Jump to content

Bruk av loggbok i båt


Speedy

Recommended Posts

Hei der ute.

Har vurdert å kjpe meg en ordentlig loggbok til båten. Noen som kan komme med tips til bok som ikke har en haug med uinteressante felter.

Vil vel egentlig ha en som er enkel og oversiktlig. Fant en variant på nettet her omdagen men "glemte" å notere meg hvor den er. Var forøvrig en bok til kr 198,-(tror jeg).

Skal ha til motorbåt.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker denne loggboken -- helt ok for meg, perfekt til å dokumentere Hangarskibets gjøren og laden. Og en grei størrelse. Jeg hopper stort sett over rubrikkene for vær og vind, for det skifter nå så ofte likevel, men noterer desto mer om turen eller dagen. Meget greibok å ha til å bla gjennom i ledie stunder. Dokumentasjonen for styringen med maskineriet er også svært grei å ha.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Om du har mulighet, kan du kan lage deg en logg selv på et Excel ark. Jeg har laget til et skjema med kolonner for dato, tid, posisjon, sted, vær, temp., vindretning og kommentarer. Skriver ut noen blanke skjema for å ha i båten. Kladder så inn data for hånd. Fører senere i vinterhalvåret data inn på datamaskinen. Skrivert ut og lagrer papirutskrift i en perm i båten. Kjekt å se tilbake på når f.eks. været i ferien i fjor skal dokumenteres.

 

Har lignende logger for motor, drivstoff og fiske. For VHFen har jeg en egen påbudt radiodagbok.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post
Share on other sites

Jeg begynte så fint med blanke ark på min første båt. Dette skulle føres inn på dataen. Joda ambisjonenen var på plass de men så er det dette med tiden vi har tilgjengelig. :wink:

Har i dag en god bunke med ark som er skrevet for hånd i løpet av en 3 års periode med båtliv.

Desse arkene kommer neppe lenger enn til å være skrift på ark men burde for ettertiden kanskje vært skrevet inn på dataen.

Tror nok at det vil ( for enkelte av oss) være greit med en pen bok som kan stå i hylla sammen med all den andre maritime litteraturen..... :lol:

Link to post
Share on other sites

Har vurdert å kjpe meg en ordentlig loggbok til båten. Noen som kan komme med tips til bok som ikke har en haug med uinteressante felter.

Vil vel egentlig ha en som er enkel og oversiktlig. Fant en variant på nettet her omdagen men "glemte" å notere meg hvor den er. Var forøvrig en bok til kr 198,-(tror jeg).

Skal ha til motorbåt.

Du har en link her hvor det er muligheter til individuell tilpasning, ta kontakt med de for mere info.

Spesiell bok som passer godt i enhver bokhylle.

Link to post
Share on other sites

Har ført logg fra første dag, i en logg ala Worse.

Utroligt kjekt, når en sitter og ser tilbake flere år. Har løst mange diskusjoner med andre " båtvenner ", ved å slå opp i loggbøkene. ( Hvor, Når med Hvem osv osv )

Satt nettopp her en dagen å så igjennom drivstoffloggen. Nedslående lesing, når en ser hvordan dieselprisene har utviklet seg de siste 12 år. Men men, i det store og hele betyr de ikke ALT.

Link to post
Share on other sites

Har en enkel bok med blanke sider ombord ......

Har benyttet en vanlig skrivebok med linjerte sider og stiv perm i flere år nå

Gjør akkurat det samme som kapptein og Lasse. Synes det er greiest slik. De ferdig trykte Loggbøkene i handelen har nå aldri passet >>MIN<< loggføring. Der er det en masse rubrikker som aldri blir brukt, samtidig som de mangler dét som er interessant for meg.

 

Noterer stor sett (om vinteren) utetemperatur, innetemperatur, motortemperatur, høy ell. lavvann, etc. Hvis været er spesiellt gjøres det anmerkning.

  • klokkeslett for oppstart av Sabb'en
  • Kaster loss
  • Hvor ferden går
  • kursforandringer (fra det ene fiskehølet til det neste)
  • fangst
  • klokkeslett når jeg begir meg på hjemveien
  • ankomsttid
  • slår av Sabb'en
Til sammendrag, regnes ut antall motortimer for hver tur, som så føres inn i maskindagbog på baksiden (snur boken), hvor jeg holder rede på oljeskift-intervaller, fylling av diesel, etc.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har laget et formular til å fylle ut selv i A4 som jeg har i en ringperm. En side for tekniske data, og en for tekst. Når sesongen er over setter

jeg meg ned foran PC'en og skriver det pent ut for utprinting. Fører ikke opp noe særlig teknisk mellom avgang og ankomst dersom det ikke

skulle være noe helt spesielt.

 

Se vedlagte eksempel på data og tekst.

