Corvin17 Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Når både utvendige og interne anoder på påhengsen er byttet samtidig, gir da en inspeksjon av de utvendige anodene noen indikasjon på hvordan det står til med de interne anodene? Eller må de interne åpnes for å inspiseres? Quote Link to post
Teerex Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Hvis du er sikker på at de ble byttet for f.eks. 1-2 år siden så haster det neppe. Men det er bare en måte å finne det ut på. Og det tar ikke lange tiden :-) Det er ikke vanlig å bytte dem så veldig ofte, de står jo ikke i sjøvann kontinuerlig. Bare når motoren går. Men de kan jo miste noe av effekten hvis de blir overgrodd av saltavleiringer o.l. Samme gjelder jo termostaten, som det kan lønne seg å sjekke innimellom. Samme med anoder på girhuset. Hvis man tilter opp motoren slik man jo bør, så vil disse gjerne vare i mange år. I motsetning til anoden nederst på braketten på akterspeilet. Spesielt viktig å tilte opp hvis man har stålpropell. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Corvin17 Posted March 25, 2021 Author Share Posted March 25, 2021 Teerex skrev for 9 timer siden: Hvis du er sikker på at de ble byttet for f.eks. 1-2 år siden så haster det neppe. Men det er bare en måte å finne det ut på. Og det tar ikke lange tiden :-) Det er ikke vanlig å bytte dem så veldig ofte, de står jo ikke i sjøvann kontinuerlig. Bare når motoren går. Men de kan jo miste noe av effekten hvis de blir overgrodd av saltavleiringer o.l. Samme gjelder jo termostaten, som det kan lønne seg å sjekke innimellom. Samme med anoder på girhuset. Hvis man tilter opp motoren slik man jo bør, så vil disse gjerne vare i mange år. I motsetning til anoden nederst på braketten på akterspeilet. Spesielt viktig å tilte opp hvis man har stålpropell. Ja må jo tilte den opp men da bør jeg kanskje ta en runde på de interne anodene.. motoren har gått under 50 timer og har blitt ferskvannsskylt omtrent etter hver tur, så tror nok de er bra Quote Link to post
Sørlandet2 Posted March 25, 2021 Share Posted March 25, 2021 Teerex skrev for 9 timer siden: Hvis du er sikker på at de ble byttet for f.eks. 1-2 år siden så haster det neppe. Men det er bare en måte å finne det ut på. Og det tar ikke lange tiden :-) Det er ikke vanlig å bytte dem så veldig ofte, de står jo ikke i sjøvann kontinuerlig. Bare når motoren går. Men de kan jo miste noe av effekten hvis de blir overgrodd av saltavleiringer o.l. Samme gjelder jo termostaten, som det kan lønne seg å sjekke innimellom. Samme med anoder på girhuset. Hvis man tilter opp motoren slik man jo bør, så vil disse gjerne vare i mange år. I motsetning til anoden nederst på braketten på akterspeilet. Spesielt viktig å tilte opp hvis man har stålpropell. Hei. Bare nysgjerrig på din kommentar at viktig å tilte opp når en har stålpropell. Noen spesiell grunn der? Quote Link to post
Teerex Posted March 26, 2021 Share Posted March 26, 2021 Corvin17 skrev for 4 timer siden: Ja må jo tilte den opp men da bør jeg kanskje ta en runde på de interne anodene.. motoren har gått under 50 timer og har blitt ferskvannsskylt omtrent etter hver tur, så tror nok de er bra Jeg tenkte på internanodene da Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Posted March 26, 2021 Share Posted March 26, 2021 Sørlandet2 skrev for 3 timer siden: Hei. Bare nysgjerrig på din kommentar at viktig å tilte opp når en har stålpropell. Noen spesiell grunn der? Galvanisk korrosjon, spenninger pga. ulike metaller. Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Posted March 26, 2021 Share Posted March 26, 2021 Teerex skrev for 5 timer siden: Galvanisk korrosjon, spenninger pga. ulike metaller. Ja, lagt merke til at den blir matt etter ei uke nedsenket. Forhandler sa forøvrig at det var helt ok å la motor stå nede, da er elle anoder i kontakt med vann. Du mener disse nevnte problemer er normalt, eller problem med elektrisk anlegg, på egen, eller andre båter i havna? Hvis normalt, hvordan går det med drevbåter, hvor propell er i vann hele tiden? Takk for info, ikke meningen å ta tråden til trådstarter. Quote Link to post
