mavi Startet 24.Mars.2021 Link til dette innlegget Startet 24.Mars.2021 Første redningsvester vi hadde til dattera var 3-12kg da ho var ganske lita i forfjorsommer. Ho har nå blitt for stor til den gamle vesten så ny må handles. V Ho veier i dag 13-14kg så kommer bleie og klær i tillegg. Bør vi velge en 15-30kg vest eller 5-15kg vest? Heller litt mot det første sånn at ho kan ha vesten lenger. Jeg tenker og at de i teorien bør ha mer margin på å snu ungen om uhellet er ute, men frykter de kan bli litt klumpete for ei som nærmer seg 2år. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Oppdriften i vesten er den samme uansett hvilken størrelse du velger. Angitt vekt er bare en pekepinn på hvor omfangsrik og godt kledd unge vesten passer på. Det viktigste er at vesten sitter rimelig bra og at den har en utforming og smidighet som gjør at ungen ikke hater vesten. Har testet flere vester på ungene mine, og man kan ikke gå ut ifra at de snur ungen rundt hvis du legger de uti på magen. Det gjelder skikkelige flytevester med krage og hele pakka også. Flyteelementene foran blir som en flåte som flyter stabilt med ungen oppå. Lander ungen skrått, med bena eller hodet først evt på rygg funker det. Behold gamlevesten til sommer med badetøy og kjøp en ny med plass til ull og regntøyet under. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jannmar Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 mons skrev 33 minutter siden: Flyteelementene foran blir som en flåte som flyter stabilt med ungen oppå. Her er du nok dessverre helt på jordet. Hensikten med å ha de store flyteelementene foran er at de skal snu ungen rundt, slik at ungen blir liggende på rygg, med ansiktet opp, og følgelig blir flyteelementene da oppå ungen. Om det funker i alle situasjoner er en annen sak. Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) mavi skrev for 8 timer siden: Ho veier i dag 13-14kg så kommer bleie og klær i tillegg. Bør vi velge en 15-30kg vest eller 5-15kg vest? Prøv vestene vestene på ungen, og velg den som virker mest komfortabel. Redningsvest til barn er "forbruksmateriell". Med det mener jeg at de må byttes kontinuerlig, etter hvert som barnet vokser, akkurat som sko. Det viktigste er at man ikke kjøper en alt for stor vest, som barnet skal vokse i. Vesten må sitte tett og godt for å fungere optimalt. Ta en titt på redningsselskapet sine sider om redningsvester til barn, og kjøp en vest av de modellene de anbefaler. Du trenger ikke kjøpe vesten av de. Du får de samme vestene i andre butikker også. Redigert 25.Mars.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Tror du misforstår Janmar. Jeg har testet med unger i alle størrelser. Hvis du legger små unger på mage i vannet blir de liggende oppå elementene med ansiktet ned i vannet. Jeg vet at det ikke er hensikten, men det er realiteten. Ikke prøv slike tester hvis du ikke har lært spebarn å trives under vann! Sitér dette innlegget Mons Link to post
Jannmar Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 (redigert) mons skrev for 2 timer siden: Tror du misforstår Janmar. Jeg har testet med unger i alle størrelser. Hvis du legger små unger på mage i vannet blir de liggende oppå elementene med ansiktet ned i vannet. Jeg vet at det ikke er hensikten, men det er realiteten. Sorry så mye @mons. Ser nå at jeg har misforstått, da jeg først tolket ditt innlegg slik at du mente at hensikten med flyteelementene foran, var at barnet skulle bli liggende oppå elementene, med ansiktet ned mot vannet. Redigert 25.Mars.2021 av Jannmar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Hej Vilken vikt som står i västen har inte så stor betydelse. Bara västen går att knäppa riktigt så räcker det, bättre med en väst som sitter tätt än en som är för stor. Detta enligt SSRS i Sverige Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Jeg har testet dette må barn som flyter på magen, ja det stemmer så lenge de ligger stille. Spreller de så snur vesten barnet. Men et bevisstløst barn kan faktisk bli liggende på magen i stille sjø og drukne, sannsynligheten er liten, og sammenlignet alternativet uten vest der sannsynligheten 100% for drukning er det bare å se bort fra at barnet flyter oppå vesten. De oppblåsbare er bedre (jeg har prøvd med meg selv om ansiktet er ikke vannet selv om du flyter oppå vesten, 275 N vest), men da må barna være litt større så de ikke leker med utløseren (min erfaring med to stykker er ca skolealder). Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Ove T Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 olews skrev 19 minutter siden: De oppblåsbare er bedre (jeg har prøvd med meg selv om ansiktet er ikke vannet selv om du flyter oppå vesten, 275 N vest), men da må barna være litt større så de ikke leker med utløseren (min erfaring med to stykker er ca skolealder). Hej Enligt Baltic skall barn som väger mindre än 45 kg inte ha uppblåsbar väst utan en räddningsväst med fast flytmaterial. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
mavi Svart 25.Mars.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Takk for gode svar. Var ikke klar over at det var samme mengde flyteelement så da skal jeg få testet vesten vi har først og se om den er stor nok. Mistenker at vi må opp en størrelse når en tar hensyn til dress og ull, men skal få testet først. Vi håper på noen småturer i påska om været blir fint. Sitér dette innlegget Link to post
Kanalkapteinen Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 mons skrev for 1 time siden: Tror du misforstår Janmar. Jeg har testet med unger i alle størrelser. Hvis du legger små unger på mage i vannet blir de liggende oppå elementene med ansiktet ned i vannet. Jeg vet at det ikke er hensikten, men det er realiteten. Ikke prøv slike tester hvis du ikke har lært spebarn å trives under vann! Dette har jeg også erfart. Det burde kunne løses lett av produsentene ved at det ene flyteelementet på magen hadde litt mer oppdrift enn det andre, slik at vesten ikke kunne være stabil med flyteelementene ned. Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
UngeWiig Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Anbefaler RS sin vest til de minste. Var på babysvømming med datteren min, og der viste instruktøren at denne virket å snur barnet, ved å kaste hun fra bassengkanten.. snudde seg på veldig kort tid ? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 25.Mars.2021 Link til dette innlegget Svart 25.Mars.2021 Hvis barnet er så trygg i vannet kan du stå i bassenget og vente når instruktøren kaster barnet uten vest, rett til bunns (men du griper gjerne tak i barnet lenge før det). Det var virkelig skremmende, så vestepåbudet var absolutt både på brygga og ombord. Men som unge/voksne sitter det fremdeles i ryggmargen. Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.