Jump to content

2x300hk, Mercury eller Yamaha?

Schjell

Recommended Posts

Hei, 

Vurderer å bestille en Axopar med 2 x 300hk. Ett års ventetid på den nye 37 "revisjonen". 

Vokste opp med Evinrude 5 hester, storfornøyd. Har hatt en Yamaha 115 nå i seks år og storfornøyd. Litt trøbbel med tilt, men ellers tipp topp på en helårsbåt. 

Men har sett at Verado har stormet frem siste årene og mistenker at Mercury sine motorer kanskje er et smartere valg enn Yamaha pga fortsatt innovasjon, men dette er bare synsing fra min side. 

Avhengig av valg så vil dette påvirke hvor jeg ev. bør kjøpe båt.  Kom gjerne med forslag og hvorfor jeg burde velge enten det ene eller det andre. 

Mercurys nye V8'ere er en no-brainer. Uansett om det står Verado på dem eller ikke. 

Ingen tvil om at Mercury er markedsleder når det kommer til innovasjon og tøffe greier.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Lenasmartin20 skrev 1 minutt siden:

Vurdert Suzuki?

Hvorfor Suzuki? Hvis man vurderer singel motor så er DF300/350 med duoprop helt sikkert et bra valg. 

Men for dobbeltmotorisering er det Mercury V8 som gjelder (til nød V6 da :smiley: )

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Har lyst på Verado, men det er vanskelig å avskrive noe så slitesterkt som Yamahaen selv om den er veldig "kjedelig". 

Med dobbeltmotor så antar jeg at det er mulig å få en joystick for å vri båten uavhengig av motormerke. Lett, lang båt med mye vind er sikkert no herk vil jeg anta. Har en 21 foter idag. 

NB: Suzuki er sikkert bra greier, men er ikke på radaren min. Etter at Evinrude forsvant så står det mellom Yamaha og Mercury. André merker som Honda, Suzuki (og Tohatsu?) har jeg egentlig sett veldig lite av på sjøen i forhold til de tre "store". 

Redigert av Schjell (see edit history)

Husk at Mercury V8 er på 4,6 liter. Altså vesentlig større sylindervolum enn Yamaha sin V6. Uten at den koster mere.

Så det kan jo si litt om slitestyrken. Og så er det ingen registerreim :smiley:

Disse har gått over 500 timer på 3 mnd 

Redigert av Teerex (see edit history)

Joda de har gått 500timer på 3mnd, men jeg vet om Suzuki motorer som nærmer seg 15år og 5siffra antall timer 

Jeg har hatt Suzuki som gikk 2200timer på 2år, onkel har en som nærmer seg 8000timer, har kjørt masse Suzuki på kundebåter. De er hverken de sprekeste eller letteste, men de bare virker. Frem til de tærer istykker etter 10-15år hvis ikke man er hysterisk når det gjelder ferskvannskjøring og bytte av sinker ved behov 

Mitt inntrykk er supre motorer begge.

Med to motorer, så er kanskje kostnad en ting å tenke på. Mercury er bygd som en utenbordsmotor, meget enkelt, rimelig vedlikehold., rimelige deler. Fordel hvis du gjør vedlikehold selv. Skal du sette bort vedlikehold, så sjekk hva det koster for fem år. Registerreim på Yamaha. 

Sørlandet2 skrev 26 minutter siden:

... Fordel hvis du gjør vedlikehold selv...

Det er vel ikke et tema hvis du har spart alle ukepengene dine over mange uker og kjøpt deg motorpakke (med garanti) på et halvt tonn, og så ta frem skiftenøkkelen med kleptopølsene og en glorie av selvtillit.

Stor i kjeften, god på bunnen.

I fare for uttale meg om noe jeg ikke kan noe om ?

I dag ville valget vært enkelt for meg; Mercury er nesten alene om utvikling og driver kun med motorer. De andre er konsern som har alt fra symaskiner til snøfresere...

De satte kvalitet på agendaen for en god del år siden ?

Hadde det handlet om en brukt båt med motor før 2009-2010 ville jeg kanskje hellet mot Yamaha. 

oberst1 skrev 36 minutter siden:

I fare for uttale meg om noe jeg ikke kan noe om ?

