VonSchnellfahrer Startet 30.Mars.2021 Del på Facebook Startet 30.Mars.2021 Hei, Jeg sliter med å begrense solcellelading av LiFePo4 batteri til 80%. Jeg ønsker å forsøke å få til dette for å øke levetid på batteriet. Utfordringen er at solcelleregulatoren og solcellene lader batteriet til 100% hver gang jeg kommer til båten etter noen dagers fravær. Ønsker i utgangspunktet ikke å koble fra solcelle når jeg er borte. Jeg har : Solcellepanel teoretisk 120W max kapasitet Victron SmartSolar MPPT 100/20A, og har lest til øye blir vått om hvordan sette denne opp optimalt, men klarer ikke sette den opp til å kun lade til 80%. Følgende oppsett er brukt: Preset: LiFePo4 Absorption voltage: 14.2V Float: 13,5 V Equalization voltage 0,0V, automatic equalisation disabled. Temp compensation: disabled. Batteri: Scanbatt LiFePO4 Heat LITH-HEAT12300B200 Anbefalt ladespenning: 14.6V +/- 0.2 Anbefalt float: Under 13,9V (fra 13.3V til 13,9V) Noen som har noen gode ideer? Sitér dette innlegget Link to post
VirtualMe Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Hvis du har en BMV XXX batterimonitor, kan du bruke rele-utgangen på denne til å styre Rx porten på Victron Solar Smart for "Remote on/off". Releutgangen i BMV kan programmeres til nesten hva som helst, og kan da brukes til å kutte ladingen der ønsker. Ellers må du eventuelt prøve deg frem med bulk/absorption spenning rundt 13,7V og float på 13,3-13,4. Ren float (uten bulk/abs) på 13,3 vil stabilisere batteriet rundt 50-60% SOC (min erfaring). Sitér dette innlegget Link to post
VonSchnellfahrer Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Tusen takk for info. Skal sjekke ut batterimonitor. Høres ut som en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.