rdalen Startet 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2021 (redigert) Jeg vurderer å bytte skroggjennommføringene, delvis på grunn av at naboen på opplagstomta oppdaget at hans gjennomføringer var blitt sprø, og det er samme båttype - bare litt eldre. Derfor vurderer jeg nå å bytte til kompositt. Men det er litt jobb, og ikke minst en kostnad. Jeg tenker at hvis de gamle er ok, er det vel ingen grunn til å bytte dem. Med unntak av hendelen på en av ventilene, ser det ganske bra ut synes jeg. Jeg er usikker på hvilket materiale denne gjennomføringen er laget av, men det er en Bavaria 37 cruiser fra 2007, og delene er originale. Jeg har lagt ved et bilde, og hvis noen kan hjelpe meg å vurdere dette, hadde det vært fint. Redigert 14.Mars.2021 av rdalen (see edit history) Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Teerex Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Ser nesten ut som det er en blanding av syrefast og messing der. Kanskje selve gjennomføringen gjennom skroget er syrefast. Du får ta et godt tak i dem for å se om ide virker solide, og evt. banke i dem med en hammer eller noe. 2007 er ikke akkurat så gammelt da. Men skal du være 100% og skal beholde båten lenge, så kan det jo være smart å bytte til Tru-Design komposittgjennomføringer. Men har ikke erfaring med levetid for syrefaste gjennomføringer. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Worry II Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Den der ville ikke jeg ha tenkt på å bytte. Husk eventuelt at Tru-Design sine har tykkere utvendige mål, så hullet må gjøres litt større. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 For meg ser det ut som du har en rustfri skroggjennomføring med rustfri ventil. Problemet med rustfritt eller syrefast i saltvann KAN være punktkorrosjon, men jeg har liten tro på at det blir sprøtt og ruker uten forvarsel. Jeg ville banket forsiktig og røsket litt i den som Teerex anbefaler, men ikke skiftet dersom den holder stand. Ventilen ser fin ut fra utsiden. Dersom den lar seg bevege lett ville jeg friskmelde den også. Rust på hendelen ser ut til å være bare kosmetisk. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
willmasta Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Worry II skrev for 2 timer siden: Den der ville ikke jeg ha tenkt på å bytte. Husk eventuelt at Tru-Design sine har tykkere utvendige mål, så hullet må gjøres litt større. Trodde en tomme var en tomme uansett materiale? Er vel heller at det er marginalt mindre gjennomstrømning? Byttet fem stykk messing til TD i fjor. Smatt rett inn i de gamle hullene. Kuleventilen tar litt mer plass på innsiden da. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 willmasta skrev 9 minutter siden: Trodde en tomme var en tomme uansett materiale? Er vel heller at det er marginalt mindre gjennomstrømning? Byttet fem stykk messing til TD i fjor. Smatt rett inn i de gamle hullene. Kuleventilen tar litt mer plass på innsiden da. Vil nok si at innvendig lysåpning er vesentlig mindre i kraner fra TD sammenlignet med kuleventil i metall. Har ikke målt men f. eks. for kraner for tømming av septik så kan det bety trøbbel med tilstopping. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 willmasta skrev 15 minutter siden: Trodde en tomme var en tomme uansett materiale? Er vel heller at det er marginalt mindre gjennomstrømning? Byttet fem stykk messing til TD i fjor. Smatt rett inn i de gamle hullene. Kuleventilen tar litt mer plass på innsiden da. Jeg måtte frese opp 5 av 5 på Marex 280 Holiday for å få de til å passe. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Worry II Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 (redigert) På min nåværende båt bytter jeg til gjennomføringer i syrefast stål AISI316 av denne typen, de går rett inn og erstatter de originale. Slipper også problematikken om hva slags tetting som skal brukes i gjennomføring og på gjenger. https://www.maritim.no/skroggjennomforing-syregast-med-utvendige-gjenger?variant=27708 https://www.maritim.no/kuleventil-syrefast?variant=27573 https://www.maritim.no/slangekopling-syrefast-m-utvendige-gjenger?variant=27607 Den gamle så helt ok ut: Redigert 14.Mars.2021 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Hei. Er det tæring på stussen oppe til venstre på biletet? Ask Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Mulig at det er tilfeldig, men de kule ventilene vi bruker på min jobb som er syrefaste har blå hendel. Rødt hendel er ikke syrefast hos oss. Hadde du fått tatt ett bilde av tallene på siden så sier det litt mer. Ser at det er DN40 PN20 1 1/2" men ikke nummeret som står over. Kan være messing ventil som er forniklet. Mitt forsikrings selskap krever at messing ventiler skal skiftes hvert 10 år. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 The Saint skrev 18 minutter siden: Mulig at det er tilfeldig, men de kule ventilene vi bruker på min jobb som er syrefaste har blå hendel. Rødt hendel er ikke syrefast hos oss. Hadde du fått tatt ett bilde av tallene på siden så sier det litt mer. Ser at det er DN40 PN20 1 1/2" men ikke nummeret som står over. Kan være messing ventil som er forniklet. Mitt forsikrings selskap krever at messing ventiler skal skiftes hvert 10 år. Kan se ut som det stemmer. Alle ventiler av forniklet messing har røde hendler, og de syrefaste har blå ut i fra mange bilder jeg finner på nett. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
