erlend mb Startet 28.Mars.2021 Del på Facebook Startet 28.Mars.2021 Jeg har polert båten med maguires one step compound. Først med skumpute fra biltema. Det hadde ingen effekt, så jeg kjørte og kjøpte en ullpute, men også det hadde skuffende lite effekt. Båten var allerede ganske blank da jeg begynte, så jeg så ingen effekt av jobben. Bare på de områdene jeg hadde sparklet og vannslipt. Jeg har sett noen bilder brukere har lagt ut her,og overflaten ser jo nesten ut som speil. hva gjør jeg feil? Jeg gjorde som denne videoen: https://dinside.dagbladet.no/motor/slik-blir-baten-sommerklar/72557994 Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 28.Mars.2021 Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 (redigert) Hvilken maskin bruker du? Jeg bruker en DA maskin ("vinkelsliper med utslag"), bruker harde pads som tar godt på gelcoat, bruker en "high cut polish" - og brukte litt tid på å finne rett hastighet å dra over med samt rett mengde middel. Går over samme sted mange ganger. Da ble en 40 år gammel gelcoat ganske så blank. Kjøpte maskin, poleringsmiddel etc, samt Pads på Bilpleiekongen, og etter deres anbefalinger. Jeg kan ikke så mye om dette, men har forstått at jo større utslag på DA maskinen jo bedre for å ta godt på gelcoat. På en veldig slitt gelcoat har jeg tidligere brukt Autosol og sprayet på litt vann. Da med en poleringsmaskin av typen "vinkelsliper" uten utslag. Ble meget blankt. Redigert 28.Mars.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
erlend mb Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 En biltemamaskin: https://www.biltema.no/bilpleie/polermaskiner-og-hoytrykkspylere/polermaskiner/eksentrisk-poleringsmaskin-po125a-2000041606 Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 28.Mars.2021 Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 Hvis båten var ganske blank før du begynnte, tenker jeg at en fin polish er det rette å bruke. Jeg bruker Menzerna 3500 til slikt, og relativt myk pad. Forholdsvis høyt turtall som video viser. En voks etterpå. Ullpad eller hard pad bruker jeg når båten er matt/ oksydert. Videoen du linker til er akkurat slik jeg pleier å gjøre det. Biltema sine pader bruker jeg ikke, da de ikke tåler turtall de jeg har prøvd. 5-6 år siden jeg prøvde biltema sine, de kan ha fått nye bedre typer.... Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 28.Mars.2021 Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 Hvis den allerede var blank, så er det ikke sikkert det er så mye å gå på?😊 Sitér dette innlegget Link to post
erlend mb Svart 28.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mars.2021 Takk for svar. Den ser ut som på bildet. Jeg synes ikke den er så blank som det jeg har sett bilder av. Jeg har vokset den, fordi jeg tenkte det var greit nok for i år under fenderlisten. Mulig jeg prøver med en finere polish og myk pute over fenderlist. Sitér dette innlegget Link to post
TrikkerN Lønning Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 erlend mb skrev for 12 timer siden: Takk for svar. Den ser ut som på bildet. Jeg synes ikke den er så blank som det jeg har sett bilder av. Jeg har vokset den, fordi jeg tenkte det var greit nok for i år under fenderlisten. Mulig jeg prøver med en finere polish og myk pute over fenderlist. Det har nok litt med vinkelen bilde er tatt i. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.