Schjell Startet 2.April.2021 Link til dette innlegget Startet 2.April.2021 Hei, Vurderer å bestille en Axopar med 2 x 300hk. Ett års ventetid på den nye 37 "revisjonen". Vokste opp med Evinrude 5 hester, storfornøyd. Har hatt en Yamaha 115 nå i seks år og storfornøyd. Litt trøbbel med tilt, men ellers tipp topp på en helårsbåt. Men har sett at Verado har stormet frem siste årene og mistenker at Mercury sine motorer kanskje er et smartere valg enn Yamaha pga fortsatt innovasjon, men dette er bare synsing fra min side. Avhengig av valg så vil dette påvirke hvor jeg ev. bør kjøpe båt. Kom gjerne med forslag og hvorfor jeg burde velge enten det ene eller det andre. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Mercurys nye V8'ere er en no-brainer. Uansett om det står Verado på dem eller ikke. Ingen tvil om at Mercury er markedsleder når det kommer til innovasjon og tøffe greier. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lenasmartin20 Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Vurdert Suzuki? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Lenasmartin20 skrev 1 minutt siden: Vurdert Suzuki? Hvorfor Suzuki? Hvis man vurderer singel motor så er DF300/350 med duoprop helt sikkert et bra valg. Men for dobbeltmotorisering er det Mercury V8 som gjelder (til nød V6 da ) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Schjell Svart 2.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 (redigert) Har lyst på Verado, men det er vanskelig å avskrive noe så slitesterkt som Yamahaen selv om den er veldig "kjedelig". Med dobbeltmotor så antar jeg at det er mulig å få en joystick for å vri båten uavhengig av motormerke. Lett, lang båt med mye vind er sikkert no herk vil jeg anta. Har en 21 foter idag. NB: Suzuki er sikkert bra greier, men er ikke på radaren min. Etter at Evinrude forsvant så står det mellom Yamaha og Mercury. André merker som Honda, Suzuki (og Tohatsu?) har jeg egentlig sett veldig lite av på sjøen i forhold til de tre "store". Redigert 2.April.2021 av Schjell (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 2.April.2021 Link til dette innlegget Svart 2.April.2021 Hvis det er en båt jeg skulle brukt mye (500timer+ i året) så hadde valget vært enkelt, da hadde det blitt Suzuki Hadde det vært en båt som blei brukt 50timer i året, så hadde det blitt mercury Yamaha hadde aldri vært ett tema engang. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 (redigert) Husk at Mercury V8 er på 4,6 liter. Altså vesentlig større sylindervolum enn Yamaha sin V6. Uten at den koster mere. Så det kan jo si litt om slitestyrken. Og så er det ingen registerreim Disse har gått over 500 timer på 3 mnd Redigert 3.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Joda de har gått 500timer på 3mnd, men jeg vet om Suzuki motorer som nærmer seg 15år og 5siffra antall timer Jeg har hatt Suzuki som gikk 2200timer på 2år, onkel har en som nærmer seg 8000timer, har kjørt masse Suzuki på kundebåter. De er hverken de sprekeste eller letteste, men de bare virker. Frem til de tærer istykker etter 10-15år hvis ikke man er hysterisk når det gjelder ferskvannskjøring og bytte av sinker ved behov Sitér dette innlegget Link to post
tkb Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Har eid en Yamaha F300 4,2 i 3 år. Veldig fornøyd med den. Muligens verdens mest feilfrie og solide serieproduserte motor. Sprek med lavt forbruk. Sexy nok for meg? Den nye serien til Merc frister, Suzuki ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Mitt inntrykk er supre motorer begge. Med to motorer, så er kanskje kostnad en ting å tenke på. Mercury er bygd som en utenbordsmotor, meget enkelt, rimelig vedlikehold., rimelige deler. Fordel hvis du gjør vedlikehold selv. Skal du sette bort vedlikehold, så sjekk hva det koster for fem år. Registerreim på Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Tyggen Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Sørlandet2 skrev 26 minutter siden: ... Fordel hvis du gjør vedlikehold selv... Det er vel ikke et tema hvis du har spart alle ukepengene dine over mange uker og kjøpt deg motorpakke (med garanti) på et halvt tonn, og så ta frem skiftenøkkelen med kleptopølsene og en glorie av selvtillit. Sitér dette innlegget Stor i kjeften, god på bunnen. Link to post
Guest knerten67 Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Ikke enkelt valg,har en yamaha 200 og er fornøyd med den. Gode motorer begge to. Sitér dette innlegget Link to post
