Jump to content

Erfaring med Biltema badestige?

Corvin17

Recommended Posts

Har noen erfaring med denne badestigen her? 
https://www.biltema.no/batutstyr/battilbehor/stiger/badestige-2000038142?gclid=CjwKCAiAhbeCBhBcEiwAkv2cY6jtxvSqfsskRrOXRiwd_LwZKfIYJqOm3u0IeWTzrpNF163b71CGOBoCPmAQAvD_BwE

det er en av de billigste badestigen på markedet, kun 449kr, og lurer på hvorvidt den kommer seg langt nok nedi vannet til at den gjør nytten. Er kun 40cm lang, og bil derfor bare stikke ca 35cm nedi vannet...

43B5C107-CA58-4783-AA80-DA95D693AAFC.jpeg

Jeg er ganske gammel, litt tung har båt med en badestige som ikke vil slå seg helt ut. Så det nederste trinnet er nok ca 35 cm nede i vannet. Jeg har kommet meg opp alene, både med og uten klær. Men det er tungt og forutsetter at du har godt tak i noe for å hjelpe til med å dra deg opp.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Corvin17 skrev for 2 timer siden:

Ja er non viktig med noe å ta tak i! Kan jo legge til at akterspeilet mitt er knapt 40cm høyt over vannoverflaten, så jeg får på en måte ikke plass til så mye større badestige, derfor denne vurderes

Men det finnes jo varianter du slår ut . . .

Ove T skrev 18 minutter siden:

Hej

Det finn en ny EU standard för nya båtar och då skall stegen gå ner minst 53 cm i vattnet och kunna fällas av person i vattnet utan hjälp av någon annan. Jag tycker det bör eftersträvas att man har det så också på äldre båtar.

Hälsningar Ove

Veldig enig...

Er en masse badestiger på eldre båter som er umulig å entre når en ligger i sjøen...

En kald høstdag, et ufrivillig bad, med masse tunge klær gjør en slik situasjon ennå verre...

Jeg er også enig med Ove. En sammenleggbar eller uttrekkbar leider kan lett betale seg når du trenger den. Jeg har vært i vannet fra båten mange ganger, både frivillig og ufrivillig, med og uten fulle klær, også i urolig sjø, og taler av erfaring.

Husk også at du kan trenge et godt grep i båten i tillegg til en egnet leider.

Vdub skrev for 1 time siden:

Har en slik bak på en 14 fots jolle og den er ikke veldig lett å komme seg ombord igjen med. Lagde en taustige til teine/fiskebåten, den går langt ned i sjøen så det er mye lettere om en fullt påkledd og skulle havne i sjøen.

Hej

Det är godkänt med repstege enligt nya EU regler på nya båtar. Den skall dock gå ner minst 120 cm, ha tyngd och vissa övriga mått, se bild.

Hälsningar Ove2019623253_2021-03-16(1).png.dbb8d529a84089ac845b53e6024b7982.png

Det trådstarter linker til har betegnelsen 'badestige'. For meg er det noe annet enn 'redningsstige'. På Hulda har jeg sveiset fast noe liknende som Biltema betegner som 'kasettstige'. Den funker for meg, men man bør være i god trim. Funderer stadig på noe annet og bedre. Jeg har klatret i nett og taustiger med faste trinn, ikke alltid like enkelt det heller. 

NilsPils skrev for 5 timer siden:

Jeg har vært i vannet fra båten mange ganger, både frivillig og ufrivillig, med og uten fulle klær, også i urolig sjø,

Hvorfor driver du å ramler ut i vannet hele tiden da Nils :giggle:

Vdub skrev for 4 timer siden:

Har en slik bak på en 14 fots jolle og den er ikke veldig lett å komme seg ombord igjen med. Lagde en taustige til teine/fiskebåten, den går langt ned i sjøen så det er mye lettere om en fullt påkledd og skulle havne i sjøen.

Har du testet den med våte klær? Det er ganske tungt å gå i taustige. 

Komodo skrev 15 minutter siden:

Hvorfor driver du å ramler ut i vannet hele tiden da Nils :giggle:

Har du testet den med våte klær? Det er ganske tungt å gå i taustige. 

Ingen problem, min halvblinde far på 70år med kols testa det ufrivillig i hummersesongen. Og det uten noen form for flytevest/dress.... tok på seg den tørre flytedressen som lå i styrehuset etterpå..... 

Redigert av Vdub (see edit history)
Vdub skrev for 4 timer siden:

Ingen problem, min halvblinde far på 70år med kols testa det ufrivillig i hummersesongen. Og det uten noen form for flytevest/dress.... tok på seg den tørre flytedressen som lå i styrehuset etterpå..... 

Oi, det hørtes jo nesten litt på kanten ut. Men det var nok deilig å ha en tørr og varm flytedress å ta på seg da :lol:

NilsPils skrev 44 minutter siden:

Det kalles aktivt båtliv . . . :diving:

Neste gang får du kalle det en øvelse :thumbsup:

Som de fleste her er inne på, er den viktigste funksjonen at du kommer ombord igjen når du ufrivillig faller i vannet.

At den også fungerer når du frivillig går i vannet en sommerdag, bør du regne som ren bonus.

Husk at om du også har en mulighet for å unngå å 'lense forpeaken' og 'legge kabel' direkte over ripa, reduserer du også muligheten for ufrivillig å falle i vannet. Egnet (egen) bøtte (med lokk) er minimum.

Komodo skrev 51 minutter siden:

Neste gang får du kalle det en øvelse :thumbsup:

Siste gangen var det ufrivillig, i slutten av oktober og med fulle klær. Vi hadde med en gjest fra Italia som fikk sjokk, først fordi gamlingen ramla i vannet og så fordi sønnen løp for å  hente kamera mens han lot gubben greie seg selv. Det går fremdeles gjetord i Milano om den episoden. Italenere er litt pysete sånn . . .

Redigert av NilsPils (see edit history)

Jeg hadde "badestigen" TS spør ettet på en 14 fot båt for en del år siden.

Den forsvinner under båten når du trår på den.

Sammen med å bruke kavitasjonsplaten på påhengeren ble det forsåvidt brukandes....

Det eneste positive er at den tar liten plass.

Ble aldri testet som mann over bord, men ble brukt til bading.

Har du plass til noe større/bedre/annet, så kjøp noe større/bedre/annet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...