Jump to content

Bomkjøp?? Gråolje og feil oppgitt årsmodell?

Lassesos

Recommended Posts

Hei, kjøpte en båt med suzuki df115 motor, oppdaget nå at olja er grå, motoren ble oppgitt til 2003modell, men finner et skilt CE 2001. Har kontaktet selger, men han har da selvfølgelig ikke visst om at olja er grå, evt hva som kan være årsaken.  Hva tenker dere? Både med olja og årsmodell mtp det merket jeg fant, kan det være en 2001 modell motor?

16166030044483956889768443853056.jpg

2001 eller 2003 spiller vel liten rolle, motoren er uansett snart 20 år gammel. Dessverre må jeg si at det kanskje er begrenset hva man kan forvente, i alle fall påhviler det et visst ansvar (undersøkelsesplikt) også hos kjøper i forkant av en slik handel. Muligens vil vel også prisen ha betydning for hvor god sak du har her, du nevnte at du hadde kjøpt båt og motor billig?

Redigert av "Mathilde" (see edit history)

Som "Mathilde" påpeker, så har du som kjøper en viss undersøkelses plikt. På første generasjons Suzuki 4t motorer (2001 - ca 2008) er tæring av adapterplate / eksos ett kjent problem. Dette vil medføre vann i oljen / grå olje. Siden du også fikk båten til en billig penge så vil jeg tro du har en dårlig sak mot selger. Bilde av stammen på motoren viser også at den ikke akkurat er godt holdt / passet på. Jeg ville i alle fall ikke ha latt motoren min blitt seende ut som denne. Så i mine øyne er det vanskelig å kunne på berope seg at man ikke burde anta at denne motoren kunne ha skjulte problemer.

Klistre lappen viser bare når motoren er CE godkjent. Ikke års modell. Men uansett så er det helt vanlig at det er salgs år som regnes som årsmodell på båtmotorer. Men motor nummeret vil kunne si hvilket år motoren er produsert. Adapter platen kan sveises eller skiftes, men billig er det ikke.

Å ta dette videre med tidligere eier tror jeg kan være vanskelig om ikke kjøpet er så nylig at du kan kreve kjøpet hevet i forhold til kjøpsloven og eier ikke har fraskrevet seg reklamasjons rett. (Selges som forevist). Men dette kan nok "Båtadvokaten" her på forumet svare deg bedre på enn meg. :saint:

Det første sifferet i motorens serienummer forteller årsmodellen. F.eks. 3 for 2003.

383842271_df115-rsmodell.jpg.df3bf09e9ba843c8a5fb5dd54bba08a3.jpg

Her en DF90 2005-modell

df90.jpg.4142ed1ba7675cce95e37d54a47759b4.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Det hel kommer vel an på hva som er blitt sagt og avtalt i forbindelse med kjøpet. Hvordan har selger beskrevet motorens tilstand, service status etc. Er faktisk tilstand i strid med hvordan den ble beskrevet kan selger ha opptrådt uærlig. 
Årsmodell avvik på 2 år for en så gammel motor er ikke noe å bry seg om, verre med oljen. 
De lærde diskuterer vel fortsatt denne omtalte «undersøkelsesplikten». Står litt mer om det her:

http://www.baatjuss.no/blog1.php/2010/10/20/myten-om-kjopers-undersokelsesplikt

Uansett, det hadde jo ikke vært dumt å sjekket oljepeilepinnen, både før og etter prøvekjøring.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Jeg skal ikke si hva som er rett eller galt i denne saken. Men jeg har en båt som er produsert i 2014. Den er levert i 2015. Inngikk avtale om kjøp i 2014. På kvitteringen står det båt/motor 2015 modell. Med det vil nok mange markedsføre den som en 2015 ved salg. Bilbransjen gjør det samme. 

Jeg vet at dette har vert diskutert tidligere. Mener konklusjonen var at så lenge det ikke er vesentlig endring i motor, så selger forhandlere "overliggere" som "nye" motorer. De betrakter salgsdato som alder på motor i henhold til reklamasjon og verdi..

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)

Kan godt være at den bare har feil olje da..... Kjenner ikke Suzuki men om de skal ha Mineralsk olje og den har fått Syntetisk så kan det være årsak til grå olje. (Syntetisk olje har dårlige egenskaper mot kondens).

Ta et oljeskift med flush så du får ut all gammel morro. På med ny riktig olje. Kjør en stund og sjekk igjen. 

Blir oljen da grå igjen har du garantert korrosjonsskade i adapterplata/bunnpanne. Begge deler kan skiftes om du er litt nevenyttig. 

The Saint skrev for 16 timer siden:

Klistre lappen viser bare når motoren er CE godkjent. Ikke års modell. Men uansett så er det helt vanlig at det er salgs år som regnes som årsmodell på båtmotorer.

Så en 2000-modell som står på lager i 5 år før den blir solgt, forvandles på salgsdagen til en 2005-modell ?

Min erfaring er at i alle fall forsikringsselskapene driter i salgsår. De regner alderen på motoren fra det året den aktuelle motoren kom på markedet, altså den reelle årsmodellen. 

