Jump to content

Påhengsmotor som har stått lenge


Scubadoo

Recommended Posts

Hei, Jeg kjøpte en liten 4HK Johnson fra 78 i dag som egentlig skulle være delemotor men etterhvert som jeg begynte å skru på den oppdaget jeg at alle skruer løsner lett mange og har orginallakken på enda, all korrosjon og rust ser ut til å være overfladisk.

Etter en sjekk med forrige eier viser det seg at motoren stod i en kjeller på en hytte han kjøpte for mange år siden så den kan ha stått i årtier.

Har såvidt begynt å sjekke for åpenbare feil som gjorde at den havnet i kjelleren , har dratt av svinghjulet og alt ser nesten nytt ut under der, men skal måle coiler og kondensatorer og pluggledninger senere, kommer til å rense forgasser og tank pluss ny girolje , slange og plugger, tar impeller om nødvendig etter testkjøring når jeg får start.

 

Spørsmål 1 :Er det annet jeg bør sjekke utenom kompresjon kanskje (må kjøpe en måler først) med tanke på at den har stått så lenge ? 

Spørsmål 2: Må man bruke noen spesiell primer om man pusser ned å lakker korrosjon på  stamme og undervannshus med tanke på at det er aluminium ?

Link to post

Morsomt prosjekt!

Komp behøver du nok ikke sjekke, ringer setter seg ikke så ofte på 2T-motorer. Dette kjenner du nok uansett lett når du drar litt i snora. Denne har sannsynligvis ikke så mange timene på nakken heller tilstanden tatt i betraktning, og ferdigblandet 2T-bensin er heller ikke så fæl når det kommer til å tette forgasser. 

 

Noen lakker trenger egen grunning, andre har 'riktige' festestoffer i seg så her må du nesten følge produsentens anvisninger. Det har skjedd endel med lakk siden denne ble laget. 

Du får sikkert også original touch-up lakk til denne hvis det ikke er for store områder.

 

Sleng ut noen bilder, da vel! 

Redigert av Kaptein Plast (see edit history)
Link to post

Takk for svar kaptein , hopper litt rundt på motorene mine, så har ikke fått gjort annet enn å rense forgasser og tank ,måle coiler og pusset litt på stiftene i dag, bra gnist på begge plugger etter det, kan prøve å huske å ta noen bilder i morgen da jeg har prøvestart av denne samt en Evinrude 9.9 fra 81 og en Mercury 4.5 fra 86 . 

Link to post

Jeg satte igang en 7,5hk suzuki 1979-modell ifjor. Den hadde stått ubrukt cirka 15år, veldig lite brukt för det. Såg ny ut under dekselet!

Den satt bom fast når jeg trakk i snoret, skrudde opp pluggene og hellte i litt olje, fortsatt fast. Tok ett bestemt knakk med skrujern og hammer så lösnet den og startet på 2e trekk!


Ikke gjort noe annet med den , gikk fint hele sesongen ifjor, starter alltid på först trekk.

 

men så står det ”approved by Japanese government” på den og :)

Link to post
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...