R.O Startet 1.April.2021 Del på Facebook Startet 1.April.2021 Tenkte å lage et nytt mannelokk i tanken. Skjære ut et hull på 200mm, deretter får laget en 4-5mm alu plate på Ø250-260mm der jeg har borer ut 8-9 hull. Bruker så denne som mal for å bore hull i dieseltanken. Deretter "limer" jeg syrefaste bolter fra undersiden av tanken, slik at gjengens står opp. Pakning blir gummikork fra Biltema. Poenget med å lime bolter fra underside er å få maskinskruer, slik at lokket kan åpnes hyppig uten å ødelegge gjengene, dvs ikke gjenge i alu. 1. Er det noe alternativ til syrefast mot alu, hvordan kan dette ev isoleres, noen type lakk/to-komponent som kan legges mot flatene? 2. Hvordan enklest skjære hull i tanken? Fristende å bruke en hullsag, men da må jeg nok ned i 150mm åpning. Tenkte ev å legge en tynn treplate over, skrur den fast der hullet kommer, også borre gjennom plate og alu. 3. Hva kan boltene festes med, lim som ikke går i oppløsing av diesel. Og vil noe sitte godt nok (alu mot syrefast som bader i diesel over tid....). Løsner dette vil boltene vri seg med mutteren, og ikke la seg åpne. Her er det mulig jeg må vurdere en annen løsning. 4. Andre innspill... Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 Jeg skar ut hull i min tank med stikksag, det fungerte veldig fint. Kjøpte mannlokk beregnet til formålet på maritim, veldig mye enklere enn løsningene du beskriver og fungerer helt topp 👍🏻 Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 1.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.April.2021 Sturee skrev 14 minutter siden: Jeg skar ut hull i min tank med stikksag, det fungerte veldig fint. Kjøpte mannlokk beregnet til formålet på maritim, veldig mye enklere enn løsningene du beskriver og fungerer helt topp 👍🏻 Ja det så enklere ut, men da får du kun Ø11,5cm - hvis jeg fant riktig produkt? Er det nok til at du kommer til og får vasket, kanskje bedre med flere små en ett stort..? Noen grunn til at du sagde ut med stikksag og ikke hullbor..? Sitér dette innlegget Link to post
Sturee Svart 1.April.2021 Del på Facebook Svart 1.April.2021 Måtte skjære tre hull på grunn av skvalpeskott inni tanken. Denne er ca 50cm dyp, kom greit til å fikk rengjort da jeg fikk hele armen inn 👍🏻 Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 2.April.2021 Del på Facebook Svart 2.April.2021 R.O skrev for 13 timer siden: Deretter "limer" jeg syrefaste bolter fra undersiden av tanken, slik at gjengens står opp. Jeg synes ideen din er god. De fleste går for den enkle løsningen med å bare skru rett ned i tankveggen med selvborende plateskruer, det er langt fra like sikkert i forhold til lekkasje. Men jeg har likevel et forslag til endring. Jeg ville kappet til små platebiter av 3mm rustfritt stål, og sveist to og to skruer i hver platebit. For å fordele kraften fra skruene ville jeg antagelig brukt 8 eller 10 skruer. Hensikten er at du får en mye større flate å lime mot innsiden av tanken, noe som både sikrer at skruen løsner i limingen og begynner å gå rundt, men også gir en mye større sikkerhet mot lekkasje rundt skruen i limingen. Du får også en mye bedre fordeling av kraften fra skruene, slik at tankveggen ikke bukler seg. Hvis du ikke sveiser selv får du bare noen til å gjøre akkurat det der for deg. R.O skrev for 13 timer siden: 1. Er det noe alternativ til syrefast mot alu, hvordan kan dette ev isoleres, noen type lakk/to-komponent som kan legges mot flatene? Syrefast går fint. Ikke tenk på tæring, inne i dieseltanken er det ikke noe korrosivt miljø så sant det ikke er vann tilstede. Vann kan du få i bunn av tanken. R.O skrev for 13 timer siden: 2. Hvordan enklest skjære hull i tanken? Til det bruker du stikksag. Vanlig snekkerverktøy fungerer utmerket på aluminium. Bruk rødsprit på ei spruteflaske som skjærevæske. R.O skrev for 13 timer siden: 3. Hva kan boltene festes med, lim som ikke går i oppløsing av diesel. Og vil noe sitte godt nok (alu mot syrefast som bader i diesel over tid....). Løsner dette vil boltene vri seg med mutteren, og ikke la seg åpne. Her er det mulig jeg må vurdere en annen løsning. Jeg ville brukt Araldite epoxylim eller tilsvarende. Sørg for å rengjøre flatene som skal limes godt. Først med aceton, deretter pusser du vekk oksidskiktet på metallflatene med smergelpapir. Hvis ikke du gjør dette nøye er egentlig både aluminium og syrefast en utfordring å lime. Lokket ville jeg hatt så tykt som mulig. 