Redigert av Jannmar (see edit history)
jerognal skrev for 8 timer siden:

Kan godt være at den bare har feil olje da..... Kjenner ikke Suzuki men om de skal ha Mineralsk olje og den har fått Syntetisk så kan det være årsak til grå olje. (Syntetisk olje har dårlige egenskaper mot kondens).

Ta et oljeskift med flush så du får ut all gammel morro. På med ny riktig olje. Kjør en stund og sjekk igjen. 

Blir oljen da grå igjen har du garantert korrosjonsskade i adapterplata/bunnpanne. Begge deler kan skiftes om du er litt nevenyttig. 

Det er nok ingenting som tilsier at en moderne 4-takter må ha mineralsk olje og ikke syntetisk. 

Det mest vanlige er nok delsyntetisk, både på båt og bil. Iallefall det jeg bruker til lands og til vanns :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Jannmar skrev for 8 timer siden:

Så en 2000-modell som står på lager i 5 år før den blir solgt, forvandles på salgsdagen til en 2005-modell ?

Min erfaring er at i alle fall forsikringsselskapene driter i salgsår. De regner alderen på motoren fra det året den aktuelle motoren kom på markedet, altså den reelle årsmodellen. 

Her er det mange faktorer som spiller inn, blant annet dokumentasjon. Jeg har selv en Yamaha 9.9 Sport som er produsert i 2017, men solgt som ny i 2018 med Securemark. I forsikrings papirene mine så står det at det er en 2018 modell. Har også en båt som ikke ble produsert etter 1977, men er solgt som ny i 1979. I alle dens papirer så står det at det er en 1979 modell, inkludert i forsikrings papirene. Var også dette den ble takstert etter når jeg hadde skade på den.

Så, nei. Alle forsikrings selskaper driter ikke i dette.

The Saint skrev for 2 timer siden:

Her er det mange faktorer som spiller inn, blant annet dokumentasjon. Jeg har selv en Yamaha 9.9 Sport som er produsert i 2017, men solgt som ny i 2018 med Securemark. I forsikrings papirene mine så står det at det er en 2018 modell. Har også en båt som ikke ble produsert etter 1977, men er solgt som ny i 1979. I alle dens papirer så står det at det er en 1979 modell, inkludert i forsikrings papirene. Var også dette den ble takstert etter når jeg hadde skade på den.

Så, nei. Alle forsikrings selskaper driter ikke i dette.

Helt normalt at en påhengsmotor årsmodell 2018 ble produsert i 2017.

Det må nesten være slik, om produsenten skal ha 2018-modellen klar til salg i 2018.

Det finnes et fasitsvar på dette:

Produksjonsåret er det året motoren ble produsert. Punktum.

Årsmodellen er det året den årsmodellen den aktuelle motoren ble presentert og markedsført som av produsenten. Punktum.

Jeg skrev forsikringsselskapene i flertall i mitt innlegg. Den erfaring jeg sikter til gjelder det selskapet jeg hadde da jeg høstet denne erfaringen. Hvordan andre selskaper opererer skal jeg ikke uttale meg om, men jeg er ikke i tvil om at det finnes en grense for hvor lenge en motor kan ligge på lager og så markedsføres/selges som salgsårets årsmodell. Det skjer jo ofte ikke ubetydelige forandringer på disse motorene fra det ene året til det andre, og at kjøpere føler seg lurt når de er blitt "forledet" til å tro at de har kjøpt en årsmodell nyere enn det de har fått, har jeg stor forståelse for. Uansett avslag i pris er ikke dette noen god følelse. Flere poster her på forumet har innlegg i sammenheng med dette.

Slik jeg leser det er årsaken til at TS @Lassesos tar opp dette forholdet, ikke at han mener 2 års forskjell utgjør noe vesentlig på en 20 år gammel motor, men det gir ham en grunnleggende uggen følelse og skepsis til hele handelen, når han ser at han ikke har fått de forventede riktige opplysninger fra selgeren. 

Redigert av Jannmar (see edit history)
Lassesos skrev for 3 timer siden:

Takker for svar. @jerognal hvordan flushe? Helle inn diesel og vri på nøkkelen?

Skal du flushe en motor så pumper ny du olje igjennom motoren til den er ren. Oljen skal helst ha en viss temperatur. (Man kan bruke billig olje til dette). Man kan kjøre oljen i "loop" om man har filter og magnet utskiller i "loop`n". Finnes også spesiell flushe olje. Dette krever litt utstyr.

Men en måte det er mulig å gjøre tilsvarende på er å tømme motoren for olje, fylle på ny ren olje. For å tømme motoren helt for olje så bør den være varm. OBS: Ikke rus motoren med dårlig olje, men la den gå varm på tomgang.

Tapp av oljen og fyll på ny. Dette gjør du til motor oljen er helt ren. så skifter du olje filter og fyller på ny olje.

Jannmar skrev for 8 timer siden:

Helt normalt at en påhengsmotor årsmodell 2018 ble produsert i 2017.

Det må nesten være slik, om produsenten skal ha 2018-modellen klar til salg i 2018.

