Jump to content

Bytte skruer på badeplattform under vannllinje

w201-16

Recommended Posts

Hadde tenkt å fjerne badeplattform da jeg skal våtslipe hekken av båten. Har to skråstag fra badeplattform som er skrudd inni transom.

Lurte på om det er ok at jeg skrur ut skruer, gjør jobben og putter litt sikaflex591/291 før jeg monterer skruer igjen. Litt bekymret for lekkasje og plastpest.

Takk for svar

Neppe noen fasit på dette, men her er min metode:

Du har forhåpentligvis gjennomgående bolter på disse festene - ikke bare skruer.

Finn muttrene på innsiden, så du får lagt en fastnøkkel som mothold når du skal løsne boltene.

Ved montering, sørg for at hullene er rene. Det samme gjelder flatene rundt hullene på begge sider. Fjern bunnstoff, slip rent og vask med Aceton.

Bruk tetningsmasse beregnet for bruk under vannlinjen. Påføres gjengene på boltene, slik at massen tetter godt rundt boltene inne i hullene når du skrur dem inn/fører dem gjennom.

Legg en ring med tetningsmasse rundt kanten av hullet der skiven blir klemt mot skroget. Både utside og innside. Da får du tre barrierer mot vanninntrenging.

Hvis stagene kun er festet med skruer, bør du undersøke om det er tilgang på innsiden til å kunne bytte dem ut med bolter.

🚤

Takk for svar.

Det er treskruer eller lignende som er skrudd ja. Ikke noen gjennomgående bolt.

ikke bekymret for vanninntregning i båten men heller inn til kjernen av båten. Vet ikke helt hvilke fordel bolt gir foran skrue. Vil ikke det være tilfredstillende å fylle hull med tetningsmasse og skru inn en skrue igjen?

w201-16 skrev for 9 timer siden:

Vil ikke det være tilfredstillende å fylle hull med tetningsmasse og skru inn en skrue igjen?

Bruk en forsenker eller lignende slik at du får en aldri så liten knekk i gelcoaten i overgangen mellom båtens overflate og hullet.

På denne måten får du ekstra god tetting ved at all tettemassen ikke blir skviset ut, men legger seg som en "pakning" rundt skruen mellom skruehodet og skroget når du drar til skruen.

Håper vedlagte tegning som viser hullet i snitt viser hva jeg prøver å forklare.

forsenking..png

Redigert av Jannmar (see edit history)

På min gamle  Windy 27 var det ikke gjennomgående skruer hverken oppe eller nede på stagene, så da jeg hadde en Steady 260 på plattformen en tid begynte skruene å gi etter når bølgene begynte å bli ubehagelige.

Så nå blir det iallefall gjennomgående skruer, antagelig nede også. Ser jo at de nedre festene faktisk ikke er noe særlig under vann utenom kanskje med ekstra mye last i båten (etter at båten ble bygget om fra 2 til 1 motor så kom vannlinja minst 10 cm lengre ned).

hekk2003.jpg.e41d2c4c641e85937e68054c2361ddd7.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...