oberst1 Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 I fare for uttale meg om noe jeg ikke kan noe om ? I dag ville valget vært enkelt for meg; Mercury er nesten alene om utvikling og driver kun med motorer. De andre er konsern som har alt fra symaskiner til snøfresere... De satte kvalitet på agendaen for en god del år siden ? Hadde det handlet om en brukt båt med motor før 2009-2010 ville jeg kanskje hellet mot Yamaha. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 oberst1 skrev 36 minutter siden: I fare for uttale meg om noe jeg ikke kan noe om ? I dag ville valget vært enkelt for meg; Mercury er nesten alene om utvikling og driver kun med motorer. De andre er konsern som har alt fra symaskiner til snøfresere... De satte kvalitet på agendaen for en god del år siden ? Hadde det handlet om en brukt båt med motor før 2009-2010 ville jeg kanskje hellet mot Yamaha. Yamaha, piano produsent med 3 stemme-gafler i logoen :) lager meget bra instrumenter og musikk anlegg Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 (redigert) Yamaha lager mye bra av alle mulige saker, inkl. bilmotorer til ymse modeller. Har selv hatt Yamaha MC og snøskuter. Og hvem husker ikke XC90 V8 eller Ford Taurus SVO fra hine hårde dager. Men nå i 2021 er det allikevel Mercury som oftest trigger vil-ha følelsen når det kommer til propelldrevne farkoster (iallefall de uten vinger for å sitere Hydrolift). Redigert 3.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kanalkapteinen Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 ...men hvorfor ikke en singel 600? ? Sitér dette innlegget Tråden om Livet med Windy 8600MC Tråden om Livet med Draco Summerwind 24 Det er vel, det er vel med min sjel. Link to post
LM 605 Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 2 x 250hk Honda er tingen Sitér dette innlegget Link to post
Schjell Svart 3.April.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 19 minutes ago, Kanalkapteinen said: ...men hvorfor ikke en singel 600? ? Veeldig tøff den nye 600 motoren, men tror at en kanskje får en del bedre forbruk med større uttak på den enkelte 300hk. Og så er det flott å kunne vri båten rundt i havna. Fint om den ene feiler også. Men 2x600, da snakker vi? Sitér dette innlegget Link to post
LAKA Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Her er det mye synsing, og da får vel jeg synse litt også. Mercury er nok det hotteste og mest moderne en kan sette bakpå en båt i dag når det kommer til store motorer. Men jeg stoler mer på driftssikkerheten til både Yamaha og Honda enn Mercury. Dessuten tror jeg annenhåndsmarkedet er safere med Yamaha eller Honda på hekken. Det er få som misliker disse motorene eller har skrekkhistorier. Sitér dette innlegget Link to post
R.O Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Yamaha! - det bare fungerer, og skulle noe gå galt er det mange som skrur på Yamaha. Har hatt 3stk Yamaha fra 70 - 150, aldri noe problem. Her et jeg også preget av egen barndom, da var 9,9 Yamaha det kuleste du kunne ha, og den sorte amerikaneren med 25hk på familiens hyttebåt var pent sagt lunefull... Tror også prisen vil holde seg bedre, flere som ikke vil ha Merc enn som ikke vil ha Yamaha. Moderen Merc har jeg ingen erfaring med, så nok et synse innlegg...:) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 Kanalkapteinen skrev for 2 timer siden: ...men hvorfor ikke en singel 600? ? Kanskje fordi den koster 800.000++, og har ukjent leveringstid. Og den kan ikke monteres på hvilket som helst akterspeil sånn uten videre Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 3.April.2021 Link til dette innlegget Svart 3.April.2021 (redigert) LAKA skrev 1 time siden: Her er det mye synsing, og da får vel jeg synse litt også. Mercury er nok det hotteste og mest moderne en kan sette bakpå en båt i dag når det kommer til store motorer. Men jeg stoler mer på driftssikkerheten til både Yamaha og Honda enn Mercury. Dessuten tror jeg annenhåndsmarkedet er safere med Yamaha eller Honda på hekken. Det er få som misliker disse motorene eller har skrekkhistorier. Mercury nyere enn 2006 og over 60 hk er stort sett svært driftssikre motorer. Kjenner ingen skrekkhistorier sånn på sparket. Dvs. snart 15 år med et godt rykte. Men det samme gjelder forsåvidt japsene også, iallefall etter ca 2007. Ingen merker har vel gått helt fri fra svakheter opp igjennom årene, men det meste er heldigvis ikke alvorlige ting. Har selv en Mercury fra 2014 og kjenner mange som har uproblematiske Mercury-motorer fra rundt 2008 og oppover som har gått ganske mange timer. Så da bør vel annenhåndsverdien være på høyde med de andre vil jeg tro. Og når utvalget av typer motorer er større (Optimax, 4-takt, Verado kompressor og de nye V6/V8 motorene), og nyprisene stort sett er/var lavere enn konkurrentene så er det mye å velge i. Uansett om man tenker nytt eller brukt. Men uansett må man først og fremst handle med hjertet, eller var det med hjernen tro? Redigert 3.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
nordan family 27 Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 (redigert) Når det ikke spares på noe: Redigert 4.April.2021 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 (redigert) nordan family 27 skrev for 8 timer siden: Når det ikke spares på noe: Egentlig syns jeg de hadde spart litt der da. Når man nå isteden kan slenge på 4 stk V12'ere med totalt 8 propeller og få litt bedre plass på hekken til badeplattform Men prismessig blir det ikke store forskjellen da. Kun undervannshusene som svinger her, motorene står i ro. Redigert 4.April.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Tyggen Svart 4.April.2021 Link til dette innlegget Svart 4.April.2021 nordan family 27 skrev for 8 timer siden: Når det ikke spares på noe: En ting er helt sikkert: det der ser ikke pent ut. Sitér dette innlegget Stor i kjeften, god på bunnen. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.