Friskfres Svart 3.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Takk for alle innspill. Men det nevnes at man ville brukt polyester til arbeidet her. Eg ser rundtom at andre anbefaler epoxy til reperasjonsarbeid på båt, siden det hefter bedre osv. Men på biltema sine sider står det om glassfibermattene at det er "Emulsjonsbundet glassfibermatte for armering av polyester." Hva er det store forskjellen på epoxy og polyester, ut over prisen? Ettersom mattene til Biltema spesifiserer polyester. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Epoxy er vanskeligere å jobbe med. Du kan ikke bruke CSM-matte sammen med epoxy. Jeg vil si at er man uten erfaring er det lettere å jobbe med polyester. Og det er ikke så veldig stor forskjell i vedheft bare man gjør godt forarbeid. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Friskfres Svart 3.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 (redigert) Takk for svar, då er valget enkelt :-) og en siste ting, det nevnes at temperaturen må være 15 grader. Tenker å hive en liten varmeovn for å heve temperaturen under kalesjen. Er det en god løsning? er denne masken til biltema egnet til arbeid med polyester? Altså det medfølgende filteret https://www.biltema.no/bygg/verneutstyr/beskyttelsesmasker/halvmaske-757-2000045343?gclid=CjwKCAjwpKCDBhBPEiwAFgBzjzwD7JsaUj6BKiTVix2IjYuie2yg8DCNZr65mrOPLnNfzWFCTZU4iRoCBd8QAvD_BwE Redigert 3.April.2021 av Leoen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 (redigert) Leoen skrev for 3 timer siden: Hva er det store forskjellen på epoxy og polyester, ut over prisen? Ettersom mattene til Biltema spesifiserer polyester. Polyester og epoxy har vidt forskjellige kjemiske sammensetninger, så det faller langt å forklare. En av forskjellene er at polyester inneholder løsemiddelet styren, det gjør ikke epoxy. Styrenet i polyesteren løser opp bindemiddelet som fibrene i CSM mattene er bundet sammen av. CSM er derfor beregnet på polyester, og funker dårligere på epoxy. Rovingduk har ikke dette bindemiddelet, den er enten vevd eller sydd. Den duken egner seg til epoxy. Det er forøvrig riktig at epoxy danner sterkere bindinger enn polyester, men det forutsetter jo også at du klarer å legge den riktig. Leoen skrev 43 minutter siden: Tenker å hive en liten varmeovn for å heve temperaturen under kalesjen. Er det en god løsning? Det funker Leoen skrev 43 minutter siden: er denne masken til biltema egnet til arbeid med polyester? Altså det medfølgende filteret Ja, den kan du bruke. Lagt til: Kjøp også de svarte engangshanskene de har på BT, de tåler polyester og aceton ganske bra. Redigert 3.April.2021 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Chilli Solbris Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 @Knude har på hvert eneste kurs laget avrivningsprøver og jeg er etter å ha vært vitne til hans kunnskap og teknikk omsatt i praksis ikke det minste bekymret for å bruke polyester. Epoxy kan, til tross for at det ikke inneholder løsemidler, fremkalle meget sterke allergiske reaksjoner. Så epoxy skal behandles med line stor forsiktighet som polyester. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Friskfres Svart 6.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Takk for alle svar. kva tenker folket om dette settet? https://www.westsystem.no/p/11338/komplett-reparasjonssett-for-glassfiberbaater eller bør eg gå for BT sin glassfibermatte og polyester? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 6.April.2021 Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Nå har du jo allerede fått råd om å bruke polyester tidligere i tråden, men du står selvsagt allikevel fritt til å velge epoxy. Garantert noen som vil anbefale det også. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Friskfres Svart 6.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.April.2021 Komodo skrev 10 minutter siden: Nå har du jo allerede fått råd om å bruke polyester tidligere i tråden, men du står selvsagt allikevel fritt til å velge epoxy. Garantert noen som vil anbefale det også. Spørsmålet var vell meir om pris/innhold/vanskelighetsnivå vs biltema sitt gjør at dette settet er et smart valg Sitér dette innlegget Link to post
Friskfres Svart 13.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 Hei igjen. Har klaska på litt glassfiber og polyester nå. Dette er ferdig herdet. Må dette overflatebehandles, eller kan det være slik? Det er på eit ikkje synlig sted når alt er montert på plass, så behandling kun for kosmetiske grunner er unødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 Det ser jo penere ut med litt hvitfarge på. Men på min gamle svenske har jeg mye ubehandlet glassfiberarmert plast på litt utilgjengelige steder. Så det går nok bra som det er. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart 13.April.2021 Link til dette innlegget Svart 13.April.2021 Du bør ha fiber oppover på skroget også, ellers tror jeg dette vil sprekke igjen. Hovedgrunnen til at det sprekker er at designen på bjelke-avslutningen er dårlig i utgangspunktet, men dessverre vanlig. Den burde opprinnelig vært avsluttet ned mot chine, eller med radie oppover. (Den første er enklest) Støpen så forøvrig ut for å være av god kvalitet, så dette får du til. Jeg ville tatt ned bjelken til toppen av kilene dine, og lagt god avrunding mot skutesida. Deretter noen lag godt opp på skutesida. 5cm pr lag. Sitér dette innlegget Link to post
Friskfres Svart 14.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Havarita skrev for 3 timer siden: Du bør ha fiber oppover på skroget også, ellers tror jeg dette vil sprekke igjen. Hovedgrunnen til at det sprekker er at designen på bjelke-avslutningen er dårlig i utgangspunktet, men dessverre vanlig. Den burde opprinnelig vært avsluttet ned mot chine, eller med radie oppover. (Den første er enklest) Støpen så forøvrig ut for å være av god kvalitet, så dette får du til. Jeg ville tatt ned bjelken til toppen av kilene dine, og lagt god avrunding mot skutesida. Deretter noen lag godt opp på skutesida. 5cm pr lag. Takk for tilbakemelding. Bildet er tatt midt i prosessen, Eg har lagt 5 lag 450gr over alt der top coaten er slipt vekk, også oppover. Eg forsterka også overgangen mot skutesida med ei ekstra strimle. Siste delen av finerplata som er inni var ikkje i kontakt med glassfiberen orginalt, og "svevde" siste 5-7 cm. Mot skutesida. Eg sausa det godt inn med polyester og la duk godt over. Håper det holder. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 14.April.2021 Link til dette innlegget Svart 14.April.2021 Sollyset bryter ned støpen. Så er det antydning til sol på stedet klatrer du på litt maling. UV-stråler er den eneste grunnen til å gjøre noen grep. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.