5mm er minimum. Her er en tråd fra da jeg satte inn mannlokk i dieseltanken vår. Der ser du noen bilder av hvordan jeg gjorde det, samt litt om viktigheten av å holde tanken ren... Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Ask Svart 2.April.2021 Del på Facebook Svart 2.April.2021 Sturee skrev for 13 timer siden: Jeg skar ut hull i min tank med stikksag, det fungerte veldig fint. Kjøpte mannlokk beregnet til formålet på maritim, veldig mye enklere enn løsningene du beskriver og fungerer helt topp 👍🏻 Det var eit liknande lok på dieseltanken på vår førre båt. Me fekk det aldri tett, og det lak når båten krenga på hard kryss. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 2.April.2021 Del på Facebook Svart 2.April.2021 Hva med å lage 2 halvmåner som har større diameter enn hullet, lager så 2 delesirkele. Den ene for lokket og den andre der du skal feste halmånen inne i tanken. Deretter sveiser du f.eks 10 mm muttere, borer hull i tanken i passende avstand fra lokket og skruer de fast på innsiden. Monter ene halvmånen innvendig, skru på den andre halvmånen og lokket på toppen og bruk lokket som boremal i tanken Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 2.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2021 Takk for god innspill. Endret litt på skissen etter innspillene. Hvis jeg får skjært ut to like plater, en alu plate som er lokket, og en stålplate. Deretter legges disse over hverandre før boring, slik at hullene blir helt like. Så skjæres senter ut av stålplate, tilsvarende åpningen i mannhullet. Deretter kappes denne i to, slik at de kan tres ned i hullet. Dette er vel halvmånene dine @Lady H ? Da kan alle M6 skuene sveises i denne skiva slik @Komodo skisserer, men da en litt større skive. På denne måten kan lokket brukes som mal for boring i tanken, og skiven med fastsveisede skruer skal da passe perfekt, og vil få en stor limflate.. Jeg sveiser dessverre ikke selv. Har brukt et verksted på Stoa(Arendal) en gang jeg skulle ha noe i aluminium. Thomic - fantastisk service, dropp inn, også fikser gutta mens du venter, og prisen er hyggelig, vet ikke om det finnes noe slikt i Oslo området..? Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 2.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.April.2021 Ny idé... Jeg har også registrert som du påpeker @Komodo at mange skrur lokket rett i tankveggen. Det virker litt spett. Dersom jeg byttet ut stålplata/skivene jeg har tegnet over (halvmånene) med 7-8 mm aluminium, så limes de på undersiden, deretter borer jeg gjennom og gjenger opp. Da er kompromisset at jeg må skru i alu, men jeg får 10ish mm med gjenger. Da blandes ikke metaller, limer alu mot alu, og alt kan gjøres selv med verktøy fra boden.... Litt VP fett på gjengene så skal vel også syrefaste M6 bolter la seg åpen selv etter flere år skrudd i alu... Sitér dette innlegget Link to post
Lady H Svart 2.April.2021 Del på Facebook Svart 2.April.2021 Du misforstår litt, i halvmånene skal det være dobbel rekke med hull. Dette for at disse skal være fast selv om du tar av lokket Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.April.2021 Del på Facebook Svart 2.April.2021 Mutternagler/blindmutter i aluminium må jo være et både bra, billig og enkelt alternativ. De kan jo dessuten relativt lett byttes ut hvis det skulle bli nødvendig en eller annen gang i framtiden. Finnes vel også i rustfritt men da kreves det vel noe mere enn bare enkelt hobbyutstyr ala det man får på Biltema osv. