Jump to content

Tilt Evinrude E-Tec 60 - 2007 modell - siger sakte ned


Gungne

Recommended Posts

Da har jeg kjøpt båt med en Evinrude e-Tec 60 2007-modell. For min del er dette litt til bake til røttene, siden jeg på 1970-tallet brukte en Evinrude 6HK 1961-modell. Denne satt på min bestefars fiskeriregistrerte Rana 18 trebåt. Mine første penger ble tjent fra denne båten. Men nok nostalgi og historie. 

Jeg har nettopp hentet båt med denne motoren, og har oppdaget at motor siger sakte ned i løpet av ca 2 døgn. Under kjøring endrer tilt seg sakte, slik at jeg stadig må bruker powertrim for å justere planingsterskel. 

Motor til tilt er nylig skiftet fikk jeg vite, men da som følge av at magnet på innsiden av motor hadde løsnet. Hele denne enheten er byttet ut. 
Selger mente at årsak til at motor siger kunne være for lite olje på stempel. Men jeg er ikke helt sikker på dette siden jeg kan se litt oljefilm på vannet når motor har seget ned. 

Noen som har gode tips her. (det var ikke powertrim på 1961 modell) 

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt samme problem på en e-tec 40. Jeg tror det skyldes lekkasje i nødsenkeventilen. Lite å gjøre med det annet enn å bytte hele powerpacen. Det har vært en del reklamasjoner på dette.

Redigert av Komodo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for svar - jeg var innom service verksted for å kjøpe div. I samme omgang stilte jeg spørsmål om problemet, de mente det med stor sannsynlighet var lekkasje rundt en av skruene, det var i 90% av tilfellene årsaken sa de. Åpne opp, gjør rent på alle mulige måter, og sjekk o-ringer. 

Tenker jeg trekker båten opp i naust, og hever motor opp til høyeste stilling.  Hvis jeg tørker skikkelig rent på alle områder, så bør jeg kunne se om det kommer olje noen steder? Eller...?   

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...