larole Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Jeg ønsker å flytte luftestussen til diesel opp under fenderlisten, da jeg mistenker at den ligger for nær vannet, og trekker inn vann ved uheldige omstendigheter. Kan jeg borre hull omtrent 90 grader ut fra toppen av tanken, og dermed bare droppe hele svanehalsen? Ny lufting vil da være i høyde med luftuttaket på tanken og ca. 1 meter over vannlinjen. Quote Link to post
NilsPils Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Den bør uansett vende litt oppover på innsiden før den går ned til tanken. Quote Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Svanehals er nødvendig uansett. Quote Link to post
larole Posted March 16, 2021 Author Share Posted March 16, 2021 Så om man begynner på utsiden av skuten så blir det rett inn, ned og opp via svanehals og så på tanken? Hvilken funksjon har svanehalsen når man utelukker sjøvann? Quote Link to post
S/Y Emma Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Om den går ned og opp og så ned igjen, vil det vel bare legge seg væske nederst i bøyen? Om det er sjø/regnvann, vil det bli liggende til man fyller diesel, og det blir presset ned i tanken? Da forsvinner vel hele poenget. Quote Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Hulda Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Slik ser jeg det også. Gjennomføring og stigning oppover til svanehals. Som eks. gjennomføring og 90 grader bend. Quote Link to post
Gudrun Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 (edited) Bytter du ut slangen du har med en som er litt lengre blir det: Rett inn fra skrogjennomføring, opp så langt du ønsker og så ned mot tank. Da sliper du å lage noe nytt hull. Eneste du må være nøye på er slangen har fall hele veien mot tank. Da unngår du det blir stående drivstoff i slangen etter fylling. Kan lage litt kluss under bunkring når luften ikke slipper lett ut.. Slangen må festes så det ikke blir knekk på toppen av svanehalsen. Blir varmt sommersdagen og da kan slangen bli veldig myk. Lagt til: Ser nå Hulda var før meg, sorry! Edited March 16, 2021 by Gudrun (see edit history) Quote Link to post
Mix Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Gudrun skrev 54 minutter siden: Eneste du må være nøye på er slangen har fall hele veien mot tank. Fall hele veien mot tank og fall hele veien mot gjennomføringen. Quote Link to post
Komodo Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Stoler du ikke på svarene du fikk i den andre tråden din om høyden på luftingen? Quote Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
larole Posted March 16, 2021 Author Share Posted March 16, 2021 LItt usikker på hva du vil frem til. Jeg får ulike svar. Noen sier at den kan trekke inn vann, andre ikke. Da må jeg bare prøve å heve luftingen for å se om det hjelper. Quote Link to post
Sjøvind Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Du må ha en forhøyning på slangen mellom tank og skroggjennomføring. Ellers vil det jo skvulpe diesel ut luftingen når tanken er full. Og vann kan komme inn som nevnt over. Quote Link to post
Teerex Posted March 16, 2021 Share Posted March 16, 2021 Det vanlige er jo at tankluftingen ligger godt over fenderlisten. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
larole Posted March 17, 2021 Author Share Posted March 17, 2021 Har jeg aldri sett. Da vil jo overskuddsdiesel renne langs dolbordet. Eller misforstår vi hverandre nå? Quote Link to post
bellen Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 Diesel skal aldri renne ut av luftingen. Du må få slangen på tankluftingen høyere enn påfyllingen. Quote Link to post
larole Posted March 17, 2021 Author Share Posted March 17, 2021 Men hva kaller man den saken hvor diesel renner ut om man fyller for mye? Er ikke det luftigen? Quote Link to post
Hulda Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 Om dieselen renner ut, kommer vel an på hvordan man har plassert luftingen? På Hulda renner det ikke ut. Det gjør det pussig nok heller ikke på norn av bilene våre. Quote Link to post
Roger jo Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 larole skrev 45 minutter siden: Men hva kaller man den saken hvor diesel renner ut om man fyller for mye? Overløp. Mulig dette hjelper Quote Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
bellen Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 larole skrev for 2 timer siden: Men hva kaller man den saken hvor diesel renner ut om man fyller for mye? Er ikke det luftigen? Ingen diesel skal renne ut hverken i noen lufting eller overløp. Første plassen det eventuelt skal renne ut er ved påfyllingen siden pumpen skal stoppe automatisk når nivået kommer opp til stussen på pumpepistolen. Quote Link to post
Mix Posted March 17, 2021 Share Posted March 17, 2021 Bra tegning @Roger jo Klarer man i tillegg/ har plass til å gå høyere enn påfyllingen med svanehalsen er man temmelig sikker på å unngå fraua fra diesel ut luftinga. Dette har vel trådstarter fått inn med teskjeer noen ganger nå... Quote Link to post
larole Posted March 17, 2021 Author Share Posted March 17, 2021 Teskje trengs. Skulle helst hatt intravenøst :-) Quote Link to post
Recommended Posts