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Komodo Svart 2.April.2021 Del på Facebook Svart 2.April.2021 Lady H skrev for 1 time siden: Du misforstår litt, i halvmånene skal det være dobbel rekke med hull. Dette for at disse skal være fast selv om du tar av lokket Trenger jo ikke det når platene blir limt fast på innsiden av tankveggen R.O skrev for 3 timer siden: Ny idé... Jeg har også registrert som du påpeker @Komodo at mange skrur lokket rett i tankveggen. Det virker litt spett. Dersom jeg byttet ut stålplata/skivene jeg har tegnet over (halvmånene) med 7-8 mm aluminium, så limes de på undersiden, deretter borer jeg gjennom og gjenger opp. Den varianten er jeg ikke noen stor fan av. Da får du utfordringen med tetting rundt gjengene, det slipper du når skruene stikker opp slik vi først diskuterte. Det samme gjelder da løsningen med mutternagler. R.O skrev for 4 timer siden: Hvis jeg får skjært ut to like plater, en alu plate som er lokket, og en stålplate. Deretter legges disse over hverandre før boring, slik at hullene blir helt like. Så skjæres senter ut av stålplate, tilsvarende åpningen i mannhullet. Deretter kappes denne i to, slik at de kan tres ned i hullet. Dette er vel halvmånene dine @Lady H ? Da kan alle M6 skuene sveises i denne skiva slik @Komodo skisserer, men da en litt større skive. Ja, det er en enda bedre løsning enn det jeg foreslo, men med litt mer jobb. Men hvis du først går for en slik løsning så har jeg et enda bedre forslag. Lag luka oval, da slipper du å splitte ringen med påsveiste skruer i to. PS: En av de tingene som kompliserer denne løsningen i forhold til mitt forslag om platebiter med to hull er at stålet vil vri seg pga. termiske spenninger når du sveiser i det. Det er derfor viktig at stålet er så tykt som mulig (ikke tynnere enn 3mm i mitt hode), at ringen har en viss bredde, og at det blir brukt minimalt med varme når skruene sveises fast. Aller helst kun smeltesveis uten tilsatstråd. Man kan også gå for en løsning med å kun punktsveise skruene i to punkter. Det er mer enn sterkt nok, men da har du også et potensielt lekkasjepunkt rundt hver skrue. Da er du mer avhengig av at limet skal tette. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
R.O Svart 3.April.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.April.2021 Lady H skrev for 20 timer siden: Du misforstår litt, i halvmånene skal det være dobbel rekke med hull. Dette for at disse skal være fast selv om du tar av lokket Komodo skrev for 18 timer siden: Den varianten er jeg ikke noen stor fan av. Da får du utfordringen med tetting rundt gjengene, det slipper du når skruene stikker opp slik vi først diskuterte. Det samme gjelder da løsningen med mutternagler. Bra innspill, igjen... Lekkasje rundt gjenger ønsker jeg ikke, men prøver å unngå sveising, da blir det litt enklere. Siste ide nå er at bolten stikker opp fra undersiden som først planlagt, men at skivene lages i 6-8 mm alu. Skivene gjenger jeg for M6 bolter, deretter skrus disse inn og limes med to-komponent. Til forskjell fra første plan så vil da bolten vær limt også i gjengene, det mener jeg bør kunne erstatte sveising, da eneste kreftene jeg trenger at limet/sveisen tar er vridning når mutteren skal skrus av etter noen år. Da vil også M6 bolten skrus inn i alu platen når bolter på oversiden skrus ut. Alu gjenger tåler ikke all verden, men med anslag mot platen, og to-komponenten både i gjenger og anslaget mellom bolthodet og alu plata så kan jeg ikke se at det skal bli et problem. Om skivene lages for to eller flere bolter tenker jeg ikke er så viktig, finne en størrelse som er grei å jobbe med.. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 3.April.2021 Del på Facebook Svart 3.April.2021 Det kan sikkert funke, men det er jo noe dritt hvis skruen løsner i limingen når du skal demontere mannlokket for inspeksjon. Var jeg deg ville jeg nok heller fått hjelp til å sveise på de skruene. Når du først legger så mye jobb i å lage deler for å få en god løsning er det veldig kjedelig hvis du får lekkasje senere. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
R.O Svart 10.Mai.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mai.2021 Startet med en inspeksjon fra eksisterende mannelokk. Vanskelig å se bunn på bildet, var ca 15cm med diesel i tanken, og jeg så kun antydning til litt lett bunnfall. Dro en fille rundt i bunn av tanken, og ble ikke skremt av det jeg fikk fanget på filla... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.