Jump to content

Går returdiesel til tanken?


larole

Recommended Posts

Du kommer her med en påstand med et spørsmålstegn bak. Påstanden stemmer i og for seg, men dette er ikke nødvendigvis gjort i henhold til motorens installasjonsmanual.

 

I utgangspunktet skal returdiesel tilbake til tanken. Andre løsninger kan forekomme, men er i utgangspunktet ikke anbefalt da det er ønskelig at denne dieselen skal kunne kvitte seg med luft og varme på returen. Men det betyr ikke nødvendigvis at dette vil lage krøll på enhver motorinstallasjon. 

Edited by X10an (see edit history)
Link to post

Bilder og i det minste forklaring av hvilken motor du har i båten vil hjelpe en god del...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det er litt vanskelig å beskrive, men jeg ser ingen slange som går fra kjøleren og tilbake til tanken. Motoren er en Cummins MerCruiser QSD 2.8 Hvit, 2009 modell. Det går selvsagt to slanger ut fra kjøleren. De forsvinner ned i motoren, men jeg finner ikke noen slanger som går tilbake til tanken.

 

Er det slik at noen av disse motorene har den ene, og noen den andre løsningen. Med det mener jeg at en motor sender tilbake, og en annen sender det ikke tilbake?

Image from iOS (2).jpg

Link to post
larole skrev 14 minutter siden:

Nei, de forsvinner "inn" i motoren. 

Inn i blokka liksom? Kanskje du kunne lagt ut noen flere bilder av hvor slangene går. Da er det sikkert noen som kan forklare dette bedre. Dieselpumpa drar mye mer diesel enn det motoren bruker. Det som er til overs går tilbake til tank. Hvis diesel til overs hadde gått inn i motoren ville nok bunnpanna rimelig fort blitt full. 

Link to post
larole skrev for 6 timer siden:

Det går selvsagt to slanger ut fra kjøleren. De forsvinner ned i motoren, men jeg finner ikke noen slanger som går tilbake til tanken.

Er det motoroljekjøleren du viser bilde av?

Link to post

Lurer på hvorfor det er en Y-kobling i systemet der (nr. 17)? 

Og hva den slangen nr. 26 er til (den andre nr. 26 på filteret er vel tilførsel fra tanken).

Men ellers ser det vel normalt ut for et common-rail system.

 

 

qsd-fuel.jpg

Edited by Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Swingswong skrev 6 minutter siden:

Sånn er det 

 

 

Takk, det oppklarer nesten alt :smiley: 

Tilførsel fra tanken går inn på den ledige stussen på den T-koblingen (som egentlig er en Y)?

Og så går det i tillegg ufiltrert diesel fra Y'en gjennom Fuel Block.

Men alle piler peker i retning inn i Fuel Block og ingen går ut, utenom den gjennom dieselkjøleren som går inn i Fuel Block igjen. Så der falt jeg litt ut?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg tror den pilen må være trykkfeil. Enten det eller det mangler noe i tegningen. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...