Jump to content

Sundwind seilbåt, erfaringer?

PuttiPlutti

Recommended Posts

Seilbåt, og av alle ting produsert og levert under Saganavnet?

Ja det er faktisk sant, det er bekreftet av Sagaboats!

SAGAWIND 20 er konstruert av Tord Sundén (IF båtenes gründer) og var en kort tid på 60 tallet i produksjon. Noen få eks ble levert senere i plastferdig versjon. Produksjonen og formene ble så solgt til Finland og videreført som en del av Firma Nykras seilbåtprogram under merke SUNWIND 20.

Nykras ble dannet i 1971 som en etterfølger av Nykarleby båtbyggeri. Fra 1973 bygdes på rikssvensk ordre familieseilbåten SUNWIND 20 i serier på 40 - 50 stk. per år, til produksjonen ble nedlagt tidlig på 80-tallet

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg visste ikke at produksjonen havnet noe annet sted enn Finland. Modellene jeg kjenner er 26 og 27 som er samme skrog bortsett fra hekken. 27 er mest populær i norge. Neste størrelse er 29 som senere ble forlenget til 31 på samme måten. Og så ble den litt mordernisert med 311 som flyttet badet bak. Så var det en 35, tror jeg. Men den er sjelden og mye mer moderne.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...