Grand Banks jr Startet 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 21.Mars.2021 Nå skal jeg isolere motorrommet på nytt, med fokus på lyddemping. I kjelleren er en 41B, og familien ønsker mindre støy på tur. Jeg finner mange tråder om motorroms-isolasjoner, og det koker ned til at det er diskutert 2 typer. Men jeg har kommet over noe som virker som en tredje type. Vet ikke om den er noe å vurdere... Disse to er diskutert mye her inne i "alle år". 1) Billig isolasjon som er typisk skumgummigranulat, gjerne med type aluminiumsfolie på den ene siden. Type: https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000017199 2) Dyrere isolasjon som består av et tynt lag skum, deretter en tung plate, deretter tykkere lag med skum og en type folie som skal beskytte skum mot å trekke olje etc samt gjøre det lettere å vaske. Type: https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000018990 https://www.maritim.no/lydfelleskum-tungplate-25mm-100x50cm Sistnevnte er oppgitt stort sett til å dempe ca 40 dB. Hvilket er ganske bra. Nå har jeg kanskje kommet over en 3. type, og som jeg vurderer som innerste lag og deretter type billig med sølvfolie ytterst (nærmest motor). 3?) Skumgranulat med aluminium. Jeg klarer ikke å finne demping i dB. Noen som kan lese databasene og forstå dette? https://webshop.nettbaat.no/products/isoflock-motorisolasjonsplate Motorromsisolasjon m/aluminium. Plater av granulat 100 kg/m3. Brannhemmende og enestående lydisolasjonsevne. Godkjent ihht. ISO 4589-3 samt brannhemmet ihht. US-normen FMVSS-302. Godkjent av Det Norske Veritas - ISO 9094-1 og ISO 9094-2. Jeg vil helst ha god demping, lys farge eller sølv, og selvfølgelig rimeligst mulig. Det blir en del kvadrat i motorrommet... Vurderer ett lag med slike, og ett tynt lag med vanlig granulat med sølvfolie mot motor. Hvilke type ville du valgt, og hvorfor? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
bellen Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Jeg brukte den du har som type 1 i mitt motorrom når jeg isolerte dette opp igjen for fire år siden, og det viser fortsatt ikke tegn til at limen skal løsne. Mener jeg brukte 3 cm tykke plater og jeg er strålendes fornøyd med resultatet. Det er veldig viktig at det ikke blir noen glipper mellom platene noen plass slik at lyd kan unslippe. Jeg har en eldre type daycruiser med motoren under dørken rett bak styreposisjonen og vi kan fint holde en samtale uten å heve stemmen betraktelig ved marsjfart. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Den fra Biltema med sølvfolie, får du i 50mm hos maritim. Men da uten lim. Den nummer 3 ser for meg ut å være samme, bare med svart folie. Det du kan gjøre i tillegg til isolasjon i motorrommet, er å feks legge bitumen/asfalt plater mellom teppe/dekksbellegg og dørken. Da vil disse dempe en goe del også. Har sjøl kjøpt inn en mengde av disse, som skal legges før nytt teppe blir lagt, når motor er på plass. Disse ble kjøpt på tilbud hos en lyd butikk på nett. Skal finne adressen litt senere når keg har pause fra jobben. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Jannmar Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 De beste er nok de som har en tungplate i midten og skum på begge sider. Dvs. nr. 2 fra Biltema og det samme fra Maritim. Av disse vil jeg holde en knapp på Biltemas utgave med "eggekartong"-form på overflaten. Dette gir en mye større overflate, og i tillegg reflekterer og fanger en slik overflate lyden langt bedre enn en slett overflate. En slik overflate er mye brukt til lydisolering av musikkrom. Den tunge plata i midten bidrar til å dempe vibrasjoner, og dermed lyd, fra å spre seg til neste sjikt som er veggen i motorrommet. Lim som skal brukes, eller som eventuelt er på platen, kan jeg ikke uttale meg om. Sitér dette innlegget Link to post
horg Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Vurderer disse selv, noen med erfaring? https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=147077849, https://low-e.no/ Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Jeg har mye erfaring med low-e, men dem demper ikke lyd. Kun varme. Det gjør den meget godt! Tilsvarer 7-10 cm Glava. Har brukt det i huset og kontoret (garasjen). Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Kanalkapteinen Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Vil det være mulig å male overflaten på den sorte plata fra Biltema for å få den litt lysere tro? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
