Jump to content

Med nordlandsbåt (28fot) langs norskekysten (fra Troms til Nordmøre) - Kartsystem og kommunikasjon


Fjell&hav

Recommended Posts

Hei,

 

Jeg vurderer å ta en tur langs norskekysten i sommer. Jeg har erfaring med gaffelrigget færing 17'-fot; 20'- og 25'-fots seilbåt på oftest kortere (1 dag) men også lengre (helg)-turer, både i åpen sjø og i utfordrende skjærgård. Men nå kan det hende jeg skal strekke strikken et par hakk mer enn vanlig. Skuta i denne "historien" er en nordlandsbåt (28fot) med gaffelseil og sidemontert påhengsmotor på 9,9HK.

 

Tidsbruken er relativ, og i verste fall kan jeg bruke 6 uker på turen, alternativt avbryte turen ca halvveis (Saltenområdet). Jeg er ikke redd for landligge i påvente av bedre vær/værvarsel. På turen vil det være et mannskap på minst 2, meg selv inkludert. I den forbindelse har jeg noen spørsmål og her inne er det tonnevis med kunnskap og kompetanse som jeg håper dere vil dele.


1) Jeg ønsker å ha gode hjelpemidler underveis. En håndholdt VHF-radio som også kan brukes i kajakk står øverst på handlelista. Jeg har sett for meg at en flytende håndholdt radio med GPS og DSC. Jeg har fått tips om både ICOM IC-M93D og Standard Horizon HX890E (mulighet for tilkobling av ekstern håndsett), men er åpen for gode argumenter for andre fabrikanter. Ser fordelen med eksternt håndsett som kajakkpadler. Tips til VHF-radioer?

 

2) Navigering underveis: Det kommer til å bli medbragt analoge sjøkart (papir) for hele det aktuelle området, men erfaring med kyst og tåke gjør at jeg MÅ ha med noe digitalt i tillegg. Noen påstår at det er så gode GPS og kart på smarttelefon at det ikke er behov for noe utover dette. Nettbrett er også en mulighet. Personlig må jeg innrømme at jeg ikke helt stoler på smarttelefonen/nettbrettets pålitelighet, så vurderer en kartplotter i tillegg. Skal jeg investere i en slik, må den kunne være montert utendørs og tåle å bli utsatt for sjøsprøyt. Har også tenkt at et ekkolodd også hadde vært fint å få med om ikke det medfører voldsom prisøkning. Jeg er usikker på om motoren har mulighet for uttak av strøm, så et evt fritidsbatteri må kanskje medbringes underveis. Hvilke kartplottere (evt med ekkolodd) er å anbefale?

 

3) Nå kommer båten til å bli brukt i sommermånedene juni - august i området Trøndelag - Nordland, og med lyse sommernetter antar jeg at lanterner på en slik båt ikke er nødvendig/påbudt?

 

Takker for gode forslag!

Flere spørsmål kommer, skal prøve å holde meg til en gjenkjennbar "Emnetittel".

Link to post
Share on other sites

Spennende prosjekt!

 

I tillegg til VHF (ICOM er generelt bra) ville jeg hatt med en personlig nødpeilesender. Er ikke en altfor stor investering, og øker sikkerheten mye.

https://seatronic.no/gme-mt410-plb-personlig-nodpeilesender-med-gps

Eventuelt en RS nødknapp

https://www.rsaktiv.no

 

Nå vet jeg ikke om du får ordnet strømopplegget, men man får batteridrevet kartplottere:

https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/p/539722

 

Hvis du får ordnet strøm hadde jeg lett gått for en Simrad Cruise:

https://seatronic.no/simrad-cruise-7-kartplotter-med-ekkolodd-inkl-giver

 

Personlig hadde jeg ikke gått for noen av de. Jeg hadde brukt et nettbrett i vanntett deksel med Seapilot. Og så eventuelt hatt med en billig Garmin GPS som backup

https://buy.garmin.com/nb-NO/NO/p/63601

 

Lanterner er vel ikke viktigst men hadde hatt med en batteridrevet rundtlysende lanterne i tillegg til flere kraftige lommelykter.

https://www.maritim.no/navi-light-rb-360-grader-hvit

 

Ei lita lofotjolle eller gummibåt kan også være smart for ekstra sikkerhet, og er vel ikke alltid man kan dra en 28 foter opp i fjæra. Ordentlig dimensjonert anker er også smart.

 

Post gjerne bilder av båten, og ha gjerne en tråd om turen her på forumet!

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for utdypende svar!!

 

Når det nærmer seg spikret tur, skal jeg legge ut en tråd om selve seilasen. Det kommer nok flere tråder ifm planleggingen.

 

Et spørsmål vedrørende jolle, hvor utsatt er det å ha en slik hengende akter? Det er nok absolutt en fordel med ei jolle i tillegg, er ikke alle plasser jeg ser for meg at det er gunstig å sette opp 'hovedskuta' i fjæresteinene, selv om det er mange flotte, langgrunne skjellsandstrender langs nordlandskysten.

Link to post
Share on other sites

Båten er vel beregnet å å dra inn i fjæra, men da er det lite med mannskap på to.

Båten tåler (og bør ha ) frisk vind, men med jolle å ta hensyn til blir det lett den som setter begrensningene.

Finn en kurant plotter og kjøp eller lån et lite solcellepanel. Da har du strøm til både plotter, vhf og rundlysende lanterne i mastetoppen når skodda kommer. Papirkart er artig, men tar veldig mye av oppmerksomheten som naturen bør få.

Med plotter kan du zoome inn og gå trangere passasjer og nærmere land.

Mons

Link to post
Share on other sites

To mann, jekkevinsj og evt jordspyd kan gjøre mye jobb, men planlegger å utnytte både midtsommerlyset og flo/fjære. Legger vi snuten mot fjæra på flo sjø, støtter opp skuta, så ligger den relativt trygt i opptil 8-10 timer.

 

Godt argument med plotter og frigjøring av tid for naturbeskuelse. Papirkart blir uansett med som backup. De tåler både drukning og strømtrøbbel 😀

 

Frisk vind er nok båten glad i, personlig vil jeg bli mer glad i vind underveis håper jeg!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...