Det finnes et fasitsvar på dette:

Produksjonsåret er det året motoren ble produsert. Punktum.

Årsmodellen er det året den årsmodellen den aktuelle motoren ble presentert og markedsført som av produsenten. Punktum.

Jeg skrev forsikringsselskapene i flertall i mitt innlegg. Den erfaring jeg sikter til gjelder det selskapet jeg hadde da jeg høstet denne erfaringen. Hvordan andre selskaper opererer skal jeg ikke uttale meg om, men jeg er ikke i tvil om at det finnes en grense for hvor lenge en motor kan ligge på lager og så markedsføres/selges som salgsårets årsmodell. Det skjer jo ofte ikke ubetydelige forandringer på disse motorene fra det ene året til det andre, og at kjøpere føler seg lurt når de er blitt "forledet" til å tro at de har kjøpt en årsmodell nyere enn det de har fått, har jeg stor forståelse for. Uansett avslag i pris er ikke dette noen god følelse. Flere poster her på forumet har innlegg i sammenheng med dette.

Slik jeg leser det er årsaken til at TS @Lassesos tar opp dette forholdet, ikke at han mener 2 års forskjell utgjør noe vesentlig på en 20 år gammel motor, men det gir ham en grunnleggende uggen følelse og skepsis til hele handelen, når han ser at han ikke har fått de forventede riktige opplysninger fra selgeren. 

Vel her er jeg ikke helt enig med deg.

Jo produksjons året er det som står på motoren. Ferdig med den saken. 

Men det som regnes som årsmodell er som tidligere nevnt i tråden av Sørlandet2 er normalt salgs år om det ikke er vesentlige endringer på motor. (Modell skifte). Men det er ingen standard som følges av alle.

Jeg har en 2003 modell Golf 4 som er solgt som ny i slutten av 2002. På denne så er det enkelte betydlige endringer mellom disse årsmodellene. Om jeg bestiller deler til en 2002 modell så er det mange deler som ikke passer. Pakninger osv. Allikevel så står det i papirene til bilen fra Statens Vegvesen at denne bilen er en 2002 modell. Ergo, av forsikrings selskapet mitt så blir den takstert utifra at det er en 2002 modell. Dette til tross for at bilen ikke skulle ha vært solgt før 2003.

Min Yamaha 9.9 ble produsert og importert i 2017 og solgt som ny overligger i 2018. Papirene i fra forhandler og Securmark sier at det er en 2018 modell. (Har all dokumentasjon på motoren).

I min tidligere jobb hvor vi kun jobbet med forsikrings skader, var alltid det som sto i papirene til kjøretøy det som ble regnet som årsmodell. Vi hadde en del forviklinger med dette på biler som var brukt importert. Om det ikke var dokumentert årsmodell, så var det hva som sto på motor / ramme nummer.

Det som tråd starter her lurte på var om han hadde blitt lurt i henhold til årstall på CE merkingen som sto på motor. Men CE merkingen har ingen ting med hvor gammel motoren er.

The Saint skrev 1 time siden:

Vel her er jeg ikke helt enig med deg.

Jeg har en 2003 modell Golf 4 som er solgt som ny i slutten av 2002. På denne så er det enkelte betydlige endringer mellom disse årsmodellene. Om jeg bestiller deler til en 2002 modell så er det mange deler som ikke passer. Pakninger osv. Allikevel så står det i papirene til bilen fra Statens Vegvesen at denne bilen er en 2002 modell. Ergo, av forsikrings selskapet mitt så blir den takstert utifra at det er en 2002 modell. Dette til tross for at bilen ikke skulle ha vært solgt før 2003.

Jeg kan ikke se annet enn at vi sier det samme.

Du har en 2003 modell golf, og det er selvfølgelig produsenten/Volkswagen som har bestemt at dette er en 2003 modell.

Hva Statens Vegvesen, Forsikringsselskapet eller tante Olga mener er knekkende likegyldig. Bilen er og blir en 2003 modell. At mange deler ikke passer når du bestiller deler til en 2002 modell er ikke det minste forunderlig, når det, som du sier, er enkelte betydelige endringer mellom disse årsmodellene.

Lassesos skrev for 4 timer siden:

Vurderer å gi opp ja, prøver med oljebytte nu i påsken  og tar en time på vannet for å se hvordan olja blir seende ut? 

Ikke gi opp. Selv om det skulle vise seg at det er adapter plata som er tæret så er det mange gode TIG sveisere her i området. Mye industri vet du.  Sikkert noen som kan sveise dette for deg for en rimelig penge. :saint:

Teerex skrev On 26.3.2021 at 2.30:

Det er nok ingenting som tilsier at en moderne 4-takter må ha mineralsk olje og ikke syntetisk. 

Det mest vanlige er nok delsyntetisk, både på båt og bil. Iallefall det jeg bruker til lands og til vanns :smiley:

Ja et godt kompromiss er delsyntetisk, men til min Yamaha F50 står det uttrykkelig i manual "ONLY MINERAL OIL". Så da får den det. Bakdelen med mineralsk er at den må skiftes hvert år. Fordelen er at den tåler kondens uten å bli hvit. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...