Friskfres Startet 1.April.2021 Link til dette innlegget Startet 1.April.2021 Spørsmål til kyndige på glasfiber og båtkonstruksjon; Oppdaget i dag at det var ein skade/løsnet del av glasfiber under ei luke i dørken på båten. Dette stedet er normalt bak eit skap, derfor ikke oppdaga før. Det ser ut som skaden er på enden av et skille mellom lukene under dørken, tror det er ei finerplate som er dekket med glasfiber. Det eg frykter er at dette er ein skade i selve skroget eller om det kun er den det nevnte skillet som er løsnet der hvor det er festet i skroget, og forhåpentligvis ufarlig. På utsiden verken synes, føles eller høres noen ting når eg banker på skroget. Stedet er litt under vannlinja. legger ved bilde. Båten er ein nor-dan 610 fra midten av 90-tallet. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.April.2021 Link til dette innlegget Svart 1.April.2021 Dette er nok en forsterkning som er plastet inn etter at skroget var ferdig støpt. Så ingen direkte fare for hull i selve skroget umiddelbart vil jeg tro. Men en fordel å fikse det uansett ja. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Friskfres Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Teerex skrev for 8 timer siden: Dette er nok en forsterkning som er plastet inn etter at skroget var ferdig støpt. Så ingen direkte fare for hull i selve skroget umiddelbart vil jeg tro. Men en fordel å fikse det uansett ja. Må det festes på ny ved å legge ny glassfiber over dette eller holder det å sparkle det med epoxy e.l? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Nå vet jeg ikke noe om disse båtene konkret, men jeg synes det ser ut som en kombinasjon av konstruksjonssvaket og slurvete produksjon. Vi ser jo i alle fall at glassfiberen er mangelfullt mettet med polyester. Dette er antagelig en del av stivheten i skroget, så sparkling er dødfødt, her må du støpe. Vekk med all topcoat, dårlig mettet glassfiber og sprekt laminat, du må slipe deg helt inn på friskt laminat- deretter støper opp med nye glassfibermatter. Jeg ville brukt polyester til denne reparasjonen. Sørg for å støpe langt nok forbi sprekken på begge sider, minst 10 cm. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Friskfres Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Komodo skrev 13 minutter siden: Nå vet jeg ikke noe om disse båtene konkret, men jeg synes det ser ut som en kombinasjon av konstruksjonssvaket og slurvete produksjon. Vi ser jo i alle fall at glassfiberen er mangelfullt mettet med polyester. Dette er antagelig en del av stivheten i skroget, så sparkling er dødfødt, her må du støpe. Vekk med all topcoat, dårlig mettet glassfiber og sprekt laminat, du må slipe deg helt inn på friskt laminat- deretter støper opp med nye glassfibermatter. Jeg ville brukt polyester til denne reparasjonen. Sørg for å støpe langt nok forbi sprekken på begge sider, minst 10 cm. Takk for svar. Eg har ingen kompetanse på slikt arbeid som du beskriver. Er dette komplisert/dyrt arbeid, eller kan man bruke desse reperasjonskitene som selges for noen hundrelapper rundtom, evt kjøpe på biltema, og sette av noen timer og youtubeinstruksjon. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 (redigert) Ingen stor jobb det der i seg selv, men hvor enkelt det er kommer vel i stor grad an på adkomsten. Ser ut som om det er litt trangt under dørken der? Glassfiber og polyester kan du kjøpe f.eks. på Biltema. Redigert 2.April.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 (redigert) Du kan kjøpe polyester og CSM duk på Biltema. Det går helt fint. Følg oppskriften til @Komodo til punkt og prikke! Temperaturen må være 15 grader som et minimum. Bruk verneutstyr, briller og maske. Og hansker. Du skal IKKE bruke Aceton til å vaske rent. Puss med 60-80 papir. Det holder at du støvsuger. Grov overflate gir bedre feste for ny duk. Klipp til duk og legg på tre-fire lag 450 grams CSM. Sørg for at polyester trekker helt gjennom duken! Lykke til! Redigert 2.April.2021 av Solbris II (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Friskfres Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Komodo skrev 31 minutter siden: Ingen stor jobb det der i seg selv, men hvor enkelt det er kommer vel i stor grad an på adkomsten. Ser ut som om det er litt trangt under dørken der? Glassfiber og polyester kan du kjøpe f.eks. på Biltema. Det er litt trangt, men klarer å komme til med begge nevene. ser for meg at å arbeide der bør gå greit. Men er selve glassfiberarbeidet eg er ubevandtret i. Kan vell bearbeide dukene over luka og flytte den ned når den er klar til å legges? Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 (redigert) Leoen skrev 22 minutter siden: Det er litt trangt, men klarer å komme til med begge nevene. ser for meg at å arbeide der bør gå greit. Men er selve glassfiberarbeidet eg er ubevandtret i. Kan vell bearbeide dukene over luka og flytte den ned når den er klar til å legges? Ja, du kan fint dynke duken med polyester oppe og legge de på våte. Bare pass på å få ut all luft. Du ser med en gang om duken er skikkelig våt. Da forandrer den litt farge. Bruker du en rulle som på bildet under får du fordelt godt og strøket ut luft. Bruk vernebriller når du blander polyester og herder. Herderen er noe skikkelig svineri! Redigert 2.April.2021 av Solbris II Lagt til tekst og bilde. (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Friskfres Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Solbris II skrev 3 minutter siden: Ja, du kan fint dynke duken med polyester oppe og legge de på våte. Bare pass på å få ut all luft. Du ser med en gang om duken er skikkelig våt. Da forandrer den litt farge. Takk for svar, får gi det et forsøk :-) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Det må vel slipes også? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Solbris II skrev for 1 time siden: Puss med 60-80 papir. 40 papir vil nå jeg si da Solbris II skrev for 1 time siden: ... legg på tre-fire lag 450 grams CSM. Tre lag 450g synes jeg blir lite. Ville doblet det. Riv mattene, da slipper du kantene (i den grad det betyr noe), og riv dem i litt ulik størrelse, da får du en avtrapping. Leoen skrev for 16 timer siden: Nå kommer det ikke fram av dette bildet om du har adkomst fra en luke til lenger bak, hvis ikke ser det ut som om det kan bli en utfordring å få støpt på baksiden av denne stiveren. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Friskfres Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Komodo skrev 8 minutter siden: 40 papir vil nå jeg si da Tre lag 450g synes jeg blir lite. Ville doblet det. Riv mattene, da slipper du kantene (i den grad det betyr noe), og riv dem i litt ulik størrelse, da får du en avtrapping. Nå kommer det ikke fram av dette bildet om du har adkomst fra en luke til lenger bak, hvis ikke ser det ut som om det kan bli en utfordring å få støpt på baksiden av denne stiveren. Er ikkje luke andre steder som gir adgang til denne. Men vil det ikkje fungere å pusse og rengjør, så væte dukene over dekk, legge på og glatte ut for hånd og gummiskrape? Fra den siden bildet er tatt? Muligens dumt spørsmål, men har som nevnt ikkje erfaring med glassfiber. det viktigste er at det blir godt nok, og at båten kan brukes uten at det er farlig. det estetiske spiller liten rolle siden dette er på et sted som ikkje synes. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Leoen skrev 26 minutter siden: Er ikkje luke andre steder som gir adgang til denne. Men vil det ikkje fungere å pusse og rengjør, så væte dukene over dekk, legge på og glatte ut for hånd og gummiskrape? Jo, men hvordan skal du komme til på baksiden ved pilen her for å slipe vekk topcoat og skadet laminat? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Friskfres Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Komodo skrev 13 minutter siden: Jo, men hvordan skal du komme til på baksiden ved pilen her for å slipe vekk topcoat og skadet laminat? Skjønner. Klarer å komme til med nevene, ser litt trangere ut enn det egentlig er klarer nesten å stikke hodet forbi også. Så trur det skal gå fint å pusse osv. men kan ikkje jobbe direkte fra den siden. Sitér dette innlegget Link to post
Friskfres Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Legger ved eit par andre bilder som kanskje gir et bedre inntrykk. Eg med neven som "målestokk" og et tatt rett overfor og ned Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 (redigert) Som flere skriver her er ikke dette en stor støpejobb. Men heller en "større" slipejobb. Dette for å være helt sikker på at alt som er løst/skadet og fuktig er fjernet så du er nede på "hel ved". Du trenger skikkelig heft der du skal støpe nytt så topcoaten må vekk. Øverste bildet viser sprekken fortsetter på baksiden og der kan du bli lurt hvis ikke du kommer skikkelig til med sliping og tørk. I motsatt fall kan du riksikere sprekken bare fortsetter å utvide seg på nytt i all stillhet etter båten er tatt i bruk. Siden du er lite familiær med plastring kan kanskje denne være noe å ha i lest: https://www.batmagasinet.no/allerbm-bm-bladarkiv-batbransjen/amble-secondary-bonding---stop-pa-stop/671405 Redigert 2.April.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Friskfres Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Takk for innspill. Eg tenker pussinga bør gå greit, får bare ta tiden til hjelp dersom det blir vanskelig å komme til. Tenkte å pusse til minimum 10 cm (mer om mulig) forbi skadene som nevnt over her. Det blir sagt at aceton ikkje må brukes til å rense med, hva anbefales? Deretter er det vell bare å mette glasfiberduken i polyester, legge på og glatte ut luft og få god heft mot skroget og stiveren? Bør eg male eit lag polyester mot skroget først også, i tillegg til duken? