Jump to content

Er dette er motorroms-isolasjon jeg bør vurdere?


Grand Banks jr

Recommended Posts

Nå skal jeg isolere motorrommet på nytt, med fokus på lyddemping. I kjelleren er en 41B, og familien ønsker mindre støy på tur.

 

Jeg finner mange tråder om motorroms-isolasjoner, og det koker ned til at det er diskutert 2 typer. Men jeg har kommet over noe som virker som en tredje type. Vet ikke om den er noe å vurdere...

 

Disse to er diskutert mye her inne i "alle år".

 

1) Billig isolasjon som er typisk skumgummigranulat, gjerne med type aluminiumsfolie på den ene siden.

 

Type: https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000017199

 

2) Dyrere isolasjon som består av et tynt lag skum, deretter en tung plate, deretter tykkere lag med skum og en type folie som skal beskytte skum mot å trekke olje etc samt gjøre det lettere å vaske. 

 

Type: 

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000018990

 

https://www.maritim.no/lydfelleskum-tungplate-25mm-100x50cm

 

Sistnevnte er oppgitt stort sett til å dempe ca 40 dB.  Hvilket er ganske bra. 

 

Nå har jeg kanskje kommet over en 3. type, og som jeg vurderer som innerste lag og deretter type billig med sølvfolie ytterst (nærmest motor). 

 

3?) Skumgranulat med aluminium.  Jeg klarer ikke å finne demping i dB.  Noen som kan lese databasene og forstå dette?

 

https://webshop.nettbaat.no/products/isoflock-motorisolasjonsplate

 

Motorromsisolasjon m/aluminium.
Plater av granulat 100 kg/m3. Brannhemmende og enestående lydisolasjonsevne. Godkjent ihht. ISO 4589-3 samt brannhemmet ihht. US-normen FMVSS-302. Godkjent av Det Norske Veritas - ISO 9094-1 og ISO 9094-2.

 

Jeg vil helst ha god demping, lys farge eller sølv, og selvfølgelig rimeligst mulig. Det blir en del kvadrat i motorrommet...

 

Vurderer ett lag med slike, og ett tynt lag med vanlig granulat med sølvfolie mot motor.

 

Hvilke type ville du valgt, og hvorfor? :smiley:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg brukte den du har som type 1 i mitt motorrom når jeg isolerte dette opp igjen for fire år siden, og det viser fortsatt ikke tegn til at limen skal løsne. Mener jeg brukte 3 cm tykke plater og jeg er strålendes fornøyd med resultatet. Det er veldig viktig at det ikke blir noen glipper mellom platene noen plass slik at lyd kan unslippe. Jeg har en eldre type daycruiser med motoren under dørken rett bak styreposisjonen og vi kan fint holde en samtale uten å heve stemmen betraktelig ved marsjfart. 

Link to post

Den fra Biltema med sølvfolie, får du i 50mm hos maritim. Men da uten lim.

 

Den nummer 3 ser for meg ut å være samme, bare med svart folie.

 

Det du kan gjøre i tillegg til isolasjon i motorrommet, er å feks legge bitumen/asfalt plater mellom teppe/dekksbellegg og dørken. Da vil disse dempe en goe del også.

Har sjøl kjøpt inn en mengde av disse, som skal legges før nytt teppe blir lagt, når motor er på plass.

Disse ble kjøpt på tilbud hos en lyd butikk på nett. Skal finne adressen litt senere når keg har pause fra jobben.

 

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

De beste er nok de som har en tungplate i midten og skum på begge sider.

Dvs. nr. 2 fra Biltema og det samme fra Maritim.

Av disse vil jeg holde en knapp på Biltemas utgave med "eggekartong"-form på overflaten. Dette gir en mye større overflate, og i tillegg reflekterer og fanger en slik overflate lyden langt bedre enn en slett overflate. En slik overflate er mye brukt til lydisolering av musikkrom.

Den tunge plata i midten bidrar til å dempe vibrasjoner, og dermed lyd, fra å spre seg til neste sjikt som er veggen i motorrommet.

Lim som skal brukes, eller som eventuelt er på platen, kan jeg ikke uttale meg om.

Link to post

Jeg har mye erfaring med low-e, men dem demper ikke lyd. Kun varme. Det gjør den meget godt! Tilsvarer 7-10 cm Glava. Har brukt det i huset og kontoret (garasjen).

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Jeg kjøpte 8m2 av dette i høst på tilbud.

Montere du dette først og så plater av den ene eller andre typen etterpå. Så bør du få bra demping.

Jeg skal montere disse på oppsiden under tepper, samt i benkene hvor disse er over motorrommet.

 

https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/silent-coat-vibrodamping-2mm-spl-pack-8kvm.html

Pakken kom på få dager.

Og jeg fikk raskt svar på spørsmål i forkant.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Jeg er rimelig sikker på at den jeg har ikke demper 40 dB av motorstøy fra en rekkesekser i alle fall. ?

 

Jeg har Low-e liggende på rull, så kan teste litt. Men vet ikke om det er LFLT

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Okkaby skrev 40 minutter siden:

Jeg kjøpte 8m2 av dette i høst på tilbud.

Montere du dette først og så plater av den ene eller andre typen etterpå. Så bør du få bra demping.

Jeg skal montere disse på oppsiden under tepper, samt i benkene hvor disse er over motorrommet.

 

https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/silent-coat-vibrodamping-2mm-spl-pack-8kvm.html

 

Disse er vel for å dempe vibrasjonsstøy i skroget. Blir som å holde håndflata på ei tromme. Blir ikke mye lyd da.

