Fretlips Posted March 14, 2021 Share Posted March 14, 2021 (edited) Jeg kjøpte en Askeladden 705 Voyager (2003-modell) i fjor sommer og denne hadde en topplanterne montert midt på akter-rekka, det stedet det er mest naturlig å gå ombord i båten. Plasseringen oppleves veldig malplassert og ganske snart ble festet ødelagt pga at det var lett å sparke borti/holde seg fast i, og den falt av. Har googlet etter lignende båter for å se hvordan det er løst, men det ser ikke ut som noen har denne løsningen. Har også sett etter teleskopløsninger, men finner kun teleskoplanterne fra 60-120 cm. Det ideelle for meg hadde vært en teleskoplanterne som gikk fra 0-60. Vedlagt bilde av den som falt av. Den er 60 cm Gode råd mottas På denne båten passer det ikke å plassere topplanterne på toppen av vindskjermen feks, fordi det er et vindu som kan åpnes. Hilsen fritidsbåt-rookie Edited March 14, 2021 by Fretlips (see edit history) Quote Link to post
Havarita Posted March 15, 2021 Share Posted March 15, 2021 (edited) Topplanterne (eller som oftest kombinert med ankerlanterne) er et sorgen kapittel på de fleste day-/ weekend cruisere. Rundtlysende er liksom melodien, og da blir du blendet om den plasseres forann førerplassen. Plasseringsmessig skal den stå så nær fartøyets senterlinje som mulig, men det burde være mulig å plassere ved siden av åpningen til fordekket. Det gir fort skin i dekket om det ikke kommer høyt nok, og får lanternebrett. Den blir nok også gripehåndtak når en skal frem, så den må tåle noen hundre kg i animert gange når man virkelig trenger den Jeg har lang pisk (teleskop) akter bb side. Ikke ideelt, men jeg har slått meg til ro med at det tross alt kanskje er det beste alternativet om en vil unngå mast eller targa-bøyle. Edited March 15, 2021 by Havarita (see edit history) Quote Link to post
Fretlips Posted March 18, 2021 Author Share Posted March 18, 2021 Takk skal du ha! Vurderer å kjøpe denne: https://www.watski.no/LED-Lanterna-Plugg-in--11uS9 Quote Link to post
Recommended Posts