Jump to content

Bruk av loggbok i båt


Speedy

Recommended Posts

Har du egen kolonne for høyde på hekksjøen ?

Har ikke sett behovet, visste ikke engang at det eksisterte, og det er heller ikke et krav ihht. autorisasjonen; men nå når jeg vet om det, så kan du bite deg i nesa på at en av de ubrukte kolonnene for vær og vind vil bli omdefinert. :yesnod::lol:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Jeg må inrømme at jeg får et stikk av dårlig samvittighet når jeg leser om hvor flinke dere er til å føre loggbok i båten. Jeg har faktisk hatt loggbok liggende i den forige båten i nesten fire år, samt i Viksunden siden sjøsetting i juni, men jeg har ennå ikke skrevet ett eneste ord i den! Synes det virker både fornuftig og greit å føre loggbok, men det blir altså aldri noe av det. Men til våren, da skal det nok bli loggføring på meg også....(trur eg) :blush: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

....... men jeg har ennå ikke skrevet ett eneste ord i den!

Det BLIR en god vane etterhvert, index! :yesnod:

 

Ikke gap over FOR mye. Du får begynne med å notere avgangstid / oppstart av motoren og når du kommer frem, evt. stopper motoren. Ut i fra det - sammenholdt med når og hvor mye diesel du tanker, så har du plutselig et interessant sammenligningsgrunnlag for å finne ut hvor mye "dyret nede i kjelleren" spiser.

 

Det er jo data som interesserer deg, ikke sant?

 

Derfra er det ikke langt til å summere motortimer for å holde styr på når du skal / bør skifte olje- og dieselfilter.

 

Bare det allene er verdt bryderiet med å notere noen tall og klokkeslett. Som sagt, notér det som interessere deg mest, eventuell utvid med fiskefangst-dagbok, osv.

 

Lykke til!

:o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

[quote name='Walter_S' date='08.11.05 22:29' post='179242'

Det er jo data som interesserer deg, ikke sant?

 

Derfra er det ikke langt til å summere motortimer for å holde styr på når du skal / bør skifte olje- og dieselfilter.

 

Bare det allene er verdt bryderiet med å notere noen tall og klokkeslett. Som sagt, notér det som interessere deg mest, eventuell utvid med fiskefangst-dagbok, osv.

 

Lykke til!

:o)

 

Jovisst, det hadde jo vært greit å hatt noen data på dette, det må jeg innrømme. Ikke så mye for skifte av olje og filtre, det gjør jeg uansett en gang i året. Tror ikke at jeg vil komme opp i et slikt årlig timetall at det betinger skifte flere ganger. Men man vet jo aldri.. Men data om forbruk, siste tanking (nå går det på husken) og utførte reparasjoner hadde vært greit å ha.

 

Når det gjelder fiskefangst-dagbok så tror jeg ikke at jeg trenger å tenke noe videre på det, da fiskelykken er heller laber :sad: . Blir lettere misunnelig når jeg ser rapporter om dine utallige torskefangster :lol::lol: .

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Har slutta med loggbok. Etter at bærbar PC blei fast inventar ombord (til kart/navigasjonsbruk), har eg også brukt denne til å skriva logg. Skriv vanlege word-dokument, som etter kvart blir komplettert med bilde etc. Pleier å skriva litt kvar dag båten er i bruk. Er ikkje så nøye med all slags faktiske data (vindretning, kursar, distansar o.l). Skiv mest om livet ombord og opplevingane på turane. Dagens logg/tekst kan dermed vera like lang ein dag me ligg heilt i ro som ein dag me går ein lengre distanse.

 

Etter at alle tekstar er redigert og komplettert med bilde, pleier eg ut på hausten (om lag no) ta utskrift av alle sider og putta dei i ein perm. Denne får funksjon som kombinert logg, fotoalbum, minnebok etc. Uttruleg kjekt å ha for å sjå tilbake på sesongen og kjekt å visa fram for andre interesserte.

Link to post
Share on other sites

Har slutta med loggbok. Etter at bærbar PC blei fast inventar ombord (til kart/navigasjonsbruk), har eg også brukt denne til å skriva logg. Skriv vanlege word-dokument, som etter kvart blir komplettert med bilde etc. Pleier å skriva litt kvar dag båten er i bruk. Er ikkje så nøye med all slags faktiske data (vindretning, kursar, distansar o.l). Skiv mest om livet ombord og opplevingane på turane. Dagens logg/tekst kan dermed vera like lang ein dag me ligg heilt i ro som ein dag me går ein lengre distanse.

 

Etter at alle tekstar er redigert og komplettert med bilde, pleier eg ut på hausten (om lag no) ta utskrift av alle sider og putta dei i ein perm. Denne får funksjon som kombinert logg, fotoalbum, minnebok etc. Uttruleg kjekt å ha for å sjå tilbake på sesongen og kjekt å visa fram for andre interesserte.

 

En fin måte å føre loggbok på. Det kreves litt disiplin å sette seg ned å skrve. Og det har tydeligvis du. Bra tiltak.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...