rdalen Svart 14.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Ask skrev 57 minutter siden: Hei. Er det tæring på stussen oppe til venstre på biletet? Ask Jeg har tenkt på et det er irr, men det er mulig det er noe verre. Den ser ut til å være av et helt annet materiale enn ventilen og gjennomføringen. Ser ut som kobber for meg. Den er vel uansett litt lettere å bytte - tror jeg. Her er et nærbilde av fandenskapen... Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
rdalen Svart 14.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Teerex skrev 6 minutter siden: Kan se ut som det stemmer. Alle ventiler av forniklet messing har røde hendler, og de syrefaste har blå ut i fra mange bilder jeg finner på nett. Forniklet messing er da tydeligvis ikke så bra? Men tatt i betraktning at bendet mot slangen muligens også kan være litt tvilsom, så løser jeg det vel med å bytte til TD. Jeg hadde bare håpet å slippe... Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Teerex Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 (redigert) Messing er et bra metall når det er nytt og sterkt. Det er jo ikke så utsatt for vanlig overflatekorrosjon slik som vanlig stål og tildels aluminium. Men messing er derimot utsatt for galvanisk tæring innvendig i selve legeringen. Messing er en legering som for det meste består av kobber og sink. Dersom forholdene er slik at sinken i messingen fungerer som anode, så ofres den og blir borte, og man sitter igjen med et relativt sprøtt og kobberfarget metall som lett kan knekke eller rett og slett smuldre opp. Redigert 14.Mars.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
The Saint Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Jeg hadde ikke vert i tvil. jeg ville ha byttet gjennomføring ventil og bend. enten SS eller TD. Er litt viktig at man bruker samme material på alle deler for å unngå galvanisk korrosjon. Hadde en båt som sank på grunn av gjennomføring som var tæret bort. Takstmannen som så på båten sa at om jeg ikke akkurat hadde kjøpt båten så ville jeg fått stor avkortning på forsikringen siden diss skulle byttes hvert tiende år. (Messing). Sitér dette innlegget Link to post
rdalen Svart 14.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Teerex skrev 8 minutter siden: Dersom forholdene er slik at sinken i messingen fungerer som anode, så forsvinner den, og man sitter igjen med et relativt sprøtt og kobberfarget metall som lett kan knekke eller rett og slett smuldre opp. Jeg har sammenlignet bilder på nett av forskellige rørdeler, og det er åpenbart at dette dreier seg om forniklet messing (samme farge og overflatestruktur). Samtidig ser jeg at både Watski, West Systems og Biltema opererer med noe de kaller avsinkingsfri messing, eller avsinkingsherdet messing. Men det er vel litt drøyt å ta sjansen på at dette er av den kvaliteten. Nå tror jeg ikke båten kommer til å synke i morgen på grunn av dette, men grunnen til at jeg ser på det nå, er at jeg uansett må bytte alle septikslanger fordi de ikke lenger er diffusjonstette. Og fruen klager på odøren... Så kan man jo samtidig forsikre seg om at man sover trygt om natten. Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
rdalen Svart 14.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 (redigert) The Saint skrev 27 minutter siden: Jeg hadde ikke vert i tvil. jeg ville ha byttet gjennomføring ventil og bend. enten SS eller TD. Ja jeg heller vel i samme retning som deg. Men da går det nok 4-5 båtpenger, så det blir mindre ankerdrammer i år. Forøvrig har det vært fantastisk god respons og hjelp her på forumet. Takk alle sammen. Men da melder neste spørsmål seg. Det kan se ut som ventilen fra TD har noe mindre diameter enn tilsvarende i metall. 1 1/2" som her, har innvendig diameter på 32 mm mens slanger og resten av rørsystemet har 38 mm. 1 1/4" og 1 1/2" ventil har faktisk samme innerdiameter. Jeg ser på andre tråder at man har gått opp til 2" for å få stort nok tverrsnitt. Det er jo litt mer plundrete, med større hull i skroget, og problemer med overgang til 1 1/2" slangene. Hvor stort er dette problemet egentlig? Redigert 14.Mars.2021 av rdalen (see edit history) Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
The Saint Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Fant forresten fargene på hendelen for de som måtte være interesserte. OBS. Finnes to typer røde ventiler! Blå : Syrefast AISI 316 Rød : Messing CIM 11 CR Rød : Kobber CIM 209 MCR (Kun til ikke aggressivt medie). Grønn : Lavbly avsinkningsresistent messing AVI 1326 Sitér dette innlegget Link to post
