larole Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Hei, det stemmer at returdiesel ikke alltid går tilbake til tanken, men tar seg heller en runde via en y-kobling? Quote Link to post
X10an Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 (edited) Du kommer her med en påstand med et spørsmålstegn bak. Påstanden stemmer i og for seg, men dette er ikke nødvendigvis gjort i henhold til motorens installasjonsmanual. I utgangspunktet skal returdiesel tilbake til tanken. Andre løsninger kan forekomme, men er i utgangspunktet ikke anbefalt da det er ønskelig at denne dieselen skal kunne kvitte seg med luft og varme på returen. Men det betyr ikke nødvendigvis at dette vil lage krøll på enhver motorinstallasjon. Edited March 13, 2021 by X10an (see edit history) Quote Link to post
Hulda Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 En del mindre motorer med svært lite returdiesel, kunne ha retur til filter. Gjelder ikke deg, om båten er en Viksund. Quote Link to post
larole Posted March 13, 2021 Author Share Posted March 13, 2021 OK, grunnen til spørsmålet/påstanden er at jeg rett og slett ikke finner den slangen som angivelig skulle føre diesel tilbake til tanken. Men takk for oppklaring. Quote Link to post
Grand Banks jr Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Bilder og i det minste forklaring av hvilken motor du har i båten vil hjelpe en god del... Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
larole Posted March 13, 2021 Author Share Posted March 13, 2021 Det er litt vanskelig å beskrive, men jeg ser ingen slange som går fra kjøleren og tilbake til tanken. Motoren er en Cummins MerCruiser QSD 2.8 Hvit, 2009 modell. Det går selvsagt to slanger ut fra kjøleren. De forsvinner ned i motoren, men jeg finner ikke noen slanger som går tilbake til tanken. Er det slik at noen av disse motorene har den ene, og noen den andre løsningen. Med det mener jeg at en motor sender tilbake, og en annen sender det ikke tilbake? Quote Link to post
Komodo Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Du har to dieselslanger på kjøleren din, en inn og en ut. Klarer du ikke å følge hvor disse slangene går? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
larole Posted March 13, 2021 Author Share Posted March 13, 2021 Nei, de forsvinner "inn" i motoren. Men, jeg konkluderer med at min setup ikke sender retur til tanken. Jeg ser jo ingen slange på tanken som kan være noe slikt. Quote Link to post
Komodo Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 larole skrev 14 minutter siden: Nei, de forsvinner "inn" i motoren. Inn i blokka liksom? Kanskje du kunne lagt ut noen flere bilder av hvor slangene går. Da er det sikkert noen som kan forklare dette bedre. Dieselpumpa drar mye mer diesel enn det motoren bruker. Det som er til overs går tilbake til tank. Hvis diesel til overs hadde gått inn i motoren ville nok bunnpanna rimelig fort blitt full. Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Håp Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 larole skrev for 6 timer siden: Det går selvsagt to slanger ut fra kjøleren. De forsvinner ned i motoren, men jeg finner ikke noen slanger som går tilbake til tanken. Er det motoroljekjøleren du viser bilde av? Quote Link to post
larole Posted March 13, 2021 Author Share Posted March 13, 2021 Nei, det er dieselkjøleren. Quote Link to post
Swingswong Posted March 13, 2021 Share Posted March 13, 2021 Jeg har QSD 4.2 Ingen retur til tank på den Quote Link to post
Teerex Posted March 14, 2021 Share Posted March 14, 2021 (edited) Lurer på hvorfor det er en Y-kobling i systemet der (nr. 17)? Og hva den slangen nr. 26 er til (den andre nr. 26 på filteret er vel tilførsel fra tanken). Men ellers ser det vel normalt ut for et common-rail system. Edited March 14, 2021 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Posted March 14, 2021 Share Posted March 14, 2021 Swingswong skrev 6 minutter siden: Sånn er det Takk, det oppklarer nesten alt Tilførsel fra tanken går inn på den ledige stussen på den T-koblingen (som egentlig er en Y)? Og så går det i tillegg ufiltrert diesel fra Y'en gjennom Fuel Block. Men alle piler peker i retning inn i Fuel Block og ingen går ut, utenom den gjennom dieselkjøleren som går inn i Fuel Block igjen. Så der falt jeg litt ut? Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Posted March 14, 2021 Share Posted March 14, 2021 Da er vi to som ramla av lasset rundt ni'ern. Quote Link to post
Lunde14 Posted March 14, 2021 Share Posted March 14, 2021 Hadde sett lit bedre ut vist pila på den lille slangen mellom nieren og sekkseren gikk andre veien Quote Link to post
Grand Banks jr Posted March 14, 2021 Share Posted March 14, 2021 Jeg tror den pilen må være trykkfeil. Enten det eller det mangler noe i tegningen. Quote Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Hulda Posted March 14, 2021 Share Posted March 14, 2021 Uansett kan ikke Y'en bare sende dieselen rett ut i løse lufta. Quote Link to post
Swingswong Posted March 14, 2021 Share Posted March 14, 2021 Den delen på Y som ikke er koblet til er supply fra tanken. Quote Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.