Slike tunge asfaltplater blir mye brukt i bil, med formål å dempe denne type støy, og hindre at slik støy forplanter seg rundt i karosseriet.

Om dette skal fungere må platene hellimes tett inntil skroget.

Det er ikke nødvendig å dekke hele skroget med plater. Man finner de riktige stedene ved å banke på skroget (eller karosseriet i en bil). Platene festes der bankingen gir mest støy, og da dempes det nærmeste omkringliggende området også. (På samme måte som man ikke trenger å dekke hele trommeskinnet med håndflata for å dempe lyden).

 

Link to post
Jannmar skrev 36 minutter siden:

 

Disse er vel for å dempe vibrasjonsstøy i skroget. Blir som å holde håndflata på ei tromme. Blir ikke mye lyd da.

Slike tunge asfaltplater blir mye brukt i bil, med formål å dempe denne type støy, og hindre at slik støy forplanter seg rundt i karosseriet.

Om dette skal fungere må platene hellimes tett inntil skroget.

Det er ikke nødvendig å dekke hele skroget med plater. Man finner de riktige stedene ved å banke på skroget (eller karosseriet i en bil). Platene festes der bankingen gir mest støy, og da dempes det nærmeste omkringliggende området også. (På samme måte som man ikke trenger å dekke hele trommeskinnet med håndflata for å dempe lyden).

 

Du har mengder med vibrasjons støy fra en 41 motor.

Det er samme materiale som er i de svarte fra Biltema. Derfor er de så tunge i forhold til de med sølvfolie.

Diskuterte dette i en eller annen tråd her inne. 

Beskjed jeg fikk fra lydfolk var at disse ville fjerne en del støy som de med sølvfolie ikke tar.

I bil bruker jeg ikke en øre på mer enn det som er fra den forlot fabrikken ? 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Man kan bruke disse:

 

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000044169

 

Eller

 

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/smeltefolie-bitumen-4-stk-2000021214

 

Jeg vurderer å bruke en av disse under dørkplatene. Samt inni noen av hulrommene' på veggene. De stopper resonanslyd og vibrasjoner. Har aldri prøvd dem i båt.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 45 minutter siden:

Man kan bruke disse:

 

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000044169

 

Eller

 

https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/smeltefolie-bitumen-4-stk-2000021214

 

Jeg vurderer å bruke en av disse under dørkplatene. Samt inni noen av hulrommene' på veggene. De stopper resonanslyd og vibrasjoner. Har aldri prøvd dem i båt.

Tror du kommer bedre ut økonomisk med å kjøpe fra butikk på nett. Enten der jeg linket til, eller feks der Sjø1 linket til.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post

Ulike matter har ulikt formål. De 3 trådstarter linker til er for å dempe luftbåren støy, eller hindre luftbåren støy å setter plater i bevegelse.

Valg av plater er viktig, og holder en knapp på versjon 2, dersom vekta tillater dette.

Like viktig er at det fullstendig omslutter støykilden (motoren).

Den beste isolasjonen får du om du klarer å lage en fullstendig tett boks rundt motoren, men den må også ha luft, og du møter noen utfordringen med luftinnsug, eksos, aksling og kablinger. I tillegg er det ikke nødvendigvis danseplass til selve isolasjonen nedi der. Det blir ikke bedre av at man gjerne skal ha service på motoren også.

 

Prøv likevel å lage ett tett isolasjonsbur rundt motoren, og avslutt ned mot skroget. (Du trenger ikke isolere skroget under motor, fordi vannet på utsiden demper dette feltet. Dessuten er det alltid noen fluider som klarer å finne veien ned hit som isolasjon ikke er så glad i. (Olje/diesel trukket isolasjon er brannfarlig, lukter ikke noe godt, og demper heller ikke så godt støy)

-Luftinntak: Luft inn til motor bør føres i gummislanger. De bør gå helt ut, eller så lange som mulig og gjerne med bøy, slik at lydbølgene 'slås i hel'. Bare pass på at den/de har stor nok diameter. En dieselmotor skal ha ufattelige mengder med luft.

-Aksel: Foreslår å gjøre åpningen så liten som mulig, og la gjerne akslingen gå gjennom en gummislange også.

-Kabel/ wire gjennomføringer

-Eksos: Må nødvendigvis ha plass til å bevege på seg, og har også noen varmetekniske utfordringer å tenke på. Eksospotte virker, så om du ikke har dette kommer den høyt på lista. 

 

Husk også at alle mekaniske forbindelser for prøver å holde motoren fast, vil overføre energi til sine omgivelser. Propell, lager og oppheng (inkl oppheng for eksos) kan også overføre mye støy til skroget, som er vanskelig å dempe etterpå.

 

Bitumen-plater har som funksjon å begrense platevibrasjoner. Da har allerede støyen forplantet seg i skroget/platene.

Dette kapittelet av støydemping tar du evt etterpå, fordi det da blir litt klarere hvilke plater som vibrerer og ved hvilke turtall.

Link to post

@Havarita, så når motorrom nå er strippet helt ned vil du anbefale de platene som er firelags laminerte, med "tyngre" skum, tungplate, lettere skum og folie? Det er de jeg heller mot selv, selv om lommebok heller mot rene lydfelleskum med aluminium.

 

Kan oppdatere tråden med at lydfelleskumplatene med tungplater hos Maritim er "bølgete". Var en tur innom i dag.

20210323_103832.jpg.48558e91573c40efeacf09ea0874cf2d.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...