Jump to content

Oljebeholder til propellhylse

Gazzol

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt ny seilbåt. Jeg ser at propellhylsa mangler denne beholderen som tilfører olje gjennom en liten slange. Etter en del googling finner jeg ingen som ligner.

Er det noen som kan tipse om hvor en denne eller en lignende kan kjøpes. Det er sikkert en enkel sak å lage en løsning selv, men jeg vil helst at det skal se OK ut.

Dette er en hylse uten lufteskrue, kun en nippel for tilførsel av olje.

En annen ting er at det er litt foruroligende at beholderen er borte. Det kan bety at hylsa har vært uten smøring i lengre tid. Er det en enkel måte å sjekke tilstanden til hylsa på mens båten ligger på land?

oljebeholder_pakkboks.jpg

Maritim selger slike oljebeholdere. Denne har en nippel i lokket også, den du har ser lik ut som de som står på baugpropellene. Men er du helt sikker på at den pakkboksen du har skal ha oljesmøring?

https://www.maritim.no/oljebeholder-m-slange-for-pakkboks

Edited by Komodo (see edit history)

Det stikker en slangestump på ca 30cm ut fra nippelen og ut i løse lufta. Den er i tillegg gulbrun innvendig så jeg regner med at det har stått olje i den. Jeg skal fjerne den fra hylsa så da vil jeg kanskje se spor av olje.

Oljen er for å smøre tetningsringene, så lenge pakkboksen ikke lekker er de tenkelig OK. Beholderen med olje skal stå min 30 cm over vannlinjen for å sikre at der ikke kommer vann in i pakkboksen ved en evt lekkasje. 

Det høres ut som en god test, så det er bare å få tak i denne beholderen. Jeg fulgte tipset om at det satt slike på baugpropeller og da poppet det opp en tilsvarende som vist på bildet:) Sjekker med Sleipner om de kan levere den.