Corvin17 Posted March 26, 2021 Author Share Posted March 26, 2021 Sørlandet2 skrev for 6 timer siden: Ja, lagt merke til at den blir matt etter ei uke nedsenket. Forhandler sa forøvrig at det var helt ok å la motor stå nede, da er elle anoder i kontakt med vann. Du mener disse nevnte problemer er normalt, eller problem med elektrisk anlegg, på egen, eller andre båter i havna? Hvis normalt, hvordan går det med drevbåter, hvor propell er i vann hele tiden? Takk for info, ikke meningen å ta tråden til trådstarter. Ingen problem! Så lenge det handler om båt så er det interessant! Quote Link to post
Teerex Posted March 26, 2021 Share Posted March 26, 2021 (edited) Sørlandet2 skrev for 10 timer siden: Ja, lagt merke til at den blir matt etter ei uke nedsenket. Forhandler sa forøvrig at det var helt ok å la motor stå nede, da er elle anoder i kontakt med vann. Du mener disse nevnte problemer er normalt, eller problem med elektrisk anlegg, på egen, eller andre båter i havna? Hvis normalt, hvordan går det med drevbåter, hvor propell er i vann hele tiden? Takk for info, ikke meningen å ta tråden til trådstarter. Drev kan jo ha propeller i forskjellige materialer, fra alu til rustfritt. VP har noen drev med NiBrAl propeller (går ut fra at det står for nikkel bronse aluminium). Bravo 3 drev har doble rustfrie propeller, så det stiller jo ekstra krav til å passe på at alle anodene er funksjonelle. Videre har Mercurys motorer med Bravo 3 drev som regel installert noe som heter Mercathode, som er en elektrisk "anode". Dvs. elektrisk drevet korrosjonsbeskyttelse. Men å la en utenbordsmotor stå nede over lengre tid i sommerhalvåret uten grunn er jo ikke så smart uansett. Da får man jo groe, og med stålpropell iallefall unødig tæring på anodene. Eneste fordel er vel at propellen er bedre beskyttet mot tyveri :-) Edited March 26, 2021 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Sørlandet2 Posted March 26, 2021 Share Posted March 26, 2021 Teerex skrev 3 minutter siden: Drev kan jo ha propeller i forskjellige materialer, fra alu til rustfritt. VP har noen drev med NiBrAl propeller (går ut fra at det står for nikkel bronse aluminium). Bravo 3 drev har doble rusfrie propeller, så det stiller jo ekstra krav til å passe på at alle anodene er funksjonelle. Videre har Mercurys motorer med Bravo 3 drev som regel installert noe som heter Mercathode, som er en elektrisk "anode". Dvs. elektrisk drevet korrosjonsbeskyttelse. Men å la en utenbordsmotor stå nede over lengre tid i sommerhalvåret uten grunn er jo ikke så smart uansett. Da får man jo groe, og med stålpropell iallefall unødig tæring på girhusanoder. Eneste er vel at propellen er bedre beskyttet mot tyveri :-) Takk for svar. I sommerhalvåret, hvor båten blir mye brukt, samt på langtur, har den ved enkelte ganger blitt stående nede et par uker i slangen. Praktisk, da det blir bedre adkomst på badeplattformen. At en tærer litt på girhusanode kan jo være litt fint, da det lønner seg å kjøpe komplett sett med anoder til Mercury. Men da har jeg fått forklaring. Trodde det var fett eller Autosolflekker som reagerte på ett eller annet. Quote Link to post
Teerex Posted March 26, 2021 Share Posted March 26, 2021 (edited) I praksis bytter jeg aldri girhusanoden på min Mercury F115, den ser fortsatt ut som ny etter 5 sesonger. Den andre holder fint et par sesonger. Børster bare av den etter første sesong og sammenligner litt vekt mot en ny, så får den som regel være på et år til. Har stålpropell, den er alltid like blank. Edited March 26, 2021 by Teerex (see edit history) Quote Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.