Jump to content

"trykktank" sprukket i vinter. Trenger jeg den?


paarsand

Recommended Posts

Det som for meg ser ut som en trykktank har spjæret på langs i de kalde vintermånedene, jeg har nok ikke fått tappet den.

 

Over til poenget. Jeg får åpenbart ikke tak i noen ny i en håndvending, har jeg behov for den? Gjør jeg noe feil ved å fjerne den og kjøre hele vannsystemet mitt direkte på pumpa? 

20210331_100913.jpg

Link to post
Share on other sites

Masse pumper som fungere fint uten tank.

Litt ujevnt trykk kanskje, men ingen problemer å kjøre uten.

Men klart er dette på en 50fots med egen spa avdeling å flere dusjer samtidig, så kanskje det er bedre med. Men ville da hatt mye større😉

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

paarsand skrev 44 minutter siden:

Hva i alle dager kalles de?

Dette er en trykkakkumulator. Den absorberer ujevnt trykk ved at det er en gasspute inne i tanken som komprimeres. Vi har ikke akkumulator i vår båt, savner det heller ikke. Synes Jabsco pumpa vår gir jevnt nok trykk. 

Link to post
Share on other sites

har også den fordelen at pumpa ikke starter umiddelbart om trykket synker. Jeg var plaget med at pumpa slo seg på noen sekunder med jevne mellomrom pga en bitteliten lekjasje et sted. Irriterende om natta feks. Med tank kan man til og med tappe endel uten at pumpa starter.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 1 time siden:

har også den fordelen at pumpa ikke starter umiddelbart om trykket synker. Jeg var plaget med at pumpa slo seg på noen sekunder med jevne mellomrom pga en bitteliten lekjasje et sted. Irriterende om natta feks. Med tank kan man til og med tappe endel uten at pumpa starter.

 

Da er det nok langt bedre å fikse lekkasjen.. 😉

Jeg har heller ikke akumulator ... Jabsco pumpen fikser det ...ingen pulsering på vannet i kranene her heller...

 

Link to post
Share on other sites

En elektrisk motor bruker jo mye mere strøm når den starter enn når den går, så hvis den starter annenhvert sekund skulle jo det tilsi et nokså usunt livsløp for både pumpe og strømforbruk. At den allikevel varer lenge kan jo være et argument, men et godt argument er det ikke.

Stor i kjeften, god på bunnen.

 

Link to post
Share on other sites

Har ikke akkumulator tank, og har jevnt trykk hele veien. Tapper man veldig lite så kan den skru seg litt av og på, men har aldri reflektert over at det skulle være noe problem. Spørsmålet ditt var om du gjør noe feil hvis du tar den vekk. Det gjør du altså ikke. Vil du ha en senere så er det jo bare å sette inn en ny. 

Link to post
Share on other sites

Har akkurat samme tanken, lufte skruen på toppen er virkelig av elendig kvalitet.. Ellers ingen trykk pute i den, merket meget lite forskjell etter installasjon i min båt, det er som om den ikke er der, shur flo trykk pumpa jobber like fint med og uten. Akkurat samme vann strålen i vasken

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Jeg fjernet den i Bavarian vår da den original sprakk. Det ble veldig pulserende stråle av det+at pumpen gikk innimellom sikkert pga lite toleranse for trykkfall elleer noe

Jeg monterte inn en ny etter å ha irritert meg i 2-3 uker :-)

mvh 

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Furu skrev for 4 timer siden:

Har akkurat samme tanken, lufte skruen på toppen er virkelig av elendig kvalitet.. Ellers ingen trykk pute i den, merket meget lite forskjell etter installasjon i min båt, det er som om den ikke er der, shur flo trykk pumpa jobber like fint med og uten. Akkurat samme vann strålen i vasken

Grovt sett er det to typer trykkakkumulatorer med og uten "bakong de har ferdig innstilt trykk"

De uten må dreneres tomme for vann når en  merker at pumpa starter med en gang en begynner å tappe, jeg  drener trykkakkumulatoren fyller på trykkluft til 2 bar og setter vannpumpa i drift.

Holde hele sesongen og kan tappe 2 glass med vann  før pumpa starter,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

En slik løsning du mener? Dette prøvte jeg, men klarte ikke å få det tett mot Solo.flasken.

 

tank_solo.jpg.08e4fbb9712dd38eed8ecf9bf9efb8dc.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 34 minutter siden:

En slik løsning du mener? Dette prøvte jeg, men klarte ikke å få det tett mot Solo.flasken.

Lynlim og litt Araldite rundt gjør susen.

Mulig trekke en til slangeklemme utenpå gjengene ikke er dumt.

 

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 46 minutter siden:

..... Da må må jo akkumulatortanken ha en gummimembran så den kan virke som en trykkutjevner. 

Nei, det er ikke nødvendig med gummimembran.
Jeg fylte flasken ca halv med vann og monterte den som sagt med bunnen opp.
Da hadde jeg ca en halv liter luft over vannflaten inne i flasken, og den halvliteren trykkes lett sammen av pumpetrykket  -  og utvider seg igjen når tappeventilen åpnes  -  etter behov.
Det funket helt supert hos meg, i mer enn 10 år.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Her hvordan min Jabsco akkumulatortank med gummiblære fungerer. I prinsipp som med Solo-flasken, men mer effektiv.

 

 

Itrykktank.jpg.36650fbaeefbdae2c51f2a65680a0e85.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Poseidon skrev 12 minutter siden:

Nei, det er ikke nødvendig med gummimembran.
Jeg fylte flasken ca halv med vann og monterte den som sagt med bunnen opp.
Da hadde jeg ca en halv liter luft over vannflaten inne i flasken, og den halvliteren trykkes lett sammen av pumpetrykket  -  og utvider seg igjen når tappeventilen åpnes  -  etter behov.
Det funket helt supert hos meg, i mer enn 10 år.

Ser den men tror tank med gummimembran vil gi lengre intervall før pumpa slår inn. 

Link to post
Share on other sites

Lazyjack skrev 1 time siden:

Ser den men tror tank med gummimembran vil gi lengre intervall før pumpa slår inn. 

Det stemmer heller ikke. Fordelen med gummimembran er at det holder på luften, uten membran følger ørlite luft ned vannet inntil det bare er vann i tanken og effekten er borte. Men så lenge man følger med fungerer det ok. Jeg hadde felles brønn med flere naboer for mange år siden.  Med 500 liter trykktank måtte vi tappe den ned ca en gang i året for å få nok luft igjen. Ikke verre enn det. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...