Jump to content

Hvordan trykkteste dieselkjøler?


larole

Recommended Posts

Å blåse med ren lungekreft holder ofte ikke. Dette er ikke noe kona kan brukes til, her trenger du hjelp av en maskin. 

 

Blås en til to bar i dieselrøret med en kompressor med tryklregulator, mens den andre enden er plugget. Om du I tillegg senker den, eller fyller den andre kretsen med vann bør du kunne se en lekkasje ganske tydelig. 

Edited by X10an (see edit history)
Link to post

Hvordan ser denne dieselkjøleren ut da, bilde? Er dette den tredje tråden om dieselkjøleren din? Hvis du skal trykkteste en varmeveksler (i dette tilfelle dieselkjøler) er det første du må vite hvilket trykk den er designet for. Husk da at du har to kamre, ett for diesel og ett for vann. Her er det normalt to forskjellige trykk. 

 

Merk forøvrig at det er forskjell på tetthetskontroll og trykkprøving. Trykkprøving har flere hensikter enn en enkel tetthetskontroll. En beholder som ikke er designet for trykk skal kun tetthetskontrolleres. Eksempler er dieseltank, septiktank og andre atmosfærisike beholdere. 

Link to post

Det er en lignende returdieselkjøler på VP D4/D6. Jeg testet min ved å montere en avskåret sykkelslange på slangestussene og klemte disse med slangeklemme. Pumpet luft i slangen med sykkelpumpa slik at den ble sånn passe hard. Senket kjøleren ned i et lunket vannbad for å sjekke om det kom luftbobler ut av hullene for tilkobling av dieselslangene. 

 

På denne måten tester jeg lekkasje fra vannsiden til dieselsiden. Om man lager et arrangement slik at man får pumpet opp trykk på dieselsiden kan man teste andre veien. Det behøves ikke mye trykk, er det lekkasje kommer luftboblene ganske med en gang. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det du beskriver @Brigg er jo en helt grei metode, men det er en tetthetskontroll, ikke en trykktest. Trykkprøving har ved siden av tetthetskontroll også som formål å sjekke at stålet/materialet tåler den belastningen det er designet for. TS etterspør en metode for trykktest, da må man vite hvilket trykk den er designet for. Et alternativ er å vite hvilket trykk den kan utsettes for, og velge et prøvetrykk ut fra det. Igjen kan trykket være forskjellig på de to kretsene. Men dette er jo generelt for en varmeveksler. I dette tilfellet er vel begge kretser nærmest trykkløse, så da er det vel ikke rare trykket som skal til for å teste.

Link to post

Ikke  noe å beklage det @larole, det går fint :thumbsup: For en ren tetthetskontroll kan du strengt tatt gjøre som du sier med å senke den i ei balje med vann, sette på to slanger, tette den ene, og blåse i den ene. Men det er jo kanskje greit å få på litt mer trykk enn det. Klarer du å lage en overgang til en sykkelventil har du kommet langt, da kan du pumpe opp litt trykk med ei sykkelpumpe. Men jeg ville brukt armerte pvc slanger, ikke gummislange. Da kan du få opp trykket adskillig høyere. Det burde ikke være noe i veien for å trykke med 4-5 bar, og det får du med sykkelpumpe. En ulempe med en ren tetthetskontroll kontra en trykktest er at du ikke finner ut om det er noe som er i ferd med å ryke eller steder som nesten er korrodert gjennom. Det vil åpenbare seg med riktig prøvetrykk. Består den en trykktest, vet du også at den vil ha mye igjen av levetiden. En tetthetskontroll viser bare at den er tett her og nå. 

Link to post

Hvor nødvendig er dieselkjøler i vårt kolde klima? :giggle:

 

Min 250 hk D-tronic fra 1998 har ikke dieselkjøler, mens 300 hk-utgaven som kom i 2002 fikk dieselkjøler. 

Ser at dieselkjøleren på disse motorene er identisk med servooljekjøleren (samme delenr.), så det var jo en enkel måte å gjøre det på da. Koster 2-4 lapper avhengig av om man vil ha original eller ikke....

Ser at dieselkjøler til 2,8 QSD faktisk ikke er dyrere original iallefall. 

 

Siden jeg skal fjerne servostyringen min så kan jeg jo bruke den kjøleren som dieselkjøler. 

Men hvorfor skulle jeg ville ha en dieselkjøler på min motor i mitt klima tro?

Returdieselen er vel varm, og hvis det er lite diesel på tanken så blir jo dieselen varmet opp etterhvert, og det er vel ikke så bra. Og regner med at en common rail-motor kanskje er mere ømfindtlig for dieselens temperatur enn de gode gamle.

 

 

cooler-mrcool.jpg.ddd500ecf0997fa94c2755f915399b69.jpg

 

 

Edited by Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...