Jump to content

Nye VDO instrumenter går ikke tilbake til null

vivvi

Recommended Posts

Hei!

Har laget nytt instrumentpanel og koblet opp alt med nye kabler i båten.

I den forbindelse ble det kjøpt nytt VDO voltmeter 24V og ny VDO temp måler

Startet opp i går og alt fungerer helt til motoren stanses og tenningen skrus av.

Da går ikke nevnte instrumenter tilbake til 0 posisjon - de blir stående.

Etter koblingskjemaet så har jeg forstått det slik at den ene kabelen skal til konstantstrøm og en skal til tenning.

Noen som har forslag til hva som kan være galt???

Er du sikker på at det ikke skal være sånn? Har selv hatt instrumenter som har vist siste verdi selv om tenning har blitt skrudd av. Du kan evt gjøre instrumentene helt strømløse og se om de da går tilbake til null. dersom de ikke gjør det kan det være at de skal være sånn.

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

Ny Flem.jpg

vivvi skrev for 5 timer siden:

Etter koblingskjemaet så har jeg forstått det slik at den ene kabelen skal til konstantstrøm og en skal til tenning.

Sikker på at du ikke tolker skjemaet feil? Med konstant + tilkobling vil jo ikke instrumentene falle til 0. Dessuten tappes batteriene så lenge instrumentene ikke slås av.                Normalt er der to + tilkoblinger. Den ene er fra nøkkel og er driftstrøm til instrumenter. Den andre er for lys i instrumentet og kan også tas fra samme punkt på nøkkel, men vanligvis via egen bryter slik at instrumentbelysning kan slås av og på ved behov.                              Et bilde av skjemaet hadde oppklart det meste vil jeg tro for dette hørtes rart ut.

Sitter vel spole i disse. Når de strømsettes motsetter først spolen seg strømendringen, så snur den når feltet snus. Når instrumentet mister spenning går det ikke ned til null. Prøv å skru på tenning en gang til, da går det til null. VP turteller oppfører seg ihvertfall slik (hadde en båt med 2 stk TAMD63P, begge oppførte seg likt, hvorav det ene var helt nytt).

Hadde samme problem med VDO rorindikator.  Etter at tenninga var slått av, "hang" nåla på rorindikatoren i posisjonen til drevet.

Som  "hegre" skriver koblet jeg + og lys fra tenningen, problemet løst.

Har du lignende innganger på dine instrumenter, mulig bare temp. måler, kan du prøve det. 

Må vel da tolkes at "battery (+) switched" skal over en bryter/tenning.

EB91C67C-0F4B-405E-8AEB-9906866ACB11.png.313df7567b62ee7667c2009a70733b36.png

• 2 uker senere...

Da håper jeg at instrumenter sto på null sist du forlot båten. Hvis ikke er det jo fare for tomt batteri. Antar de falt til null hvis du slo av hovedbryter.

AlfArie skrev On 18.3.2021 at 8.36:

Må vel da tolkes at "battery (+) switched" skal over en bryter/tenning.

Dette stemmer, og altså ikke direkte til batteri+ slik trådstarter muligens har tolket det.

Redigert av hegra (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...