Scubadoo Startet 30.Mars.2021 Del på Facebook Startet 30.Mars.2021 Hei, Jeg kjøpte en liten 4HK Johnson fra 78 i dag som egentlig skulle være delemotor men etterhvert som jeg begynte å skru på den oppdaget jeg at alle skruer løsner lett mange og har orginallakken på enda, all korrosjon og rust ser ut til å være overfladisk. Etter en sjekk med forrige eier viser det seg at motoren stod i en kjeller på en hytte han kjøpte for mange år siden så den kan ha stått i årtier. Har såvidt begynt å sjekke for åpenbare feil som gjorde at den havnet i kjelleren , har dratt av svinghjulet og alt ser nesten nytt ut under der, men skal måle coiler og kondensatorer og pluggledninger senere, kommer til å rense forgasser og tank pluss ny girolje , slange og plugger, tar impeller om nødvendig etter testkjøring når jeg får start. Spørsmål 1 :Er det annet jeg bør sjekke utenom kompresjon kanskje (må kjøpe en måler først) med tanke på at den har stått så lenge ? Spørsmål 2: Må man bruke noen spesiell primer om man pusser ned å lakker korrosjon på stamme og undervannshus med tanke på at det er aluminium ? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 30.Mars.2021 Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Dette er jo små og enkle motorer. Er vel bare å koble på en tank med fersk bensin iblandet 2T-olje og se om den starter. Sjekk så at motoren får kjølevann. Du bør nok minimum skifte impeller og olje i undervannshus og sikkert ikke dumt å skifte plugger før du setter motoren på en båt. Sitér dette innlegget Link to post
Scubadoo Svart 30.Mars.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.Mars.2021 Høres ut som en plan, bytter nok impeller , eller kjøper ett slikt sett med alle delene til vannpumpa , er jo ikke store prisforskjeller, men vil sjekke litt mere før jeg kaster penger på den Sitér dette innlegget Link to post
Kaptein Plast Svart 31.Mars.2021 Del på Facebook Svart 31.Mars.2021 (redigert) Morsomt prosjekt! Komp behøver du nok ikke sjekke, ringer setter seg ikke så ofte på 2T-motorer. Dette kjenner du nok uansett lett når du drar litt i snora. Denne har sannsynligvis ikke så mange timene på nakken heller tilstanden tatt i betraktning, og ferdigblandet 2T-bensin er heller ikke så fæl når det kommer til å tette forgasser. Noen lakker trenger egen grunning, andre har 'riktige' festestoffer i seg så her må du nesten følge produsentens anvisninger. Det har skjedd endel med lakk siden denne ble laget. Du får sikkert også original touch-up lakk til denne hvis det ikke er for store områder. Sleng ut noen bilder, da vel! Redigert 31.Mars.2021 av Kaptein Plast (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scubadoo Svart 1.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2021 Takk for svar kaptein , hopper litt rundt på motorene mine, så har ikke fått gjort annet enn å rense forgasser og tank ,måle coiler og pusset litt på stiftene i dag, bra gnist på begge plugger etter det, kan prøve å huske å ta noen bilder i morgen da jeg har prøvestart av denne samt en Evinrude 9.9 fra 81 og en Mercury 4.5 fra 86 . Sitér dette innlegget Link to post
bhensv Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 Jeg satte igang en 7,5hk suzuki 1979-modell ifjor. Den hadde stått ubrukt cirka 15år, veldig lite brukt för det. Såg ny ut under dekselet! Den satt bom fast når jeg trakk i snoret, skrudde opp pluggene og hellte i litt olje, fortsatt fast. Tok ett bestemt knakk med skrujern og hammer så lösnet den og startet på 2e trekk! Ikke gjort noe annet med den , gikk fint hele sesongen ifjor, starter alltid på först trekk. men så står det ”approved by Japanese government” på den og :) Sitér dette innlegget Link to post
Scubadoo Svart 12.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.April.2021 (redigert) Ja jeg må bli flinkere til å ikke demontere får jeg må, har to motorer 4hk Jonson fra 78 og 4hk Evinrude fra 84 ute av drift fordi jeg ville bytte impellere 🤔 en med knekte skruer og en der drivaksel ikke vil ut av blokka...... blir en hel motor til sammen da 😊 Redigert 12.April.2021 av Scubadoo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.