Jump to content

Begrense LiFePo4 lading til 80% via Victron solcelleregulator

VonSchnellfahrer

Recommended Posts

Hei, 

Jeg sliter med å begrense solcellelading av LiFePo4 batteri til 80%. Jeg ønsker å forsøke å få til dette for å øke levetid på batteriet.

Utfordringen er at solcelleregulatoren og solcellene lader batteriet til 100% hver gang jeg kommer til båten etter noen dagers fravær. Ønsker i utgangspunktet ikke å koble fra solcelle når jeg er borte.

Jeg har :

Solcellepanel teoretisk 120W max kapasitet

Victron SmartSolar MPPT 100/20A, og har lest til øye blir vått om hvordan sette denne opp optimalt, men klarer ikke sette den opp til å kun lade til 80%. 

Følgende oppsett er brukt:

Preset: LiFePo4

Absorption voltage: 14.2V

Float: 13,5 V

Equalization voltage 0,0V, automatic equalisation disabled.

Temp compensation: disabled.

Batteri: Scanbatt LiFePO4 Heat LITH-HEAT12300B200

Anbefalt ladespenning: 14.6V +/- 0.2

Anbefalt float: Under 13,9V (fra 13.3V til 13,9V)

Noen som har noen gode ideer?

Hvis du har en BMV XXX batterimonitor, kan du bruke rele-utgangen på denne til å styre Rx porten på Victron Solar Smart for "Remote on/off". Releutgangen i BMV kan programmeres til nesten hva som helst, og kan da brukes til å kutte ladingen der ønsker.

Ellers må du eventuelt prøve deg frem med bulk/absorption spenning rundt 13,7V og float på 13,3-13,4. Ren float (uten bulk/abs) på 13,3 vil stabilisere batteriet rundt 50-60% SOC (min erfaring).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...