 kom i 1983, og da var det ikke lengre GL5E. Det var vel CC, CS og CD. Min -78 er en GL5E automat Og jeg hadde en -77 GL5E da jeg var 20. Nuh.. over til Nidelv Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Truls LA Svart 12.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Worry II skrev for 8 timer siden: Jeg hadde en 1985 Audi 100 GL 5E da jeg var 19, tror det er den beste bilen jeg har hatt. Men.. tilbake til N28, nå ! Får vi noen flere bilder? Fra cabinene, kanskje? Jeg trodde jeg hadde en del bilder fra under dekk, men tydeligvis ikke. Skal få tatt noen. Båten er jo av den nyere typen med romsligere skrog, så forkabienen er vesentlig større enn forrige modell. I vår er bordet tatt ut det det er bygget permanent seng. Dette tenker vi å fjerne for å ha mer sitteplass på dagtid. Så originalt bord skal tilbake med hev/senk funksjon så den kan res om til full seng på kvelden. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 41 motoren er vel passelig for denne båten, synest båten holder seg godt mht til kvalitet, plass og layout. Mye båt på "bare " 28` Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Teerex skrev for 7 timer siden: Den var kanskje litt eldre? Nuh.. over til Nidelv Det var en 1982, så klart, my mistake. Koksgrå. over til N28 Sitér dette innlegget Link to post
Truls LA Svart 12.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 (redigert) Worry II skrev 13 minutter siden: Det var en 1982, så klart, my mistake. Koksgrå. over til N28 For å faktisk gå over til Nidelv igjen, så kan jeg vise prinsippene for det nye elektriske systemet. Jeg har gått ut fra Victron sine skisser og gjort noen endringer. - Batteribank 1x300Ah litihium - Startbatteri 1x105Ah AGM - SmartSolar 100|20 (allerede kjøpt, men bør oppgradere til 100|30 får å få mer effekt ute av panelene på 320W) - Fjernet Color Control og BMV-712 Smart og erstattet med Cerbo GX med Touch 50 GX og Victron sin SmartShunt - Oppgradert til Multiplus 12|1600|70 for å kunne drifte kaffemaskin Kursene er organisert etter følgende heirarki: 1. Batteribank 2. AC/DC 3. Switched/unswitched 4. Bus 5. Kurs (med egen sikring) 6. Bryter 7. Komponent Totalt har jeg 69 komponenter (foreløpig), som skal settes i system, kabler skal dimensjoneres, og kretser sikres. Båtelektro og automatisering er en stor interesse, så jeg er veldig interessert i kommentarer og tips rundt anlegget. Redigert 12.Mars.2021 av Truls LA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 (redigert) Skal si du går all in ! Bare tips til solcellepanelene, kjøp noen som er "rugged" om de skal ligge på dekk. De som ikke er rugged blir veldig fort stygge. Det holder med å lime disse med Sika/Tec7, men lim da så langt ut mot kanten du tør, for det legger seg for dritt under der, om ikke det er tett. Har du noen tanker om spenneing fra dynamo, i og med at du skal blande litium og AGM ? Tåler de begge 14,4 som vel er normalt fra standard dynamo. Jeg tror forresten at jeg ville kjørt solcellene via MPPT-regulator rett på litiumbatteriet, du trenger ikke lade startbatteriet fra de. (edit eller du har bryter der..) Redigert 12.Mars.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Truls LA Svart 12.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Worry II skrev 1 minutt siden: Panelene ligger blir liggende på taket (toppen av kalesja bak targaen), har en ny kalseje med biminiløsning. Jeg har puter på fordekket, så de kan også ligge der dersom solforholdene krever det. Men de ligger ikke fastmontert, men med løse festepunkter, så kan ta de ned og flytte de ved behov. Når det gjelder lading så vil solcellene kun lade forbruksbatteriene via MPPT regulatoren som er koblet til hoved DC +bus. Bankene er separert med en skilletransformator som fordeler og prioriterer lading til forbruk/start med dynamoen. Dvs. jeg kan ha uavhengig spenning på bankene som ikke er fysiskt sammenkoblet. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 12.Mars.2021 Del på Facebook Svart 12.Mars.2021 Dette her har du stålkontroll på ! Blir en super oppdatering dette ! Sitér dette innlegget Link to post
Truls LA Svart 13.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Mars.2021 Fortsetter med senterkonsollen. Denne har opprinnelig et gammelt ekkolodd og en gammel GPS/plotter montert. I tillegg har det tidligere vært montert annet utstyr, så glassfiberen har vært kuttet opp og tildekket flere ganger. Derfor dekker jeg til hele fronten på konsollen med interiørplate så jeg kan lage nye fester og hull for nytt utstyr. For å komme til konsollen er det luke i himlingen ved toalettdøren. Der går all kabler til lys, vindusviskere, instrumenter og annet utstyr. Som de fleste andre steder i båten, går det her mangle gamle kabler uten kjent destinasjon, og flere kurser er koblet til knapper i cockpit uten merking. Før: Etter: Til konsollen og dashboardet bruker jeg King Starboard XL plastplater kjøpt på Maritim i Arendal. Platene er dyre, men de virker formstabile og har en ok overflate. I tillegg kan de varmes og formes, dette krever en del arbeid og frustrasjon, men det blir bra til slutt... Da det er mye vinkler og kurver, bruker jeg en pappskive som mal. Til slutt er det å legg nye kabelføringer fra fordelerskap i cockpit, og koble opp VHF, AIS, skjerm til PLSen og alt annet. Skruene skal dekkes til med hvite kapper. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.