The Saint Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 rdalen skrev 44 minutter siden: Ja jeg heller vel i samme retning som deg. Men da går det nok 4-5 båtpenger, så det blir mindre ankerdrammer i år. Forøvrig har det vært fantastisk god respons og hjelp her på forumet. Takk alle sammen. Men da melder neste spørsmål seg. Det kan se ut som ventilen fra TD har noe mindre diameter enn tilsvarende i metall. 1 1/2" som her, har innvendig diameter på 32 mm mens slanger og resten av rørsystemet har 38 mm. 1 1/4" og 1 1/2" ventil har faktisk samme innerdiameter. Jeg ser på andre tråder at man har gått opp til 2" for å få stort nok tverrsnitt. Det er jo litt mer plundrete, med større hull i skroget, og problemer med overgang til 1 1/2" slangene. Hvor stort er dette problemet egentlig? Hvor stort problemet er, avhenger av hva ventilene brukes til. For motorens kjøle krets ville jeg nok valgt samme innvendige diameter. For toalettets utløp ville jeg også ha valgt samme innvendige diameter. Er litt kjedelig om det skulle tette seg. men her kommer det også litt an på hvor god pumpe / kvern du har. Når jeg byttet toalett fra manuelt til elektrisk på ene båten min. Så gikk også slange diameteren som var nødvendig ned i størrelse. Så er mulig at du kan bruke samme utvendige størrelse på ventilen til toalettet om du bytter pumpe / kvern. Eller du kan løse problemet ved å bruke SS ventiler. De har samme størrelse. Men fordelen med TD ventiler er jo at de tåler frost. Veldig viktig å finne en god løsning som ikke går for mye utover ankerdrammene!!! Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 rdalen skrev 50 minutter siden: Hvor stort er dette problemet egentlig? Kommer gjerne an på hvilken type dass du har. Jeg har kverndass, så har ikke merket noe forskjell fra den gamle messingventilen til den nye fra Trudesign (bortsett fra at den siste konsekvent åpnes og lukkes med lillefingen). Har du pumpedass uten kvern vil jo en innsnevring kunne føre til at septiken får litt mer motstand på veien ut. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 (redigert) Etter min mening er det umulig å si noe om tilstanden på den gjennomføringen ut fra de bildene du har lagt ut. Redigert 15.Mars.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
cosmic Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Støtter Komodo her. Jeg knakk hendelen på inntak til kjølevann. Vurderte å bytte hendel istedenfor hele ventilen da den,og gjennomføringen såg så bra ut. Tok de anbefalte testene,banket med hammer,og fikk fin hard lyd. Filte i godset på utsiden av gjennomføring,og på selve ventilen,og fikk fin gyllen farge. Da jeg begynte å skru,knakk ventilen av på gjennomføringen. Kobberrødt i bruddflaten. Byttet alt på hele båten. Bytter igjen før det har gått 10 år. Kunne tenke meg å "bondet" dem,men mangler kompetanse.redd å gjøre noe dumt. Sitér dette innlegget Link to post
seilbaaten Svart 17.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 Hadde jeg vært deg så hadde jeg bytta. Sansynligvis er det helt unødvendig, men jeg er i hvertfall sånn skrudd sammen at hvis jeg først har tenkt en slik tanke så ligger den der og gnager i underbevistheten. Sover bittelitt bedre om natta når jeg er sikker på at alt er på stell. Du har rett i at det er en kostnad, men jobben er faktisk ikke all verden. Jeg har selv en Bavaria 38AC fra 2004. Bytta de originale ventilene og skroggjennomføringene til Trudesign i 2016. Hos meg passa Trudesign-gjennomføringene rett inn i de gamle hullene. Mitt inntrykk er at innerdiameter er ganske lik messing-delene, bortsett fra 45-graders bendene. De er vesentlig trangere hos Trudesign. Vær også klar over at kuleventilene tilTrudesign er vesentlig større. Sitér dette innlegget www.seilbaaten.com www.facebook.com/seilbaaten Link to post
rdalen Svart 17.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Mars.2021 (redigert) seilbaaten skrev for 1 time siden: Bytta de originale ventilene og skroggjennomføringene til Trudesign i 2016. Takk for info. Jeg tror nok det blir bytte. Skal ha ut slanger og hele sulamitten likevel. Det er flotte sider du har, og fin info om bytte. Jeg så et annet triks for å slå inn de gamle gjennomføringene, var å bruke koniske treplugger. Vi får se. Men jeg ser av handlelista di at du har kjøpt en stk. 1 1/2" og resten 3/4". Den største er vel for septik, og de andre for inntak til toalett og utløp fra diverse vasker og dusj? Alle mine utløp fra vaskene ligger over vannlinja, og neppe utsatt for galvanisk tæring, så de gidder jeg ikke bytte. Jeg går ut fra at du bare har en septikutgang? (Da må vel alt innom tanken - selv når det skal gå i sjøen). Hos meg er det to septikutløp. Et fra bunnen av septiktanken (1 1/2"), og en direkte fra dassen (via y-ventil). Den som går direkte fra dassen (dvs y-ventilen) virker å ha litt mindre dimensjon, uten at jeg skjønner hvorfor. Jeg får ikke målt før jeg har tatt grisejobben med å demontere slangene. Vet ikke om du har noe info om dette? Redigert 17.Mars.2021 av rdalen (see edit history) Sitér dette innlegget Hvis du ikke vet hvor du skal, er alle kurser like gode... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.