Jump to content

100mm Frederiksen blokk - styrke på sjakkel


bjorngb

Recommended Posts

Jeg har fått meg code1 på 80m2 og lurer på om blokken jeg har - spesielt sjakkelen på blokken - tåler trøkket som vil komme fra skjøte. Blokken er en 100mm Frederiksen blokk med en 6mm sjakkel. Har søkt meg frem til at Ronstan kjøpte Frederiksen, og en ny Ronstan blokk på 100mm er beregnet for skjøte til spinnaker på båter opptil 16-meter - men sjakkelen de leveres med er 8mm. 

 

Jeg har ikke kjøpt skjøte enda, men ser på 10mm polyester med bruddstykke på 2500-2700kg. 
 

Det er ikke preget noe på sjakkel....
 

57922100-B16C-45AC-AAC3-F47A72505544.jpeg.c0119e06ef29f6f44c48563d81c792f9.jpeg

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 5 minutter siden:

Fra skjøtet ( festet akter på båten) ville jeg ikke hatt betenkeligheter. De største kreftene er nedhal (tackline) og fall.

Takk, med ditt nick burde (?) du ha peiling :thumbsup:

 

Ja, det er feste akter. Har en 12mm dyneema løkke og festes i kryssholt. Så det er kun den sjakkelen jeg har stusset på. 

Redigert av bjorngb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Code0 skrev 47 minutter siden:

 men i nedhal dras det mye, gjerne med 2:1 utveksling for å få stramt forlik og god ‘kryss’- høyde.

Vi har ikke 2:1 utveksling - vi får se hvordan familieseilingen går uten... Det er vel mulig å fikse til en stramming fra bunn med bruk av blokker for å få 16 eller 32:1. Vi har 2:1 på storseilfallet og kommer vel til å ha 15+ meter med skjøte i cockpit. Tror ikke fruen blir glad hvis jeg foreslår å kveile opp 20m ekstra. 

Link to post
Share on other sites

bjorngb skrev 14 minutter siden:

Tror ikke fruen blir glad hvis jeg foreslår å kveile opp 20m ekstra. 

Utveksling i bunn er enklest ja👍

‘Familieseiling’ eller ikke, må jo ha trim i seilet uansett...ingen som lar det blafre fordi det bare er familie ombord. Familievurderingen ev vel ja/ nei til seilsetting...

Redigert av Code0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...