wilma Startet 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 14.Mars.2021 (redigert) Da vi kjøpte båten satt det fortsatt løpehjul i plast på motoren. Fikk derfor byttet alt sammen samtidig med service på høsten samme år. Etter utsetting våren etter la jeg fort merke til en infernalsk reimlyd som begynner på litt over tomgangsturtall. Etterhvert forsvinner lyden. Denne lyden hadde jeg ikke før alt ble byttet. Tok det opp med verkstedet, de sa at stramming var ok og at det kunne være belastningen på dynamoen som forårsaket reimlyden. Men hvorfor hadde jeg da ikke dette problemet før bytte? Det er ikke noe reimstøv i motorrommet. Redigert 14.Mars.2021 av wilma Feil i overskrift (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Symptomen är ju typiska för slirande rem när generatorn drar mycket effekt dvs högt moment på låga varvtal direkt efter start. Prova att spänna remmen lite hårdare och se om det hjälper. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 14.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 @ebonita jeg får forsøke det, ser jo logikken i det. Kanskje reimen faktisk var strammere før skifte av løpehjul. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Du kan òg spraya reima med "Reim grip". Eit klebrigt produkt. Kan det vera at reimhjulet er laga for ei breiare reim? I så fall kan reima slura mot botnen av reimhjulet, i staden for å "gripa" langs kantane. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Jeg har også opplevd ulyd fra reim, dog ikke det jeg vil kalle infernalsk. Riktig stramming er løsningen. Reimen skal strammes med moment mens den er varm/etter at motor er kjørt. Ble reima også byttet på service? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Brigg Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Ask skrev 1 minutt siden: Kan det vera at reimhjulet er laga for ei breiare reim? I så fall kan reima slura mot botnen av reimhjulet, i staden for å "gripa" langs kantane. Her er det snakk om moderne flatreim, ikke kilereim. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Buster L Mercury Svart 14.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2021 Er det serpentine belt? Hvis den hyler, så må den strammes eller sprayes. Hvis ikke det hjelper så må den byttes fordi gummien begynner å bli hard/slitt. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 15.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Alt ble byttet, også reimen. Forøvrig utført med VP deler av VP autorisert verksted. Sitér dette innlegget Link to post
Swingswong Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Med reimer er oftest problemet at disse strammes for hardt. Dette går utover levetid på kulelagrene. Det finnes forskjellige måter å stramme reimer korrekt. Frekvensmåling er best, men ikke så ofte brukt. Sjekk at reimen er korrekt strammet. Det kan være lyder fra et lager du hører. En ny reim vil ha mindre flex enn en gammel så det kan være derfor lyden dukker opp etter bytte. For å utelukke at det er reimsluring på dynamo lader du batteriene opp før du starter. En skrutrekker kan settes mot øret og ned på lagerpunkter for å lokalisere lyden. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Swingswong skrev 15 minutter siden: Det finnes forskjellige måter å stramme reimer korrekt. I dette tilfellet finnes bare en korrekt metode, og den står beskrevet i instruksjonsboken. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gabi Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Fikk verksted til å bytte på mine 2 D6 for etpar år siden. Den ene reima ble bra mens den andre begynte å ule etter oppstart. Justerte selv iht brukermanualen (mener det kanskje var 70nm) og vipps-så ble det stille.... Mekaniker hadde tatt det på feelingen....traff på den ene og bommet på den andre.... Sitér dette innlegget Link to post
mmosberg Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Reimer slakker seg også litt etter noen timer drift. Sitér dette innlegget Det glade Sørlandet! 2003 modell Windy Scirocco 32 HT “Rabagast”, Callsign: LD3800, MMSI: 257076050 Link to post
Eureka Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Om dynamoen jobber tungt, lader mye, som igjen gir hyling, kan en jo topplade batteriene først. Og skru av forbrukere. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart 15.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Brigg skrev for 14 timer siden: Jeg har også opplevd ulyd fra reim, dog ikke det jeg vil kalle infernalsk. Riktig stramming er løsningen. Reimen skal strammes med moment mens den er varm/etter at motor er kjørt. Ble reima også byttet på service? Ulyden er nok ikke infernalsk når motoren er pakket inn, men etter å ha fjernet platene og motoren.............Høres nok bedre ut på utsiden gjennom luftinntakene tenker jeg... Eureka skrev 1 time siden: Om dynamoen jobber tungt, lader mye, som igjen gir hyling, kan en jo topplade batteriene først. Og skru av forbrukere. Teorien er lansert både av verkstedet og i denne tråden. Men jeg hadde ikke denne lyden før bytte av strammehjulene. Får sjekke strammingen neste gang jeg skal til båten tenker jeg Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Jeg har eid 3 stk. D6 motorer. Både med og uten plast/stål strammehjul. På alle sammen har det vært en "kvislelyd" fra reima rett etter oppstart, uten at noe er galt med oppspenningen av reima. Dette forsvinner så snart det blir litt varme i systemet. Men "infernalsk" har aldri ikke lyden vært, dog hører man den godt om motorrommet er åpent eller gjennom luftinntakene. Det er ingen ting jeg bryr meg med utifra de erfaringene jeg har med motorserien. Det skader ingen ting og det er ikke reimstøv noen steder, det siste er det viktigste. Sitér dette innlegget Link to post
Honduras Svart 15.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 15.Mars.2021 Som et tips hvis man vil justere korrekt etter frekvens. Last ned appen «Gates Carbon drive» fra remprodusenten Gates(iPhone). Da bruker man telefonens mikrofon til å måle frekvensen mens man «klimprer» på remmen midt på det lengste strekket. Jeg bruker det til å justere kamremmene på et par Ducati-motorer jeg har, men virker jo på alt hvor det er oppgitt en frekvens i instruksjonsboka. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor * Prosjekt 4 fot vugge Link to post
Fantino Svart 16.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 16.Mars.2021 Jeg har brukt ‘belt grip’ spray men den i seg selv genererte lyd faktisk. Rådet jeg fikk av mekaniker var grundig zalovask og lett pussing av reimhjulene for evt rust (ikke rullene). Fulgte rådet og da funket det fint. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.