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 (redigert) Merkelig så stille det ble her... Skulle nesten tro det var påske.. Før du gjør noe mer ville jeg hengt opp eller midlertidig fjernet de slangene som er i veien så du både ser bedre og har bedre plass. Noen ganger brukte vi rulle for å påføre polyester. Men noen ganger kost/bakomaler hvis det ikke var så mye. Vet ikke helt, men jeg ville vurderte polyesteren f.eks i en liten isboks/beholder plassert på et stabilt underlag rett ved der du skal plastre og malerkost. En rulle har lett for å dryppe der du helst ikke vil ha det. Men for all del. Først legge på litt polyester der du skal plastre, så duk, mer polyester for å mette, mer duk og polyester og fortsatt slik til du har fått nok laminat på plass. Men og viktig som en annen nevner, den spesielle rullen for å presse ut luften som er i duken. Vi pleide å bruke den både underveis mellom lagene og helt tilslutt for å glatte godt ut. Klipper du til glassfiberbitene får du en kant der den slutter, hvis du heller river de blir avslutningen mye gjevnere. Å påføre polyester på duk oppe på dørken og så flytte det ned til der det skal legges på kan lett ende opp som en stor klatt i skutebunn eller på klær før du får det på plass. Mer kontroll når duken ligger på plass. Da har du kun polyesteren å tenke på. Men du må anskaffe deg hansker som går litt oppover armene og en egnet maske som håndterer denne type gasser. En støvmaske fra hansen fisk og video i et trangt rom som her kan du bare glemme. Den har samme effekt som en kaffepose. Men det var nå mine tanker da.. Redigert 2.April.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
per-pusling Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 (redigert) Solbris II skrev for 5 timer siden: Du skal IKKE bruke Aceton til å vaske rent. Beklagar avsporinga, men kva er gale med å bruke aceton? Usunt arbeidsmiljø? "Alle" anbefalar jo aceton til støyping med polyester. Redigert 2.April.2021 av per-pusling (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Komodo skrev for 4 timer siden: 40 papir vil nå jeg si da Tre lag 450g synes jeg blir lite. Ville doblet det. Riv mattene, da slipper du kantene (i den grad det betyr noe), og riv dem i litt ulik størrelse, da får du en avtrapping. Nå kommer det ikke fram av dette bildet om du har adkomst fra en luke til lenger bak, hvis ikke ser det ut som om det kan bli en utfordring å få støpt på baksiden av denne stiveren. Som jeg skrev lenger opp! Følg anvisningen til @Komodo! Er enig i det du skriver om både pussing med 40 papir og antall lag med duk. Jeg skylder på sløvhet fordi jeg er smittet med Covid-19!??? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Chilli Solbris Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 per-pusling skrev 8 minutter siden: Beklagar avsporinga, men kva er gale med å bruke aceton? Usunt arbeidsmiljø? "Alle" anbefalar jo aceton til støyping med polyester. Alle tar feil! Aceton bringer voksen i laminatet opp til overflaten og gir dårligere vedheft på støpingen! Aceton er bra for mye men ikke i forbindelse med støping med polyester!?? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Teerex Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Solbris II skrev for 2 timer siden: Alle tar feil! Aceton bringer voksen i laminatet opp til overflaten og gir dårligere vedheft på støpingen! Aceton er bra for mye men ikke i forbindelse med støping med polyester!?? Det kan nok stemme, men derimot på utsiden av skroget er det vel ikke brukt voks under støpingen? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Friskfres Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Solbris II skrev for 2 timer siden: Alle tar feil! Aceton bringer voksen i laminatet opp til overflaten og gir dårligere vedheft på støpingen! Aceton er bra for mye men ikke i forbindelse med støping med polyester!?? Kva skal eg bruke? Holder det ikkje med vann etter sliping og pussing? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 (redigert) Ikke bruk vann etter at du har slipt. Du kan godt vaske med aceton, men da skal du rubbe over en gang til med 40 papir for hånd og støvsuge før du støper. Poenget med å ikke bruke aceton etter sliping og før du støper er at acetonet kan løse opp voksrester fra slipestøvet som legger seg i ripene fra slipepapiret. Hvis du vasker hele området rent med aceton før du begynner å slipe, så trenger du strengt tatt ikke å gjøre annet enn å støvsuge før du støper. Hvis det er veldig grisete med olje/fett i området ville jeg gjort godt rent før sliping, da slipper du å spre slipestøv med mye forurensning (fett) rundt der du jobber. Et tips er også å la støvsugeren stå og gå mens du sliper, da kan du slippe litt billigere unna støvingen. Hvis du ikke har en slik bør du kjøpe det for denne jobben. Bruk det groveste papiret du får. Gudrun skrev for 4 timer siden: Å påføre polyester på duk oppe på dørken og så flytte det ned til der det skal legges på kan lett ende opp som en stor klatt i skutebunn eller på klær før du får det på plass. Mer kontroll når duken ligger på plass. Ikke helt enig. Hvis du tar f.eks. en papplate og legger duken på når du fukter den, så kan du legge 2-4 lag oppå hverandre. Når duken er passe fuktet løfter du den forsiktig opp og legger den rett på stedet du skal reparere. Fukt gjerne skadestedet med polyester først, men det trenger ikke renne. Nå har du påført passelig mengde resin, så da er det bare å rulle ut luft. Påfører du polyester på duken på skadestedet klarer du ikke å unngå at det renner. Redigert 2.April.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.