I dag ville valget vært enkelt for meg; Mercury er nesten alene om utvikling og driver kun med motorer. De andre er konsern som har alt fra symaskiner til snøfresere...

De satte kvalitet på agendaen for en god del år siden ?

Hadde det handlet om en brukt båt med motor før 2009-2010 ville jeg kanskje hellet mot Yamaha. 

Yamaha, piano produsent med 3 stemme-gafler i logoen :) lager meget bra instrumenter og musikk anlegg 

Yamaha lager mye bra av alle mulige saker, inkl. bilmotorer til ymse modeller. Har selv hatt Yamaha MC og snøskuter.

Og hvem husker ikke XC90 V8 eller Ford Taurus SVO fra hine hårde dager. 

Men nå i 2021 er det allikevel Mercury som oftest trigger vil-ha følelsen når det kommer til propelldrevne farkoster (iallefall de uten vinger for å sitere Hydrolift).

Her er det mye synsing, og da får vel jeg synse litt også. Mercury er nok det hotteste og mest moderne en kan sette bakpå en båt i dag når det kommer til store motorer. Men jeg stoler mer på driftssikkerheten til både Yamaha og Honda enn Mercury. Dessuten tror jeg annenhåndsmarkedet er safere med Yamaha eller Honda på hekken. Det er få som misliker disse motorene eller har skrekkhistorier. 

Yamaha!  - det bare fungerer, og skulle noe gå galt er det mange som skrur på Yamaha. Har hatt 3stk Yamaha fra 70 - 150, aldri noe problem. Her et jeg også preget av egen barndom, da var 9,9 Yamaha det kuleste du kunne ha, og den sorte amerikaneren med 25hk på familiens hyttebåt var pent sagt lunefull... Tror også prisen vil holde seg bedre, flere som ikke vil ha Merc enn som ikke vil ha Yamaha.  Moderen Merc har jeg ingen erfaring med, så nok et synse innlegg...:)

Kanalkapteinen skrev for 2 timer siden:

...men hvorfor ikke en singel 600? ?

Kanskje fordi den koster 800.000++, og har ukjent leveringstid. Og den kan ikke monteres på hvilket som helst akterspeil sånn uten videre :giggle:

LAKA skrev 1 time siden:

Her er det mye synsing, og da får vel jeg synse litt også. Mercury er nok det hotteste og mest moderne en kan sette bakpå en båt i dag når det kommer til store motorer. Men jeg stoler mer på driftssikkerheten til både Yamaha og Honda enn Mercury. Dessuten tror jeg annenhåndsmarkedet er safere med Yamaha eller Honda på hekken. Det er få som misliker disse motorene eller har skrekkhistorier. 

Mercury nyere enn 2006 og over 60 hk er stort sett svært driftssikre motorer. Kjenner ingen skrekkhistorier sånn på sparket. Dvs. snart 15 år med et godt rykte. Men det samme gjelder forsåvidt japsene også, iallefall etter ca 2007. Ingen merker har vel gått helt fri fra svakheter opp igjennom årene, men det meste er heldigvis ikke alvorlige ting.

Har selv en Mercury fra 2014 og kjenner mange som har uproblematiske Mercury-motorer fra rundt 2008 og oppover som har gått ganske mange timer. Så da bør vel annenhåndsverdien være på høyde med de andre vil jeg tro. 

Og når utvalget av typer motorer er større (Optimax, 4-takt, Verado kompressor og de nye V6/V8 motorene), og nyprisene stort sett er/var lavere enn konkurrentene så er det mye å velge i. Uansett om man tenker nytt eller brukt.

Men uansett må man først og fremst handle med hjertet, eller var det med hjernen tro? :giggle:

nordan family 27 skrev for 8 timer siden:

Når det ikke spares på noe:

Egentlig syns jeg de hadde spart litt der da.

Når man nå isteden kan slenge på 4 stk V12'ere med totalt 8 propeller og få litt bedre plass på hekken til badeplattform :saint: Men prismessig blir det ikke store forskjellen da.

Kun undervannshusene som svinger her, motorene står i ro.

v12x4.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...