 

BildeBilde

 

Du finner malene her og her , og de er i Word format.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har tidligere benyttet loggboken som Skipper Worse refererer til og var fornøyd med den, men til årets sessong lagde jeg et excelskjema som jeg skulle benytte som loggbok, med det ble litt for knotete å føre historier i synes jeg. Glemte fort å føre hendelser i dette skjemaet. Kjøpte derfor "Loggbok for Fritidsbåt" slik at det ble plass til å føre historie i. For min del så hadde begge loggbøkene jeg har brukt dekket mitt behov, men det blir nok "Loggbok for Fritidsbåt" neste gang også.

/per

Link to post
Share on other sites

Har tidligere benyttet loggboken som Skipper Worse refererer til og var fornøyd med den, men til årets sessong lagde jeg et excelskjema som jeg skulle benytte som loggbok, med det ble litt for knotete å føre historier i synes jeg. Glemte fort å føre hendelser i dette skjemaet. Kjøpte derfor "Loggbok for Fritidsbåt" slik at det ble plass til å føre historie i. For min del så hadde begge loggbøkene jeg har brukt dekket mitt behov, men det blir nok "Loggbok for Fritidsbåt" neste gang også.

Ser at du nevner Loggbok for Fritidsbåt. Jeg har nå vært innom en rekke bokhandlere av en viss størrelse men de rister på hodet og vet ikke om denne boken engang. Hvor har du kjøpt denne? Vet jeg så en annonse på nettet her tidligere hvor det kunne bestilles via mail til ei dame. Har mistet linken...

 

Ellers må jeg si det er mange kreative innspill her. Ha r kikket på wordformatene som lå som link. Det var jo ikke dumme greier...

Link to post
Share on other sites

Vi fører loggbok på vanlig papir i båten, med de viktigste opplysninger. Så fører kona dette inn i en pent innbundet bok, lik hyttebok, hjemme. Her er bilder og kommentarer, både tekniske og hyggelige, hvem som er med og hva vi gjør. Veldig trivelig å kikke i om vinteren. Synes kanskje det blir litt "masete" å føre inn hver lille tur i loggen, men siden vi alltid har gjort dette blir det vel å fortsette. :sailing:

Link to post
Share on other sites

Jeg startet å føre logg når vi reiste ut i den store verden. Det hadde tre grunner: Dokumentere antall seilte mil, dokumentere motorbruk (har ikke nivåmåler på diesel, og timetelleren har tatt kvelden) og det viktigste: Posisjon, kurs, snittfart siste 4 timer, antall timer for motor + antatt dieselforbruk og værinfo ble notert på hvert vaktskifte. Hver dag klokken 1200 ble siste døgns utseilte distanse regnet ut og skrevet ned. Av og til ble det ført inn noen notater i tillegg. Etter at vi kom hjem har jeg fortsatt. Det er jo dumt å ikke fortsette å notere motortimer og utseilt distanse. Nå er det imidlertid ikke så ofte det føres logg før turen er over, og info om

All I ask is a tall ship and a star to steer her by

Link to post
Share on other sites

Jeg gjør noe tilsvarende det flere gjør. Har ei innbundet bok (står forøvrig Loggbok på den) som jeg kjøpte på bokhandelen. Denne har kun blanke ark. Så kjøpte jeg et ferdiglinjert ark som jeg legge på baksiden av der jeg skriver.

 

Har forøvrig gjort det til en tradisjon at gjestene ombord fører loggen. De er som regel vel så ivrig som skipperen, og det er greit med oppgaver til mannskapet. Skriver kun på høyre side av boka. Venstre side er da satt av til tilleggsopplysninger, bilder, tegninger og annet.

 

Herlig å sitte på høsten og gå gjennom sesongen da.

 

Fører forøvrig egen verksteds/drifts/vedlikeholdslogg. Mad alt av info om delenummer som er brukt, samt kvitteringer.

 

Pero

Link to post
Share on other sites

Nautisk forlag har flere loggbøker. Nautisk forlag

 

Søkte på loggbok, og jeg fikk opp 5 alternativer.

 

Jeg bruker selv Logg, Turdagbok / Motorlogg til kr. 139,- og er meget fornøyd med den. Den har logg for turer fra den ene siden og snur du boken er det logg for motor.

 

Tror også at Maritim selger noen typer loggbok.

 

EOS

 

 

 

Denne virket ok får med det som jeg syntes greit :smash:

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

Ikke min loggbok ... den må nok fornyes hvert år. Mulig at jeg noterer for mye, men meningen er jo å ta dette halv-litterære verk frem om en ti års tid og gjenoppleve turene for mitt indre øie. :yesnod:

 

Har du egen kolonne for høyde på hekksjøen ?

:seeya:

 

(det e fredag- å eg kjede meg- det e ikkje båtvær.)

ikkje ta det så tongt, det kan væra et utslag av missunelse :))

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...