Okkaby Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Kanalkapteinen skrev On 21.3.2021 at 15.28: Vil det være mulig å male overflaten på den sorte plata fra Biltema for å få den litt lysere tro? Vis hele sitatet Bør vel gå bra å gi de en gang lys spray tenker jeg. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Jeg kjøpte 8m2 av dette i høst på tilbud. Montere du dette først og så plater av den ene eller andre typen etterpå. Så bør du få bra demping. Jeg skal montere disse på oppsiden under tepper, samt i benkene hvor disse er over motorrommet. https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/silent-coat-vibrodamping-2mm-spl-pack-8kvm.html Pakken kom på få dager. Og jeg fikk raskt svar på spørsmål i forkant. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
horg Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Grand Banks jr skrev On 21.3.2021 at 15.24: Jeg har mye erfaring med low-e, men dem demper ikke lyd. Kun varme. Det gjør den meget godt! Tilsvarer 7-10 cm Glava. Har brukt det i huset og kontoret (garasjen). Vis hele sitatet Beskrivelse 4LFLT reduserer ofte plagsom støy med inntil 40 db, se egen test Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 (redigert) Jeg er rimelig sikker på at den jeg har ikke demper 40 dB av motorstøy fra en rekkesekser i alle fall. ? Jeg har Low-e liggende på rull, så kan teste litt. Men vet ikke om det er LFLT Redigert 21.Mars.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jannmar Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Okkaby skrev On 21.3.2021 at 15.48: Jeg kjøpte 8m2 av dette i høst på tilbud. Montere du dette først og så plater av den ene eller andre typen etterpå. Så bør du få bra demping. Jeg skal montere disse på oppsiden under tepper, samt i benkene hvor disse er over motorrommet. https://www.brlelectronics.no/no/artiklar/silent-coat-vibrodamping-2mm-spl-pack-8kvm.html Vis hele sitatet Disse er vel for å dempe vibrasjonsstøy i skroget. Blir som å holde håndflata på ei tromme. Blir ikke mye lyd da. Slike tunge asfaltplater blir mye brukt i bil, med formål å dempe denne type støy, og hindre at slik støy forplanter seg rundt i karosseriet. Om dette skal fungere må platene hellimes tett inntil skroget. Det er ikke nødvendig å dekke hele skroget med plater. Man finner de riktige stedene ved å banke på skroget (eller karosseriet i en bil). Platene festes der bankingen gir mest støy, og da dempes det nærmeste omkringliggende området også. (På samme måte som man ikke trenger å dekke hele trommeskinnet med håndflata for å dempe lyden). Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Er det helt slutt på blymatter ? Man monterte dette bak vanlig motorromisolasjon. Maritim hadde dette i sortimentet før. Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Jannmar skrev On 21.3.2021 at 16.43: Disse er vel for å dempe vibrasjonsstøy i skroget. Blir som å holde håndflata på ei tromme. Blir ikke mye lyd da. Slike tunge asfaltplater blir mye brukt i bil, med formål å dempe denne type støy, og hindre at slik støy forplanter seg rundt i karosseriet. Om dette skal fungere må platene hellimes tett inntil skroget. Det er ikke nødvendig å dekke hele skroget med plater. Man finner de riktige stedene ved å banke på skroget (eller karosseriet i en bil). Platene festes der bankingen gir mest støy, og da dempes det nærmeste omkringliggende området også. (På samme måte som man ikke trenger å dekke hele trommeskinnet med håndflata for å dempe lyden). Vis hele sitatet Du har mengder med vibrasjons støy fra en 41 motor. Det er samme materiale som er i de svarte fra Biltema. Derfor er de så tunge i forhold til de med sølvfolie. Diskuterte dette i en eller annen tråd her inne. Beskjed jeg fikk fra lydfolk var at disse ville fjerne en del støy som de med sølvfolie ikke tar. I bil bruker jeg ikke en øre på mer enn det som er fra den forlot fabrikken ? Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Okkaby Svart 21.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 21.Mars.2021 Mix skrev On 21.3.2021 at 17.19: Er det helt slutt på blymatter ? Man monterte dette bak vanlig motorromisolasjon. Maritim hadde dette i sortimentet før. Vis hele sitatet Er vel bitumen/asfalt plater i forskjellige typer som har tatt over for bly Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Grand Banks jr Svart 22.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Man kan bruke disse: https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000044169 Eller https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/smeltefolie-bitumen-4-stk-2000021214 Jeg vurderer å bruke en av disse under dørkplatene. Samt inni noen av hulrommene' på veggene. De stopper resonanslyd og vibrasjoner. Har aldri prøvd dem i båt. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
7 knop Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Jeg har sendt deg en Im Sitér dette innlegget Link to post
Sjø1 Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Ta en titt her : https://www.bilkomponenter.no/categories/dempematter snakk med Sondre så fikser han noe til deg Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 22.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2021 Grand Banks jr skrev On 22.3.2021 at 6.52: Man kan bruke disse: https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/lyddempingsplate-2000044169 Eller https://www.biltema.no/bil---mc/biltilbehor/lydisolering/smeltefolie-bitumen-4-stk-2000021214 Jeg vurderer å bruke en av disse under dørkplatene. Samt inni noen av hulrommene' på veggene. De stopper resonanslyd og vibrasjoner. Har aldri prøvd dem i båt. Vis hele sitatet Tror du kommer bedre ut økonomisk med å kjøpe fra butikk på nett. Enten der jeg linket til, eller feks der Sjø1 linket til. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Svabergindianer1 Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 >Stratocell Whisper http://www.reidarsvendsen.no/stoeydemping/stratocell-whisper.aspx Sitér dette innlegget Link to post
Okkaby Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Svabergindianer1 skrev On 23.3.2021 at 9.14: >Stratocell Whisper http://www.reidarsvendsen.no/stoeydemping/stratocell-whisper.aspx Vis hele sitatet Å hva er prisen på disse? Fikk aldri noe svar på min forespørsel forrige vinter. Sitér dette innlegget http://www.fuel-flow.no Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra www.fuel-flow.no Link to post
Svabergindianer1 Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Mellom 550 og 650 kr kvadraten vil jeg tro. Lett å montere og isolerer godt. det er flere som forhandler denne isolasjonen. fås både i hvit og svart/grå mener jeg Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 23.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Ulike matter har ulikt formål. De 3 trådstarter linker til er for å dempe luftbåren støy, eller hindre luftbåren støy å setter plater i bevegelse. Valg av plater er viktig, og holder en knapp på versjon 2, dersom vekta tillater dette. Like viktig er at det fullstendig omslutter støykilden (motoren). Den beste isolasjonen får du om du klarer å lage en fullstendig tett boks rundt motoren, men den må også ha luft, og du møter noen utfordringen med luftinnsug, eksos, aksling og kablinger. I tillegg er det ikke nødvendigvis danseplass til selve isolasjonen nedi der. Det blir ikke bedre av at man gjerne skal ha service på motoren også. Prøv likevel å lage ett tett isolasjonsbur rundt motoren, og avslutt ned mot skroget. (Du trenger ikke isolere skroget under motor, fordi vannet på utsiden demper dette feltet. Dessuten er det alltid noen fluider som klarer å finne veien ned hit som isolasjon ikke er så glad i. (Olje/diesel trukket isolasjon er brannfarlig, lukter ikke noe godt, og demper heller ikke så godt støy) -Luftinntak: Luft inn til motor bør føres i gummislanger. De bør gå helt ut, eller så lange som mulig og gjerne med bøy, slik at lydbølgene 'slås i hel'. Bare pass på at den/de har stor nok diameter. En dieselmotor skal ha ufattelige mengder med luft. -Aksel: Foreslår å gjøre åpningen så liten som mulig, og la gjerne akslingen gå gjennom en gummislange også. -Kabel/ wire gjennomføringer -Eksos: Må nødvendigvis ha plass til å bevege på seg, og har også noen varmetekniske utfordringer å tenke på. Eksospotte virker, så om du ikke har dette kommer den høyt på lista. Husk også at alle mekaniske forbindelser for prøver å holde motoren fast, vil overføre energi til sine omgivelser. Propell, lager og oppheng (inkl oppheng for eksos) kan også overføre mye støy til skroget, som er vanskelig å dempe etterpå. Bitumen-plater har som funksjon å begrense platevibrasjoner. Da har allerede støyen forplantet seg i skroget/platene. Dette kapittelet av støydemping tar du evt etterpå, fordi det da blir litt klarere hvilke plater som vibrerer og ved hvilke turtall. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 @Havarita, så når motorrom nå er strippet helt ned vil du anbefale de platene som er firelags laminerte, med "tyngre" skum, tungplate, lettere skum og folie? Det er de jeg heller mot selv, selv om lommebok heller mot rene lydfelleskum med aluminium. Kan oppdatere tråden med at lydfelleskumplatene med tungplater hos Maritim er "bølgete". Var en tur innom i dag. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Grand Banks jr Svart 23.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2021 Er det noen som forstår grafen om Stratocell Whisperer? https://www.boatlab.no/amfilerating/file/download/file_id/20127/ Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.